Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är snabb. Snabbare än min MBP sent 2009 iaf känns det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekkik:

Hej Grapparna!

Nu har jag varit och ofredat SIBA på Backaplan igen, denna gången hade jag chans att prova mer än SVT-play.

Såhär gick det till: Startade paddan, tyckte den var lite seg i att få
Nu är jag nyfiken, änner någon av er padägare till dessa problem?

Tacksam för svar!

Ska svara på några av frågorna hur de funkar på min platta.
SVT play går rätt nabbt att få upp sidan, kvaliten går dock inte att ha HD på om man vill få det att flyta, men det funkar ändå bra att titta på. Vill man ha filmupplevelse är det störra än 10" som gäller ändå.

Jag har tankat angry birds rio till min padda och det flyter på hur bra som hälst. exakt lika bra som på min ipad.

med outube appen funkar det finfint att titta på HD film, vet inte hur många pixlar den kör på men har man paddan mer än 60cm ifrån sig så skulle man inte märka om kvaliten var högr (egen åsikt, inte fakta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Förresten... jag har inte sett någon nämna det men det lite ovanliga omvända scrollandet med touchpadden på dockan finns inte längre. Nu scrollar den precis som på en vanlig laptop.

/hulle.

Skönt, tyckte alltid det var en konstig lösning som man skulle bli tvungen att vänja sig vid.

Håller tummarna för att min kommer fram imorgon, ganska avundsjuk på er som redan har fått den ;).

Permalänk
Medlem

Fina svar grappar, tackar. ÄR jättesugen på att köpa en så ajg har inga svårigheter med att gå med på att siba våldfört sig på sitt exemplar eller någon av de andra tusen gossarna som sprungit och pillat på den på grund av de begränsade test-exemplar som finns i göteborg.

Att flashen är seg som så stör mig inte mycket, men det var oanvändbart på siba, kanske skall krediteras deras WiFi då ändå (som dog stup i kvarten).

Det bästa var ju att den såg så sjukt snygg ut jämfört med Ipaden både i skärm och utförande. Nästan värt att köpa den bara för det, hehe.

Permalänk
Medlem

Jaha, fick min platta idag kopplade upp den och körde lite. Fick en notifiering om att det fanns en uppdatering, sa till den att uppdatera plattan och nu är den bara helt svart.
Bakgrundsbelysningen är fortfarande igång men skärmen är helt svart... är ju roligt...

Edit: Kunde visst hålla inne power och volym ner ett tag så starta den om och funkar nu igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------------------------------
Tackar hulle:)
Ska överbevisa min vän ikväll om jag hinner hämta ut den för forms skull om inte annat då han var så sabla tvärsäker på sin sak:p
Men han är ifånägare så kanske inte är så konstigt att det inte gick att diskutera det med honom

Vad använde du för program för att decoda om film?

Permalänk

Jag tycker den är en grym produkt, men jag väntar tills nästa version av android kommer, om det är så att honeycomb inte funkar bra med flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyttjan:

Vad använde du för program för att decoda om film?

Jag antar att det var mig du ställde frågan till. Jag använde mig av Handbrake med inställningarna som jag länkade till, det funkade mycket bra och bildkvaliteten var nästan oförändrad från originalet (blu-ray) på skärmen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Håller helt med dej!

Skrivet av Hulle:

Detta är iaf inte något jag känner igen. Förrutom att flashvideo inte går något vidare, precis som på alla andra mobila enheter. Men surfande i allmänhet går väldigt snabbt, i princip lika snabbt som min dualcore laptop med windows och några år på nacken.

/hulle.

Jag hämtade min platta idag och är helt grymt nöjd, har inte hunnit sätta mig in i allt ännu, men jag upplever den riktigt snabb och inga hack eller fördröjningar vad jag har sett ännu.
Så fort jag konfigurerade wifi nätet så plockade den hem den senaste uppdateringen, och det gick också otroligt smidigt.

Det jag upplevt väldigt störande, är den smått sjukt korta strömkabeln...detta var bland det jävligaste jag varit med om, man kan ju inte använda plattan om den samtidigt står på laddning, jag hoppas verkligen att Asus löser detta för oss som köpt plattan, på något sätt, för detta blir jag riktigt arg på!

Flash är som sagt problem med, men dom kommer nog med en lösning till slut.

Lite problem med Market och apparna har jag också upplevt, men detta är säkert snart fixat.

Permalänk
Inaktiv

LOL

Skrivet av emahex:

Har du testat att använda en "vanlig" bil till usb adapter? För laddaren är ju kopplad till usb.

När jag skrev frågan hade jag inte ens beställt plattan, utan jag ville bara veta om det fanns redan nu.
Jag hämtade plattan idag och testade då att ladda den genom usb uttaget jag har tillsammans med cigg uttaget, men det verkade inte som om den laddade alls, jag skall kolla detta imorgon igen, men däremot ett fäste skulle vara bra, för att bara lägga plattan på stolen är ju kasst.
Får väl vänta å se om det snart dyker upp några tillbehör.

Permalänk
Skrivet av anon171377:

Så en vanlig usb-skarv funkar fint?

Nej, en vanlig USB-skarv funkar inte. Har testat fem olika USB-skarvar jag haft liggande och det verkar som att det krävs en USB 3.0 certifierad skarv.

Permalänk
Skrivet av anon100942:

Lite problem med Market och apparna har jag också upplevt, men detta är säkert snart fixat.

Vad har du haft för problem här om man får fråga?
Det enda problemet jag haft är att nån enstaka gång så har den hunnit installera programmet innan plattan laddat ned licensen, men då har jag bara väntat nån minut så har det fixat sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedishGojira:

Nej, en vanlig USB-skarv funkar inte. Har testat fem olika USB-skarvar jag haft liggande och det verkar som att det krävs en USB 3.0 certifierad skarv.

Tack! Sjukt störigt med den korta laddkabeln, man får nästan ha plattan liggandes på golvet medan den laddar...

Permalänk
Medlem

Routertrubbel

Så till avdelningen Routerproblem.
Problemet: SVTplay, och Facebook flödet i Facebook appen lirar inte på min Pad, bägger står bara och snurrar.
Men på jobbets Wlan och via wlandelning i min HTC-Desire så rullar det igång fint.

Är UberNoob på routrar men har listat ut att det kan portar som stökar. Försökte mig på en lösning med att öppna massa portar, at no luck.

Har brebandsbolagets default Thomson TG343. Brandvägg av, WPA+WPA2 80211b/n.
Resettat och gjort annat jox med.

Ngn med samma trubbel, eller månne en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon171377:

Tack! Sjukt störigt med den korta laddkabeln, man får nästan ha plattan liggandes på golvet medan den laddar...

Japp, sitter med skarvsladd nu...har den upp o ner också. Man laddar ju där nere

Jag har fortfarande inte fått 3.1. Bara jag kvar nu?

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med Facebook i paddan? Går fint attt logga in ser det senaste som har hänt men sen när man ska klicka på något så blir det anslutningsfel. I webbläsaren.. använder ej appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Japp, sitter med skarvsladd nu...har den upp o ner också. Man laddar ju där nere

Hmm fick min igår morse och de flesta andra här med verkar det som :/

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Inaktiv

Market problem

Skrivet av SwedishGojira:

Vad har du haft för problem här om man får fråga?
Det enda problemet jag haft är att nån enstaka gång så har den hunnit installera programmet innan plattan laddat ned licensen, men då har jag bara väntat nån minut så har det fixat sig.

Jo, för det första så har jag även en Galaxy S med Android som också ligger under Market, så med två stycken enheter så verkar det bli problem, (med installation genom webbplatsen ) kan jag inte välja var appen skall installeras dvs båda enheterna synd i rullgardinsmenyn men dom är grå markerade och ibland kan jag bara välja en och då oftast telefonen. När jag söker efter apps genom Eee pad så hittar den oftast inte det som jag vet finns, men det syns helt enkelt inte så som tex Avanza app eller Handelsbanken app mm, och ibland står det att appen redan är installerad vilket den ju är på telefonen, och då går det inte att installera den på Eee pad vilket är sjukt irriterande, men jag vet att allt är nytt och jag får ge mig till tåls en stund så att dom får arbeta i lugn och ro.
Jag är så supernöjd med plattan redan nu, och vet att den bara kommer att bli bättre och bättre längre fram.

Fick även den nyaste Firmware uppdateringen igår dvs Android 3.1 "HMJ37.WW_epad-8.4.4.5.20110527"

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för app för att titta på film med?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Jag väntar också på 3.1

//AF

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra då är jag inte själv.

Undrar varför det tar så lång tid. Är 3.1 mycket bättre?

Permalänk
Inaktiv

Inte kommit så långt

Skrivet av ceogar:

Vad använder ni för app för att titta på film med?

Jag har inte hunnit komma så lång, mer än att jag har använt det som följde med plattan.
Men skulle tacksamt ta emot tips, i väntan på att VLC släpper sin app som dom tydligen håller på att utvecklar i stundens hetta.

Skulle också gärna se tips på appar för batteriet, för som det är nu kan man ju fan inte se om den laddar eller inte, har dock använt vatten bakgrunden med bubblor, men den bubblar ju även när laddkabeln inte sitter i....dynga.

Var precis ute och köpte en USB 3.0 kabel på 1.8 meter för överföring på max 5 MB/s, den som var 3 meter klarade ju bara 4,8 MB/s så nu skall det bli intressant att se om den laddar, bara jag kan få in någon app för batteriet i plattan.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte

Skrivet av SweSG:

Bra då är jag inte själv.

Undrar varför det tar så lång tid. Är 3.1 mycket bättre?

Men dom som är mer insatta säger att det är så, om man söker på den nya uppdateringen på tex Google och kollar dom forumen. Det är säkert en hel del barnsjukdomar som dom fixat i och med denna uppdateringen.

Tänk bara på att, om du inte har fått uppdateringen så kan det bero på att "det verkar vara ett måste" att ha minst 50% batteritid kvar, för att uppdateringen skall visa sig....det är vad somliga säger, men jag är osäker.

Permalänk
Medlem

Jag har 100%, så den vill bara inte komma.

Permalänk
Skrivet av anon100942:

Jag har inte hunnit komma så lång, mer än att jag har använt det som följde med plattan.
Men skulle tacksamt ta emot tips, i väntan på att VLC släpper sin app som dom tydligen håller på att utvecklar i stundens hetta.

Skulle också gärna se tips på appar för batteriet, för som det är nu kan man ju fan inte se om den laddar eller inte, har dock använt vatten bakgrunden med bubblor, men den bubblar ju även när laddkabeln inte sitter i....dynga.

Var precis ute och köpte en USB 3.0 kabel på 1.8 meter för överföring på max 5 MB/s, den som var 3 meter klarade ju bara 4,8 MB/s så nu skall det bli intressant att se om den laddar, bara jag kan få in någon app för batteriet i plattan.

Hej!
Ifall du har modellen med tangentbordsdockan så ser du bubblorna i Live Wallpaper pga. att dockan aktivt laddar upp plattan - det sitter ett extra batteri i. Detta av den enkla anledningen att det är plattan som ska vara på max-batteri, så mycket det går - så länge det finns ström kvar i dockans batteri kommer den att aktivt ladda upp plattans batteri.

Vid sidan av dockan finns en diod som indikerar när den laddar - den kommer även blinka när batterinivån är låg (i dockan!). Du ser även en blixt på batteriikonen längst ned till höger i gränssnittet när batteriet laddas.

Skrivet av anon100942:

Men dom som är mer insatta säger att det är så, om man söker på den nya uppdateringen på tex Google och kollar dom forumen. Det är säkert en hel del barnsjukdomar som dom fixat i och med denna uppdateringen.

Tänk bara på att, om du inte har fått uppdateringen så kan det bero på att "det verkar vara ett måste" att ha minst 50% batteritid kvar, för att uppdateringen skall visa sig....det är vad somliga säger, men jag är osäker.

För 3.1 så har många fått uppdateringen redan men vi använder en utrullningsmatta så våra servrar inte skall bli överbelastade - för er som ännu inte fått uppdatering bör den dyka upp snart.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Vill passa på att fråga angående en grej som en god vän sa som jag undrat mig blå över
Ni som har plattan, går det att handla från androidmarket?..min kompis påstår att detta inte skall fungera eftersom androidmarket kräver en 3g uppkopplad enhet för att identifiera sig, tycker det här låter verkligen underligt eftersom jag trott att det är kopplat till konto man skapar sig?

Hej!

3G-anslutning krävs inte, köp kopplas till Google-kontot.

Skrivet av anon171377:

Laddaren blir sjukt varm, nästan så man blir orolig!
Vad beror detta på?

Laddaren är extremt kraftig för att uppladdningen skall gå snabb. Jämfört med en 'vanlig' USB-laddare för smartphones - detta för att uppladdningen skall gå fortare pga de väldigt mycket större batterierna (platta+docka).

Detta är också varför uppladdning via usb-port på en dator fungerar otroligt långsamt (plattan skall vara av, datorn skall vara på).

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Skrivet av Gyttjan:

Någon som har problem med Facebook i paddan? Går fint attt logga in ser det senaste som har hänt men sen när man ska klicka på något så blir det anslutningsfel. I webbläsaren.. använder ej appen.

Hej!

Prova att ändra agent-sträng för webbläsaren i inställningarna ifall du inte gjort det ännu.
Inställningar -> Avancerat -> Användaragentsträng
Välj sedan 'Bordsdator' . då kommer webbläsaren att presentera sig som en vanlig dator för alla webbsidor. Upplösningen tycker vi är bra nog för att slippa få mobil-sidorna.

Hoppas detta löser problemet!

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Permalänk

ASUS!

När man laddar eee paden när den sitter i dockan, laddas både plattan + tangentbord samtidigt?

Permalänk
Skrivet av niklas12343:

ASUS!

När man laddar eee paden när den sitter i dockan, laddas både plattan + tangentbord samtidigt?

Jag äger inte denna enhet, så jag kan bara spekulera.

Men jag antar att plattan har prioritet i strömtillförseln med tanke på att plattan, när den är exklusivt kopplad till tangentbordet, laddas upp av tangentbordets batteri.

Kan man ladda tangentbordet när plattan inte är ikopplad?

Permalänk
Skrivet av Rattfylla:

Jag äger inte denna enhet, så jag kan bara spekulera.

Men jag antar att plattan har prioritet i strömtillförseln med tanke på att plattan, när den är exklusivt kopplad till tangentbordet, laddas upp av tangentbordets batteri.

Kan man ladda tangentbordet när plattan inte är ikopplad?

Hej!

När plattan sitter i dockan och man laddar via dockan, så laddas båda enheterna - men självklart plattan först.

Du kan ladda dockan utan att plattan sitter i (bra att ha, då dockan också laddar plattan sen).

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur