Bästa skräckspelet?

Permalänk
Medlem

Bästa skräckspelet?

Hallå

Efter lite letande i lådorna hittade jag F.E.A.R 2: Project Origin som jag suttit och spelat lite nu i någon dag, tänkte slänga in en fråga här då jag vill höra vad ni tycker om:

"Det bästa skräckspelet"

Ge mig titlar, varför, var, när, hur, varför igen, vissa spel är såpass bra på att skrämma folk, jag vill ha idéer till spel som jag kan köpa för att träna hjärtat lite utan att springa

Efter en tid så har jag några titlar som jag kan ge tips om, även från andra i tråden.

Det läskigaste enligt folk i tråden, verkar vara utan tvekan

Amnesia: Dark Decent.

http://www.amnesiagame.com/#main

http://www.youtube.com/watch?v=loSzpvq73FY

Bästa story?

Här var det lite värre, men de som jag uppfattat i tråden så verkar det ligga mellan:

Resident Evil, hela serien verkar vara utan problem nummer ett?

F.E.A.R. Sista ska tydligen vara minst "skrämmande", men fortfarande följer storyn.

Dead Space 1 - 2

Stalker: Call Of Pripyat/ Shadow Of Chernobyl

Metro 2033?

Singularity

Bästa "psykiskt nedbrytande" spelet? (konstig titel, jag vet. Men tror ni fattar vad jag menar..)
(Dvs, det som får dig att slänga av hörlurarna, ramla ner på golvet och springa och krama mamma)

Amnesia: Dark Decent

Silent Hill.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Amnesia: The dark descent.

Kommentarer är överflödiga.

Det är sjukt äckligt helt enkelt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Första Alien vs Predator var inte dumt alls med nedsläckt rum och hörlurar

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Entusiast

+1 på Amnesia, klarade inte av det så tog bort skiten efter 5-10min gameplay.

//Jonssown

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Resident Evil (dom 3 första) är ett av dom bästa skräck spelen någonsin!!! Spelar man det idag första gången så känns det säkert ganska utdaterat men oj då spel var nytt!!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Fw5sQn5Cviw

Silent Hill (det första) är det läskigaste jag någonsin spelat. Lika som RE så känns det säkert utdaterat idag men oj vad grymt det var!!
http://www.youtube.com/watch?v=QNY6hviXRh4

Lirade igenom både dessa spel på PS3 för mindre än ett halvår sedan och tyckte att dom var grymma fortfarande!!!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

amnesia som 2 till har skrivit, spelade i en kvart sen tog jag bort det och tände lampan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

+1 på Amnesia, klarade inte av det så tog bort skiten efter 5-10min gameplay.

//Jonssown

Samma här.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Amnesia är nog det bästa renhåriga skräckspelet du kan hitta. Gillar du shooters så fungerar alla AVP spelen bra, i alla fall som marine.

Permalänk
Medlem

vill du ha ett spännande / halvläskigt spel så är singularity ett bra val, inte alls lika läskigt som amnesia, men ser mycket bättre ut!

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Amnesia: The dark descent.

Kommentarer är överflödiga.

Det är sjukt äckligt helt enkelt.

Kollade denna http://www.youtube.com/watch?v=loSzpvq73FY

ALDRIG skrattat så mycket åt någon som har det sååå jobbigt i HELA mitt liv!!! Låg seriöst på golvet
Amnesia, Check!
Det ska vi ordna

Skrivet av 02dino:

vill du ha ett spännande / halvläskigt spel så är singularity ett bra val, inte alls lika läskigt som amnesia, men ser mycket bättre ut!

Spelat Singularity, ligger på top 3 av alla spel jag någonsin spelat Helt underbart, storyn är underbar, känslan är tipptopp, och att det kan sluta på 3 sätt gjorde nästan nästan nästan spelet

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Utöver de spel som redan nämnts:
Project Zero/Fatal Frame till gamla Xboxen var rätt läskigt, men också jäkligt långsamt... Så kanske inte för alla.
Condemnded (första) var också jävligt creepy på vissa ställen.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Amnesia: The Dark Descent är i en klass för sig. Inte ens Silent Hill 2 kommer i närheten av den skräck som upplevs i Amnesia.

