Permalänk
Medlem

Hur mycket spelar modekort roll?

Hej, som sagt, hur mycket gör modekortet i datorn? Blir det stor skillnad om man lägger ner några hundringar extra på ett bättre kort?

Tack på förhand!

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Medlem

När det gäller de billigare korten är det istortsett funktionerna som kostar pengar, t.ex Sli, antalet PCI-E slots, usb3 och Sata 6Gbit mm.
De dyrare korten ger ibland lite extra smågodis, T.ex tillgång till högre strömförsörjning till vissa komponenter, men är inget jag skulle lägga pengar på direkt.

Sålänge du inte har tänkt lägga 15000+(och inte behöver vissa saker) på en dator spelar inte moderkortet så mycket roll. ta ett med lång garanti som fått bra recensioner.

Permalänk
Medlem

ok, tack för snabbt svar då vet jag att jag inte behöver lägga ut mer på ett dyrare kort

Visa signatur

Notebook: Macbook Pro 15'' Mid 2015 AMD M370X
För svar, citera relevant inlägg.

Permalänk
Skrivet av Ytabil:

ok, tack för snabbt svar då vet jag att jag inte behöver lägga ut mer på ett dyrare kort

Jepp, du betalar (dyrt) för utrustningsnivå och lite extra överklockningshjälp i form av bättre strömreglering.
Dock kan man undvika de allra billigaste moderkorten med daterade chipset och klen strömförsörjning. (Det finns en hel del folk som ångrat att de inte lade några kronor extra på sina AMD-system så att de kunde klara 125W-processorer)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Läs den här om du vill förstå mer kring moderkortets strömförsörjning:

Vad gäller Sandy Bridge så räcker alla moderkort till vilken konfiguration av SLI/CF och CPU du vill sålänge det har en 8-pinskontakt och du inte har tänkt att göra någon extrem överklockning.

Tänk dock på att köpa ett kort med "B3" i namnet, men det är väldigt få kvar som inte har det om ens någon.

Generellt sett behöver du inte vara rädd för att köpa de billigare modellerna sålänge du håller dig till de stora tillverkarna, ASUS, MSI, Gigabyte, EVGA, AsRock eller Zotac.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...