Permalänk

Jag tog denna tråden till min sign

Permalänk
Medlem

Jag brukar (tror jag) faktiskt generellt sett använda de som, men det handlar ju om vad som passar bäst i sammanhanget. Jag skulle säga att det är ett mindre allvarligt problem än då de/dem används fel i andra situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tog denna tråden till min sign

Läste du ens vad du citerat i inlägget före det jag nu citerat, samt den tråd till vilken du hänvisar i din signatur? I din signatur har du 1) ingen objektsställning ('dom' är subjektet - svaret på frågan "Vem/vilka är osäk/-er/-ra", 2) inte nämnt 'dom' tidigare, och 3) restriktiv sats - "som".

Klockrent exempel på felaktig användning och 3 skampoäng till dig för att ha lekt språkpolis utan att ha belägg för det. Läs om, läs rätt!

Edit: Jag hoppas att min lätta alkoholpåverkan missat en ironisk ansats, och skulle så vara fallet ber jag om ursäkt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Läste du ens vad du citerat i inlägget före det jag nu citerat, samt den tråd till vilken du hänvisar i din signatur? I din signatur har du 1) ingen objektsställning ('dom' är subjektet - svaret på frågan "Vem/vilka är osäk/-er/-ra", 2) inte nämnt 'dom' tidigare, och 3) restriktiv sats - "som".

Klockrent exempel på felaktig användning och 3 skampoäng till dig för att ha lekt språkpolis utan att ha belägg för det. Läs om, läs rätt!

Edit: Jag hoppas att min lätta alkoholpåverkan missat en ironisk ansats, och skulle så vara fallet ber jag om ursäkt.

Du är förlåten
Synd att inte de roliga halv-ironiska smileysarna fungerar där...

edit: Läste igenom det ett par gånger, sen tog jag bort det. blir nog bättre med bara en länk ändå

Permalänk
Medlem

Felaktigt användande av de/dem/dom är dock ett ytterst litet problem i jämförelse med särskrivning, felstavning eller bristfällig kommatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Eftersom en olyckligt stor del av medlemmarna här på forumet - för att inte tala om Sveriges befolkning i övrigt - verkar ha svårt att skilja mellan dessa pronomen tänkte jag att det kunde vara på sin plats med en tråd som förklarar skillnaden på ett lättbegripligt sätt.

Det är egentligen mycket konstigt att så många har så svårt med detta. Knappt någon som är över tolv år gammal har väl svårt att sklija mellan jag/mig, du/dig, hon/henne eller han/honom? Skillnaden mellan de/dem är nämligen exakt densamma.

Den avgörande faktorn för vilket ord som ska användas ligger i om det är subjekt eller objekt till predikatet. För er som behöver en uppfriskning av grundskolegrammatiken är subjektet det substantiv som utför en handling (predikatet) på objektet (även detta ett substantiv).
Erik(S) sparkade(P) bollen(O) , hunden(S) äter(P) ost(O), Kalle(S) kallar(P) på sina kallingar(O) och så vidare.

Nu är det faktiskt så enkelt att om han/honom, hon/henne eller de/dem står som subjekt är det den första formen som gäller. Om ordet istället är objekt används den andra formen.
Om vi återanvänder ovanstående exempel blir det alltså:
Jag(S) sparkade(P) dig(O) , hon(S) äter(P) honom(O), de(S) kallar(P) på dem(O)

Inte så svårt, eller hur? En enkel minnesregel för den som inte ids komma ihåg all denna grammatik är att om jag/du/hon/han passar in i meningen ska man använda de, om mig/dig/henne/honom passar används istället dem.

När skillnaden nu är klargjord vill jag vända allas uppmärksamhet mot ett exempel på hur fel det kan bli om man blandar ihop de/dem:
Jag äter gröt
De äter gröt
Mig äter gröt
Dem äter gröt
För den som faktiskt kan sin svenska ser de två nedre meningarna precis lika fåniga ut. Man riskerar med andra ord att låta som en grottmänniska om man inte kan skilja på orden.

Som slutplädering vill jag bara nämna att domar inte kan äta gröt. Domare kan möjligtvis tänkas göra det, innan de går till rätten för att förkunna en dom.

Jag förstår inte varför allt ska krånglas till så fruktansvärt. Det finns ett otroligt enkelt sätt att beskriva skillnaden.

"Dem" avslutar meningar. "De" gör det inte. Punkt.

En annan grej som verkligen stör mig, är folk som infogar bindestreck mitt i meningar. Har funktionen av skiljetecken och paranteser fullständigt retirerat i det svenska språket?

Edit: För att förtydliga det här lite extra: visst, jämför med vi/oss. Det hela blir ändå oftast fel i slutändan.

"Vi tog med oss kopplet till hunden" får bara folk att tro att det heter "De tog med dem kopplet till hunden". Här byts istället "dem" ut mot "sig", eftersom inget skiljetecken är lämpligt innan objektet.

"Utan dem går det inte"
Korrekt, då man faktiskt kan använda kommatecken efter dem.

Med andra ord; man använder nästan aldrig "dem", om det inte står före ett skiljetecken.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Jag förstår inte varför allt ska krånglas till så fruktansvärt. Det finns ett otroligt enkelt sätt att beskriva skillnaden.

"Dem" avslutar meningar. "De" gör det inte. Punkt.

En annan grej som verkligen stör mig, är folk som infogar bindestreck mitt i meningar. Har funktionen av skiljetecken och paranteser fullständigt retirerat i det svenska språket?

Edit: För att förtydliga det här lite extra: visst, jämför med vi/oss. Det hela blir ändå oftast fel i slutändan.

"Vi tog med oss kopplet till hunden" får bara folk att tro att det heter "De tog med dem kopplet till hunden". Här byts istället "dem" ut mot "sig", eftersom inget skiljetecken är lämpligt innan objektet.

"Utan dem går det inte"
Korrekt, då man faktiskt kan använda kommatecken efter dem.

Med andra ord; man använder nästan aldrig "dem", om det inte står före ett skiljetecken.

Jag förstår inte varför man bumpar en tråd efter 1½ år utan att läsa igenom tråden och sedan ta upp saker som inte berör trådens direkta frågeställning.

Bindestreck är latmansvarianten vid vardaglig datorskrift för skiljetecknet "tankstreck" som lämpar sig väl för parentetiska inskott. (12.8.1 i Svenska Skrivregler)

'Dem' behöver inte nödvändigtvis avsluta en mening, inte heller en sats. Inte heller är 'dem' nödvändigtvis ett objekt, och så vidare.

Vidare bör du läsa på lite om skiljetecken själv. Kommatecken används för att skilja satser åt. "Utan dem går det inte." är två satser vilka vi kan placera in i ett satsschema:

Fund | V | N | A | v | n | a | (kommentar) | går | | | | | | (Finit verb - predikat) | går | det | | | | | ('det' är subjekt) Utan dem | går | det | inte | | |<FUND| (Sättsadverbial, adverbialbisats i huvudsats, fundamentsposition)

Så långt har du rätt, om vi nu inte ser till det faktum att "utan dem" är en nödvändig bisats vilket gör att vi inte kan använda ett komma efter 'dem'. (12.5.3 i Svenska Skrivregler) Denna regel falsifierar även din hopkokade regel "man använder nästan aldrig "dem", om det inte står före ett skiljetecken". Man kan inte bestämma med 100 % säkerhet om det ska vara 'de' eller 'dem' genom att utgå ifrån den fysiska positionen i meningen.

Den stora frågan är: hur fasen lyckades du gräva upp den här tråden när en betydligt fräschare tråd som behandlar ämnet ligger på första sidan av detta underforum?

Edit: Det finns ett par möjliga tolkningar till den exempelsats jag satte in i satsschemat gällande satsdelar. Guldstjärna i kanten för den som lyckas finna dem korrekt och förklara varför.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

De och dem

I nästan varje forumtråd så ser jag personer som inte vet skillnaden på de och dem. Det värsta är att de envisas med att FÖRSÖKA göra rätt istället för att helgardera sig med 'dom'.

Ett tips när ni ska kolla vad det ska vara:
Byt ut de mot vi och dem mot oss. Läs meningen och se om den funkar. (Två bokstäver mot två, o tre mot tre. Enkelt o komma ihåg.)

Och om du är osäker, använd DOM.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen så stor roll? Det är inte direkt så att man inte fattar vad de menar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...
http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

EDIT: Detta för att vi har gått igenom detta tidigare, många gånger. Ioma Swecs medlemmar kommer och går, antalet förändras och dessa trådar inte har någon som helst effekt på populationerna så.. well, denna tråden är värdelös för allt utom narcissistisk intellektuell masturbation.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Och om du är osäker, använd DOM.

Det där är väl dock ingen vidare bra idé; då blir det ju garanterat fel. Det måste ju vara bättre att försöka få en känsla för hur det skall vara.

*Trådar sammanfogade*

Permalänk
Medlem

Dom är allmänt accepterat idag och 10x snyggare än att använda de/dem felaktigt.

Ps, gjorde en sök på de och dem på Title only men fick inga träffar :/

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ps, gjorde en sök på de och dem på Title only men fick inga träffar :/

Som sötnosen ovan säger så är Swecs sökfunktion realtivt kass. Använd google istället.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.