Permalänk
Medlem

Datorn stängs av helt oväntat

Hej jag har börjat få problem med burken
Jag hoppas att ni orkar läsa igenom mitt problem och att någon kan svaret.

Det är så att min dator alltid stängs av eller kommer in i något konstigt läge då och då när den är vid inloggningsskärmen. Antingen för att jag har tryckt på lås eller om den har kommit dit för att jag inte sitter vid datorn.

Så jag kan inte gå från datorn en längre stund för då är den alltid avstängd när jag kommer tillbaka eller i det där konstiga läget.

Med konstiga läget menar jag att när jag trycker på startknappen för att få igång den igen (Den är i viloläge då eller något sånt, den låter men helt svart på skärmen) så blir skärmen helt svart med ett vitt streck uppe i vänstra hörnet. Jag måste hålla in knappen för att stänga av den för att det aldrig försvinner. Sedan startas den om och det står att Windows avslutades oväntat, jag trycker på "fortsätt inte med systemåterställning och gå till Windows". Jag kommer sedan till inloggningsskärmen och kan logga in.

Ibland också när jag ska sätta på den för första gången på dagen så blir skärmen helt blå med en vit text som försvinner efter 1 sekund. Den blåa skärmen kommer upp när det står "Windows startas".
Den stängs av då efter att det blåa är borta och sedan när jag kan logga in så kommer det upp en ruta där det står att "Windows söker efter en lösning på problemet(Blue screen)" Den söker efter en lösning men den hittar inga lösningar...

Dessa problem kommer med mindre och mindre mellanrum för varje gång så det känns som om datorn snart kommer att krascha totalt.

Skulle bli väldigt glad om någon visste vad felet kan vara!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För att få bort "det konstiga läget" så Kontrollpanelen, System, och sen vad jag antar heter nåt i stil med Strömspar funktioner eller liknande på svenskt Windows (kör själv engelsk) tryck sen "Ändra när datorn ska gå i viloläge" eller liknande och välj aldrig.

Dock ska du ju inte behöva stänga av datorn i detta läge.. skärmen ska gå igång när du rör musen och sen ska du bara kunna logga in som vanligt. Jag vet att vissa SSD har svårt att vakna upp ur detta läge dock så om du har en sådan kan det vara värt att uppdatera firmware på den.

Varför du får en Bluescreen är en annan femma, då får du skicka upp de senaste filerna från C:\Windows\Minidump nånstans så folk kan ta en titt och se vad som är fel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är det här jag ska ändra till "aldrig"?
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e209aaa410e1_sparl%E4ge.jp...

Ja, jag har en SSD. Hur uppdaterar jag firmware?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det är precis där du ska ändra till aldrig ja.
Vill du inte att den ska stänga av skärmen heller så stänger du av den ovanför också.

Beror på vad du har för SSD, och det är ju inte säkert att det är pga SSDn

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Okej, men jag kan ju testa att uppdatera i alla fall.

Jag har en Corsair CSSD-F60GB2. Ska man in på diskhanteraren för att uppdatera firmware eller?

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Innan du provar att uppdatera Firmware så kan du läsa detta och prova det
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94440

Löser inte det problemet så finns instruktioner för Firmware uppdatering på det forumet också.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.