PowerPC och AMD Radeon i Nintendo Wii U

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis

För att den processorn som sitter i 360 slim(vilket jag får rätta mig själv, den är 45nm.) är integrerad med grafikkortet.

Så kör dom på samma processor blir det samma grafikkort som körs i 360n. Och det är precis det den inte ska göra.
Och dom använder säkerligen inte den större varianten då den blir alldeles för strömhungrig och varm.

det har du rätt i det hade jag glömt då har du nog rätt faktiskt

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Äntligen en "handkontroll", hatar nintendo ända sen wii, ända som var bra va super nintendo och gameboy

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Väldig skillnad på hur man utnyttjar hårdvara i konsol och PC. DirektX tar bort väldigt mycket av kontrollen av hårdvaran och "förenklar" för utvecklare, till kostnad av rätt mycket prestanda. I en konsol har du mkt mer kontroll på vad hårdvaran gör. Ett 5450 är MYCKET bättre än de grafikkretsar som sitter i Krysslåda(helomvändning) eller PS3

Ditto.

Mycket lättare att optimera för konsol då man optimerar för en hårdvaruuppsättning, kan koda direkt mot hårdvaran och slipper kladda med APIer för att spelen ska köras på en uppsjö av olika hårdvarukonfigurationer.

PS3/360 har ett par år på nacken men de nya spelen ser ärligt talat helt okej ut på såpass gammal hårdvara.

Edit: en annan "fördel" är ju att konsolerna "cappas" vid 1080p upplösning för tillfället.

Permalänk
Medlem

Skulle bli förvånad om Wii U inte har ett DX11-kort, främst för det borde göra det enklare att porta till och från PCn, samt Sonys och Microsofts nästa konsoler

Permalänk
Medlem

Den lär prestera bra mycket bättre i spel än de flesta speldatorerna som finns just nu.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Skulle bli förvånad om Wii U inte har ett DX11-kort, främst för det borde göra det enklare att porta till och från PCn, samt Sonys och Microsofts nästa konsoler

Skulle inte tror det då DirectX är en Microsoft teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Skulle bli förvånad om Wii U inte har ett DX11-kort, främst för det borde göra det enklare att porta till och från PCn, samt Sonys och Microsofts nästa konsoler

Skrivet av Sven slaggare:

Skulle inte tror det då DirectX är en Microsoft teknik.

som sven sa, samt så vill jag ha källa på vart du läst att sony ska använda dx? tror ALDRIG det kommer att ske.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det, desto större "Vill Ha!"-faktor blir de.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Väldig skillnad på hur man utnyttjar hårdvara i konsol och PC. DirektX tar bort väldigt mycket av kontrollen av hårdvaran och "förenklar" för utvecklare, till kostnad av rätt mycket prestanda. I en konsol har du mkt mer kontroll på vad hårdvaran gör. Ett 5450 är MYCKET bättre än de grafikkretsar som sitter i Krysslåda(helomvändning) eller PS3

Så långt tänkte jag inte. I stand corrected.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sven slaggare:

Skulle inte tror det då DirectX är en Microsoft teknik.

Skrivet av aptjack:

som sven sa.

Det är vanligt att referera till en DX-version för att den tydligt visar vilken funktionalitet ett kort har...Om man sedan kommer åt tesselleringsenheten och allt annat via OpenGL eller ett egenutvecklat API är en annan sak

Titta på PS3 t.ex. , där pratar man om SM3 trots att det är OpenGL och LibGCM som gäller

Permalänk
Medlem

har även hört från en källa att " när man klappar en hund på spelet kommer det kännas som man gör det på riktigt"
låter ganska fånigt men endå!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ XFX Core 550 ] [ Intel i5 2500k ] [Asus P8P67-M B3 ] [ GTX 970 4GB ] [ CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600Mhz] [ 1TB Samsung Spinpoint F3 ] [ Cooler Master Hyper 212 ] [ Win8.1 x64 PRO]

Permalänk
Medlem

Samlar på stationära nintendo-konsoler, så detta är ett givet köp.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Var väl inte en allt för stor överraskning att det är PowerPC och AMD baserad grafik i WiiU med tanke på att de påpekade att den skulle vara kompatibel med alla spel och tillbehör från vanliga Wii (som ju också är PowerPC baserad med AMD/ATI grafik). Hade nog varit allt för mycket bekymmer att göra en emulator för de gamla spelen och dessutom hade det kanske krävt mer kraft än man var villiga att ge den nya konsolen ur ett ekonomiskt perspektiv.

Och till er som klagar på den föråldrade hårdvaran, Wii hade inte precis state of the art prylar då den kom heller. Processorn i Wii är t.ex. bara 4.2 x 4.5 mm (18.9 mm^2) och det med 90nm, att jämföras med Xbox 360 (jasper 65nm på ca 135 mm^2. Varför de (förmodligen) väljer att bygga WiiU kring 45nm har förmodligen med kostnad att göra, då man inte går efter absolut högsta prestanda blir inte kretsarna allt för stora ändå, och 45nm är nu en väldigt mogen process med bra Yields!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk

Nintendo vill göra en billig barnkonsol som även passar äldre, när de nu väljer att skicka med dyrare "inputenhet" så får de dra ner på annat.

Det jag däremot är tveksam till är om deras ide teknisk är mogen ännu, handkontroller såg ut som en klumpidums, detta ihop med megastora kanter som gjorde det dåligt att spela som de ibland visade. Jag tänker på då de hade handkontrollen emot skärmen.

Så jag tror att det kommer bli en av nintendos floppar (de har många), men iden verkar inte dum, bara just inte med dagens teknik. Exempel på en annan nintendoflopp: http://www.youtube.com/watch?v=SAKbtJjAV18&feature=related (power glove)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Skulle bli förvånad om Wii U inte har ett DX11-kort, främst för det borde göra det enklare att porta till och från PCn, samt Sonys och Microsofts nästa konsoler

Att grafikkortet kommer vara DirectX kompatibelt är ungefär lika troligt som att det kommer gå att installera Windows 7 på konsolen.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidfool:

Att grafikkortet kommer vara DirectX kompatibelt är ungefär lika troligt som att det kommer gå att installera Windows 7 på konsolen.

Skrivet av dunis90:

Det är vanligt att referera till en DX-version för att den tydligt visar vilken funktionalitet ett kort har...Om man sedan kommer åt tesselleringsenheten och allt annat via OpenGL eller ett egenutvecklat API är en annan sak

Titta på PS3 t.ex. , där pratar man om SM3 trots att det är OpenGL och LibGCM som gäller

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Äntligen en "handkontroll", hatar nintendo ända sen wii, ända som var bra va super nintendo och gameboy

Håller med. Störde mig så fruktansvärt mycket på wii kontrollerna så att jag aldrig köpte en wii. Spel ska spelas med riktig kontroll som på ps3 eller Nintendo Gamecube, inget jävla fäktande i luften eller dubbla kontroller som på wii.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Att sätta R700 i en konsol från 2012 skulle vara ett udda val. Med dagens mått så är det en både långsam och strömhungrig arkitektur.

Vilka specifikationer den än har så ska tydligen Metro Last Light släppas till Wii U, så alltför långsam kan den ju knappast vara...

Tänkte detsamma. Om dom nu vill ha något strömsnålt som inte lämnar allt för mycket värme borde dom ju inte köra på R700 :/

Permalänk
Hedersmedlem

Behövs inga feta grejer för att matcha eller slå PS3 och Xbox i ren prestanda, räcker med ett 5570 egentligen. De kanske stoppar i nått lite kraftigare för att de måste driva två skärmar.
Men jag tror inte de bara trycker dit ett vanligt R700-chip i den. Det är ganska ovanligt att konsoller har standardchip, det brukar sitta väldigt skräddarsydda lösningar i dem och går inte att jämföra med vanliga GPUer för PC. De enda konsollerna som hade (nästan) standardchip var Xbox 1 (Geforce 3½ i nForce-chipset + Pentium 3 CPU) och PS3 (nästan stock G70 men med ny bussinterface).
Många jämför Xenos med X800 eller X1900/1950 men den har funktioner som dök upp först med HD2000-serien på PC-sidan, unified shaders till exempel, och andra grejer som är helt unika för den som eDRAM och sättet den kan kommunicera med CPUn.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur Nintendo tänker när de sätter en resistiv digitizer på ett sånt här flaggskepp. Det finns ju faktiskt stylusar till kapacitiva digitizers också!
Alla mina erfarenheter av resistiva digitizers är att de är oprecisa, okänsliga och försämrar bilden på skärmen.

EDIT: och att joysticksen på "new controller" är av slide-typ och inte normala tilt-joysticks är inte heller särskillt trevligt...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag förstår inte hur Nintendo tänker när de sätter en resistiv digitizer på ett sånt här flaggskepp. Det finns ju faktiskt stylusar till kapacitiva digitizers också!
Alla mina erfarenheter av resistiva digitizers är att de är oprecisa, okänsliga och försämrar bilden på skärmen.

EDIT: och att joysticksen på "new controller" är av slide-typ och inte normala tilt-joysticks är inte heller särskillt trevligt...

Kan de vara så att resistiv är mkt billigare? Tänk på att konsollen kommer också kosta en slant... inte bara kontrollen.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag förstår inte hur Nintendo tänker när de sätter en resistiv digitizer på ett sånt här flaggskepp. Det finns ju faktiskt stylusar till kapacitiva digitizers också!
Alla mina erfarenheter av resistiva digitizers är att de är oprecisa, okänsliga och försämrar bilden på skärmen.

Spekulerar bara, men efterfrågan är nog rätt hög på skärmar med kapacitiv multitouch, HD, IPS/OLED-panel och så vidare på grund av smartphoneutvecklingen. Jag tror att Nintendo därmed kommer jävligt billigt undan genom att satsa på en enklare skärm som denna.

Var tactile feedback ett rykte eller ingår det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

EDIT: och att joysticksen på "new controller" är av slide-typ och inte normala tilt-joysticks är inte heller särskillt trevligt...

Det funkar bra till 3ds så jag tror det kommer funka bra till wii u med.

Permalänk
Medlem

OK cpu och gpu, har dom ett sätt att få dem att spotta ur sig användbar prestanda och 3d är det bra , MEN et EGET format på skivorna .... hvilket är ? betyder det att det är INTE Blu-ray eller HD-DVD eller annat känt format ? Största besvikelsen är att de överhuvudtaget använder skivor som i dag är så fruktansvärt begränsande.... Jag har inte haft använding för en skiva på det jag minns... Klart min dotter ska få spela KId Icarus och Mario men tråkigt med den stora handkontrollen som INTE passar ett barns händer, hon har problem redan att spela litle big planet och ratchet & klank för ps3 handkontrollen är för stor för hennes händer, så hon sitter och sliter hårt att njuta av sitt spelande.... Hoppas verkligen dom ger nått alternativ, för styrpadsen på gamla kontrollerna är inte att föredra framför analoga styrspakar för henne och hon tycker rörelsestyrt spelande är svårt fortfarande och lite för killar... PS hon är 7 snart 8 men liten för sin ålder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

PS hon är 7 snart 8 men liten för sin ålder...

Du glömde tuff

OT: Lite besviken på Nintendo sedan n64 då de var sena med skivor, GC blev det skivor men inga vanliga, wii är väl DVD? Men så ska de hålla på med sådant här igen med egna lösningar?

Nja.. blir nog inge mer köp av konsoler överhuvudtaget...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Smartshader har inget med DirectX att göra utan är en specification på korten för att kunna ta instruktioner från programmet/spelet.
Värt att notera är att flesta spel till Sony och Nitento spel är troligen programmerade till hårdvaran eller till OpenGL

Direct X används bara till billiga microsoft spel som programmeras till Xbox där utvecklaren inte orkar programmera till hårdvaran. (XNA etc)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Direct X används bara till billiga microsoft spel som programmeras till Xbox där utvecklaren inte orkar programmera till hårdvaran. (XNA etc)

Må så vara, men de två senaste versionerna är vad jag tycker är snyggast och det må kanske vara på många områden en sämre lösning, men jag vet inget som kan åstadkomma samma upplevelse... Jag har inte sett nått som har samma egenskaper, å andra sidan spelar jag nog kanske mest dom billiga spelen som använder detta. Jag kanske är ovetande men för mig ser också ut som det inte är så jättstor skillnad i pris heller på spel förutom att man sänker dom lite efter nåt år och marknaden för dom börjar mättas. Sen är det ju spelen man "abbonerar" på tex mmorpg, jag spelar i perioder även AOC och Wow lite, och även dom har ju blivit helt andra spel efter införande av DX10 och 11, kanske inte så mycket wow men jag märker tydligt dx11 och fysik implementeringarna även i det, fast det är gamlare än gatan. Hursomhelst verkar det efter de videor jag sett vara en bra grafiklösning i nya Wii, bara det att man kan köra i ordentlig upplösning och demot med fågeln och körsbärsträden och vattnet och fiskarna blev jag ju direkt imponerad av för att vara nintendo.... Lite verklighetskänsla som litle big planet på PS3, och det var smooth, och jag såg den i 1080p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis

För att den processorn som sitter i 360 slim(vilket jag får rätta mig själv, den är 45nm.) är integrerad med grafikkortet.

Så kör dom på samma processor blir det samma grafikkort som körs i 360n. Och det är precis det den inte ska göra.
Och dom använder säkerligen inte den större varianten då den blir alldeles för strömhungrig och varm.

vad har tillverkningstekniken med processorn att göra? Bara för att det är samma tillverkningsteknik betyder det inte att det är samma processor.

EDIT: Till och med Nintendo måste ju fatta att de måste vara åtminståne lite bättre än 360n. Om Nintendo år 2012 släpper en konsol med samma CPU som en 360 från 2005 (7år innan 2012) är det ekvivalent med om Wii när den kom 2006 hade haft en CPU från 1999 alltså en Dreamcast CPU och säga vad man vill om Wii men den är klart snabbare än en Dreamcast.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

vad har tillverkningstekniken med processorn att göra? Bara för att det är samma tillverkningsteknik betyder det inte att det är samma processor.

EDIT: Till och med Nintendo måste ju fatta att de måste vara åtminståne lite bättre än 360n. Om Nintendo år 2012 släpper en konsol med samma CPU som en 360 från 2005 (7år innan 2012) är det ekvivalent med om Wii när den kom 2006 hade haft en CPU från 1999 alltså en Dreamcast CPU och säga vad man vill om Wii men den är klart snabbare än en Dreamcast.

Det är ju det jag förklarade, tror du missade en del av mitt inlägg

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

fin konsoll, men handkontrollen, ska jag nu både titta på handkontrollen och på tv:n? jag vill då ha en liten smidig kontroll, inte nått stort åbäke som i längden blir jobbigt att spela me. o touch, betyder ju att man hela tiden måste kolla vart man trycker.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive