Rånad på 1900kr av Mircosoft

Permalänk
Skrivet av tombman:

det är väl klart de kan
vid WPA kontrolleras följande saker

Display Adapter
SCSI Adapter
IDE Adapter (effectively the motherboard)
Network Adapter (NIC) and its MAC Address
RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
Processor Type
Processor Serial Number
Hard Drive Device
Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM
och denna information skickas vid aktivering automatisk med ditt key till microsoft och hårdvaran kollas vid varje boot.....

Om jag får ändra lite hur jag uttrycker det så tycker jag att om man byter moderkort så har man gjort en stor hårdvaruförändring och måste därmed omaktivera, precis som när man byter dator, är det så konstigt?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Om jag får ändra lite hur jag uttrycker det så tycker jag att om man byter moderkort så har man gjort en stor hårdvaruförändring och måste därmed omaktivera, precis som när man byter dator, är det så konstigt?

om man byter moderkort eller något annat av de nämnda saker och nej, det är inte konstigt, missförstod dig väl en aning

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

det är väl klart de kan
vid WPA kontrolleras följande saker

Display Adapter
SCSI Adapter
IDE Adapter (effectively the motherboard)
Network Adapter (NIC) and its MAC Address
RAM Amount Range (i.e., 0-64mb, 64-128mb, etc.)
Processor Type
Processor Serial Number
Hard Drive Device
Hard Drive Volume Serial Number (VSN)
CD-ROM / CD-RW / DVD-ROM
och denna information skickas vid aktivering automatisk med ditt key till microsoft och hårdvaran kollas vid varje boot.....

Och det är just därför som ett byte av moderkort kräver reaktivering.

Ett byte av moderkort triggar tillräckligt många kategorier för att omaktivering skall ske och inte att MS aktivt kollar om du har samma moderkort eller ej.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Jag har använt aktivering via telefon på både min och sambons dator efter moderkorts och cpu byte. Telefonnummer står på skärmen, ring det numret och spendera 5 min vid telefonen så är det löst. De som säger att man måste göra detta vid varje ominstallation har fel, man behöver endast aktivera via telefon eller telefon supporten om du har bytt hårdvara, detta gäller OEM. När man aktiverar via telefon så är det ingen telefon kö, inte dom gångerna jag har gjort det i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

De som säger att man måste göra detta vid varje ominstallation har fel, man behöver endast aktivera via telefon eller telefon supporten om du har bytt hårdvara...

FEL, vid de senaste 2 ominstallationerna jag gjorde på samma burk med OFÖRÄNDRAD hårdvara fick jag ringa detta nummer, måste dock hålla med om att det inte är det minsta krångligt

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

FEL, vid de senaste 2 ominstallationerna jag gjorde på samma burk med OFÖRÄNDRAD hårdvara fick jag ringa detta nummer, måste dock hålla med om att det inte är det minsta krångligt

Skumt, har inte hänt mig. Men som sagt det är inte det minsta krångligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Skrivet av tombman:

OEM-licens?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Hmm lustigt detta, jag gick från ett P5K Premium till ett Maximus II Gene och fick då upp samma sak som TS, men jag kunde aktivera windows utan att ringa. Samma sak varje gång jag monterat om kylaren så har jag behövt aktivera mitt windows men det har funkat med att trycka "aktiver nu" eller vad det nu står.

EDIT: Hade tydligen inte en OEM som jag trodde, lustigt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Köpte en retailversion av W7 (Home premium) som jag fick omaktivera via telefon redan efter första hårdvarubytet (helt ny PC). Jag ringde då supporten som förklarade att det var helt normalt samt att licensen kunde omaktiveras hur många gånger som helst med ny hårdvara via telefon. Måste säga att MS support var väldigt snabb och hjälpsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

TEXT

Om något så tycker jag att produktaktiveringen för Windows är något som har implementerats på rätt sätt. Jämför bara med Spore...

Ok Spore får det att se bra ut

Bra argument så jag ser vad du menar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

OEM licens

OEM licens är knuten till chassit.

