Fransk datorsajt publicerar RMA-statistik för april månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dessa siffror säger ingenting.
Då de som säljer mest givetvis oxå har mer rma.
Naturligt , eller vad ska man säga.

Läs tidigare kommentarer, det är procentuella siffror, inte faktiskt antal, jisses...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

Misstänker att det är Pixmania som är den stora återförsäljaren här

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

hehe ganska enkelt & se på grafikkortsidan tillverkarna för AMD (ati) ligger sämst till inte helt oväntat,var så förr & är så fortfarande brukar håsas upp som otroligt bra när det dyker upp sen sjunker det eftersom,Asus ligger bra till med tanke på att dom säljer mest (moderkort då) ja gigabyte me.
Var ganska självklara siffror om man följt med ett tag

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Rätt glad att jag valde rätt moderkort i alla fall, mindre glad med mina Gigabyte graffikort dock :P. Corsair agget verkar bara vara medelmåttig..

Visa signatur

ASUS Sabertooth z77 - 2600K @4.3Ghz - Thermalright Archon PnP - 32GB Dominator 1600Mhz - TITAN X SLI 12GB - Corsair AX850 - HAF-X

13,12 TB internlagring : Samsung 840 pro 512gb - 2x WD RE4 500GB + WD Caviar Black 1TB + WD RE4 2TB + WD RE4 4TB - Extern: 2TB WD Green + Freecom 3TB

Permalänk
Medlem

Precis vad jag trodde Wd minst sen samsung samma sak med plankorna gigabyte lägs sen asus. Köper enbart wd/samsung gigabyte/asus. Gigabyte kör ju japanska kondingar på de flesta korten vet inte om asus kör det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Intel SSD sticker ut positivt, särskilt med tanke på att de säkert säljer en del mer än Corsair och OCZ också.

Permalänk

En tanke, kan det ha att göra med garantitid också? Mitt förra grafikkort från PNY hade 1 år, mitt nuvarande från XFX har 2 års garanti.

Så hade jag haft 2 års garanti på mitt PNY hade jag kunnat lämna tillbaka efter 1 ½ år, när det gick sönder.. ?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll om det är procent.
Om du säljer 1000000 moderkort och 300 av dom går sönder.
Mot om du säljer 100 moderkort och 5 går sönder.
Då får han med 100 högre procent.
Att saker går sönder är normalt. Det får man ta de finns garanti för sånt.
Det är ju inget som har över 10% så då förefaller de enligt mig under normaliteten.
Alla kan få ett måndagsexemplar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lang666:

Spelar väl ingen roll om det är procent.
Om du säljer 1000000 moderkort och 300 av dom går sönder.
Mot om du säljer 100 moderkort och 5 går sönder.
Då får han med 100 högre procent.
Att saker går sönder är normalt. Det får man ta de finns garanti för sånt.
Det är ju inget som har över 10% så då förefaller de enligt mig under normaliteten.
Alla kan få ett måndagsexemplar.

Kanske värt att nämna i nyheten annars blir folk förvirrade.

Permalänk
Medlem

Tur att mitt MSI moderkort inte har haft några problem samt att min ssd OCZ inte strulat.

Däremot har två av mina samsung diskar strulat, självklart fick jag nya men det visar ju bara hur olika det kan vara.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Gött att man beställde ett XFX kort -.- sen fick jag reda på att livstidsgarantin för xfx inte gäller i Europa
Asus ligger jag bra till och att WD leder är ju självklart.
Skit bra statistik är detta, nu vet man vad man ska satsa på i framtiden

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Per modell procenten som visas på franska sidan är betydligt mer intressant.
En budgetmodell som ger mycket RMA behöver inte betyda att en tillverkares highend modeller är dåliga eller vice versa.
3% tycker jag är förmycket, 5% är överstyr, ta ett företag med ett par tusen klientdatorer och räkna om procenten till siffror ....
Förvisso undrar jag över om RMA bara betyder godkänd att återsända för garanti eller om RMA betyder att det faktiskt var fel på produkten, jamenar, det kan ju vara sbs, någon som haft sönder grejerna själv och RMA'at osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant, påverkar nog mina framtida köp :).

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Vill svara på detta med en wikipedialänk om vad "procent" betyder, men antar att du skojjar eller "trollar".

Saknar EVGA bland grafikkortstillverkare. Har en känsla av att det pågår en hel del RMA där för vi EVGA-användare verkar också vara extremt petiga (feta tioårsgarantier dessutom), och de gillar att godkänna RMA-ansökanden ganska kvickt.

