"SSD" som bygger på RAM-minne är visserligen en väldigt trevlig idé, men fungerar sådär i praktiken. Jag var en av de första i Sverige som fick tag på en Gigabyte i-RAM när de lanserades i Sverige. Jämfört med den Raptorn jag hade då var det som att gå från en Volvo 240 till ett JAS ungefär. Jag upplever faktiskt i-RAM:en snabbare än min nuvarande X-25M 80 GB, men det kan bero på att jag körde Windows XP på i-RAM:en och Windows 7 på X-25M:an.
Den maxade SerialATA-150-gränssnittet och hade en läskigt snabb åtkomsttid vill jag minnas (snabbare än de flesta nuvarande SSD:s om jag inte minins fel). Har kvar den någonstans, ligger och skräpar i någon låda
Lite nyfiken blir man ju vad en "ny" i-RAM skulle åstakomma, när RAM är så pass billigt. En modell med DDR3-stöd, SerialATA 6 Gb/s-stöd skulle nog kunna utprestera de felsta SSD:s på marknaden idag. En tanke som dök upp just nu också är att utrusta den med två stycken kontrollers så att man kunde köra RAID0 via två bankar, och därmed komma förbi SerialATA-hastigheten.. well, well, den som lever får se..