Se även till att kolla upp:

Penumbra-serien - "föregångaren" till Amnesia. Samma slags gameplay och skräckkänsla men med lite mindre flashig grafik. Riktigt bra.

Siren: Blood Curse - Om du har en PS3 är det helt klart värt att kolla upp det här episodiska spelet. Jobbiga kontroller till en början men riktigt ruggigt med jämna mellanrum.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

ALDRIG skrattat så mycket åt någon som har det sååå jobbigt i HELA mitt liv!!! Låg seriöst på golvet
Amnesia, Check!
Det ska vi ordna

hahahah fyfan va kul å lyssna på dendär snubben iaf xD låter som han ska dö ju!

Spelat Singularity, ligger på top 3 av alla spel jag någonsin spelat Helt underbart, storyn är underbar, känslan är tipptopp, och att det kan sluta på 3 sätt gjorde nästan nästan nästan spelet

har ej spelat ut singularity själv

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Även om det av många inte anses tillhöra skräckgenren så är Resident Evil 4 ett spel du bara måste ha spelat innan du dör. Ett långt äventyr (klockade in på strax under 20 timmar för min del, andra gången jag spelade igenom det) med ett fruktansvärt tillfredsställande stridssystem och trevliga, om än vaga, RPG-inslag, som att såväl dina vapen som din hälsa går att uppgradera.

Grafiken är väl idag inte mycket att hurra för, även om den gott och väl fyller sin funktion och bidrar till en fantastisk och ryslig atmosfär (Gamecube- och Wii-versionerna har vassast grafik, men den förstnämnda saknar en hel del extramaterial som återfinns i övriga utgåvor (Wii, PS2, PC).

Resident Evil 4 står sig mycket väl än idag, och det är inte för intet som det är det högst rankade skräckäventyret genom tiderna på såväl Gamerankings som Metacritic. I.o.m. den kommande HD-remaken (Q3 2011) finns det inte längre någon ursäkt för att inte ha upplevt denna moderna klassiker.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att tänka på ett spel som släpptes säkert nångång i början av 2000-talet. Började med att man vaknade på ett rymdskepp och så knallar man runt lite så ser ett par döda besättningsmedlemmar.. oerhört obehagligt och helt enorm stämning gjorde att stängde av det rätt omgående. Kan inte minnas vad det heter men nån mer insatt kanske minns?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

har ej spelat ut singularity själv

Gör det för gudsskull

Skrivet av Mycel:

Även om det av många inte anses tillhöra skräckgenren så är Resident Evil 4 ett spel du bara måste ha spelat innan du dör. Ett långt äventyr (klockade in på strax under 20 timmar för min del, andra gången jag spelade igenom det) med ett fruktansvärt tillfredsställande stridssystem och trevliga, om än vaga, RPG-inslag, som att såväl dina vapen som din hälsa går att uppgradera.

Grafiken är väl idag inte mycket att hurra för, även om den gott och väl fyller sin funktion och bidrar till en fantastisk och ryslig atmosfär (Gamecube- och Wii-versionerna har vassast grafik, men den förstnämnda saknar en hel del extramaterial som återfinns i övriga utgåvor (Wii, PS2, PC).

Resident Evil 4 står sig mycket väl än idag, och det är inte för intet som det är det högst rankade skräckäventyret genom tiderna på såväl Gamerankings som Metacritic. I.o.m. den kommande HD-remaken (Q3 2011) finns det inte längre någon ursäkt för att inte ha upplevt denna moderna klassiker.

Får göra detta, har en polare som har RE4 om jag inte minns fel..får kolla detta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Om någon moderator hittar sig förbi så får han/hon gärna klistra på "Spel" sektionen?

