Köra SSD utan AHCI i Bios?

Permalänk
Medlem

Köra SSD utan AHCI i Bios?

Jag kör ett gäng mekaniska diskar i raid. Vilket gör att jag inte kan ställa in AHCI i bios utan måste välja just "Raid". Ger detta mig en prestandaförlust på SSD-diskarna? Jag funderar på att ta bort Raiden då jag endast använder de mekaniska diskarna för lagring av olika media och använder mina SSD-diskar till OS och spel, för att möjliggöra AHCI i bios.

Låter detta som ett bra val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag kör ett gäng mekaniska diskar i raid. Vilket gör att jag inte kan ställa in AHCI i bios utan måste välja just "Raid". Ger detta mig en prestandaförlust på SSD-diskarna? Jag funderar på att ta bort Raiden då jag endast använder de mekaniska diskarna för lagring av olika media och använder mina SSD-diskar till OS och spel, för att möjliggöra AHCI i bios.

Låter detta som ett bra val?

Antagligen så aktiveras NCQ (det som gör att det går snabbare i AHCI-läge) även med kontrollern inställd i raid. Kollas enkelt genom att testa med tex as-ssd, får du klart högre resultat i "4k-64thrd" än i "4k" så är NCQ igång.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Jag kör ett gäng mekaniska diskar i raid. Vilket gör att jag inte kan ställa in AHCI i bios utan måste välja just "Raid". Ger detta mig en prestandaförlust på SSD-diskarna? Jag funderar på att ta bort Raiden då jag endast använder de mekaniska diskarna för lagring av olika media och använder mina SSD-diskar till OS och spel, för att möjliggöra AHCI i bios.

Låter detta som ett bra val?

Använder du Intels ICHR-kretsar så har du redan tillgång till AHCI-funktionalitetn i RAID-läget.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

min intel x25-m säger ca (ska ha r-250mb, w-100mb enligt specifikation)
seq r-256mb, w-92mb
4k r-20mb, w-13mb
4k-64thrd r-73mb, w-19mb

min corsair force2 säger ca (ska ha r-280mb, w-275mb enligt specifikation)
seq r-225mb, w-76mb
4k r-17mb, w-61mb
4k-64thrd r-90mb, w-73mb

mina mekaniska 7200rpm i raid säger ca
seq r-194mb, w-64mb
write på 4k 3mb
sen gav jag upp då det skulle ta över 20 minuter att göra readen på den

Vad säger dessa resultat mig? Känns ju inte så där "klart högre" i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Använder du Intels ICHR-kretsar så har du redan tillgång till AHCI-funktionalitetn i RAID-läget.

Hur vet jag om jag använder dessa kretsar? Ena SSD är en intel, i övrigt är det enda i datorn som är intel processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

min intel x25-m säger ca (ska ha r-250mb, w-100mb enligt specifikation)
seq r-256mb, w-92mb
4k r-20mb, w-13mb
4k-64thrd r-73mb, w-19mb

min corsair force2 säger ca (ska ha r-280mb, w-275mb enligt specifikation)
seq r-225mb, w-76mb
4k r-17mb, w-61mb
4k-64thrd r-90mb, w-73mb

mina mekaniska 7200rpm i raid säger ca
seq r-194mb, w-64mb
write på 4k 3mb
sen gav jag upp då det skulle ta över 20 minuter att göra readen på den

Vad säger dessa resultat mig? Känns ju inte så där "klart högre" i alla fall?

Tycker att 90mb/s är klart högre än 17mb/s (corsair force vid läsning)

Däremot så var det rätt dåliga siffror vid skrivning på inteldisken, dags att köra en manuell trim i intels toolbox? Eller göra en secure erase om det är en g1:a.

Skrivet av KoloN:

Hur vet jag om jag använder dessa kretsar? Ena SSD är en intel, i övrigt är det enda i datorn som är intel processorn.

Och i så fall också styrkretsarna på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker att 90mb/s är klart högre än 17mb/s (corsair force vid läsning)

Däremot så var det rätt dåliga siffror vid skrivning på inteldisken, dags att köra en manuell trim i intels toolbox? Eller göra en secure erase om det är en g1:a.

Och i så fall också styrkretsarna på moderkortet

det är en andra generations intel x25m, den har bara skrivning på 100mb enligt specifikation. Disken är för övrigt nyformaterad. Corsairdisken är ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

det är en andra generations intel x25m, den har bara skrivning på 100mb enligt specifikation. Disken är för övrigt nyformaterad. Corsairdisken är ny.

Det är de små skrivningarna som är oväntat långsamma, vilket kan tyda på att trim-kommandot inte kommer fram till disken. Pröva som sagt att göra en manuell trim med intels toolbox. Och om du inte har installerat IRST så gör det, har du redan det så kollar du om det finns någon nyare version.

Permalänk
Medlem

vad är IRST?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

vad är IRST?

Intel Rapid Storage Technology, intels drivrutiner/program för ahci och raid. Fast du kanske kör mjukvaruraid i windows och inte via bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Hur vet jag om jag använder dessa kretsar? Ena SSD är en intel, i övrigt är det enda i datorn som är intel processorn.

Genom att läsa specifikationerna för ditt moderkort. Exempel på moderkort med ICHxR-styrkretsar är de som vanligen har någon av följande tillägg i beteckningarna för modellnamnet: X38, X48, X58. Ex: Gigabyte GA-EX58-UD3R.

IRST, Intels Rapid Storage Technology, är Intels drivrutiner och övervakningsverktyg för Intels styrkretsar och SSD.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

får man in IRST och TRIM via Intels SSD-toolbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

får man in IRST och TRIM via Intels SSD-toolbox?

Du laddar ner och installerar lämplig version från intels hemsida, tex denna:

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Som sagt, om du inte har gjort det tidigare så rekommenderas en manuell trim av inteldisken, görs i intels toolbox för ssd.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att flika in med en fråga.

Min SSD kör jag i IDE då min dvd-brännare (som är gammal som gatan) har IDE och kan inte använda brännaren utan IDE mode. Hur mycket prestanda torskar jag på detta?

Är det värt att köpa en sata-burner och köra ACHI istället?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiiins93:

Kan passa på att flika in med en fråga.

Min SSD kör jag i IDE då min dvd-brännare (som är gammal som gatan) har IDE och kan inte använda brännaren utan IDE mode. Hur mycket prestanda torskar jag på detta?

Är det värt att köpa en sata-burner och köra ACHI istället?

IDE/PATA-portarna påverkas inte av SATA-inställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

IDE/PATA-portarna påverkas inte av SATA-inställningarna

Underligt med tanke på att min IDE-burner inte fungerade då jag hade AHCI istället för just IDE.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Finns ingen koppling mellan IDE/PATA och AHCI.

Okej, så hur kommer det sig att jag har det "problemet" jag har?

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!