Permalänk
Medlem

Kylning (i bilen)

Ok.. tråk o inte ha AC i bilen xD satan vad jag dog idag i 24c värme.. undrar ifall de blir varmare.

Ok, ska bygga ett eget kylsystem.

Hade tänkt
Vattenpump
Kylbox
kopparrör
12v fläkt.
samt is!

Några tips o tricks? och vart köpa?

******
Tankar.
******
dela ciggaretuttaget till 2, ena till 12v fläkt och andra till pumpen.
Men pumpen har inge cig uttag? hur ska detta kopplas? och kan pumpen drivas genom cig?

Vattnet ska gå från kylboxen, in i pumpen, in i kopparröret, förbi fläkten, ner i kylboxen igen. right?

kan ha glömt något.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Dömt att misslyckas...

Kör med TD istället.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Dömt att misslyckas...

Kör med TD istället.

Kände precis samma sak jag med faktiskt. Tyvärr TS, gör om gör rätt eller kanske tänk om.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Dömt att misslyckas...

Kör med TD istället.

TD?
Aldrig hört talas om, i mina trakter kör vi med KD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Öppet fönster + bar överkropp + blomspruta med vatten

Spraya och känn kylan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med öppet fönster och tempen vriden till maxkylning. Funkar bra för mig.

Permalänk
Medlem

Öppet fönster fungera ifall man kör korta resor. Men nu är det så att jag ligger på motorvägen 8 timmar om dagen. Och det är inte kul i 120km/t+.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Öppet fönster fungera ifall man kör korta resor. Men nu är det så att jag ligger på motorvägen 8 timmar om dagen. Och det är inte kul i 120km/t+.

Köp en bil med AC...

Alternativt kan du montera en stol likt denna så det blir mindre svettigt för ryggen!

Permalänk
Medlem

sälj bilen, köp en med ac... enda vettiga om du kör så mycket som du gör.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Firmabil lite svårt att förklara det till chefen sen kanske

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

Men det är ju bara fläkta ur med fönstren öppna när du kör "långsamt" och sen veva upp och köra med lagom fläkt på stora vägarna.
Bli ett med värmen

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Kör du långfärd uteslutande på motorväg och längre bort är ju AC nästan ett krav. dock kör man bara i stan eller så är man ju inte i behov av det.
Har själv kört en del utan AC och jag säger de då att bar överkropp och evt sänka hastigheten lite så att de slutar väsnas så mcyket och hitta ett bra läge på fönstren där de kyler bra men inte ger allt för mycket oväsen. allt att man vrider 'kylan' till 0 och sen står på lite så att man får mer kyleffekt. Dock inget uppmanande till brott att köra förfort eller så. Det gör du med ditt samvete.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Gullig idé:
http://www.instructables.com/id/Portable-12V-Air-Conditioner-...
Kylväska som man häller is och vatten i, vattenpump, radiator och fläktar som blåser luften genom radiatorn mot en

En 12V Ac för 2000kr:
http://www.campingsverige.se/Gas-kyla-varme/Aircondition-Easy...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Kommer inte att fungera. Sitter du 8 timmar om dagen i bilen så kräv en bil med AC från chefen.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Kommer inte att fungera. Sitter du 8 timmar om dagen i bilen så kräv en bil med AC från chefen.

Tänkte precis skriva samma sak, ta ett allvarligt snack med chefen.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Själv kör jag med öppet fönster och tempen vriden till maxkylning. Funkar bra för mig.

Om du har AC:n på max och fönstrena öppna så motverkar du hela syftet med AC och sliter på systemet, och gör så att den jobbar i onödan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Om du har AC:n på max och fönstrena öppna så motverkar du hela syftet med AC och sliter på systemet, och gör så att den jobbar i onödan.

Var väl lite otydlig tyvärr, har inte AC i bilen.

Permalänk
Medlem

Det finns AC och AC. Air Cooling och Air Condition

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Var väl lite otydlig tyvärr, har inte AC i bilen.

Ah, ja då kan du inte gärna vrida ner reglaget på kylning, mindre varm luft bara

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

Det finns AC och AC. Air Cooling och Air Condition

Ja och sen har vi det underbara ACC/ECC

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ah kom på en annan grej som är så awesome!
Undrar varför det inte används i bilar, man skulle slippa AC-kompressorn (fast få ersätta med en vanlig hehe )

Använd en "vortex tube" aka Ranque-Hilsch vortex tube

http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube

Den delar upp en komprimerad gas (t.ex luft) i en varm och en kall ström och kan kyla ungefär 45 grader!
Ni som jobbat i industri någon gång kanske har sett.

Fascinerande..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Ah kom på en annan grej som är så awesome!
Undrar varför det inte används i bilar, man skulle slippa AC-kompressorn (fast få ersätta med en vanlig hehe )

Använd en "vortex tube" aka Ranque-Hilsch vortex tube
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/Tube_de_Ra...

http://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube

Den delar upp en komprimerad gas (t.ex luft) i en varm och en kall ström och kan kyla ungefär 45 grader!
Ni som jobbat i industri någon gång kanske har sett.

Fascinerande..

Det där var riktigt coolt! Tack för länken.

Frågan är om lufttrycket mot fronten av en bil som kör i 110 km/h är tillräckligt högt för att det ska bli någon större kylning.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Det där var riktigt coolt! Tack för länken.

Frågan är om lufttrycket mot fronten av en bil som kör i 110 km/h är tillräckligt högt för att det ska bli någon större kylning.

Tror tyvärr inte det fungerar.
Den jobbar med ganska högt tryck, såg någon kommersiell som körde på 6 bar.

Exempelvis Ram air, eller "luffarturbo" ger några hundradels bar i normala hastigheter (dock i "luftburken", så i en sån vortex-ventil kanske man kan få högre tryck).

Känner mig lite för okunnig för att uttala mig om det skulle vara tekniskt möjligt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har sett en WV bubbla som kör med en "swamp cooler".
Ser ut såhär: http://farm3.static.flickr.com/2183/2374212616_8a4a82ae7c.jpg
Vet inte hur bra den funkar.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Avstängd

Bli vän med värmen. Drick mycket. Finns inget annat.;):D AC/EEC är ju mest för överklasskärr...eh...damer runt Östermalm.:D

(Jag lider i och för sig inte av värme däremot kyla:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!