Bara en tanke..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

HAHAHA Aldrig skrattat så mycket i hela mitt liv

Amnesia är det värsta spelet jag har spelat... Vågade knappt spela 5minuter xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Amnesia, Check!
Det ska vi ordna

haha, det jag vart skraj av var när killen började skrika med sitt enorma tjejtjut, inte direkt de sk monstren

Permalänk
Medlem

Dead Space 1 och 2.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Amnesia för hela slanten!

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen också skräckspel. Lite synd att de ska vara så sällsynta bara.

Med risk för att det blir tjatigt så gör jag också tummen upp för Amnesia. Grafiken kunde vara lite mer påkostad, men annars är allt mycket genomtänkt.
Om man kollar lite snabbt på någon video från spelet, tex han från youtube som flippar ur helt så ser det verkligen ut som en överreaktion och det kan vara svårt att förstå vad som är så läskigt. Spelar man själv så förstår man snart hur man kan bli rejält skrämd i spelet.
Just att man inte kan försvara sig gör det väldigt obehagligt. Hade man vapen skulle inte behöva krypa ihop darrande i något hörn
Ljudeffekterna är verkligen en stor del av spelet också.

Jag har kommit en bra bit in i spelet men sitter just nu fast på ett ställe där man är i några kloaker och måste dränera dem på vatten.
Lite irriterande för jag vill gärna kunna spela vidare.

Edit : Har nu spelat ut spelet. Blev rätt groteskt på sina ställen mot slutet..

Annars kan jag rekommendera Stalker : Call of pripyat också.
En hel del smyga med med ficklampa och vara "rädd för att mutanter ska kasta sig över en skräck".

Samma gäng som har gjort Amnesia har också gjort penumbraspelen som är lite i samma stil. Dock kan de kanske uppfattas som lite gamla och når inte upp till Amneisas klass, även om de också hade sina obehagliga stunder.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Dead Space
Aliens Vs Predator 1 & 2 (dock smaksak)
Resident Evil 1-3 (4-5 är inte resident evil)
Obscure 1... 2:an fick jag aldrig att fungera

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Många bra förslag Testade spela Amnesia med några polare (över skype då, började samtidigt, så att man inte fastnade, dvs om en kille hittade en väg ut så kunde han beskriva för oss andra, och delvis för att man kunde skratta om någon hoppade till ) och jag gillar det starkt!
Det kan va lite långsamt ibland, när man springar runt och inte hittar riktigt var man ska, eller när man måste hitta en nyckel eller liknande.

Några mer tips?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Entusiast

Dead Space 1&2 är väl min favorit till PC, om du gillar skräck som utspelar sig i rymden. Lite Event Horizon, The Sphere å Alien känsla över dom.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

avp 1 som marine är läskigt men spelbart till skillnad från amnesia. gillade penumbra serierna. extremt jobbiga fiender som inte går att döda bara knocka, sjukt äkligt när dom springer efter en och man kan inte göra något. eller när dom ligger knockade och man måste hitta nått sätt att fly innan dom vaknar.
spelas på egen risk!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Amnesia, Check!
Det ska vi ordna

gillar båda dom spelen, singularity har riktigt bra story och gameplay men långt ifrån lika creepy som amnesia. annars är resident evil bra också (gillar nog 4an bäst men ibland blev den en aning enformig)

Citat:

Med risk för att det blir tjatigt så gör jag också tummen upp för Amnesia. Grafiken kunde vara lite mer påkostad, men annars är allt mycket genomtänkt.

Grafiken kunde ha varit bättre men det är inte så att det drar ner känslan medan man spelar, den är också otroligt bra med tanke på storleken på spelet.

Permalänk
Inaktiv

Rsiden Evil 1-2 var lite spännande.
Likaså tyckte jag Doom3 va lite sp0oky när den var ny

Permalänk
Medlem

Som någon sa tidigare är condemnded ganska läskigt. stalker call of pripyat kan också vara lite små läskigt på sina ställen men inget skräckspel direkt. Men rekommenderar det spelet starkt

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag