Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SDD från eee pc -> desktop?

Permalänk
Medlem

SDD från eee pc -> desktop?

Har en SDD-disk från en gammal avliden eee 901:a som jag behöver hämta filer från. Enligt vad jag kunnat läsa mig till så skall interfacet vara mini-pci-e. Sökning på "mini pci adapter" på dustin, webhallen mfl ger inte många träffar. Finns det något annat namn för denna standard? Nedan finns länk till bild:
http://www.amazon.com/Asus-Solid-State-Drive-Phison/dp/B002N8...

Försöker hitta en någorlunda billig adapter (< 300 kr, annars inte värt det) så jag kan komma åt disken från min desktop. Om det är till PCI, SATA, IDE eller USB är kvittar. Har sett nån PCIE-instickskort-adapter på .com-webshop men vill beställa från sverige.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

http://www.dealextreme.com/p/mini-pci-to-pci-adapter-with-ant...

Fri frakt.
Antennerna är bara att låta vara.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, men vill helst inte köpa från utlandet. Tvivlar på att dom har free shipping till Sverige, tror dom skulle gå rejält back då.

Permalänk
Medlem

Det är ett alldeles vanligt SATA-interface på di däringa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BLT:

Tack för tipset, men vill helst inte köpa från utlandet. Tvivlar på att dom har free shipping till Sverige, tror dom skulle gå rejält back då.

Dom HAR fri frakt till Sverige

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLT:

Tack för tipset, men vill helst inte köpa från utlandet. Tvivlar på att dom har free shipping till Sverige, tror dom skulle gå rejält back då.

Har handlat där ett 10 tal gånger och det har funkat bra alla gånger + det är fri frakt..

Brukar ta mellan 1-2 veckor att få sakerna.

Visa signatur

Har du Windows 8 och 8.1 så klicka på denna länk
http://nooooooooooooooo.com/

Permalänk
Medlem

Ja, det funkar verkligen utmärkt!

Men om det nu är SATA och inte mini-PCI funkar det inte.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

Fel typ utav kort.

Det där är mini-PCI
Det han behöver är för mini PCI-E.

Är typ detta kort du behöver.

http://global.ebay.com/PCI-Express-PCI-e-to-Mini-PCI-Express-...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Mini PCIe SSD connector

Some netbooks (notably the Asus EeePC,MacBook Air, and Dell mini9 and mini10) use a variant of the PCI Express Mini Card as an SSD. This variant uses the reserved and several non-reserved pins to implement SATA and IDE interface passthrough, keeping only USB, ground lines, and sometimes the core PCIe 1x bus intact.[7] This makes the 'miniPCIe' flash and solid state drives sold for netbooks largely incompatible with true PCI Express Mini implementations. Also, the typical Asus miniPCIe SSD is 71mm long, causing the Dell 51mm model to often be (incorrectly) referred to as half length. A true 51mm Mini PCIe SSD was announced in 2009, with two stacked PCB layers, which allows for higher storage capacity. The announced design preserves the PCIe interface, making it compatible with the standard mini PCIe slot. No working product has yet been developed, likely as a result of the popularity of the alternative variant.

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Kanske hjälper lite. Ska söka andra adaptrar.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeus:

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Kanske hjälper lite. Ska söka andra adaptrar.

Ok så ingen garanti att det funkar med adapter mao. Verkar nästan enklare att hitta en annan eee pc att tanka upp filerna från. Stort tack för hjälpen iaf!

Skrivet av screamin-daemon:

Dom HAR fri frakt till Sverige

My bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLT:

Ok så ingen garanti att det funkar med adapter mao. Verkar nästan enklare att hitta en annan eee pc att tanka upp filerna från. Stort tack för hjälpen iaf!

My bad!