Byte av moderkort eller cpu ska inte påverka.
Det som gäller är klisterlappen man sätter på datorn.
Det som sitter däri har man licens för.

Microsoft ska och kommer att fixa det om man ringer till dem.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av XybeX:

OEM licenser är bundna till moderkortet och inget annat.
OEM licensen sitter som du skrev, fastlklistrad på chassiet (eller så ska du göra det själv om det är köpt)
Precis.

Licensen som datorn redan använder är s.k offlineaktivering och kan användas igen om man vet hur man gör vilket är att föredra om man har en köpt dator med..tja det som nu krävs.

Permalänk
Skrivet av XybeX:

Det påverkar visst... Det är inte över huvud taget knutet till chassit. Chassit påverkar inte validiteten av din licens. Klisterlappen som du refererar till är knuten till hårdvaran, dvs. CPU, MOBO, bland annat

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Det påverkar visst... Det är inte över huvud taget knutet till chassit. Chassit påverkar inte validiteten av din licens. Klisterlappen som du refererar till är knuten till hårdvaran, dvs. CPU, MOBO, bland annat

Det är absolut knutet till chassit såhär säger microsoft:
The operating system licenses must remain with the device that retains the motherboard, chipsets, and chassis that include the serial number of the device.

Det är inte en slump att de smäller på OEM licensen på chassit och har utformat klisterlappen så att den inte går att pilla bort.

Men jag var lite otydlig också, du kan bara byta cpu & mb så länge det är fråga om reparation eller defekt dator. Men om du har en "defekt MB och cpu" och därför byter ut dem, dvs du gör inte en uppgradering för skojs skull så gäller det jag sagt. Såsom jag förstod han som startade tråden så var hårdvaran paj och då är det är bara att informera microsoft om detta så ska de hjälpa.

Sålänge moderkortet och cpu som du kanske måste byta sitter i samma chassi med giltig licens så är det enligt oem licens regler OK (annars skulle inte datortillverkarna kunna serva en dator med moderkortsbyte utan att ge kunden en ny licens). Men byter du chassi så har du flyttat det till en annan device enligt exemplet ovan.

Blanda inte ihop OEM licens reglerna med vilken information i datorn microsoft kollar på för att aktivera licensen. Det är 2 olika saker. Vad jag säger är att COA är fysiskt knutet till chassit och om du försöker pilla bort den för att mygla så är en trasig COA ej giltig. Övrigt får bytas ut om det är paj enligt licensvillkoren.

I exakta ordalag skriver de såhär (vilket överensstämmer med mitt exempel) i en faq:
11. Rather than purchase completely new PCs, my organization performs in-place upgrades to the hardware on many of our computers. We often times only replace the motherboard, processor, and memory. Since the COA is still on the case and the OS is still installed on the hard drive, this computer is still licensed, right?
ANSWER. Generally, you may upgrade or replace all of the hardware components on your computer and maintain the license for the original Microsoft OEM operating system software, with the exception of an upgrade or replacement of the motherboard. An upgrade of the motherboard is considered to result in a "new personal computer." Microsoft OEM operating system software cannot be transferred from one computer to another. Therefore, if the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect then a new computer has been created, the original license expires, and a new full operating system license (not upgrade) is required. This is true even if the computer is covered under Software Assurance or other Volume License programs

Hoppas att jag var lite mera tydlig med vad jag menade denna gång.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Men nej. En OEM licens är inte alls bundet till chassit utan moderkortet.

Det står att licensen för den datorn ska sitta kvar på chassit och för inte flyttas nån annanstans..Den ska alltså sitta på det chassit där nyckeln använts för de delarna.

Hur kan en OEM nyckel bli ogiltig (sluta fungera? Icke genuin?) bara för att jag väljer att ta bort den men har kvar nyckeln aktiverad och använd på den datorn?

Permalänk
Medlem

Hårdvaran är inte ansluten till chassiet i mer än skruvar och eventuellt power/reset-knapp och någon USB-port. Hur kommer det med i valideringen?

Jag har inte varit med om någon som inte fått aktivera sitt windows efter samtal med MS.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT