Fredagspanelen 17: SSD-enheter, Asrock HTPC, Windows 8, Onoff i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 17: SSD-enheter, Asrock HTPC, Windows 8, Onoff i konkurs

Med semestern i sikte samlar SweClockers redaktion krafterna inför sommarens sista fredagspanel. På menyn står allt ifrån de senaste uppgifterna om AMD Bulldozer till det obligatoriska läsarbrevet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jonas är lite solbränd va?

Permalänk
Medlem

Är det inte fantastiskt så säg!

Permalänk
Medlem

Så trevligt med ännu en fredagspanel! Men vad har hänt med kvalitén? Massa sudd även på 720p!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att torrents sliter på en SSD är irrelevant. På min första SSD körde jag torrents stenhårt hela tiden, när jag sedan beräknade livslängden var det ändå typ 38 år kvar En bra bittorrentklient skriver inte inte mycket mer än den datan du får in. Läsningen tar ju inget heller på livslängden då det är rensningen av blocken som egentligen "nöter" den, bittorrent läser bra mycket mer än skriver. Hur som helst, även om man teoretiskt skulle nöta SSDn säg till halva livslängden så kommer datorn den sitter i och SSDn i sig vara omodern bra många år innan den får anses förbrukad. Dessutom, varför köpa en produkt om man inte vill använda den? Är som att köpa ett skärbrada och vara rädd att man ska repa den med kniven lixom.

Permalänk
Medlem

Fredagspanelen förgyller alltid mina Fredagar

Permalänk
Medlem

Heh, skål för det svenska sommarvädret Men trevligt med en panel att hjälpa i regnets fredag! Fast videokvalitén var inte lika bra idag. :/

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Åh fredagspanelen Mitt favoritprogram. Inget går upp mot hårdvarusnack och en kopp kaffe på fredagseftermiddagen (y)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Haha! Snyggt att se Emils glada ansikte på startsidan och onoff i konkurs, passar så bra ihop

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Glad sommar red!

Bara sitta och vänta till efter semester nu då.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fan va härligt med en fredagspanel samma dag som man går på semester själv. Visst vädret suger men vafan, ett skäl till att ligga i soffan och slöa.

Och ja, windows starttid, inte jätteviktig. Under tiden burken drar igång hämtar man en dricka.

Permalänk
Avstängd

Jag är i norrland oh jagar mygg, Shuu Made my day! HAHAHAH

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Atlas Tasume:

Så trevligt med ännu en fredagspanel! Men vad har hänt med kvalitén? Massa sudd även på 720p!

Jo, vi noterade det också.
Kollade källmaterialet, och redan där är det suddigare än vanligt. Det verkar som om autofokusen på kameran kan vara lite off och ligga någon meter fel, får kolla det efter semestern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevlig sommar!

Kom tillbaka med en bättre kamera i höst

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem

"confirmat"? Blir lite väl mycket svengelska ibland. I vissa fall är det kanske befogat då det inte finns någon bra direktöversättning men i som i detta fall funkar "bekräftat" alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

kommer det något helgsnack den här veckan? har ju inte varit på jätte länge

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Som vanligt väldigt underhållande panel. Keep it up!
Trevlig semester pojkar

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Trevligt med fredagspanelen!
Om jag nu kunde kolla på det (sänkt hastighet på net1 , lägre än 700 kbit/s :cry: Får titta på fredagspanelen i augusti då )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cricone:

Att torrents sliter på en SSD är irrelevant. På min första SSD körde jag torrents stenhårt hela tiden, när jag sedan beräknade livslängden var det ändå typ 38 år kvar

38 år? Vad var det för super SSD?
Min Vertex3 som fortfarande enligt SSDLife har 100% hälsa har en beräknad livslängd på 9 år och då använder jag den inte till torrents.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast

Första gången jag kollar igenom en hel film och nu ångrar jag att jag inte gjort det tidigare.

Just Torrents är väl ett dåligt exempel på tillfälle då man behöver hög läs och skrivhastighet då internetuppkopplingen sätter gränsen långt innan disken gör det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag har tid att vänta på bulldozer Men kommer den inte innan BF3. Då får det bli nästa bulldozer (om dom inte har kursat innan dess) och då tyvärr får ett ATI grafikkort samsas med en intel (men tror de skapar osämja, OBS skoja).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

jag ska bygga en dator nu och vågar man köra windows 7 på en SSD då eller? tänkte mig en http://www.inet.se/artikel/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb .

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

38 år? Vad var det för super SSD?
Min Vertex3 som fortfarande enligt SSDLife har 100% hälsa har en beräknad livslängd på 9 år och då använder jag den inte till torrents.

En intel G2. Den ska tåla 10.000 omskrivningar. V3 "tål" bara 3000 skrivningar. Räknar vi bara på dina 9 år och delar med 0,3 så får vi 30 där. Du kan ju skriva mer till din disk än jag gjorde, även att jag körde mycket torrents. 34nm hade den fördelen att de tålde bra mycker mer. Oavsett vilket så hade min disk "bara" räckt 9 år så hade det varit mer än nog. Att köpa något och sen vara rädd att nöta ut den känns verkligen bortkastat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MolenXs:

"confirmat"? Blir lite väl mycket svengelska ibland. I vissa fall är det kanske befogat då det inte finns någon bra direktöversättning men i som i detta fall funkar "bekräftat" alldeles utmärkt.

Tack att någon annan än mig tycker samma sak!

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Just Torrents är väl ett dåligt exempel på tillfälle då man behöver hög läs och skrivhastighet då internetuppkopplingen sätter gränsen långt innan disken gör det.

Poängen var att skrivningen (eller rättare sagt rensningen av block) på SSDn "nöter" den och minskar livslängden. Inte att det skulle gå fort. Sparar du en fil från webben så "nöter" du nästan lika mycket på SSDn som via torrent, den lilla skinaden är inte ens värd att ta upp tycker jag. Hur eller hur så är det skapligt meningslöst att köra SSD om man är rädd att använda den.

Permalänk
Medlem

HAHA! veckans greve!!!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det var väldigt bra att fredagspanelen tog upp frågan "När skall man uppgradera?". Det är helt korrekt analyserat att införskaffa en sommardator redan nu. Prispressen må fortsätta, men kronan blir svagare samtidigt som prylarna blir lite lite dyrare. Dock kan jag vara partisk eftersom jag nyligen uppgraderade.

Permalänk
Medlem

Speciellt minne är på uppgång. Själv tycker jag man ska köpa när man känner för det. Att hela tiden vänta på det ena eller andra är bara meningslöst. Den som väntar på något gott väntar alltid förlänge.

Permalänk
Medlem

Jag gör så att jag byter ut chassi, strömagg, kylare, fläktar o lite småkrams och sedan väntar ´på bulldozer+en ny fin ssd till.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Härligt med fredagspanelen

Finns nog inget man ser fram emot så mycket som Fredagspanel inbiten dator/pryl nörd som är :-), "veckans greve" var klockrent

Det enda jag kan säga när det gäller att uppgradera; så bara för att det finns nya grejer behöver man inte skaffa dem även om det går emot strömmen att man "måste köpa nytt" varför? det finns ingen som tvingar en till det. Köp när det är bäst prisläge och du vet att produkten ifråga håller måttet, det funkar i alla fall för mig