Procent säger inte så mkt i sammanhangen nej. Ska det jämföras statistiskt ska ett antal produkter från varje företag väljas ut på förhand och sedan studeras för att kontrollera RMA. Säljer man mer, får man mer i retur. Om 2000 enheter säljs och 0 är RMA jämförs med 100 000 säljs och 1 är RMA har fortfarande de 100 000 sämre procentuell statistik, trots att mörkertalet från det företag som sålt 2000 enheter är stort. Här är bara ett minsta värde angett och skillnaderna kan således vara ganska stora.

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem

Den här statistiken är i mitt tycke inte lika intressant som den de publicerade för några år sedan gällande hårddiskar inlämnade för dataåterhämtning. Då låg Hitachi i topp, med få trasiga diskar och nästan bara gamla diskar som gick sönder. Övriga fabrikat gick sönder fortare och oftare.

RMA visar på a) andel tillverkningsdefekter, och b) generositet i vad garantin gäller. (Eftersom undersökningen bara gällde produkter sålda det senaste året spelar garantins längd mindre roll här.)

Det som är intressant för mig som kund är:
1) Hur stor är sannolikheten att produkten är trasig vid leverans eller fallerar närmast omgående? (Irriterande, men inget stort problem.)
2) Hur stor är sannolikheten att produkten fallerar inom garantitiden, på ett sådant sätt att garantin gäller?
3) Hur stor är sannolikheten att produkten fallerar medan jag fortfarande använder den utan att garantin gäller?

Undersökningen visar i princip bara svaret på fråga 2.

/Olle

Permalänk
Medlem

Vad bra att jag har Western Digital HDD, Intel SSD, Gigabyte moderkort, Sapphire GFX och Corsair aggregat. Ligger bra till Har hela tiden sagt att WD har bäst hårddiskar, särskilt påpekat det nu när Samsung slutar med sina och de påstår att det inte finns andra pålitliga alternativ. HA! WD är bäst på det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Skrivet av Uzor:

Gött att man beställde ett XFX kort -.- sen fick jag reda på att livstidsgarantin för xfx inte gäller i Europa
Asus ligger jag bra till och att WD leder är ju självklart.
Skit bra statistik är detta, nu vet man vad man ska satsa på i framtiden

Varför oroa sig?? inte tänkt på att XFX felmarginal är högre för att dom säljer brutalt mkt än andra märken?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar vanligen med stora datamängder där statistik och felmarginaler är av kritisk betydelse. Denna undersökningen är rätt relevant (den är ju otroligt mycket mer relevant än när folk på forum drar slutsatser av typen "Jag hade en Hitachi, den gick sönder, Hitachi suger! Jag hade tre WD, de höll, WD äger!" vilket sker hela tiden), om man tolkar den rätt. Det hade varit ännu bättre om de sagt bättre närmevärden på populationsstorleken, men det vill säkert inte tillverkarna ska vara allmänt känt.

Redan om man räknar på minsta populationsstorleken, 500 stycken, så blir felmarginalerna till en första approximation bara på ungefär ±0.2%, med minskad tolerans ju fler som undersöktes (går som 1/√n, där n är antalet enheter. Till en första approximation, som sagt). Problematiken kan vara

  • att en tillverkare kanske fått iväg en dålig batch

  • att en viss leverans kanske fick en större smäll under frakten än någon annan

  • att olika modeller kan ha olika felfrekvens

  • de säger inget om priset på sålda varor

etc. Finns mycket att ta hänsyn till, men statistiken i sig är det inget fel på.

Skrivet av VIller-Valle:

Procent säger inte så mkt i sammanhangen nej. Ska det jämföras statistiskt ska ett antal produkter från varje företag väljas ut på förhand och sedan studeras för att kontrollera RMA. Säljer man mer, får man mer i retur. Om 2000 enheter säljs och 0 är RMA jämförs med 100 000 säljs och 1 är RMA har fortfarande de 100 000 sämre procentuell statistik, trots att mörkertalet från det företag som sålt 2000 enheter är stort. Här är bara ett minsta värde angett och skillnaderna kan således vara ganska stora.

Men skillnaden ligger då klart inom felmarginalerna. Om ett företag får en returfrekvens på 0% och ett annat 0.001% med en felmarginal som i detta fall hamnar på ~±0.001% så bedömer man ju inte det företaget vara sämre. Om man dock ser procentsiffrorna som ett absolut mått utan fel så är man fel ute (som nyheterna gillar att göra när opinionsundersökningar presenteras).

Som sagt, det är inget fel på statistiken, men man får veta vad "felmarginal", "konfidensintervall", och för den delen "sannolikhet" är för något. Annars tolkar man fel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Synd att inte powercolor var med på grafikkort. Har inte fått ett bra graffe från dem....

