Permalänk
Medlem

bootmgr is missing! HJÄLP!

Hej!

Har precis byggt ihop datorn och installerat windows samt alla medföljande drivrutiner.

(i5 2500k, 2x4gb 1600mhz ddr3, HD 6870, Asus P8P67 pro, 500gb WD Caviar Black)

Datorn har startats om ett flertal gånger utan problem men efter denna omstarten så får jag det förbaskade BOOTMGR is missing. Har hänt mig på gamla datorer också. Jag blir galen har ingen aning om varför det kommer upp. Allt funkade fint innan. Hårddisken är kopplad till Sata 3 (6gb/s) Intels P67 inte Marvells. SATA är enabled och är på AHCI. Boot ordern är givetvis HDD först. Fattar inte vad det kan vara börjar fan må illa för det va därför ja köpte ny dator eftersom jag inte lyckades installera om windows på min gamla (fick samma problem)

Hoppas nån kan hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har två hårddiskar i burken? Ibland händer det att w7 lägger bootmamagern på fel hårddisk om du installerar med flera hårddiskar i samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

fick detta på min burk också för ett tag sen. Det debuterade efter att jag kopplat in cd-läsaren när strömmen var på (=datorn hittar en bootable device till under drift vilket den inte verkade gilla). Tog bort batteriet från brädan och installerade om windows så funka allt prima igem.

Permalänk
Medlem

Är hårddisk från gamla datorn?
Är den kopplad med samma kablar som gamla dator?
Är något mer från gamla dator?

Installerade du om Windows EFTER att du byggt färdigt datorn?
Tog du samtidigt bort och skapade nya partitioner på disken?
Med visa problem eller virus måste man göra det också eftersom det INTE alltid räcker att formatera och installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Har endast en hårddisk (WD 500gb Caviar Black) har det nått med AHCI mode att göra eller SATA 3 uttaget? har svårt att tro det.. Men jag kommer inte på vad felet kan vara. Sjukt jobbigt, känns som jag alltid får problem det datorer.. Va så lycklig när allt funka i början och sen kommer samma problem som förr, hemsk känsla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är hårddisk från gamla datorn?
Är den kopplad med samma kablar som gamla dator?
Är något mer från gamla dator?

Installerade du om Windows EFTER att du byggt färdigt datorn?
Tog du samtidigt bort och skapade nya partitioner på disken?
Med visa problem eller virus måste man göra det också eftersom det INTE alltid räcker att formatera och installera om Windows.

Hårddisken är ny. Den är kopplad med nya kablar (6gb/s kabeln som medföljer moderkortet) Jag skapade en parition efter jag instalerade windows (disk management) och efter jag skapa partitionen gjorde jag system partitionen till active.

Permalänk
Medlem

Inga Usb diskar inkopplade? Av någon anledning hade min usbdisk strulat till det.
Hjälpte när jag kopplade ur den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMean:

Inga Usb diskar inkopplade? Av någon anledning hade min usbdisk strulat till det.
Hjälpte när jag kopplade ur den

Nope. Den var inkopplad innan för att jag skulle föra över program. Men va noga med att koppla ut den sen.

Permalänk

När jag tog bort min dualboot på den stationära fick jag återställa bootloadern ( eller vad den kallas i Windows 7 ) det funkade bra då.

Jag Googlade på din rubrik "bootmgr is missing" och fick en bra träff direkt.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i...

Har du en OEM skiva kan du stoppa i den och starta från den och på så sätt reparera antingen genom "startup repair" eller så går du in i terminalen och kör bootrec /fixboot.

När jag tog bort min dualboot fick jag köra det kommandot bland annat och det funkade då.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

När jag tog bort min dualboot på den stationära fick jag återställa bootloadern ( eller vad den kallas i Windows 7 ) det funkade bra då.

Jag Googlade på din rubrik "bootmgr is missing" och fick en bra träff direkt.

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i...

Har du en OEM skiva kan du stoppa i den och starta från den och på så sätt reparera antingen genom "startup repair" eller så går du in i terminalen och kör bootrec /fixboot.

När jag tog bort min dualboot fick jag köra det kommandot bland annat och det funkade då.

Det funka!! Jag trycke bara startup repair efter att ha bootat skivan och efter omstarten är jag inne i Windows!. tack så mycket!

men skulle nån kunna förklara varför ett sånt problem uppkommer? har ju inte gjort nått fel alls.. jag vill inte vara för glad nu för det skulle inte förvåna mig om jag en dag startar upp datorn och får samma meddelande. Det sjuka är att jag har sökt på problemet mycket men ingen vet riktigt varför BOOTMGR kommer upp :S

Permalänk
Skrivet av Cyran:

Det funka!! Jag trycke bara startup repair efter att ha bootat skivan och efter omstarten är jag inne i Windows!. tack så mycket!

men skulle nån kunna förklara varför ett sånt problem uppkommer? har ju inte gjort nått fel alls.. jag vill inte vara för glad nu för det skulle inte förvåna mig om jag en dag startar upp datorn och får samma meddelande. Det sjuka är att jag har sökt på problemet mycket men ingen vet riktigt varför BOOTMGR kommer upp :S

Skönt att det löste sig. Inga problem. Nej jag kan tyvärr inte svara på det själv verkar minst sagt lite skumt. Har ju att göra med att Windows ej vill boota. Finns kanske någon annan som vet vad det kan bero på. Jag fick ett liknande problem när jag tog bort min dualboot men i ditt fall beror det på något annat.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

BOOTMGR är ju Windows egna bootloader och om man har problem med denna brukar det bero på två saker;
1. Loadern hittas inte på den disken man valt att boota ifrån.
2. Loadern har på något sätt blivit korrupt.

Skönt dock att det löste sig i ditt fall, Windows Repair brukar vara ett jävla meck som oftast inte vill fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyran:

Det kan ha varit En sektor i din hdd som höll din Bootmgr som gick sönder (SMART tar hand om det) eller så blev det som någon tidigare sade att Windows vid installation krånglar till det med Bootmgr, hände mig med vista+xp på olika hårddiskar.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Inaktiv

Det var inte så att du hade kopplade över till AHCI efter du installerade Windows? Råkade själv göra det en gång