Permalänk
Medlem

trimma elscooter

har en kompis som har en elscooter av kickboard model (även kallat Goped). dock så skulle han vilja ha mer kräm i den. motorn matas med 24V likström.

vilket är bästa sättet att trimma den på?

har själv gjort en pwm styrning till fläktarna i datorn. tänkte om man kunde lägga en konding över mosfet:en och sätta ett motstånd på poten så den inte går att bottna.

så här nånting(motståndet är inte med) :

är öppen för alla förslag men bara inte det blir för dyrt

Permalänk
Inaktiv

Kanske kan dreva om den?

Permalänk
Medlem

mm de e sant fast då förlorar man la antingen topp fart eller acceleration?

Permalänk

Japp, det enda bra sättet vore att byta ut batterierna, motorn och elektroniken till något kraftigare.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Japp, det enda bra sättet vore att byta ut batterierna, motorn och elektroniken till något kraftigare.

ok men hur mycket tror du man kan stressa upp en kines motor till? typ mata med 28-30V istället

Permalänk
Skrivet av Johan12:

ok men hur mycket tror du man kan stressa upp en kines motor till? typ mata med 28-30V istället

Jag tror du eldar upp motorn kangska snabbt om du övervoltar den.
Den slår väl inte lågor direkt, men den kommer med stor sannorlikhet överhetta på ett eller annat sätt

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

väcker liv i denna tråd igen. han har kört den på så högt som 48V men då brände styrenheten så nu är väl något som jag la upp från början ett måste.

men hur funkar det med max effekten på mosfet:en? hittade en IRFZ44N med max 55V och 49A.

antar att det inte bara är o ta 49*55? om det är så att den har mindre max effekt borde man väl kunna lägga flera parallelt och på så vis få ner effekten över varje mosfet?

i sådannafall får man nog även ha en mosfet som styr alla de andra då jag har för mig att det inte får flyta mer än 200ma i IC kretsen