AMD Fusion A8-3850 "Llano"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Med lite kaffe i kroppen klarar man allt..
http://www.sweclockers.com/recension/14153-amd-fusion-a8-3850...
Hoppas det räcker för att ge svar på era funderingar, 1 866 MHz ger enligt min uppfattning inte riktigt valuta för pengarna i dagsläget.

Det fanns även andra anledningar att vi valde 1 600 MHz för större delen av testet, bland annat att 1 866 MHz med våra moduler (som ändå är specade till 2 000) bitvis beter sig mycket märkligt vid högre frekvenser och kräver väldigt hög spänning för att gå stabilt.

Så ska det se ut!
Väldigt trevligt att du orkade.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med lite kaffe i kroppen klarar man allt..
Hoppas det räcker för att ge svar på era funderingar, 1 866 MHz ger enligt min uppfattning inte riktigt valuta för pengarna i dagsläget.

Det fanns även andra anledningar att vi valde 1 600 MHz för större delen av testet, bland annat att 1 866 MHz med våra moduler (som ändå är specade till 2 000) bitvis beter sig mycket märkligt vid högre frekvenser och kräver väldigt hög spänning för att gå stabilt.

får man skriva +1 för snabbhetens skull?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Montalva:

går dom att köpa i sverige än?

Det verkar lite tunnsått såhär på morgonen, håll koll här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919636

Skrivet av Swedish Berserk:

Bra recension!

Jag tyckte det såg bra ut. Bättre än en Athlon II klock för klock rakt över. Spelade även väl med ett HD6970. Sen var det bara i ett par tester som den hamnade under Phenom II i klock för klock testet vilket är riktigt bra. Överklockningen var helt okej men finns förhoppningsvis mer att hämta där i framtiden.

Med överklockningen finns garnaterat mer att hämta! Jag satte mig med det (bokstavligen) några minuter före 23, och resultaten vi har är efter cirka en timmes arbete. Det som stoppade mig var framför allt väldigt höga temperaturer (70+ grader) samt att den integrerade grafikkretsen började visa pixelfel över 120 MHz referensbuss.

Skrivet av Olle P:

Jag skulle vilja se en djupare utforskning av dual graphics.
- Vilka enskilda separata grafikkort presterar motsvarande?
- Hur ser pris/prestanda-bilden ut om man inkluderar ett grafikkort för dual graphics? (2800kr för moderkort, CPU och HD6670. Vad ger motsvarande pengar med en annan plattform?)

/Olle

Vi kan mycket väl återvända till Dual Graphics, men drivrutiner och BIOS måste mogna först. I dagsläget är det som att dra en lott huruvida saker ska fungera, hälften av gångerna och med vissa kombinationer får man helt enkelt inte bild på någon videoutgång - även om systemet startar i bakgrunden. Detta reproducerades på två av tre testmoderkort, så min tanke är att det handlar om någon form av generellt strul som lär åtgärdas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Vilka delar är det som browsers idag använder GPUn till att accelerera?
Det blir ju allt vanligare med bättre och bättre GPU-stöd för browsers.

Var därför jag skrev "kan inte dra nytta av GPGPU" och inte "kan inte dra nytta av GPU". GPUn kan användas, GPGPU är i princip omöjligt att dra någon nytta av, i.e. använda GPUn till att accelerera saker som ej är grafik på skärmen.

De saker som web-läsaren använder GPUn till är inte speciellt krävande och faktum är att jag ser BÄTTRE resultat i de flesta HTML5 benchmarks på min MBP när den använder det inbyggda grafikkortet (Intel HD på en Core i5 520M) jämfört med det fristående kortet (nVidia 330M). Skulle gissa att detta beror på att de effekter som HTML5 använder kräver en kombination av CPU+CPU och det blir då mycket mer effektivt när grafik-minnet är en del av RAM då CPU har bättre bandbredd mot "vanliga" RAM än RAM på grafikkortet och framförallt är latensen MYCKET lägre. Naturligtvis har Llano samma fördel här som Intel HD och HD 2000/3000 borde ha ännu större fördel då dessa även kan använda L3 cachen på CPUn som arbetsminne för grafik.

Men det är fortfarande så att vad som är accelererat och hur mycket som är accelererat i web-läsaren är extremt begränsat, i alla fall så länge som man inte kör webGL. Största flaskhalsen för JS är CPU kraften.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Riktigt bra recension hade velat se lite mindre krävande spel, kanske SC2 och lite annat istället för Crysis och Shogun samt BF2 vilket käkar rätt mycket. Sen kanske lite olika resolutions med.

Permalänk
Medlem

kan ju påpeka att Noridic hardware klockade sin A8-3850 till 3857 MHz

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Skulle gärna se en Recension (del 2) av Llano, plattformen är intressant trots specifikationerna. T ex.
Vilka grafikkort som utnyttjar dual graphics.
Matcha mot andra CPUer i samma prisklass (i3 2105, i5 2300, Phenom x4 965, x6 1055t)

Permalänk
Medlem

För att alls kunnat köra BFBC2 oavsett inställning så är det bra prestanda för integrerad grafik!

Permalänk
Medlem

Känns ändå tveksamt lite för klen cpu tycker jag skulle varigt lite rolgare ifall dom fäskade på lite

Permalänk
Entusiast

Mycket intressant. Känns ju som om väldigt många hade klarat sig med en sådan plattform. En generation till så de får upp lite mer prestanda och de kan nog döda av budgetdelen av grafikkortsmarknaden rätt bra. Tillsammans med en ITX-bräda blir det ju en mycket intressant konkurrent till spelkonsoller också. Det verkar ju dröja flera år till innan vi får se en uppgradering av Playstation och Xbox. Då lär den här typen av system vara bra mycket bättre och bra mycket flexiblare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul test men det känns lite som ni missade en målgrupp genom att inte testa ett enklare spel som world of warcraft i olika upplösningar/inställningar.

För en dator med denna processor/grafik är ju inte riktigt inriktad på att användas med de senaste spelen åtminstonde inte i någon högre upplösning det förstod nog det flesta redan innan testet.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Kul test men det känns lite som ni missade en målgrupp genom att inte testa ett enklare spel som world of warcraft i olika upplösningar/inställningar.

För en dator med denna processor/grafik är ju inte riktigt inriktad på att användas med de senaste spelen åtminstonde inte i någon högre upplösning det förstod nog det flesta redan innan testet.

Håller med! Lite äldre spel skulle vara mycket intressant, spel som förut krävde stora grafikkort, gör de det fortfarande?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är totalblind, men varför har ni inte med något om temperaturer?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var därför jag skrev "kan inte dra nytta av GPGPU" och inte "kan inte dra nytta av GPU". GPUn kan användas, GPGPU är i princip omöjligt att dra någon nytta av, i.e. använda GPUn till att accelerera saker som ej är grafik på skärmen.

De saker som web-läsaren använder GPUn till är inte speciellt krävande och faktum är att jag ser BÄTTRE resultat i de flesta HTML5 benchmarks på min MBP när den använder det inbyggda grafikkortet (Intel HD på en Core i5 520M) jämfört med det fristående kortet (nVidia 330M). Skulle gissa att detta beror på att de effekter som HTML5 använder kräver en kombination av CPU+CPU och det blir då mycket mer effektivt när grafik-minnet är en del av RAM då CPU har bättre bandbredd mot "vanliga" RAM än RAM på grafikkortet och framförallt är latensen MYCKET lägre. Naturligtvis har Llano samma fördel här som Intel HD och HD 2000/3000 borde ha ännu större fördel då dessa även kan använda L3 cachen på CPUn som arbetsminne för grafik.

Men det är fortfarande så att vad som är accelererat och hur mycket som är accelererat i web-läsaren är extremt begränsat, i alla fall så länge som man inte kör webGL. Största flaskhalsen för JS är CPU kraften.

Ok.
Min fråga var vilka saker det är GPUn accelererar i moderna browsers.
Jag vet liksom inte.
Och det svarar du inte på heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av recension:

Processorkärnorna presterar i klass med Phenom II och har inte mycket att säga till vid en direkt jämförelse med Intel Sandy Bridge. Detta kan tänkas vara "Llanos" akilleshäl, särskilt för den som vill köpa en dator som ska hålla i ett antal år framöver.

Jag undrar om det egentligen är på det viset i verkligheten, den användarverklighet plattformen inriktar sig på. Om vi frånser nya tunga spel, vilket den här lösningen inte är tänkt för, vad skulle göra den föråldrad inom så kort tid som citatet tycks antyda?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Med överklockningen finns garnaterat mer att hämta! Jag satte mig med det (bokstavligen) några minuter före 23, och resultaten vi har är efter cirka en timmes arbete. Det som stoppade mig var framför allt väldigt höga temperaturer (70+ grader) samt att den integrerade grafikkretsen började visa pixelfel över 120 MHz referensbuss.

Okej bra! Ja man borde kunna komma hysat nära 4GHZ med en sådan. För de som är intresserade av A8 3800 den fyrkärniga modellen på 65W har Xbitlabs släppt en recension på den. Och strömförbrukningen är riktigt nära Intel Core i3 där vilket får ses som väldigt bra.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-a8-3800.html

Ser lovande ut för HTPC!

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonteP0nte:

Vet inte om jag är totalblind, men varför har ni inte med något om temperaturer?

Sensorerna visar värden som är helt uppåt väggarna fel,något som tyvärr blir vanligare då tillverkarna verkar hålla hårt i sina mätmetorder och offsets. I skrivande stund ligger till exempel vår tung överklockade Llano strax över 15 grader vilket knappast är rimligt, och föregångaren Athlon II X4 visar glatt 30 grader under full load.
Strömförbrukningen är en bra indikation hur mycket värme som produceras jämfört med andra modeller.

Skrivet av Kogster:

kan ju påpeka att Noridic hardware klockade sin A8-3850 till 3857 MHz

Okej bra! Ja man borde kunna komma hysat nära 4GHZ med en sådan. För de som är intresserade av A8 3800 den fyrkärniga modellen på 65W har Xbitlabs släppt en recension på den. Och strömförbrukningen är riktigt nära Intel Core i3 där vilket får ses som väldigt bra.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/amd-a8-3800.html

Ser lovande ut för HTPC!

Jag gjorde en liten insats med överklockningen..

Inte över 3 800 MHz, men en bit påväg och dessutom vid betydlig humanare spänning samt högre GPU-frekvens. Just det testexemplar vi har här verkar inte svara något vidare på höga spänningar, och jag känner mig i vilket fall inte helt trygg med att köra in över 1,6 V i en 32 nm-CPU.

Har även lagt till fler resultat för Dual Graphics, men det är nog inte lika intressant..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det verkar lite tunnsått såhär på morgonen, håll koll här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=919636

Hur hitta du den? sökte allt jag kunde tänka mig

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

För dyr. Ska de konkurrera på allvar så måste de sänka priset. Strömförbrukning är positiv jämfört med i5 men hoppas modellerna med sämre gpu drar mindre.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Llano verkar inte alls vara något bra att köpa.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Emil B:

Jag gjorde en liten insats med överklockningen..

Inte över 3 800 MHz, men en bit påväg och dessutom vid betydlig humanare spänning samt högre GPU-frekvens. Just det testexemplar vi har här verkar inte svara något vidare på höga spänningar, och jag känner mig i vilket fall inte helt trygg med att köra in över 1,6 V i en 32 nm-CPU.

Har även lagt till fler resultat för Dual Graphics, men det är nog inte lika intressant..

Okej bra resultat ändå! Tack för att du tar dig tid att överklocka den Emil. Dual Graphics verkar inte fungera helt som det ska än.

Skrivet av Typhonos:

För dyr. Ska de konkurrera på allvar så måste de sänka priset. Strömförbrukning är positiv jämfört med i5 men hoppas modellerna med sämre gpu drar mindre.

Hur billigt vill du ha det? Med tanke på att den är 228mm2 jämfört med Propus som är på 169mm2 är den ändå ganska prisvärd men tanke på den integrerade GPU:n. Nu är det som många säger farligt nära Phenom II X4 970 i pris tänker på A8 3850 nu. Men vi får se hur det blir längre fram. Jag tycker de ser intressanta ut. Skulle vara intressant om den blir pinkompatibel med kommande Trinity APU:er.

Skrivet av Orici:

Llano verkar inte alls vara något bra att köpa.

Jaså varför inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Detta är dock den dyraste modellen som jag fattat det?

Jag tycker prestandan ser ut ungefär som väntat, jag hade velat se lite fler strömförbrukningtester.

T.ex. uppspelning av 480p Xvid, 720p x264, 1080p x264.

Annars är det mest hur priset ser ut på moderkort + cpu när olika modeller väl landar i butiker som är intressant.

Permalänk
Medlem

Okej bra resultat ändå! Tack för att du tar dig tid att överklocka den Emil. Dual Graphics verkar inte fungera helt som det ska än.

Hur billigt vill du ha det? Med tanke på att den är 228mm2 jämfört med Propus som är på 169mm2 är den ändå ganska prisvärd men tanke på den integrerade GPU:n. Nu är det som många säger farligt nära Phenom II X4 970 i pris tänker på A8 3850 nu. Men vi får se hur det blir längre fram. Jag tycker de ser intressanta ut. Skulle vara intressant om den blir pinkompatibel med kommande Trinity APU:er.

Jaså varför inte?

Mer än 1000 kr är den inte värd, den presterar ändå i runda slängar likvärdigt med i3 och strömförbrukningen är betydligt sämre. Om den är avsedd som workstation-alternativ för storkonsumenter så är den enkeltrådiga prestandan för dålig för att kunna jämföras med i3 också.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Detta är dock den dyraste modellen som jag fattat det?

Jag tycker prestandan ser ut ungefär som väntat, jag hade velat se lite fler strömförbrukningtester.

T.ex. uppspelning av 480p Xvid, 720p x264, 1080p x264.

Annars är det mest hur priset ser ut på moderkort + cpu när olika modeller väl landar i butiker som är intressant.

AMDs moderkort är så dyra idag att det inte blir någon större skillnad mot i3 i pris. Ja det är den dyraste modellen och alla andra kommer vara betydligt sämre varför de måste ner betydligt i pris för övriga är inte konkurranskraftiga mot i3.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Mer än 1000 kr är den inte värd, den presterar ändå i runda slängar likvärdigt med i3 och strömförbrukningen är betydligt sämre. Om den är avsedd som workstation-alternativ för storkonsumenter så är den enkeltrådiga prestandan för dålig för att kunna jämföras med i3 också.

Ja sett till CPU prestanda. Däremot är den integrerade GPU riktigt vass. Och Core i3 är utrustad med endast Intel HD2000 Graphics. Så frågan är vilken som är mest prisvärd?

Skrivet av Typhonos:

AMDs moderkort är så dyra idag att det inte blir någon större skillnad mot i3 i pris. Ja det är den dyraste modellen och alla andra kommer vara betydligt sämre varför de måste ner betydligt i pris för övriga är inte konkurranskraftiga mot i3.

Nja vet inte om jag håller med där A8 3800 ser riktigt bra ut när det kommer till strömförbrukning. Sen angående 65W modellernas prisvärdhet beror helt på vilket pris de får.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja sett till CPU prestanda. Däremot är den integrerade GPU riktigt vass. Och Core i3 är utrustad med endast Intel HD2000 Graphics. Så frågan är vilken som är mest prisvärd?

i3's gpu har kraft så det blir över för 99% av alla applikationer utom spel och tillräcklig. Så med tanke på strömförbrukningen och priset tycker jag inte man kan säga att Llano är särskilt prisvärd, den måste bli betydligt billigare för att kunna vara ett alternativ i vanliga applikationer som används av företag. Att utrusta en CPU med alldeles för kraftig GPU som inverkar negativt på strömförbrukningen är totalt onödigt idag och antagligen de kommande åren likaså.

Lyckas de få ned strömförbrukningen med billigare modeller så kan de bli ett alternativ men i dagens läge är de inte på något sätt bättre än i3 i vardagliga applikationer vilket de eftersträvade.

65W modellerna kommer vara alldeles för dyra precis som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

i3's gpu har kraft så det blir över för 99% av alla applikationer utom spel och tillräcklig. Så med tanke på strömförbrukningen och priset tycker jag inte man kan säga att Llano är särskilt prisvärd, den måste bli betydligt billigare för att kunna vara ett alternativ i vanliga applikationer som används av företag. Att utrusta en CPU med alldeles för kraftig GPU som inverkar negativt på strömförbrukningen är totalt onödigt idag och antagligen de kommande åren likaså.

Lyckas de få ned strömförbrukningen med billigare modeller så kan de bli ett alternativ men i dagens läge är de inte på något sätt bättre än i3 i vardagliga applikationer vilket de eftersträvade.

65W modellerna kommer vara alldeles för dyra precis som vanligt.

Nu tar du i så du spricker med det negativa! Jag säger ett ord GPGPU. När det börjar ta fart kommer Llano springa i cirklar kring Intels lösningar. Och såvitt jag vet är det i allra högsta grad på gång. Varför nöja sig med i3 integrerade GPU när man kan få kraftfullare? Tror du allvarligt talat att du känner skillnad på ett Core i3 eller A8 system när du använder det i vanliga applikationer som belastar CPU? Det är inte direkt så att A8 är sämre än Core i3 när det kommer till ren CPU kraft långt ifrån.

Sen visst strömförbrukningen i load för 100 wattaren är aningen hög men i idle ligger den väldigt nära Core i3 vilket är riktigt bra med tanke på att det är en fyrkärnig baserad på den nu lite äldre K10 arkitekturen. Men det är antagligen Power Gating teknologin som hjälper till med det i Llano.

Sen att säga "65W modellerna kommer vara alldeles för dyra precis som vanligt" vi kan väl åtminstone invänta AMD prissättning innan vi börjar dra slutsatser?

Sen när 32nm SOI-HKMG processen hos GlobalFoundries mognar lär vi antagligen få se högre klockade varianter till samma pris. Ungefär som med Phenom II och Athlon II serierna idag.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Ok.
Min fråga var vilka saker det är GPUn accelererar i moderna browsers.
Jag vet liksom inte.
Och det svarar du inte på heller.

Aha, missförstod dig helt

Web-spel som t.ex. Angry Birds kan få sina 2D operationer accelerade. Ungefär lite som på gamla goda Amiga tiden med sprites och bobs (blitter objects).

http://msoftnews.com/uncategorized/ie9-includes-hardware-acce...

Sedan har 1.0 av WebGL även släppts som i princip är ett sätt att komma åt OpenGL från JavaScript.

Här är t.ex. Quake i WebGL format
http://www.youtube.com/watch?v=MSDiBA27Wo0&feature=related

Och här är en annan WebGL demo
http://www.youtube.com/watch?v=Vva36undIss&feature=related

Problemet är bara att JavaScript inte har något tråd-koncept, så webbbaserade applikationer kommer alltid köra i en enda tråd. Däremot är det fullt möjligt att köra plugins, som t.ex. Flash, i en separat tråd från JavaScript koden. Så i vissa fall kan man utnyttja i alla fall två trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu tar du i så du spricker med det negativa! Jag säger ett ord GPGPU. När det börjar ta fart kommer Llano springa i cirklar kring Intels lösningar. Och såvitt jag vet är det i allra högsta grad på gång. Varför nöja sig med i3 integrerade GPU när man kan få kraftfullare? Tror du allvarligt talat att du känner skillnad på ett Core i3 eller A8 system när du använder det i vanliga applikationer som belastar CPU? Det är inte direkt så att A8 är sämre än Core i3 när det kommer till ren CPU kraft långt ifrån.

Sen visst strömförbrukningen i load för 100 wattaren är aningen hög men i idle ligger den väldigt nära Core i3 vilket är riktigt bra med tanke på att det är en fyrkärnig baserad på den nu lite äldre K10 arkitekturen. Men det är antagligen Power Gating teknologin som hjälper till med det i Llano.

GPGPU kommer inte vara vanligt förens många år och då är processorerna ändå värdelösa. Dessutom tar företag ännu längre tid på sig innan de köper en sådan produkt då det gamla fungerar tillräckligt bra. Räkna med 5-10 år.

Ja i enkeltrådade och fåtrådade applikationer som beräkningar och databashantering som står högre upp som önskemål än 3D prestanda. Entusiaster kommer ändå köpa ett bättre grafikkort och hela A8 konceptet blir överflödigt. Ska man slå i3 så måste man satsa på områden där i3 är bäst och behövs.

Strömförbrukningen som var ett av de slagord som användes är en besvikelse, lyckas de bättre med GPU delen framöver så kan processorn bli ett alternativ men idag är den bara onödig. Inte ens jag som vill ha en processor med inbyggd grafik kommer överväga den, för gamers är den för dålig ändå så vem ska köpa APUn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen att säga "65W modellerna kommer vara alldeles för dyra precis som vanligt" vi kan väl åtminstone invänta AMD prissättning innan vi börjar dra slutsatser?

Har AMD någonsin satt rimliga priser på sina lågwatts-varianter? Samtliga exemplar från samtliga arkitekturer har fått kritik för sitt pris från hårdvarutestare. Jag tror att A8 oundvikligen kommer sjunka i pris när AMD inser att det behövs men lågwatts-modellerna kommer alltid vara för högt prissatta, yields är för dåliga hos AMD och GF.

Visa signatur