Vad behövs för nätagg (Watt) för detta rigg?

Permalänk
Medlem

Vad behövs för nätagg (Watt) för detta rigg?

Tjosan i lingonskogen!!!
Har funderat på att ta o uppgradera min PC med en bättre processor och grafikkort.
Jag undrar då vad som behövs för nätagg för att kunna köra den nya processorn och grafikkortet.

Vad jag äger:
Moderkort: Packard Bell WMCP78M
RAM: 6 Gb
Grafikkort: ATI Radeon HD 5570 1024 MB 400 MHz
Processor: AMD Athlon II X3 425 2700 MHz 64 bit
Hårddisk: 1TB
Nätagg: Ingen aning.

Vad jag tänke byta till:
Grafikkort: AMD Radeon HD 6870
Processor: AMD Phenom II X4 955 BE

Så hur mycket watt krävs det för att köra allt det här?

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Kolla nätagget, brukar stå på den hur mycket watt det är. Ingen idé att köpa ett nytt nätagg ifall de gamla räcker...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt rädd för att paja nåt om jag nu skulle öppna datorn :S
Har tyvärr inga datorkunniga vänner häller :/
Så det skulle vara bra att bara veta hur mycket watt som krävs
Tack ändå

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Du skulle vara ganska duktig om du skulle förstöra något i datorn pga att ha öppnat chassi haha ^^
Annars tror jag 550W skulle räcka ganska bra

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

tror att ett 500w kvalitets nätagg skulle klara det där utan problem även eventuell överklockning tips bara, köp en ny processorkylare för originalfläkten till 955an är den värsta någonsin

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Förmodligen har du ett nätagg på 400w i datorn och jag förmodar att det är en fabriksdator ?
Denna räcker gott o väl och finns från 400w-700w sen kan du välja själv vad du vill ha!?
https://www.inet.se/artikel/6909594/fsp-aurum-500w-80-gold

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Jag lekte farlig o öppnade datorn nyss.
Då så jag till min förvåning att det stog nånting om 220-240W på nätagget...
Jag antar att detta är för lite :S

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Jag lekte farlig o öppnade datorn nyss.
Då så jag till min förvåning att det stog nånting om 220-240W på nätagget...
Jag antar att detta är för lite :S

Det låter budget så det skriker, står det inget på själva nätdelen.
Det är en köpedator såg jag, då kan nätagget vara special så det inte går att byta.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Den kostade mig 6 laxar
Det är en Packard bell S3220
Det som stog var en hel del siffror och bokstäver.
Jag kan checka exakt vad som stog om det önskas.

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Här kommer massa siffror och skit.

HIPRO
Model: HP-D250AA0
Ac Input (47-63Hz) 220.240v-/3.15A
Max Output Power: 250
Och i bottnen av chassit stog följande: DAO 61/078L-AM3 MADE IN CHINA

Här kommer lite mått:
Längd: 14cm
Bredd: 13cm
Tjocklek: 7cm

That's about it.

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Ok, det nätagget kommer absolut inte fungera till ett HD 6870, för vad jag kan se så har det utöver ATX-kontakterna bara två SATA-kontakter (enligt denna säljare). Så det saknar de nödvändiga kontakterna för att kunna ge ström till ett HD 6870.

Tyvärr så verkar det inte heller vara ett ATX-nätagg, utan det verkar vara något specialformat för just den datorn. Inget nätagg jag kunde hitta stämmer in på dess storlek i alla fall (ATX-standard är 150 * 140 * 86 mm). Så vill du byta till ett bättre grafikkort så är det nog nytt chassi + nätagg som gäller också, för det verkar väldigt svårt att hitta ett bättre nätagg som får plats i det chassit.

Permalänk
Medlem

Ajajja....Bajs!
Aja :S
Får väl kanske bli nåt sånt.

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk

Får inte upp något när jag klickar på länken, länka in till varorna direkt istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem

Klarar moderkortet ens den nya processorn?
Märkesdatorer bruka ha egna lösningar och begränsningar så bli inte förvånad om det inte funkar ihop.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte är alltför elak men skulle jag varit du hade jag själv föredragit att skrapa fram lite pengar och satsa på en dator som inte är en företagsförvald skitburk, så att säga.
Det vill säga att jag hade nog köpt en dator från inet eller till exempel komplett och undvikt läskiga företag som HP/Packard Bell/Dell/Fujitsu Siemens eller vad du nu kan komma på.

Permalänk
Medlem

Den är lite för ny för att sälja.
Jag har iallafall lärt mig att aldrig köpa en dator från siba igen
Tackar för ert sammarbete.
Och om ni ursäktar, låser jag tråden nu...
Hur...ömm....
Hur låser man tråden?

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Hur...ömm....
Hur låser man tråden?

Det gör du inte Endast moderatorer kan låsa trådar som de anser innehålla otillåtet material eller trådar som helt enkelt har spårat ur helt. Det naturliga för en tråd som inte längre är intressant är att den blir nerknuffad av nyare trådar.

Permalänk
Medlem

Okaj

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nelek1:

Tjosan i lingonskogen!!!
Har funderat på att ta o uppgradera min PC med en bättre processor och grafikkort.
Jag undrar då vad som behövs för nätagg för att kunna köra den nya processorn och grafikkortet.

Vad jag äger:
Moderkort: Packard Bell WMCP78M
RAM: 6 Gb
Grafikkort: ATI Radeon HD 5570 1024 MB 400 MHz
Processor: AMD Athlon II X3 425 2700 MHz 64 bit
Hårddisk: 1TB
Nätagg: Ingen aning.

Vad jag tänke byta till:
Grafikkort: AMD Radeon HD 6870
Processor: AMD Phenom II X4 955 BE

Så hur mycket watt krävs det för att köra allt det här?

Jag skulle kolla hur mycket du har nu.
Om du ska byta måste du ju öppna datorn?

Permalänk
Medlem

Nätagget är i SFX-format. Kan lätt hittas i upp till 450W.
http://www.webhallen.com/hardvara/131172-silverstone_powersup...
Efter lite sökande hittar jag moderkortet omnämnt i Packard Bell, emachines och Acer. Alla 3 ingår väl i Acer group numera?
Moderkortet är ett krympt m-ATX som finns omnämnt sedan 2007, så det är riktigt gammalt i datorbranschen.

Om chassit är äkta mATX (ska finnas 4 st luckor för instickskort på baksidan, varav grafikortet tar upp ett) kan du börja med att byta nätagg och grafikkort för att lite längre fram byta moderkort/cpu/minne.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nätagget är i SFX-format. Kan lätt hittas i upp till 450W.
http://www.webhallen.com/hardvara/131172-silverstone_powersup...
Efter lite sökande hittar jag moderkortet omnämnt i Packard Bell, emachines och Acer. Alla 3 ingår väl i Acer group numera?
Moderkortet är ett krympt m-ATX som finns omnämnt sedan 2007, så det är riktigt gammalt i datorbranschen.

Om chassit är äkta mATX (ska finnas 4 st luckor för instickskort på baksidan, varav grafikortet tar upp ett) kan du börja med att byta nätagg och grafikkort för att lite längre fram byta moderkort/cpu/minne.

Så du menar att det fortfarande finns hopp?
och ja, den har 4 st luckor

Visa signatur

CPU: i5 2500K 4.0GHz Grafikkort: ASUS GTX 560 TI TOP 1GB Chassi: Define R3 Moderkort: ASUS P8Z68-V RAM: G.SKILL 8GB RipJawz 1600Mhz Kylare: CM Hyper 212+ Nätagg: OCZ ModXStream 500W Skärm: Samsung SyncMaster S23A350H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

tror att ett 500w kvalitets nätagg skulle klara det där utan problem även eventuell överklockning tips bara, köp en ny processorkylare för originalfläkten till 955an är den värsta någonsin

Fläkten morrar härligt när man foldar (:

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l