Många laptopar har extra mini pci-e platser samt att du kan ta bort WLAN kortet och sätta i nästan vad som helst för mini PCI-e kort , vet att på HP samt IBM/Lenovo så går det inte, dom måste ha HP/IBM "brandat" kort.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Många laptopar har extra mini pci-e platser samt att du kan ta bort WLAN kortet och sätta i nästan vad som helst för mini PCI-e kort , vet att på HP samt IBM/Lenovo så går det inte, dom måste ha HP/IBM "brandat" kort.

mjo det är ju PCI-Express??!
du kan väl sätta vad du vill i ditt PCI-Express uttag på din stationära så varför inte på din laptop

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

mjo det är ju PCI-Express??!
du kan väl sätta vad du vill i ditt PCI-Express uttag på din stationära så varför inte på din laptop

För laptop tillverkarna låser dom

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Många laptopar har extra mini pci-e platser samt att du kan ta bort WLAN kortet och sätta i nästan vad som helst för mini PCI-e kort , vet att på HP samt IBM/Lenovo så går det inte, dom måste ha HP/IBM "brandat" kort.

Testade å sätta det i wlan-platsen på min acer aspire one 751h, men den protesterade direkt, kom inte ens till bios-splashen. Men det var värt ett försök.

Permalänk
Entusiast

De flesta av dessa SSD-diskar är lite "speciella".
Ibland så illa att dem inte ens är elektriskt kompatibla med kontakten dem använder ifråga.

När det kommer till Asus EEEPC serie, har jag lärt mig att deras interna SSD-diskar faktum ansluts via USB, som är dragen via reserverade ledningar i PCI-Express kontakten.
Det lärde jag mig via den hårda vägen: Försökte installera eeebuntu på en Asus EEE-PC 900 med en bantad kärna som jag "glömde" kompilera in USB-stöd i, varav datorn inte kunde hitta den interna SSD-disken längre.

Efter lite nätsökning fick jag reda på att dem fakiskt är "modifierade USB-minnen för intern montage i special-anpassad PCI-Express-kontakter"

EDIT:
Jag har en misstanke om att den här adaptern (Mini-PCI-E to USB ), eller liknande, faktisk skulle fungera, då PCI-Express standarden faktiskt inkluderar USB-signaler i slotten.
http://www.hwtools.net/adapter/USBMA.html

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

De flesta av dessa SSD-diskar är lite "speciella".

Efter lite nätsökning fick jag reda på att dem fakiskt är "modifierade USB-minnen för intern montage i special-anpassad PCI-Express-kontakter"

http://www.hwtools.net/adapter/USBMA.html

Högst intressant! Så om jag löder rätt pinne på SSD:n till rätt sladd i en skalad USB-kabel så skulle jag kunna återuppliva den i form av ett ghetto-usbminne? Eller är jag ute och cyklar?
Du råkar inte ha kvar länken till sidan som innehåller denna info? Skulle gärna vilja hitta ett pin-schema för kontakten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BLT:

Högst intressant! Så om jag löder rätt pinne på SSD:n till rätt sladd i en skalad USB-kabel så skulle jag kunna återuppliva den i form av ett ghetto-usbminne? Eller är jag ute och cyklar?
Du råkar inte ha kvar länken till sidan som innehåller denna info? Skulle gärna vilja hitta ett pin-schema för kontakten.

Hittar inte den specifika sidan jag hittade detta. men här är en sida om PCI-Express och dess "pinout":
http://www.allpinouts.org/index.php/PCI_Express_Card_and_PCI_...

Enligt den listan (kapitlet för Mini PCI-E) ligger USB-signalerna på pin nummer 36 och 38.
Ett litet problem kan vara att dessa mini PCI-E kort går på 1.5 volt och inte 5 volt som USB normalt ger, men inte svårare än att inkludera en 1.5 volts regulator.

Det kan hända att Asus i det här fallet även använt pin nummer 3 och 5 för något. Värt att titta närmare på. (OEM specific)

EDIT: Korrigering. Mini PCI-E kort strömförsörjes med 1.5 volt (Endast Standby-spänningen är 3.3 volt)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Hittar inte den specifika sidan jag hittade detta. men här är en sida om PCI-Express och dess "pinout":
http://www.allpinouts.org/index.php/PCI_Express_Card_and_PCI_...

Blir ett projekt för helgen tror jag. Återkommer om eventuell framgång.

En offtopic fråga till er som beställt grejer från DX: Brukar era paket fastna för importskatt? Vad är det för regler som gäller där egentligen? Dom gånger jag beställt nåt från icke EU-land har jag vissa gånger fått betala skatt, vissa gånger inte.