Lösenords skyddad fildelning

Permalänk

Lösenords skyddad fildelning

Min kära Imac är kopplade till min htpc(AC Ryan) och för att den lille rackaren ska kunna prata med maccen krävs ju så klart att jag delar ut vissa mappar via nätverket. Men som det är just nu kan alla i hela fastigheten komma in i de mapparna och som en stolt nybörjare i mac världen hittar jag inte någon funktion som ger lösenords skyddad åtkomst till min dator.

Frågan lyder alltså, hur kan jag göra så att det krävs lösenord för att bläddra i min dator via nätverket?

Mvh // Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag vet att på Windows så kan man dela så att du behöver logga in med ett konto, men jag vet inte var inställningen för Macens motsvarighet är. Jag tror att om du går in på delning så kan du aktivera lösenordsskyddad delning där – jag tror jag sett det när jag rotade genom en miljard menyer för att få delningen att funka i mitt nätverk.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Där inne har jag redan varit och letat, antingen är jag blind/trög eller så är jag på fel ställe

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt kunnig inom detta, men detta ser ut att kunna hjälpa dig:
http://gizmodo.com/5430678/how-to-make-your-pc-and-mac-share-...

Permalänk

Under delning i systeminställningar ställer du in rättigheterna för delade mappar. Delade hemmappar kräver user/pass som standard.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"