Permalänk
Medlem

SSD i bärbar

Jag ska ersätta min stationära dator med en bärbar, och tänkte då även passa på att ge mig in i SSD-träsket. Då jag helt enkelt tänkte byta ut originaldisken mot en SSD så försvinner ju allt som låg på den. Hur ska jag gå till väga för att installera om Windows 7? Måste jag skaffa en annan licens, eller fungerar den som följer med datorn? Kommer jag att behöver skaffa en Windows 7-skiva, eller räcker det med att bränna ner någon iso-fil? (Vill fortfarande ha en laglig installation). Ska jag klona disken? Fungerar det att klona en 320GB disk fylld med ca ~50GB till en 160GB SSD? Kommer t.ex. Speed/Stamina reglaget som reglerar den diskreta grafiken att fungera om jag installerar en ren kopia av Windows 7? Någon som har några bra tips på hur man ska gå tillväga vid byte av lagringsenhet utöver det jag frågat om?

Permalänk
Medlem

Klona över originaldisken till SSD innan första uppstart: Win.
Gjorde jag bara för någon vecka sedan med en Asus-maskin.

Använde Acronis True Image eller Intels kloningsprogram.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Klona över originaldisken till SSD innan första uppstart: Win.
Gjorde jag bara för någon vecka sedan med en Asus-maskin.

Använde Acronis True Image eller Intels kloningsprogram.

Och det fungerar även om originaldisken är större än SSD-enheten?
Satte du då in båda diskarna i en stationär dator och klonade, eller hur gick du till väga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apro:

Och det fungerar även om originaldisken är större än SSD-enheten?
Satte du då in båda diskarna i en stationär dator och klonade, eller hur gick du till väga?

Japp, man kan köra det med olika storlekar.

Satte in de i min stationära.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var det med win7, det förstår att det är en SSD disk man har när man installerar på det (fixar trim, stänger av andra saker). Sker detta också bara för att man startar från en sådan eller är det något som sker när hårddisken installeras? För om det är det senare så kanske detta inte kommer ske eftersom den tror att det är en vanlig hårddisk hela tiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag klonade över innan jag startade laptopen första gången.
Det blev alignat med TRIM på.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]