Permalänk

Lönt att uppgradera RAM?

Tjenare SweClockers!

Sitter i skrivande stund med 6gb RAM(https://www.inet.se/artikel/5305474/corsair-6gb-3x2gb-1600mhz) på mitt MSI-mobo(https://www.inet.se/artikel/1901905/msi-x58a-gd65) och jag undrar om det är lönt att uppgradera min RAM genom att köpa till 6gb av de ramminnena jag sitter på? Datorn används huvudsakligen till att spela spel på samt kolla på film och surfa.

//FreakEx

Permalänk

Inte värt det nej.
Finns inte mycket som behöver mer än 6gb ram av det du skriver att du gör.
Det är redigering etc som äter mest ram.

Köper man ny burk idag så är det väl 4gb som e minsta, men man behöver inte så mye mer heller

Spar pengarna te nåt annat kul ist.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakEx™:

Tjenare SweClockers!

Sitter i skrivande stund med 6gb RAM(https://www.inet.se/artikel/5305474/corsair-6gb-3x2gb-1600mhz) på mitt MSI-mobo(https://www.inet.se/artikel/1901905/msi-x58a-gd65) och jag undrar om det är lönt att uppgradera min RAM genom att köpa till 6gb av de ramminnena jag sitter på? Datorn används huvudsakligen till att spela spel på samt kolla på film och surfa.

//FreakEx

nja det är typ inget spel som använder sig av såpas mycket ram, för du kan klara dig på 4G ram 6G Ram är bra. det är mer Prossesor och Grafickort som du kan märka skilnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Inte värt det nej.
Finns inte mycket som behöver mer än 6gb ram av det du skriver att du gör.
Det är redigering etc som äter mest ram.

Köper man ny burk idag så är det väl 4gb som e minsta, men man behöver inte så mye mer heller

Spar pengarna te nåt annat kul ist.

//BG

hehe säger mannen dem 8G ram haha

Permalänk

Har läst nånstans att fler stickor kan till och med försämra fps i spel.

Men två eller tre stickor beroende på sockettyp är vad jag förstår det optimala för just spel.

Hade jag köpt nytt idag skulle det bli 2 x 4Gb på en 1155 socket

Permalänk
Skrivet av Hooga:

hehe säger mannen dem 8G ram haha

Ja jo, men det var mest för att jag kör So-DIMMS i mitt Mini-ITX mobo.
Utbudet är inte lika stort och man vill ju fortfarande ha dual channel. Det finns mest 4gb stickor så valet var ganska enkelt

Men nu var ju frågan om det var värt det, vilket det igentligen inte är, men med rätt låga priser på minnen så är det kanske skitsamma.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Hedersmedlem

Visst gör mer RAM nytta som att t ex banor i spel laddar fortare då mer kan ligga i minnet men 6GB är bra nog för det mesta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Visst gör mer RAM nytta som att t ex banor i spel laddar fortare då mer kan ligga i minnet men 6GB är bra nog för det mesta.

Nya banor, först måste spelet eller programmet kuna använda det vilket det oftast inte kan göra pga begränsningarna. Ett program som inte är 64bitar ser inte mer än 2gb minne, vare sig det sitter på ram eller virtuella minnet på hårddisken.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Nya banor, först måste spelet eller programmet kuna använda det vilket det oftast inte kan göra pga begränsningarna. Ett program som inte är 64bitar ser inte mer än 2gb minne, vare sig det sitter på ram eller virtuella minnet på hårddisken.

Lite upplagt åt Corsairs favör och tradig video men visar på fördelarna. Ja spelen får inte vara begränsade av 32 bitar för då vinner man inget så länge som det finns tillräcklig mycket minne ledigt.
http://www.youtube.com/watch?v=z3fIRK0GgvY

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Lönt och lönt. Med dem struntsummorna som det är idag är det en svår fråga
Jag har samma minnen som du och hade med 3x2 gb innan.
Jag köpte ytterligare 3 stickor bara för att komma åt dualchannel och kunna säga "jag har 12gb ram".
Om jag har märkt någon skillnad? Ingenting.

Permalänk
Medlem

läste ett test för ett par månader sen där de prövade ram i olika mängder kommer inte ihåg helt men tror de pröva upp till 32GB ram, mycket va de allafall.
sen benchmarka dem å pröva lite spel, de som märktes va att de fick snabbare laddnings tid ju mer ram de hade (ganska stor skillnad i laddnings tid mellan 4GB å va nu de hade som max, tror de va 20-30% snabbare)
fps'en va 0.1 till 1.5fps mer, dvs inget

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

läste ett test för ett par månader sen där de prövade ram i olika mängder kommer inte ihåg helt men tror de pröva upp till 32GB ram, mycket va de allafall.
sen benchmarka dem å pröva lite spel, de som märktes va att de fick snabbare laddnings tid ju mer ram de hade (ganska stor skillnad i laddnings tid mellan 4GB å va nu de hade som max, tror de va 20-30% snabbare)
fps'en va 0.1 till 1.5fps mer, dvs inget

Du vet inte vilka spel det var som testades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Lite upplagt åt Corsairs favör och tradig video men visar på fördelarna. Ja spelen får inte vara begränsade av 32 bitar för då vinner man inget så länge som det finns tillräcklig mycket minne ledigt.
http://www.youtube.com/watch?v=z3fIRK0GgvY

mm sätt den redan men vem har uppe så många program uppe? Då kan ni lika bra köra AMD octacore pga den kommer säkert klara av det mycket bättre än Intel processorerna säkert.

Sedan att notera är latency vilket ökar med fler minnen och gör att minneskontrollern måste jobba mer för att skicka data till fler stickor. Sedan hur många spel är 64bitars ? kan bara notera Half Life 2 och Crysis som har 64bitars executables.

På linux kan man skapa ramdiskar som scalar beroende hur mycket ram du använder och behöver vilket är mycket smidigt men liknande verktyg som funkar lika bra finns det inte till Windows.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.