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av VIller-Valle:

Procent säger inte så mkt i sammanhangen nej. Ska det jämföras statistiskt ska ett antal produkter från varje företag väljas ut på förhand och sedan studeras för att kontrollera RMA. Säljer man mer, får man mer i retur. Om 2000 enheter säljs och 0 är RMA jämförs med 100 000 säljs och 1 är RMA har fortfarande de 100 000 sämre procentuell statistik, trots att mörkertalet från det företag som sålt 2000 enheter är stort. Här är bara ett minsta värde angett och skillnaderna kan således vara ganska stora.

Statistik är inte den ultimata sanningen, utan ett verktyg för att se samband, trender osv. Procent är bara dess produkt som återspeglar resultatet. För att säkerställa statistik tillämpas matematiska modeller som visat sig vara pålitliga för att minimera de avvikelser som du fruktar så mycket. Så, jo, procent säger en hel del om man förstår dess innebörd.

Edit: Ser att phz orkade fördjupa sig lite mer i statistikens underbara värld

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingy:

MSI och Hitachi i topp, alla fördomar bekräftade.

Verkligen! Det man kan tänka på är att man kan bevisa vad som helst med statistik

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Spelar väl ingen roll om det är procent.
Om du säljer 1000000 moderkort och 300 av dom går sönder.
Mot om du säljer 100 moderkort och 5 går sönder.
Då får han med 100 högre procent.
Att saker går sönder är normalt. Det får man ta de finns garanti för sånt.
Det är ju inget som har över 10% så då förefaller de enligt mig under normaliteten.
Alla kan få ett måndagsexemplar.

Va?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Tråkigt att dom tar med så få tillverkare.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Hade varit intressant att få se hur gamla enheterna är när de returneras och andelen DOA. MIN högst personliga erfarenhet är att fungerar det efter 2 veckor så kommer komponenten hålla länge, om man inte misshandlar den.

Det är faktiskt ganska korrekt. Kollar man t.ex. på statistik för _när_ en hårddisk går sönder så går _väldigt_ många sönder när dom är helt nya, sedan sjunker kurvan snabbt, för att sedan _långsamt_ stiga med ålder på disken.
Se det som hög spädbarnsdödlighet, fast för elektronik! :3

Edit: @phz: Underbart att någon orkar ge en korrekt och bra presenterad förklaring! Tummen upp!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag är inte dugg förvånad att Gigabyte håller högst kvalitet vad gäller moderkort.

Annars det som intresserar mig mest är trenden. Vad gäller grafikkort till exempel så går t.ex Sapphire och Club 3D mot strömmen och har förbättrat sin kvalitet. MSI däremot uppvisar kraftigt försämrade siffror.

Grafikkort:
- PNY 1,2% (1,1%)
- ASUS 1,3% (0,9%)
- Zotac 1,4%
- Sapphire 1,5% (1,8%)
- Club 3D 1,6% (2,2%)
- Gainward 1,6% (1,5%)
- Gigabyte 2,5% (1,7%)
- MSI 2,9% (1,7%)
- XFX 3,0% (2,4%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Förstår du bra eller ska jag rita bilder kanske?

Om man köper mer av en produkt en av en annan.
Så blir de självklart ett högre procent än på de märket man köper mindre av.
Då fel alltid förefaller oavsett tillverkare, fabriksfel.

Va skiljer de mellan varje tillverkare 0.1 %?
Måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska förvånad över PNY, Jag har själv ett PNY grafikkort Geforce 9800gt jag har klockat den som F*N! Jag har haft mitt i typ 2år tror jag nu
och jag ska nog köp pny grafikkort igen från komplett! de får snart in dem!
Grafikkort:
- PNY 1,2% (1,1%)
- ASUS 1,3% (0,9%)
- Zotac 1,4%
- Sapphire 1,5% (1,8%)
- Club 3D 1,6% (2,2%)
- Gainward 1,6% (1,5%)
- Gigabyte 2,5% (1,7%)
- MSI 2,9% (1,7%)
- XFX 3,0% (2,4%)

Permalänk
Medlem

Intel är alltid stabila, man förstår varför dom vuxit sig så stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaik:

Intel är alltid stabila, man förstår varför dom vuxit sig så stora.

Ja, folk stirrar sig ofta blinda på snabbheten, stabilitet/hållbarhet är för mig minst lika viktigt, så länge disken är "snabb" så behöver den inte vara snabbast, då tycker jag andra faktorer spelar in, såsom kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

OJ! Här sker en rejäl tankemiss! Sifforna som redovisas i figurerna är i % och för säkerhets skull skriver vi det en gång till: PROCENT!

Det betyder att det inte är ANTALET diskar som går sönder. Det är istället ANTALET TRASIGA I FÖRHÅLLANDE TILL SÅLDA ENHETER!

/zonar

Nej. Fler sålda produkter = mer tillverkning = mer som kan gå fel. Ju fler kockar desto sämre soppa.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro