Upplåsningsförsök X3 450 - temperaturproblem

Permalänk
Medlem

Upplåsningsförsök X3 450 - temperaturproblem

Hej alla

Dags för första inlägget! Var på tiden när man hängt som oregistrerad några år.

Jag har köpt mig en X3 450-processor och gav mig på att låsa upp den sista stackars kärnan. ACC var lätt som en plätt att hitta och aktivera och efter en omstart så har jag en phenom x4 med extra cache. Sweet!

Glad som en gnu sätter jag på en omgång prime95 och upptäcker en hastigt stigande temperatur. Efter en stund med ~80 grader på alla kärnor stängde jag av då det inte kändes hälsosamt för processorn. Inga andra problem upptäcks däremot och datorn tuffade på stabilt men i strax under 50 grader i idle. Nu så kör jag p95 utan den extra kärnan och får en stabil temperatur på 53-54 grader i full load med stockkylaren. Runt 25 i idle.

Någon som har fått samma problem som jag? Kan det vara så att jag stött på anledningen att de stängt av kärnan i första taget och bör ge upp mina fyrkärniga drömmar, eller ska jag fortsätta kämpa och köpa en större kylare? Jag är inte alltför erfaren överklockare så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

//L

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej alla

Dags för första inlägget! Var på tiden när man hängt som oregistrerad några år.

Jag har köpt mig en X3 450-processor och gav mig på att låsa upp den sista stackars kärnan. ACC var lätt som en plätt att hitta och aktivera och efter en omstart så har jag en phenom x4 med extra cache. Sweet!

Glad som en gnu sätter jag på en omgång prime95 och upptäcker en hastigt stigande temperatur. Efter en stund med ~80 grader på alla kärnor stängde jag av då det inte kändes hälsosamt för processorn. Inga andra problem upptäcks däremot och datorn tuffade på stabilt men i strax under 50 grader i idle. Nu så kör jag p95 utan den extra kärnan och får en stabil temperatur på 53-54 grader i full load med stockkylaren. Runt 25 i idle.

Någon som har fått samma problem som jag? Kan det vara så att jag stött på anledningen att de stängt av kärnan i första taget och bör ge upp mina fyrkärniga drömmar, eller ska jag fortsätta kämpa och köpa en större kylare? Jag är inte alltför erfaren överklockare så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

//L

När man låser upp prollen måste man underclocka den lite. Så måste jag göra i allafall.

Permalänk
Medlem

Köp en ny bättre kylare då orginal brukar vara urkassa, köp till exemepl cooler master 212 hyper + för 250 kr ungefär på inet.se

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pucko97:

När man låser upp prollen måste man underclocka den lite. Så måste jag göra i allafall.

Det är helt olika från cpu till cpu. Min 425 låste upp utan problem och klockade lätt till 3,4GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Det är helt olika från cpu till cpu. Min 425 låste upp utan problem och klockade lätt till 3,4GHz.

Samma här. 2.8 orginal till 3.4 Ghz. Har även kört 3.6 Ghz utan problem men pga jag foldar så drar det rätt mycket el.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Jag har testat med en snabb underklockning och tjänar kanske fem grader (74-75) när jag stressar den i prime. Däremot så tjänar jag inget i idle där den fortfarande står i 50 grader och är alltså dubbelt så varm som med tre kärnor.

Hur långt är det skäligt att gå ner i mhz/volt för att få den någorlunda kylig? tror jag sänkte till 2800 / 1,3 från 3200 / 1,35

Ny kylare blir det nog i slutet av månaden när man får lite mer pengar, kanske en tidigare nämn 212 hyper som verkar prisvärd!

Tror ni att anledningen att de stängde av den extra processorn är att den är för varm? För det känns för varmt för att vara normalt.

//L

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Tror ni att anledningen att de stängde av den extra processorn är att den är för varm? För det känns för varmt för att vara normalt.//L

Det är precis därför som dom stänger av kärnor å säljer den som en billigare processor.

Pga att den inte gick igenom deras tester fullständigt som en 4 kärnig.

Edit; Men med en bättre kylare ska det säkert inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoBBoZ:

Hej alla

Dags för första inlägget! Var på tiden när man hängt som oregistrerad några år.

Jag har köpt mig en X3 450-processor och gav mig på att låsa upp den sista stackars kärnan. ACC var lätt som en plätt att hitta och aktivera och efter en omstart så har jag en phenom x4 med extra cache. Sweet!

Glad som en gnu sätter jag på en omgång prime95 och upptäcker en hastigt stigande temperatur. Efter en stund med ~80 grader på alla kärnor stängde jag av då det inte kändes hälsosamt för processorn. Inga andra problem upptäcks däremot och datorn tuffade på stabilt men i strax under 50 grader i idle. Nu så kör jag p95 utan den extra kärnan och får en stabil temperatur på 53-54 grader i full load med stockkylaren. Runt 25 i idle.

Någon som har fått samma problem som jag? Kan det vara så att jag stött på anledningen att de stängt av kärnan i första taget och bör ge upp mina fyrkärniga drömmar, eller ska jag fortsätta kämpa och köpa en större kylare? Jag är inte alltför erfaren överklockare så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

//L

Den borde inte skilja så mycket i temp även om man låser upp en X3 till en X4. Det har det aldrig gjort för mig.
Har du ändrat volten något?

Vilket program kollar du tempen med?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Den borde inte skilja så mycket i temp även om man låser upp en X3 till en X4. Det har det aldrig gjort för mig.
Har du ändrat volten något?

Vilket program kollar du tempen med?

Volten har jag ändrat marginellt och testat från 1,35 till 1,3. I och för sig så ska jag inte säga att det är marginellt då jag inte har sysslat överdrivet mycket med överklockning än Hur mycket sänker jag lämpligen volten med för att få vettiga resultat?

Jo det kan tyckas vara lite lustigt med den temperaturökning som sker. Måste vara någon komponent i den sista kärnan som har fått en fantastiskt låg verkningsgrad! Jag sitter och kollar temperaturen med Core Temp. Kan det programmet visa fel?

//L

Permalänk
Medlem

Okej, vad är standard volte på din X3 450 1.35?

Kolla med AIDA64 programmet eller CPUID Hardware Monitor, dom har jag alltid kört med när jag har låst upp mina processorer.

http://www.lavalys.com/
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

en fyrakärnig bör ha högre tdp än en 3-kärnig så att tempen stiger känns logiskt

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

en fyrakärnig bör ha högre tdp än en 3-kärnig så att tempen stiger känns logiskt

Jo, det är sant. Men inte att den drar iväg upp mot 80 grader.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Hej

Dags att väcka liv i tråden igen då jag har införskaffat mig en prima kylare till processorn, nämligen Cooler master hyper 212+ som jag fick tips om tidigare. Ett jäkla lyft även om det var ett satans pill med att installera den.

Förväntansfull som jag var så satte jag återigen på ACC på moderkortet, och vips så tittade en athlon II x4 650 fram. Jag var mycket hoppfull då det var riktigt trevliga temperaturer innan upplåsningen (19 grader idle, 35 grader i prime95 efter 15 minuter), men tyvärr så såg jag temperaturer på strax under 40 grader när datorn bara stod still.

Det är bara en marginell förbättring mot tidigare i idle, även om det var en klar förbättring med 60 grader efter nästan en halvtimme i maxbelastat läge, till skillnad från 80 grader innan.
Men det är väl ändå inte någon bra temperatur? Tyvärr avslutades testet också efter 28 minuter med en hemskt blå skärm så förnedringen var total =P

Tycker ni att jag borde sluta försöka låsa upp den sista kärnan eller finns det något annat kvar att testa? Är det till exempel värt att försöka klocka ner den lite för att få en extra kärna?

Permalänk
Rekordmedlem

Det intressanta är väl om du får maskinen stabil vid stresstestning, inte vilken temp den har, det är egentligen helt ointressant bara maskinen funkar ok, jag har inte ens brytt mig att kolla vad min har för temp, men jag vet att den går 1 dygn i stresstest utan problem, den är 100% stabil o räknar rätt, vad har man då för nytta av att veta vad tempen är ? Jag kan hålla på kylflänsen under stresstest, iofs har fläktarna startat upp lite då, men jag brukar inte hålla handen på nått varmare än ca 50C

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.