Vilken skärm för blandad användning (surf, skriv, spel, film)?? (Runt 2k)

Permalänk

Vilken skärm för blandad användning (surf, skriv, spel, film)?? (Runt 2k)

Är sugen på en ny skärm efter att jag har insett hur dålig den jag har är jämfört med mina polares när vi LANade. Min skärm ser jättetråkig ut jämfört med deras bättre färger och svärta. Jag har en Samsung SyncMaster 931BW just nu som jag köpte med datorn mycket pga responstiden på 2 ms då jag skulle spela på den.

Jag är ute efter en skärm som funkar bra för allt men som framför allt glänser vid filmvisning. Full HD och 16:9 är väl att föredra för detta ändamål antar jag. Jag är också sugen på någon annan paneltyp än TN för det ska väl ge bäst bild, eller? LED är jag lite osäker på om det behövs för folk skriver att IPS utan LED ger bra svärta. Jag skulle gärna vilja ha en bild som påminner om en LED TV (Har en Samsung 40" med mycket trevlig bild) om det är möjligt för dessa pengar.

Jag har kollat på:

Dell UltraSharp U2311H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=623526

LG IPS236V
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802685

Eizo Foris FS2331
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=714173

Dell skärmen verkar hur många som helst rekommendera och jag gillar att den har en bra och stadig fot. LG skärmen känns det som att den borde vara bättre än Dell skärmen då den både har IPS och LED men inte så många har och kan rekommendera den. Eizo skärmen såg jag någon medlem här på forumet rekommendera men inte så många andra rekommenderar den.

Jag har försökt leta upp skärmarna så jag kan se de i verkligheten men på ONOFF där jag bor fanns det inga skärmar kvar på hyllan och på Elgiganten var alla skärman billiga skitskärmar för runt tusenlappen + alla var av. Därför vänder jag mig till er på SweClockers för råd. Det skulle vara bra om någon som har sett LGn och Dellen på riktigt skulle kunna uttala sig om hur bilden är. Sedan säger ALLA att foten på LGn är skit. Jag undrar på vilket sätt den är skit för det framkommer aldrig riktigt.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

LED gör inte en bildskärm bättre, inte per automatik. LGn ska väl som jag förstått det ha dålig svärta också.

Bäst svärta av de där har troligen Eizon.

Mitt val av de där tror jag hade varit Eizon pga bättre svärta. Eller Dellen.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

LED gör inte en bildskärm bättre, inte per automatik. LGn ska väl som jag förstått det ha dålig svärta också.

Bäst svärta av de där har troligen Eizon.

Mitt val av de där tror jag hade varit Eizon pga bättre svärta. Eller Dellen.

Ja, Eizo verkar vara en tillverkare av proffs skärmar så de gör säkert bra grejer. Har du sett någon av dessa skärmar på riktigt? Sedan verkar du missförstå mig lite, det är alltså fritt fram att rekommendera andra skärmar än dessa också. De skärmarna är bara de som jag har kollat på innan jag skapade tråden.

EDIT: Såg nu också att Eizo skärmen är en 8-bit PVA skärm medan de andra två är 6-bit IPS skärmar. Vad innebär det i praktiken?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Eizon som har VA-panel har bäst svärta, och princip lika bra bildkvalite och betrakningsvinklar som IPS skärmarna men inga backlightbleeding problem som budget IPS har.
(som jag har skrivit i 500trådar nu)

denna är samma panel som foris men inte optimerad på samma sätt för spelande, den har dock en riktigt bra flexibelt stativ. om man är i behov av det.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507682

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Eizon som har VA-panel har bäst svärta, och princip lika bra bildkvalite och betrakningsvinklar som IPS skärmarna men inga backlightbleeding problem som budget IPS har.
(som jag har skrivit i 500trådar nu)

denna är samma panel som foris men inte optimerad på samma sätt för spelande, den har dock en riktigt bra flexibelt stativ. om man är i behov av det.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507682

Jag har sett att du har skrivit det massvis av gånger och skärmen verkar verkligen som ett kvalitetsbygge. Har du en sån här skärm och det är därför du rekommenderar den? Du pratar som om du har provat alla dessa tre skärmarna, har du det? Grejen är ju att det bara är du som rekommenderar den men det kan ju bero på att inte så många har den.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jag har sett att du har skrivit det massvis av gånger och skärmen verkar verkligen som ett kvalitetsbygge. Har du en sån här skärm och det är därför du rekommenderar den? Du pratar som om du har provat alla dessa tre skärmarna, har du det? Grejen är ju att det bara är du som rekommenderar den men det kan ju bero på att inte så många har den.

Har ej provat någon av skärmarna, jag hade en egen tråd och fick rekommendationerna, att Dell är bra men Eizo bättre. Läst recentioner på skärmarna och sett vilka problem/styrkor dom har.

Du kan göra likadant.

Och vill du följa strömmen, köp TN-panel jättepopulärt och härlig blankplast

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

Har ej provat någon av skärmarna, jag hade en egen tråd och fick rekommendationerna, att Dell är bra men Eizo bättre. Läst recentioner på skärmarna och sett vilka problem/styrkor dom har.

Du kan göra likadant.

Och vill du följa strömmen, köp TN-panel jättepopulärt och härlig blankplast

Håller på att kolla på recensioner och sånt Du skulle inte kunna länka din tråd? Sedan förstår jag inte varför du fick för dig att jag vill följa strömmen och köpa en TN-panel. Sitter på skiten och just nu och bilden är värdelös! Dock så kanske de nya TN skärmarna har bättre bild än min betydligt äldre. Tvivlar på att alla mina polare lyckats köpa IPS/MVA/PVA skärmar. Du vet inte var man kan läsa Ljud och Bilds recension av Eizo skärmen? Den finns i ett nummer som kom ut för flera månader sen och den kan ju vara lite svår att få tag på idag

EDIT: Hittade din tråd

EDIT2: Hittade vad som verkar vara uppföljaren på Eizo skärmen: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2332/index.html

IPS panel med LED verkar mycket lovande. Kanske skulle invänta denna skärmen och se hur den presterar och om den inte är bra sänks antagligen priset på den gamla modellen

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO