Vart tusan får man tag på dessa legendariska DRAM-SSDs?

Permalänk
Medlem

ANS-9010
5.25 inch Dynamic SSD SATA x 2 RAM Disk
# Data transfer rate up to 400MB/sec
# IOPS 20,000 per SATA port

ANS-9010BA
5.25 inch Dynamic SSD SATA x1 RAM Disk
# IOPS 130,000 per SATA port
# Data transfer rate up to 200MB/sec

Skiljer rätt mycket på de två sakerna mellan de olika modellerna. Vad gör det rent praktiskkt i "verkligheten"?

Och vad menar dom med "per SATA port", kan man koppla dom till flera samtidigt och hur funkar det?

Antar att det isf bara gäller ANS-9010?

EDIT: Blir rätt dyrt om man ska köpa 64 GB minne också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

"SSD" som bygger på RAM-minne är visserligen en väldigt trevlig idé, men fungerar sådär i praktiken. Jag var en av de första i Sverige som fick tag på en Gigabyte i-RAM när de lanserades i Sverige. Jämfört med den Raptorn jag hade då var det som att gå från en Volvo 240 till ett JAS ungefär. Jag upplever faktiskt i-RAM:en snabbare än min nuvarande X-25M 80 GB, men det kan bero på att jag körde Windows XP på i-RAM:en och Windows 7 på X-25M:an.

Den maxade SerialATA-150-gränssnittet och hade en läskigt snabb åtkomsttid vill jag minnas (snabbare än de flesta nuvarande SSD:s om jag inte minins fel). Har kvar den någonstans, ligger och skräpar i någon låda

Lite nyfiken blir man ju vad en "ny" i-RAM skulle åstakomma, när RAM är så pass billigt. En modell med DDR3-stöd, SerialATA 6 Gb/s-stöd skulle nog kunna utprestera de felsta SSD:s på marknaden idag. En tanke som dök upp just nu också är att utrusta den med två stycken kontrollers så att man kunde köra RAID0 via två bankar, och därmed komma förbi SerialATA-hastigheten.. well, well, den som lever får se..

varför inte en som kör via PCI Express

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av ElonB:

Har en 9010 och beställt en 9010BA från acard. Använder (och ska använda) dem som write cache till zfs. Är någon instresserad så kan jag benchmarka dem, har ett par mindre ssds och en fusionio att jämnföra med.

Hade varit helt underbart!

Visa signatur

Grundare av Prisjakt, Håller på med https://www.car.info nuförtiden

Permalänk
Medlem

Många hänger upp sig på det där med att enn SSD slits ut fort. Visst, om man tok-skriver med en massa data till den varje dag så kanske den slits ut fortare. Men för vanliga svenssons så handlar det mest om att Windows läser från SSD:n. Då håller en SSD rätt så många år. De flesta har nog köpt en helt ny dator innan en SSD slits ut.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.