Permalänk
Relik 📜

Minigalleri: HTPC med AMD Fusion

"Prylbög" som man är kunde jag inte hålla mig, utan var tvungen att försöka bygga ihop något HTPC-linande med nya AMD Fusion. Moderkortet lånade jag från SweClockers recension, fungerar det bra lär jag köpa ett eget så snart de kommer i lager och skicka in min Nvidia Ion-maskin till sovrummet. Omväxling förnöjer!

Moderkort: Asus E35M1-I Deluxe
Chassi: Morex T3500 80W
Minne: 4 GB Corsair XMS3 Vengeance
Lagring: Kingston SSDNow V Series 30 GB

I grundutförandet är konstruktionen helt passivkyld då nätaggregatet är externt utan aktiv kylning. Jag tror dock att en fläkt kan behövas i längden, under mina snabba tester (installation av OS, mjukvara) landade Asus-kortet på föga smickrande 61 grader. Hårddisken sitter under moderkotet och syns inte på bild, rekommenderar absolut SSD då enheten monters stumt och lär vibrera som sjutton annars.

I övrigt drar datorn 25-30 watt beroende på belastning, runt 20 i vila. Helt okej!

Besök galleriet här

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Schyst bygge, funderar på att bygga något liknande när Fusion kommer ut i butikerna...

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Scythe slim line fläkt ovanpå det hela kanske skulle vara bra?

Kan man se lite test eller möjligheter på OC då ni inte tog upp något sådant i testerna? (skulle självklart kräva fläkt i dessa situationer)

Permalänk
Avstängd

Om du ska ha små fläktar så kanske ngn noctua fläkt passar

Permalänk
Medlem

Avundsjuk! Sitter och väntar på att det skall släppas innan jag kan fortsätta med mitt Aluminium chassi!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Roligt roligt, trevliga bilder som sig bör

Permalänk
Medlem

Om jag köper Morex T3500 80W kommer det med en nätadapter och 24pins inne i chassit?

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt trevligt att se moderkortet i sin rätta miljö

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Nätagget följde med chassit va?

Synd att inte ASUS skickar med ett externt nätagg...

Fint bygge

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av oskaaarn:

Nätagget följde med chassit va?

Synd att inte ASUS skickar med ett externt nätagg...

Fint bygge

Skrivet av Hawkeye01:

Om jag köper Morex T3500 80W kommer det med en nätadapter och 24pins inne i chassit?

Japp, nätagget och allt som behövs följer med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om du har 2cm till godo får du plats med en Scythe Slip Stream 120mm mellan flänsen och locket. Men kall luft direkt på flänsen kommer det bli en helt annan femma, även på lägsta hastigheten.

Sjyst bygge (Y)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Tack för en bra recension Emil! Jag gillade både videon och texten!

Jag är inne på att bygga nån form av lagringsdator och har sneglat på Atom-plattformar tidigare. Det som är grymt med ASUS-brädan är de 5 Sata-portarna, vilket möjliggör 4 diskar + en SSD för operativsystem. Sen lockade den passiva kylningen också, men i det här bygget så visar du att den idén kanske inte håller ända fram.

Jag undrar om du kan ge en faktauppgift om den exakta höjden på Asus-kortet. Jag är inne på att rita+bygga egen låda. Jag vet inte om jag letar på fel ställen men jag tycker det är svårt att hitta andra mått än bredd * djup när man söker på nätet.

Permalänk
Avstängd

denna fläkten kan jag väldigt starkt rekomendera !, den är 1.2cm smal samt att dem blåser på hur bra so helt och är tyst!, läs dock inte vad det står på paketet, den låter inte ens så högt !

Permalänk
Relik 📜

Jag kör med en av Scythes slim-fläktar, tog från en annan burk sålänge. Tempen rasade typ 20 grader, har bara fläkten liggandes ovanpå.
Ska se om jag kan mäta Asus-kortet

Kolla även här, intressanta saker:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/98...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Hur är ljudnivån med en Slim på? Vilket rpm kör den på?

Ser jättefint ut annars.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ääää, 60° är väll inget att oroa sig för

Så länge allt är stabilt skulle jag lägg köra det helt passivt, har en liknande setup och den puttrar på utan fläkt, och då står den i en möbel med en hylla några cm över den och det hjälper inte direkt till att få bort varmluften.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Intressant. Funderar själv på ett likande bygge. Frågan är om man ska köra med Morex t3500 eller ett Antec ISK300-65?
http://www.inet.se/artikel/6900280/antec-isk300-65-mini-itx-6...

Permalänk
Medlem

Härligt, Emil, precis ett sånt här bygge hade jag spanat in själv! Chassit, moderkortet, SSD:n.

Jag är lite nyfiken på hur Fusion-korten går ihop med live-installationer av XBMC utan några riktiga drivrutiner? (För de har inte släppts ännu, väl?)
Är det något du hunnit testa ännu?

Edit:

Citat:

Intressant. Funderar själv på ett likande bygge. Frågan är om man ska köra med Morex t3500 eller ett Antec ISK300-65?

Det roliga med att köpa ett moderkort som är passivt kylt är ju möjligheten att kunna bygga hela systemet passivt kylt (enligt mig själv iaf). Med Antecs chassi är det mer eller mindre tvång att montera på någon fläkt för att lufta ur det ganska täta och instängda chassit, medan Morex med sin mesh-plåt är mer genomsläppligt för varmluften. Jag skulle köra på Morex av de två. Om du dessutom ska montera in en optisk läsare ska visst Antecs chassi ha en ganska kass och bräcklig lucka på fronten som försvårar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Sweet, tror denna fläkt skulle passa sig bäst för ditt fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335622

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av SeF.Typh00n:

Hur är ljudnivån med en Slim på? Vilket rpm kör den på?

Ser jättefint ut annars.

Jag kör den utan motstånd, verkar snurra i runt 600 RPM. Helt ohörbar, iaf med min tinnitus-hörsel.

Skrivet av lideri:

Ääää, 60° är väll inget att oroa sig för

Så länge allt är stabilt skulle jag lägg köra det helt passivt, har en liknande setup och den puttrar på utan fläkt, och då står den i en möbel med en hylla några cm över den och det hjälper inte direkt till att få bort varmluften.

60 var ju i idle, hehe. Med film rullandes kröp den över 70, ochd et tycker jag är för mycket. Även om det inte blir BSOD känns det inte nyttigt i längden, speciellt då man inte vet ifall spänningsregulatorer etc är ÄNNU varmare.

Skrivet av linkoo:

Intressant. Funderar själv på ett likande bygge. Frågan är om man ska köra med Morex t3500 eller ett Antec ISK300-65?
http://www.inet.se/artikel/6900280/antec-isk300-65-mini-itx-6...

Jag valde T3500 till mitt experiment helt enkelt för att det är mycket luftigare. Antec ISK300 är mera som en tillsluten låda, känns farligt om man ska satsa på passivt.

Skrivet av Quenya:

Härligt, Emil, precis ett sånt här bygge hade jag spanat in själv! Chassit, moderkortet, SSD:n.

Jag är lite nyfiken på hur Fusion-korten går ihop med live-installationer av XBMC utan några riktiga drivrutiner? (För de har inte släppts ännu, väl?)
Är det något du hunnit testa ännu?

Edit:

Det roliga med att köpa ett moderkort som är passivt kylt är ju möjligheten att kunna bygga hela systemet passivt kylt (enligt mig själv iaf). Med Antecs chassi är det mer eller mindre tvång att montera på någon fläkt för att lufta ur det ganska täta och instängda chassit, medan Morex med sin mesh-plåt är mer genomsläppligt för varmluften. Jag skulle köra på Morex av de två. Om du dessutom ska montera in en optisk läsare ska visst Antecs chassi ha en ganska kass och bräcklig lucka på fronten som försvårar.

I nuläget fungerar inte Live alls. Det startar, men redan i menyn snackar vi brutalt hackande, och att navigera runt tar flera minuter - per meny. Förhoppningsvis kan det utökas till XBMC 10.1 eller så.

Skrivet av Tozzi:

Sweet, tror denna fläkt skulle passa sig bäst för ditt fall: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335622

Exakt en sådan jag testade med..

Observera att det här var lite av ett experiment, och i dagsläget använder jag inte burken utan har återgått till min Ion-maskin. Anledningen är helt enkelt att även om Fusion fungerar utmärkt och jag nog skulle valt det vid nyinköp IDAG är det inte värt pengarna att byta från Ion-maskinen, den fungerar tillräckligt bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på det här chassit, och undrar om du har möjlighet att mäta hur hög en CPU-kylare maximalt kan vara utan att ta i nätgallret?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Snyggt! Har du koll på hur lång 24-pins kabeln är ungefär?

Permalänk
Medlem

MKV

Hejsan OP,

skaffade själv samma moderkort (deluxe ...) och har problem med mkv-filer. Kör win7 64-bit, 4gb ram, men 720p mkv går inte när det händer för mycket.

XBMC hjälper, den slätar ut hacken, men det är ändå märkbart. 1080p går inte alls :/

Om du har några råd så är de välkomna
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1080P

Kika i de här guiderna hur du ställer in XBMC eller MPC HC:

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/97...

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/80...

Funkar klockrent med 1080p för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Kika i de här guiderna hur du ställer in XBMC eller MPC HC:

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/97...

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/80...

Funkar klockrent med 1080p för mig!

Tackar!

Permalänk
Medlem

Skulle försökt moddat in en Scythe Slipstream som blåser rakt ner på moderkortet. Annars bra bygge!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

älskar chassit! funderar på att bygga en htpc efter detta !

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85