Permalänk
Medlem

Nätagg sönder?

Tjenare!
Min dator började uppföra sig riktigt konstigt helt plötsligt, och fick en massa bluescreens så stängde jag av datorn och drog ut ström sladden och gick och kolla på hockey. Sedan när jag kom ner till datorn igen så kopplade jag in ström sladden till nätagget igen och jag tryckte satte på datorn. Fläktarna började gå igång och min fläktkontroller började lysa men efter en halv sekund om ens det så dör den, alltså den hinner inte komma in i bios eller något, en halv sekund efter jag tryckt på on-knappen så dör den. Även när jag stänger av strömmen till nätagget (trycker av strömbrytaren) så fortsätter den att försöka boota men samma händer igen och när jag drar ut ström sladden ser det ut som vanligt. Kan det vara nätagget som inte pallar mer?, den verka ju få ström men inte tillräckligt. Kan ju vara värt att notera att jag köpte Agget på fyndhörnan på inet det är ett: fractal design 1000W.

Dator komponenter:
i5 760
BE-Quiet Darck Rock Pro
gtx 460 SLI
2x 2gb Corsair
Fractal Design 1000W

PS: Jag öppnade chassit för att ta en extra titt i datorn så alla komponenter satt i efter jag fatt massa BSOD's, min CPU-kylare kom i kontakt med mitt grafikkort, men det ska väl inte påverkas så länge datorn är strömlös?. Sedan dess så har datorn agerat mycket märkligt.

Tack på förhand!

EDIT: Fixade det, det var moderkortet som hade pajjat! Köpte ett msi p55-G55.

Permalänk
Medlem

vilken serie? hx?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

vilken serie? hx?

Newton R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebr:

Newton R2

läste fel he he... tyckte att du skrev att det var från corsair

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kan ju vara något annat. typ att en sladd inte sitter i eller modekort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

kan ju vara något annat. typ att en sladd inte sitter i eller modekort

hm, har kollat alla sladdar som går till morderkortet och de sitter i ordentligt, får testa med mitt andra agg imon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebr:

hm, har kollat alla sladdar som går till morderkortet och de sitter i ordentligt, får testa med mitt andra agg imon.

du har inte kopplat reset knappen och powerknappen fel. gjorde jag en gång. hade datorn stående i en vecka. sen ficka jag ett tips att kolla det. blev så jävla förbannad bär det funkade sen.
hade samma problem som du;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

du har inte kopplat reset knappen och powerknappen fel. gjorde jag en gång. hade datorn stående i en vecka. sen ficka jag ett tips att kolla det. blev så jävla förbannad bär det funkade sen.
hade samma problem som du;)

hehe, får kolla det, men är ganska säker på att jag inte har gjort det, för det började ju bara så plötsligt.

Permalänk
Skrivet av Sebr:

Tjenare!
Min dator började uppföra sig riktigt konstigt helt plötsligt, och fick en massa bluescreens så stängde jag av datorn och drog ut ström sladden och gick och kolla på hockey. Sedan när jag kom ner till datorn igen så kopplade jag in ström sladden till nätagget igen och jag tryckte satte på datorn. Fläktarna började gå igång och min fläktkontroller började lysa men efter en halv sekund om ens det så dör den, alltså den hinner inte komma in i bios eller något, en halv sekund efter jag tryckt på on-knappen så dör den. Även när jag stänger av strömmen till nätagget (trycker av strömbrytaren) så fortsätter den att försöka boota men samma händer igen och när jag drar ut ström sladden ser det ut som vanligt. Kan det vara nätagget som inte pallar mer?, den verka ju få ström men inte tillräckligt. Kan ju vara värt att notera att jag köpte Agget på fyndhörnan på inet det är ett: fractal design 1000W.

Dator komponenter:
i5 760
BE-Quiet Darck Rock Pro
gtx 460 SLI
2x 2gb Corsair
Fractal Design 1000W

Tack på förhand!

Hade ungefär samma problem, fläktarna gick igång men sen så la datorn av. Jag lämnade in den på komplett och de bytte ut moderkortet. Men men, det kan ju vara något annat som är fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Hade ungefär samma problem, fläktarna gick igång men sen så la datorn av. Jag lämnade in den på komplett och de bytte ut moderkortet. Men men, det kan ju vara något annat som är fel.

hm ajdå, får väl undersöka lite mer men annars så behöver inte ett moderkort vara så påkostligt.
Men tack för svaret!

ändra mig
Permalänk
Medlem

Det händer mig ibland att min dator bara startar om sig under boot-sekvensen hela tiden. Det löser jag genom att göra datorn strömlös i typ 10 min (rycka sladden) sen kopplar jag i den igen och då funkar det. Tror inte ditt nätagg är boven.

Annars kan du testa att göra en clear CMOS eller plocka ut batteriet på moderkortet och sätta i det igen. Läs i manualen hur du gör med just ditt moderkort. GLHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det händer mig ibland att min dator bara startar om sig under boot-sekvensen hela tiden. Det löser jag genom att göra datorn strömlös i typ 10 min (rycka sladden) sen kopplar jag i den igen och då funkar det. Tror inte ditt nätagg är boven.

Annars kan du testa att göra en clear CMOS eller plocka ut batteriet på moderkortet och sätta i det igen. Läs i manualen hur du gör med just ditt moderkort. GLHF

har försökt, den har varit strömlös sedan några timmar bakåt, fläktarna och fläktkontrollern går igång mindre än en halv sekund också försöker den boota igen och håller på så tills jag rycker ut sladden, verkar ju som det är något riktigt skumt med moderkortet.

Min CPU-kylare kom också i kontakt med mitt ena grafikkort då dem sitter väldigt nära varandra, Be-quiet dark rock pro kylaren är en riktig stor cpu-kylare som en del på längden och bredden. Men då var datorn strömlös så ska ju inte ha påverkats utav det eller?
Det var efter det att jag öppnade chassit och dubbelkollade mina komponeter då jag hade fått BSOD's flera gånger då detta hände.

bättre så