Permalänk
Medlem

insug eller utsug :S ?

Hej!

Tänkt köpa nya chassifläktar till min dator och behöver 2st 120mm på toppen som utsug. Hur vet jag om jag köper utsug eller insug fläktar? Eller är det nått man kan ställa in själv ? (Hur i såfall?)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Insug och utsug beror på vilket håll du lägger fläkten åt. Den har fästen på båda sidorna.

men ser på hur fläktens (insert ordet jag glömt bort för tillfället) är riktade åt, har för mig att fläkten snurrar medurs..

(snurrar ju åt andra hållet ifall man vänder på den, men man bör se vilken sida som är fram) xD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av Cyran:

Hej!

Tänkt köpa nya chassifläktar till min dator och behöver 2st 120mm på toppen som utsug. Hur vet jag om jag köper utsug eller insug fläktar? Eller är det nått man kan ställa in själv ? (Hur i såfall?)

Tack på förhand!

Om det går så kan du byta från + till - så snurrar den åt andra hållet så att säga, annars får du vända på fläkten

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Alla fläktar blåser åt ett håll. Så det gäller bara att ha den på rätt håll. Brukar vara en pil på fläkten som visar åt vilket håll luftflödet går

Permalänk
Medlem

Det beror bara på hur du monterar fläktarna. Det drar in på en sida och ut på andra. Det brukar även finns pilar på fläktarna som visar vilket håll luften går.

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem

som folk säger..det finns inga insugs elr utsugsfläktar...vänd på den bara så blåser den ju åt andra hållet..finns en märkning i plasten åt vilket håll det blåser åt. oftast sitter det en dekal på fläkten åt det hållet det blåser oxå. så du behöver inte ta loss fläktbladet elr krångla med nått plus o minus som en sa tidigare. vänd bara på hela o skruva fast.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

ok då fattar jag tack för alla svar.

Permalänk
Medlem

Som Andyah skrev så finns det oftast märkningar med pilar som visar vilket håll den blåser och vilken kant du ska ha neråt.