Minecratf server,vad behövs

Permalänk
Medlem

Minecratf server,vad behövs

.

Permalänk
Medlem

1Gbit switch helst som orkar mycket data från olika håll.
Ett mobot som klarat 32GB max och har intergrerad grafik, alternativt skaffa passivt gfx.
Ett tyst nätagg kanske?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Köp en 6kärnig AMD, 1100T tex. Du behöver inget grafikkort, kör på det passiva tills du satt upp servern, sen fjärrstyr du den :). Håller med ovanstående, kör på en 1Gbit switch som klarar mycket från olika håll.

Permalänk
Skrivet av Zened:

Köp en 6kärnig AMD, 1100T tex. Du behöver inget grafikkort, kör på det passiva tills du satt upp servern, sen fjärrstyr du den :). Håller med ovanstående, kör på en 1Gbit switch som klarar mycket från olika håll.

Varför 6 cores för minecraft? Varför AMD..? >< Minecraft hanterar bara 1 kärna. ><

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Varför 6 cores för minecraft? Varför AMD..? >< Minecraft hanterar bara 1 kärna. ><

Hanterar även servern bara 1 kärna t.ex Bukkit? Nej den använder flera

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av d2004:

Det låter ju fint fint det här tack för hjälpen

sen en liten fråga om man har ett hyfsat inbgyt grafikort eller köper nåt biligt HD6XXX kan man då avnända den so men htpc medans man kör en server på den ? bör väl fungera

Ett inbyggt ska funka fint, kör server + HTPC i min, grafikkortet är intergrerat HD3200, gammal skit. Ändå drivern den 1080p utan problem.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Varför 6 cores för minecraft? Varför AMD..? >< Minecraft hanterar bara 1 kärna. ><

Alltså, du borde ta och leta reda på lite fakta innan du öppnar käften. En AMD för att de är billiga och bra till just ändamålet - server. 6Kärnor för en billig peng, det kan du inte få från intel. Eller?

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Hanterar även servern bara 1 kärna t.ex Bukkit? Nej den använder flera

Okej visst, det KAN hantera fler. Fast java gör det riktigt dåligt så det är onödigt.

Skrivet av Zened:

Alltså, du borde ta och leta reda på lite fakta innan du öppnar käften. En AMD för att de är billiga och bra till just ändamålet - server. 6Kärnor för en billig peng, det kan du inte få från intel. Eller?

Min poäng är inte att AMD är dåligt utan att minecraft servrar aka Java inte hanterar flera kärnor bra så det är fullständigt onödigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Okej visst, det KAN hantera fler. Fast java gör det riktigt dåligt så det är onödigt.

Min poäng är inte att AMD är dåligt utan att minecraft servrar aka Java inte hanterar flera kärnor bra så det är fullständigt onödigt.

Så du menar att han ska köra på en P4a överklockad till 4ghz eller? Bara för att java inte är superkompatibelt med 6kärnor så kanske han vill kunna köra någon annan server t.ex? Eller om han får för sig att köra HTPC, är det kanske inte SUPER med en singelkärning, eller en tvåkärnig. Vet att 4kärnig finns som alternativ, men jag skulle kört på den 6kärniga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Okej visst, det KAN hantera fler. Fast java gör det riktigt dåligt så det är onödigt.

Min poäng är inte att AMD är dåligt utan att minecraft servrar aka Java inte hanterar flera kärnor bra så det är fullständigt onödigt.

Läs på snälla.

"A dual core processor, or better, is recommended for hosting. A single core processor can be used, but only if you are hosting for a very small number of players." - Måste betyda att Minecraft server använder sig av mer än 1 kärna.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Läs på snälla.

"A dual core processor, or better, is recommended for hosting. A single core processor can be used, but only if you are hosting for a very small number of players." - Måste betyda att Minecraft server använder sig av mer än 1 kärna.

http://www.minecraftwiki.net/wiki/Server

Det är inte så att jag är delaktig i en minecraft server och vet hur det hanteras? x)

Visa signatur