Få XP att sluta hoppa mellan accesspunkter

Permalänk
Medlem

Få XP att sluta hoppa mellan accesspunkter

Hej, jag har ett irriternade problem som jag levt med några veckor nu. Jag ansluter till internet genom ett nätverk med flera wifi-routrar i ett hus (och som jag en har kontroll över). Varje router har samma SSID och XP hoppar okontrollerat mellan dessa.

Problemet är att någon/några av dessa routrar funkar dåligt och man får ideligen aktivera och deaktivera närverkskortet och ställa sig på vissa platser i lägenheten för att den skall koppla rätt. Min dator med WIN7 gör inte detta, denna har bara problem ibland vid uppstart men när den hittat en ok accesspunkt stannar den där.

Någon som vet hur jag kan låsa XP till en särskild MAC-address?

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstod riktigt men jag försöker:
- I huset du bor finns flera routrar med samma SSID (varför i hela friden då?)
- Du kontrollerar EN av dessa (antar att det är vad du menar med "och som jag en har kontroll över").
- Din XP-dator verkar inte kunna bestämma sig och hoppar mellan dessa routrar (varför har du tillgång till andra routrar?)

Jag är lite nyfiken på den tänkta systemlösningen. Att ha flera routrar med samma SSID bäddar verkligen för att problem ska uppstå. Vet inte hur en dator skiljer på SSID:er med samma namn (MAC-adress kanske) men det kan ju hända att det är just det som gör din XP-dator förvirrad.

En MAC-adresslåsning eller reservation görs inte i klienten utan i routern (eller switchen). Det du däremot kan göra är att sätta en fast IP-adress på din dator som ligger inom samma subnät som en "bra" router.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede