Permalänk
Medlem
Skrivet av kuntakinte:

Det är just det som är problemet, hyresvärden säger att det är Comhem, Comhem säger att det måste vara någon annans och telia säger att de inte vet då de endast har ett enda uttag i hallen.
Själv ser jag att i hallen att det är Comhems uttag....mycket skumt...tänkte om det är Comhems då kanske man inte behöver det modemet från dom.

Ni som har Comhem är den bra eller? Hade det för länge sedan men det låg nere mer än va den var uppe så jag har alltid tänkt att det är dåligt men nu efter det att jag testat Telias så kanske värt att ha Comhem?

LIknar lexcom lösning faktiskt men ingen sån patchpanel dock

Men finns det inte indraget både fiber och comhem coax då? Finns ju fastigheter som för länge sedan satsade på comhem för både TV och bredband, men har på senare år märkt hur värdefullt det är med fiber och har också anslutit sig till stadsnätet.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

För mig funkar allt som det ska, 96/9.8 på 100/10

Supporten har funkat den med, vissa har mer tur än andra med ISP :/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Jo LAN förekommer hos comhem i tex f.d. upcnätet och det byggs också ut i blandannat Lund för tillfället. Sedan fibernät via itux i göteborg. Dock låter detta som en lexcomlösning eventuellt. Då ansluter man tex lanuttaget hos telia till en panel i hallen och får sedan ut bredbandet i det uttag man valt i panelen... Det är fastighetsägaren som låtit installera den lösningen som ett eget nät i lägenheten. Man kan ansluta comhem's modem/box osv till lexcomcentralen också...

http://www.ndrsystemsuk.com/lexcom.htm

Skrivet av Bejje:

Men finns det inte indraget både fiber och comhem coax då? Finns ju fastigheter som för länge sedan satsade på comhem för både TV och bredband, men har på senare år märkt hur värdefullt det är med fiber och har också anslutit sig till stadsnätet.

Yes både coax och fiber

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuntakinte:

Yes både coax och fiber

Ser nu att du är från Göteborg. Coaxen är troligen från comhem, ett uttag är kanske från telia och resten från itux? Konstigare saker har ju skett Om du kopplar in en dator med auto dhcp inställt till nått av uttagen, får du upp nån "startsida" då du försöker surfa? På det sättet kan man ibland räkna ut vem som är leverantör.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft Comhem 50-100 Mbit några dagar, kan jag konstatera att trådlöst drar ner hastigheten en hel del även om det finns mycket man kan göra för att förbättra den trådlösa förbindelsen.

En är att använda en annan trådlös router en det medföljande Netgear-modemet. Jag bryggade över till min AirPort Express, med gott resultat, den kan använda 5 GHz-bandet vilket förbättrade en hel del då det finns många andra nätverk i huset som kan störa.

En annan, om dator o router som hos mig står i olika rum p g a att kabelTV-uttaget är i andra rummet, är att sätta routern så högt o nära till datorn som möjligt för bra signal.

Men, vill jag ha fullt utnyttjad kapacitet är det nätverkskabel som gäller o i mitt fall betongborrning genom vägg....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasW:

Efter att ha haft Comhem 50-100 Mbit några dagar, kan jag konstatera att trådlöst drar ner hastigheten en hel del även om det finns mycket man kan göra för att förbättra den trådlösa förbindelsen.

En är att använda en annan trådlös router en det medföljande Netgear-modemet. Jag bryggade över till min AirPort Express, med gott resultat, den kan använda 5 GHz-bandet vilket förbättrade en hel del då det finns många andra nätverk i huset som kan störa.

En annan, om dator o router som hos mig står i olika rum p g a att kabelTV-uttaget är i andra rummet, är att sätta routern så högt o nära till datorn som möjligt för bra signal.

Men, vill jag ha fullt utnyttjad kapacitet är det nätverkskabel som gäller o i mitt fall betongborrning genom vägg....

Svårt att få bra hastigheter i en betongbunker. Har du prövat att byta kanal på netgear modemet? Alla brukar köra default inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andmoi2:

Svårt att få bra hastigheter i en betongbunker. Har du prövat att byta kanal på netgear modemet? Alla brukar köra default inställningar.

Netgear-modemet har jag kopplat bort trådlösa funktionen på, o kör bryggat till AirPort Express router istället. Det går inte att byta kanal med AirPort-verktyget. Kanal verkar låst på "auto", d v s den väljer kanal själv. Går dock att välja bara köra 802.11n på 5 GHz-bandet vilket jag gjort. Har som mest fått dryga 90 Mbit ner, även genom betongväggen

Permalänk
Medlem

Såg nu att AirPort Express'en verkar använda TVÅ kanaler samtidigt; 1 o 36. Överföringshastighet 270.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Bredband XXL i snart två månaders tid, med suveräna hastigheter (ca 98.5/9.7 Mbit/s), fram till igår.
Efter att ha startat om modemet och kört Bredbandskollen, får jag visserligen bra nedströmshastighet - 98.93 Mbit/s senast jag testade, men uppströmshastigheten har sjunkit som en sten. Under natten låg den mellan 3 - 5 Mbit/s, för att nu ha ökat till 6.99 Mbit/s.

Det är i sig tråkigt, då det är en uppenbar försämring av något som tidigare var bra.
Vad värre är, är att jag får en svarstid på 500 - 505 ms mot mätservern i Malmö.
Detta är inte bara en teoretisk siffra, utan exempelvis bilder på diverse hemsidor tycks få timeout och slutar att ladda.

Signalstyrkan för nedströmskanalerna har även dem sjunkit - från att ha legat på 4,7 - 5,5 dBmV, till nuvarande:

Kanal Signalstyrka 1 0.9 dBmV 2 0.3 dBmV 3 0.2 dBmV 4 0.4 dBmV 5 0.4 dBmV 6 0.4 dBmV

Jag har inte gjort någon förändring i min utrustning. Faktum är att jag var bortrest mellan torsdag - igår, och upptäckte felet först då.

Det jag i synnerhet undrar över är hur signalstyrkan kan sjunkit så. Uppströmskanalen är det inget fel på.
Kan det vara fel på CMTS:en i källaren, eller kan någon annan i huset ha gjort något galet med sin utrustning/uttaget så att nätet i stort har skadats?

Om Com Hem:s support har nationaldags-ledigt, kanske någon av er andra kan se efter vilken signalstyrka ni har för nedströmskanalerna, så att vi kan få en uppfattning om vad som är normalt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkevin:

Jag har haft Bredband XXL i snart två månaders tid, med suveräna hastigheter (ca 98.5/9.7 Mbit/s), fram till igår.
Efter att ha startat om modemet och kört Bredbandskollen, får jag visserligen bra nedströmshastighet - 98.93 Mbit/s senast jag testade, men uppströmshastigheten har sjunkit som en sten. Under natten låg den mellan 3 - 5 Mbit/s, för att nu ha ökat till 6.99 Mbit/s.

Det är i sig tråkigt, då det är en uppenbar försämring av något som tidigare var bra.
Vad värre är, är att jag får en svarstid på 500 - 505 ms mot mätservern i Malmö.
Detta är inte bara en teoretisk siffra, utan exempelvis bilder på diverse hemsidor tycks få timeout och slutar att ladda.

Signalstyrkan för nedströmskanalerna har även dem sjunkit - från att ha legat på 4,7 - 5,5 dBmV, till nuvarande:

Kanal Signalstyrka 1 0.9 dBmV 2 0.3 dBmV 3 0.2 dBmV 4 0.4 dBmV 5 0.4 dBmV 6 0.4 dBmV

Jag har inte gjort någon förändring i min utrustning. Faktum är att jag var bortrest mellan torsdag - igår, och upptäckte felet först då.

Det jag i synnerhet undrar över är hur signalstyrkan kan sjunkit så. Uppströmskanalen är det inget fel på.
Kan det vara fel på CMTS:en i källaren, eller kan någon annan i huset ha gjort något galet med sin utrustning/uttaget så att nätet i stort har skadats?

Om Com Hem:s support har nationaldags-ledigt, kanske någon av er andra kan se efter vilken signalstyrka ni har för nedströmskanalerna, så att vi kan få en uppfattning om vad som är normalt.

Jag tror du reffererar till en eventuell förstärkare i källaren. CMTS'n sitter förvisso ibland i en huskällare men det är mellan 1-5 sådana per stadsdel/ort mot flera 10.000tals förstärkare i nätet. CMTS'n har normalt ingen inverkan på signalnivån heller.

4,7 - 5,5 dBmV är normalt som du hade tidigare. Du verkar ha tappat några dbmv i framriktningen. comhem har öppet alla dagar på året så be deras support kika ditt och grannars modem så har de eventuellt samma fel.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jag tror du reffererar till en eventuell förstärkare i källaren. CMTS'n sitter förvisso ibland i en huskällare men det är mellan 1-5 sådana per stadsdel/ort mot flera 10.000tals förstärkare i nätet. CMTS'n har normalt ingen inverkan på signalnivån heller.

4,7 - 5,5 dBmV är normalt som du hade tidigare. Du verkar ha tappat några dbmv i framriktningen. comhem har öppet alla dagar på året så be deras support kika ditt och grannars modem så har de eventuellt samma fel.

Om det är så som kabel/DOCSIS-nät är uppbyggda (vad är den korrekta benämningen på den här uppkopplingsformen?), så är det förstärkaren som avses.

Så bra, då vet jag vad jag bör ha som referens.
Tjejen hos support lade in en felanmälan till "analysavdelningen", som skulle sms:a när felet var avhjälpt.
Dock vet jag inte om hon begrep vad signalstyrka är, än mindre om hon tog med det i anmälan.
Support som enbart läser från felsökningsmanuset utan att skicka vidare till second-line, har jag inte varit med om förut. :/

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Nyinflyttad och direkt problemen med Comhems kundtjänst. Jag ringde till kundtjänst och frågade var mitt tv-kort har tagit vägen och fick till svar att det redan hade skickats den 24 maj. I vilket fall som helst så slutade med att jag fick ett nytt tv-kort utskickat till mig och jag kände mig nöjd.

Tråkigt nog så kom det aldrig något kort de närmsta dagarna och jag fick misstankar om att dom gavfan i att skicka ut ett nytt kort fredagen den(2011-06-03). Återigen fick jag ringa till kundtjänst och fick bekräftat mina misstankar om att kortet inte hade skickats. Så nu får jag sitta här och betala för något jag inte har kunnat använda. Ett tv-kort ska nu vara påväg.......

Är det så här ni beter er mot kunder?

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Mitt krånglar när jag spelar Black Ops (ibland) Jag börjar bli riktigt förbannad.

Problem hem får ta tag i problemet och fixa det!

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4X3R:

Mitt krånglar när jag spelar Black Ops (ibland) Jag börjar bli riktigt förbannad.

Problem hem får ta tag i problemet och fixa det!

COMBORT heter dom... Jag blir bara deprimerad av att läsa alla problem som dom skapar - och lagar fan inget... Ska om 3 veckor också få Combort.... Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

COMBORT heter dom... Jag blir bara deprimerad av att läsa alla problem som dom skapar - och lagar fan inget... Ska om 3 veckor också få Combort.... Fy fan.

Men det behöver inte bara vara negativt. Mina erfarenheter av när jag hade comhem var att när det funkade så funkade det jävligt bra. T.ex. så hade jag 8mbits uppkoppling genom comhem för många år sedan och fick ut över 10Mbit. Det kan aldrig inträffa med DSL lösningar eftersom du aldrig ens kommer upp i Maxhastighet där, men med comhem kommer man ofta upp i högre än utlovat.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

coaxial Y splitter!?

Kanske en lite udda fråga men vet någon om det finns en Y splitter för comhem's coaxial kontakt? Råkar nämligen ha två stycken Netgear CG3100 modem och det vore intressant att veta om det går att koppla in båda på något sätt. Y-kontakter finns det ju till allt nuförtiden... om inte kan man säkert göra en själv... Problemet blir ju då att båda modemem måste vara registrerade hos Comhem för att fungera och då kanske dom börjar ställa lite frågor....

Just nu kör jag en modem - routerlösning med båda modemen som funkar sådär (kör med NAT, men ska stängas av snarast, lovar...). Billigare med en sån här lösning istället för att lägga 1000kr på en ny router tycker jag... iaf i dagsläget.

Men som sagt går det att få in två modem i comhems uttag (eller liknande) på något sätt?! Öppen för alla förslag...

/Marcus

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Com Hem har själva gett svar på frågan i sin FAQ.
http://www.comhem.se/comhem/kundservice/faq/artiklar/-/611644...

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Tja det var ju inte något uttömmande svar direkt.... får ringa o höra med dom vad dom menar exakt.

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Om du hittar någon hos dem som kan ge dig ett bra svar, får du gärna dela med dig av det här i tråden.
Intressant är vad som sätter begränsningen - MAC-adressen på WAN-sidan, bandbredden i länken mot deras utrustning, etc?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Comhem har noll garanti på att det kommer fungera med en Y-koppling. Men sålänge modemen lyckas starta och låsa down/upstream frekvenserna med hyffsad signal så kommer det nog fungera. Däremot vet jag att när man tex kör Y-kopplingar med Digital-TV tjänster så blir det lätt bitfel/signalförlust.. (Men vissa fungerar det bra för) somsagt därav går det inte att garantera.

Skrivet av Pinkevin:

Intressant är vad som sätter begränsningen - MAC-adressen på WAN-sidan, bandbredden i länken mot deras utrustning, etc?

Comhem kopplar tjänsten mot modemets unika macadress. Så 2st modem kan alltså inte "dela" på en tjänst eftersom dom inte har samma MAC.. Går inte att gå runt detta på något sätt, förutom att tex ha en egen router bakom modemet. Så det gör ju hela tanken att koppla in 2st modem meningslös

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Avstängd
Skrivet av berreh:

Comhem har noll garanti på att det kommer fungera med en Y-koppling. Men sålänge modemen lyckas starta och låsa down/upstream frekvenserna med hyffsad signal så kommer det nog fungera. Däremot vet jag att när man tex kör Y-kopplingar med Digital-TV tjänster så blir det lätt bitfel/signalförlust.. (Men vissa fungerar det bra för) somsagt därav går det inte att garantera.

Comhem kopplar tjänsten mot modemets unika macadress. Så 2st modem kan alltså inte "dela" på en tjänst eftersom dom inte har samma MAC.. Går inte att gå runt detta på något sätt, förutom att tex ha en egen router bakom modemet. Så det gör ju hela tanken att koppla in 2st modem meningslös

Stämmer, pratade precis med comhems kundservice och dom kan bara logga in ett modems MAC adress i systemet. "Det finns ingen funktion i vårat system som gör att man kan koppla in två modem samtidigt" sa tjommen på kundtjänst... däremot kan man dela upp internet på ett modem och köra telefonin på det andra. Det fungerar...

Men som vanligt vet man ju inte vad man ska tro....
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=158895004
http://www.kjell.com/?item=30423&path=

Inte så dyrt så man kan ju alltid testa ändå antar jag.... ingen som har ngn erfaranhet av hur och om det funkar på nåt sätt?!

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

Har du två abonnemang hos Comhem skulle du kunna köra med två modem. Men inte två modem på samma abonnemang.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Funderar på att köpa en billig router med typ 4st 1gb LAN kontakter.... vad rekommenderar ni!? Billigast möjligt. Ska ha N stöd också såklart.

/marcus

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av smyr:

Funderar på att köpa en billig router med typ 4st 1gb LAN kontakter.... vad rekommenderar ni!? Billigast möjligt. Ska ha N stöd också såklart.

/marcus

WNDR3700 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492607
DD-WRT (Alternativ firmware) - http://www.dd-wrt.com/site/index
Denna uppsättning fungerar klockrent för min del.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av smyr:

Funderar på att köpa en billig router med typ 4st 1gb LAN kontakter.... vad rekommenderar ni!? Billigast möjligt. Ska ha N stöd också såklart.

/marcus

Köpt en sån här själv , använder den tillsammans med mitt Netgear CG 3100 från Com Hem , funkar perfekt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av smyr:

Funderar på att köpa en billig router med typ 4st 1gb LAN kontakter.... vad rekommenderar ni!? Billigast möjligt. Ska ha N stöd också såklart.

Priset går alltid upp några hundralappar när man ska ha gigabit LAN (och det ska man ju).
Ett tredje alternativ: D-Link DIR-655

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Avstängd

Har det hänt något med comhem och torrent ? Bredbandskollen visar ~202mbit ner och 12upload laddar jag via ftp så får jag alltid fullfart (hur nu snab upload ftpn lyckas med att skicka till mig, men just torrents har hänt något med dem senaste veckan ? allt laddar så otroligt långsamt nu snackar vi 10-20kb/s

Jag kör med NAT avstängt och sladd till modemet, inte trådlöst eller så.
Kör med uTorrent som torrent klient.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Har det hänt något med comhem och torrent ? Bredbandskollen visar ~202mbit ner och 12upload laddar jag via ftp så får jag alltid fullfart (hur nu snab upload ftpn lyckas med att skicka till mig, men just torrents har hänt något med dem senaste veckan ? allt laddar så otroligt långsamt nu snackar vi 10-20kb/s

Jag kör med NAT avstängt och sladd till modemet, inte trådlöst eller så.
Kör med uTorrent som torrent klient.

Lider av samma problem.... Haft det sedan igår.... =/

Permalänk
Avstängd

Sjukt segt att det skall vara så här >< Hoppas dem kan fixa till det här på något sätt, för så här kan man ju inte ha det.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hej,

Har nu haft bredband 50-100 ett tag o är ganska nöjd. Jag kör både trådlöst (bryggat till AirPort Express) och med ethernetkabel till en Boxee. Problemet är att Boxee tappar kontakt med internet efter en stund, kanske 15 min. Ibland kommer kontakten tillbaka av sig själv, eller också efter att man startat om Boxee. Från Boxee använder jag VPN-uppkoppling till server i Washington DC, USA.

Alltså ethernetport 1 på Comhem-modemet ansluten till AirPort Express, port 2 ansluten till Boxee. Comhem-modemets egna trådlösa funktion bortkopplad. Vad kan vara fel ? Inser att det kan finnas flera felkällor. Airport Expressen verkar inte tappa kontakten när jag samtidigt kör Boxee'n.