Permalänk
Relik 📜

HTPC för CPU-baserad avkodning och transcoding

Fick för ett tag sedan en idé om att jag skulle bygga en ny HTPC. Målet var en maskin som förutom att klara av videouppspelning på ett bra sätt även skulle kunna vara Plex-server och strömma till de mobila enheterna hemma. Ville även ha möjlighet att kunna köra Windows, till skillnad från nuvarande Ion-lösning där Linux är ett krav för bra flyt.

Fastnade för följande komponentlista..
CPU: Intel Core i3 2100T (35 W)
Moderkort: Asus P8H67-I Deluxe
Minne: 2x1 GB (hade liggandes)
Storage: 40 GB OCZ Agility 2 (hade liggandes)
Chassi: Antec ISK 300-65 (Svart)
Kylare: Scythe Shuriken

Varför 2100T, 2XXX drar ju nästan lika lite ström?
Jag spanade lite innan med, och insåg samma sak. Grejen är dock den att 65 W-agget som åker med chassit är passivt, och då vill jag verkligen ha marginaler även vid full load och om något buggar med eventuell undervolt. Vill även ha utrymme för ett grafikkort om det kniper, och då blir varje watt viktig. Dessutom fick jag ett bra pris på 2100T, så jag klagar inte.
Pentium G620 skulle troligen räcka rent processormässigt, dock saknar den AVX. Kommer köra Plex-server på burken, och vill inte riskera att sitta med rumpan bar ifall det någon gång införs AVX-stöd i den mjukvaran. Då lär jag ångra mig bittert..

Men Llano då?
Llano i all ära, men för just mig tror jag inte det blir någon banbrytande. Det handlar ju om en avvägning mellan CPU och GPU där den senare fått mycket fokus, och jag är snarare ute efter rå processorkraft. Där är jag tveksam att Llano kan slå sig fram gällandes dels prestanda, dels prestanda per watt.
För en mer "standardiserad" HTPC-lösning med mer fokus på GPU tror jag dock Llano kan bli en vinnare - det handlar om behov!

23,976 Hz?
AMD ligger som jag fattar det på +0.002 Hz, Intel på -0.003. Nvidia landar på -0.004 Hz, men där går det att göra en hel del tweaks för att få det bästa resultatet. Det innebär isåf en tappad frame ungefär var sjätte minut, jämfört med ungefär var åttonde för AMD. Finns ju andra fördelar med Nvidia/AMD rent inställningsmässigt, men frågan är om det är värt ett extra grafikkort.

Och nu då?
Ska testa mer kopplat till TV, få mer data om 24 Hz och liknande. Ska även se så temperaturerna klarar sig även i skåpet där datorn ska bo. Allt känns dock väldigt lovande!

Fråga gärna om ni undrar något!

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Ingen hög elräkning där inte.