Fractal Design Define R3 eller XL?

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3 eller XL?

Hej,

Jag vet att det gjordes en tråd med i princip identisk titel igår där trådskaparen frågade vilket av dessa 2 chassin som hade bäst kylegenskaper. Det är emellertid inte detta jag undrar över, så därför startar jag en ny tråd.

Jag ska fixa en hemmaserver för filbackup hade jag tänkt. Egentligen inga särskilt höga krav på lådan, men då den ska stå och surra 24/7 vill jag att den ska vara väldigt tyst och även stilren.

Har ni några kloka synpunkter som talar för eller emot det ena eller andra chassit, vilket är "bäst"? Någon skillnad i ljudnivå? Vilka skillnader finns, bortsett ifrån storleken?

Jag kommer inte att ösa in speciellt mycket fläktar - oavsett om jag köper R3 eller XL, kommer jag dock att installera en extra frontfläkt.

Det som gör att jag velar är följande: Define XL har inte några fläktplatser på toppen av lådan, vilket gör att den ser mer stilren ut ovanifrån, och då jag ändå inte tänkt installera fläktar här är det ingenting som påverkar mig (jag vet dock att den har en toppfläkt som blåser ut där bak). Dessutom gillar jag stora chassin av någon anledning, det känns mäktigare bara. Det jag däremot inte gillar med XL är att den har 2 utsugsfläkar bak (bak/topp) i övre kammaren, men bara en insugsfläkt där fram, vilket kommer att skapa ett "undertryck" i lådan och luft kommer dras in på ställen där jag inte önskar och det inte finns dammfilter. Fördelen med R3 är att med 2 frontfläktar och en bakfläkt får jag ett litet lätt övertryck i lådan där luft som inte förs ut av bakfläkten pressas ut lite varstans, medan den har 2 färre hårddiskplatser samt 2 stycken fläktgaller på toppen av lådan vilket jag, som sagt, inte tycker ser lika stilrent ut.

Jag är inte speciellt sugen på NZXT H2, så rekommendationer om detta undanbedes

Jag har sett att R3 är nedsatt 100 spänn och XL 200 spänn, så priset är ingenting som styr mitt val.

Vad säger ni, finns det andra för- eller nackdelar med de båda lådorna? Behöver ett killerargument som kan styra mitt val, vill beställa idag

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

XL är bättre då du kan ta bort den övre hårddiskburen som är värdelös. Tycker definitivt du ska lägga extrapengar på fläktar för de som kommer med blåser antingen dåligt eller låter mycket. Hur många diskar behöver du ha? FD har relativt dålig hårddiskdämpning så du vet att det kommer vibrera en hel del med många mekaniska diskar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

XL är bättre då du kan ta bort den övre hårddiskburen som är värdelös. Tycker definitivt du ska lägga extrapengar på fläktar för de som kommer med blåser antingen dåligt eller låter mycket. Hur många diskar behöver du ha? FD har relativt dålig hårddiskdämpning så du vet att det kommer vibrera en hel del med många mekaniska diskar.

jag tänkte köra en systemdisk och 2 st 1 tb i raid 1, alla samsung f3 eller f4 green power. Är dämpningen verkligen så illa?

fractals fläktar som kommer med vet jag kyler dåligt, men de är väl åtminstone inte högljudda, de sägs vara skittysta? kommer inte behöva särskilt mycket kylning heller då mitt system inte kommer utveckla någon nämnvärd värme. Folk bygger ju system som detta i mini-itx lådor.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Jag har själv ett XL om är sjukt nöjd. Det är absolut värt att lägga de extra pengarna för att få ett XL. Kör 10 diskar i mitt, och det blir lite vibrationer, Men tycker inte det är något större problem.

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk
Medlem

Jag kör på en R3, vit (viktigt att poängtera)..
Fläktarna i R3 är INTE tysta, dom låter en del när dom snurrar +1000rpm. Dock har jag inte märkt något missljud utan bara luften/fläkten.
Det behövs minst en extra fläkt i fronten för att få hyffsat flöde.
Tyvärr kan inte hårddiskburen delas, det tycker jag är den största svagheten mot XL. (Polare har XL). Jag är väl lite ledsen för det, men å andra sidan vill jag inte ha ett full tower.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tja, precis fått hem en R3. Jag tycker den är tyst ( 2 fläktar fram 1 bak 1 i botten), fractals fläktar blåser inte på jättebra men de är faktiskt ganska tysta. Kan bara rekommendera men valet är nog hugget som stucket båda blir du nog nöjd med.

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

jag tänkte köra en systemdisk och 2 st 1 tb i raid 1, alla samsung f3 eller f4 green power. Är dämpningen verkligen så illa?

fractals fläktar som kommer med vet jag kyler dåligt, men de är väl åtminstone inte högljudda, de sägs vara skittysta? kommer inte behöva särskilt mycket kylning heller då mitt system inte kommer utveckla någon nämnvärd värme. Folk bygger ju system som detta i mini-itx lådor.

Ja dämpningen är inget vidare. Antec har den bästa gummidämpning som finns i sina chassin men det räcker inte mot diskar som vibrerar, i synnerhet 7200 RPM men även sämre 5400 diskar och 5900 RPM diskar. Ska man ha många diskar och tyst så är elastisk montering ett måste och det måste det finnas plats för.

Nej de är verkligen inte skittysta, R3 fläktarna snurrar i 1300 RPM och det är inte tyst i någon låda. Fläktkontroller är ett måste för alla fläktar i din låda då 5V är det enda som ger acceptabel ljudnivå för den modellen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja dämpningen är inget vidare. Antec har den bästa gummidämpning som finns i sina chassin men det räcker inte mot diskar som vibrerar, i synnerhet 7200 RPM men även sämre 5400 diskar och 5900 RPM diskar. Ska man ha många diskar och tyst så är elastisk montering ett måste och det måste det finnas plats för.

Nej de är verkligen inte skittysta, R3 fläktarna snurrar i 1300 RPM och det är inte tyst i någon låda. Fläktkontroller är ett måste för alla fläktar i din låda då 5V är det enda som ger acceptabel ljudnivå för den modellen.

Ah okej, det får dock funka angående vibrationsdämpningen i r3.
Visst följer det med fläktkontroller att styra fläktarna med chassit?
Har tänkt en del på nätaggregat också, tänkte först skaffa ett fractal design integra med lutar mer åt fractal design tesla nu istället. vad vet ni om billiga nätaggregat med låg ljudnivå?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Ah okej, det får dock funka angående vibrationsdämpningen i r3.
Visst följer det med fläktkontroller att styra fläktarna med chassit?
Har tänkt en del på nätaggregat också, tänkte först skaffa ett fractal design integra med lutar mer åt fractal design tesla nu istället. vad vet ni om billiga nätaggregat med låg ljudnivå?

XL är mycket bättre. Du kan hänga upp diskarna i 5.25 enheterna vilket R3 enbart har en. R3 har bara nackdelar enligt mig och väljer du mellan de båda så är XL bättre på allt utom storleken om man vill ha det litet.

Tycker inte Fractal Designs nätdelar är något att ha om man inte väljer Newton som är modulärt då de håller mycket högre kvalitet. Välj hellre Antec High Current Gamer på 400W för 50 kr till som är mycket bättre och kommer hålla längre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

XL är mycket bättre. Du kan hänga upp diskarna i 5.25 enheterna vilket R3 enbart har en. R3 har bara nackdelar enligt mig och väljer du mellan de båda så är XL bättre på allt utom storleken om man vill ha det litet.

Tycker inte Fractal Designs nätdelar är något att ha om man inte väljer Newton som är modulärt då de håller mycket högre kvalitet. Välj hellre Antec High Current Gamer på 400W för 50 kr till som är mycket bättre och kommer hålla längre.

Okej, det blir ett XL då
Prioriteten på nätaggregat är framförallt ljudnivå, som jag vill ska vara väldigt låg. Datorn (servern) ska som sagt vara så nära knäpptyst som möjligt. Då jag kommer lägga ut ca 3.5k och jag inte behöver särskilt hög effekt, känns det onödigt att köpa nätdel för tusenlappen eller så. Tysta nätagg runt 500 spänn, rekommendationer?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Ni med XL, enligt Fractal Design så borde sidofläkten vara för insug, är det någon typ av dammfilter där eller är det bara fritt för fläkten att suga in dammet?

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Okej, det blir ett XL då
Prioriteten på nätaggregat är framförallt ljudnivå, som jag vill ska vara väldigt låg. Datorn (servern) ska som sagt vara så nära knäpptyst som möjligt. Då jag kommer lägga ut ca 3.5k och jag inte behöver särskilt hög effekt, känns det onödigt att köpa nätdel för tusenlappen eller så. Tysta nätagg runt 500 spänn, rekommendationer?

Som sagt värderar du säker drift i många år så köper du ett nätagg med japanska kondensatorer och det billigaste är Antec High Current Gamer 400W. Det kommer vara tyst för dig och om du är rädd om det kan det lugnt hålla i 10 år. Då är 600 kr ganska lite pengar plus att du sparar pengar på att det är så energi-effektivt.

Köper du ett billigt nätagg se till att det inte innehåller kinesiska kondensatorer. Billigare än Integra och FSP hade jag aldrig valt till någon dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

jag tänkte köra en systemdisk och 2 st 1 tb i raid 1, alla samsung f3 eller f4 green power. Är dämpningen verkligen så illa?

fractals fläktar som kommer med vet jag kyler dåligt, men de är väl åtminstone inte högljudda, de sägs vara skittysta? kommer inte behöva särskilt mycket kylning heller då mitt system inte kommer utveckla någon nämnvärd värme. Folk bygger ju system som detta i mini-itx lådor.

Kan skriva under på att dämpningen är illa. Kör någon Samsung disk som är några år, det låter förjäkligt. Man kan lägga handen på bakplåten eller mellan-plåten inne i chassit så känner man hela skiten vibrerar, får nästan ett svagt borrljud. Ljudet kan man få att låta annorlunda beroende på hur man justerar sidoplåten någon mm när man sätter på den.
Kört samma disk i Antec lådan som jag inte minns hade någon dämpning alls, den hade inget problem med vibrationer.
Känns som FD XL är en ljudförstärkare av vibrationsljud:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Ni med XL, enligt Fractal Design så borde sidofläkten vara för insug, är det någon typ av dammfilter där eller är det bara fritt för fläkten att suga in dammet?

Skrivet av Typhonos:

Som sagt värderar du säker drift i många år så köper du ett nätagg med japanska kondensatorer och det billigaste är Antec High Current Gamer 400W. Det kommer vara tyst för dig och om du är rädd om det kan det lugnt hålla i 10 år. Då är 600 kr ganska lite pengar plus att du sparar pengar på att det är så energi-effektivt.

Köper du ett billigt nätagg se till att det inte innehåller kinesiska kondensatorer. Billigare än Integra och FSP hade jag aldrig valt till någon dator.

Skrivet av Megacrash:

Kan skriva under på att dämpningen är illa. Kör någon Samsung disk som är några år, det låter förjäkligt. Man kan lägga handen på bakplåten eller mellan-plåten inne i chassit så känner man hela skiten vibrerar, får nästan ett svagt borrljud. Ljudet kan man få att låta annorlunda beroende på hur man justerar sidoplåten någon mm när man sätter på den.
Kört samma disk i Antec lådan som jag inte minns hade någon dämpning alls, den hade inget problem med vibrationer.
Känns som FD XL är en ljudförstärkare av vibrationsljud:P

Haha, tack för alla tips, blir lite förvirrad nu bara... ska man kanske satsa på ett NZXT H2 ändå?!?!? Sweclockers gav det bra betyg, medan overclock.net sågade det och hävdade att Fractal R3 var väldigt, väldigt mycket bättre. Sen såg jag att komplett skulle få in ett nytt CM Chassi, cooler master silencio, om en månad - vilket ser minst sagt intressant ut (länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634124 )
NZXT Whisper har jag även tänkt lite smått på, men det har ingen fullständigt täckande frontdörr och jag misstänker att det släpper ut lite mer ljud av den anledningen. Det samma gäller nog nexus prominent 5, som enligt sweclockers testlabb inte verkade vara någon höjdare och dessutom bara har 5 3.5 slots.

Angående nätaggregat så kommer jag att köpa ett av märket Cougar, de sägs vara väldigt tysta.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta detta istället eftersom jag inte är det minsta imponerad av
kvalitet eller ljuddämpning hos Fractals chassin.

http://www.sweclockers.com/recension/13680-nzxt-h2

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Satsar du på XL istället för R3 så löser sig en hel del av problemen. Du behöver hänga upp diskar som vibrerar mycket, det måste man i alla lådor för original lösningarna är otillräckliga för 7200 diskar idag.

Vill man använda den övre hårddiskburen i XL så kan man rotera den i 90 grader för luftflödets skull och montera en eller två diskar där på hög kant.
Här är några exempel på hur man kan göra:
http://img200.imageshack.us/i/drvsusp5uu.jpg/
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=1914...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=1914...
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=1914...
http://img165.imageshack.us/i/suspensionhd1pd6.jpg/

NZXT Whisper har en rad konstruktionsmissar som ger dålig kabeldragning, dåligt luftflöde osv. Krävs ganska omfattande moddning för att få den lådan bra.
Här är några bilder på Silencio:
http://www.techsweden.org/nyhet/LQ8L-nyheter-fran-cooler-mast...
Ser inte ut att vara bättre än R3 eller H2.

Angående heltäckande dörr så tycker inte jag det är särskilt viktigt, har byggt tystare byggen med öppen ventilation i fronten jämfört med dörr. Komponenterna spelar mycket större roll än chassit, med en fläktlös Thermalright HR02, en undervoltad nexusfläkt som utblås och enbart SSD skulle vilket chassi som helst bli i princip ljudlöst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.