Expert köper 30 butiker av Onoff

Permalänk
Melding Plague

Expert köper 30 butiker av Onoff

Hemelektronikkedjan Expert tar över 30 av Onoffs butiker inklusive anställda och varulager. Den norskägda koncernen har därmed över 200 försäljningsställen i Sverige.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat på Expert i mitt liv, var inte dom "Power" förut?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nej inte Expert...
De är ju minst lika dåliga som OnOff var!

Permalänk

Jävla trevligt faktiskt, 30 butiksanställda som slipper leta nya jobb

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Nej inte Expert...
De är ju minst lika dåliga som OnOff var!

Självklart kan man träffa på mer eller mindre kundvänlig personal men det är samma även på Elgiganten och Siba.

Kommer ihåg när det låg två expertbutiker nästan bredvid varandra här i Trollhättan. Dock så var alltid Expert Lindhes biligare än den andra
Tror fortfarande att den ena är något billigare än den andra. Ett tag fanns det även tre expertbutiker när den större skulle flytta ut till Överby
Hoppas att det kommer någon trevlig butik där OnOff ligger i Oden nu.

Permalänk

Är det bara jag som är förvånad över att Expert inte går i konkurs? Det känns som de har hur många butiker som helst men varje gång man kollar in i en butik så är den mer eller mindre folktom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Har aldrig handlat på Expert i mitt liv, var inte dom "Power" förut?

Expert löpte upp Power när de började sälja vitvaror och öppnade Expert Stormarknad för några år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Är det bara jag som är förvånad över att Expert inte går i konkurs? Det känns som de har hur många butiker som helst men varje gång man kollar in i en butik så är den mer eller mindre folktom.

Expert går tillskillnad från giganten Siba inte med förlust. Sen har du säkert inte varit i dem två butikerna här i Trollhättan på en helg. Då är det fullt för då ska alla köpa något. Bara Siba som det nästan är tomt i fast priserna säger ju en del varför inte så många går dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

jobbade tidigare på Visma Retail AB som säljer kassa system, där av Expert som är kund till Visma. kollade man på deras försäljnings rapporter som kommer in från kassorna (info från kvitton) så säljer dem bra över lag men dem lägger mycket ansvar på butiksägarna som äger sina butiker och inte är renodlade Expert butiker rent ekonomiskt verkar det som.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Själv fattar jag inte varför alla kedjorna inte går i Konkurs.... Finns ju ingen anledning att handla på dessa när Webhallen, Inet och Netonnet finns...

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Själv fattar jag inte varför alla kedjorna inte går i Konkurs.... Finns ju ingen anledning att handla på dessa när Webhallen, Inet och Netonnet finns...

Är nog fortfarande väldigt många som är skeptiska till att handla på nätet.

Permalänk
Medlem

"Onoff har, liksom Expert, väldigt duktig och serviceinriktad personal"

LOL på den.

Skrivet av PerZerk:

Expert går tillskillnad från giganten Siba inte med förlust. Sen har du säkert inte varit i dem två butikerna här i Trollhättan på en helg. Då är det fullt för då ska alla köpa något. Bara Siba som det nästan är tomt i fast priserna säger ju en del varför inte så många går dit.

Ja, Expert går med förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Mja, mycket trevligare än så är det, det är 30 butiker där alla (av vad jag förstår) anställda har möjlighet att få "tillbaka" jobbet, blir nog ett hundratal.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

LOL på den.

Ja, Expert går med förlust.

De har faktiskt väldigt bra service, för dem som handlat där. Har aldrig haft problem med att byta grejer, istället för att skickas till reparation fick man nytt. Det är service.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

De har faktiskt väldigt bra service, för dem som handlat där. Har aldrig haft problem med att byta grejer, istället för att skickas till reparation fick man nytt. Det är service.

Har dock aldrig fått ett rakt svar på en fråga i någon Expertbutik jag besökt.
Det förväntar jag mig av personal som kallar sig "expert, vi är vad vi heter".

Dom är dyra, har dåligt utbud, ligger ett halvår efter alla andras kampanjer.
Har sin kundkrets av folk som inte vet bättre och vill handla lokalt och aaaaldrig på nätet.
Min personliga uppfattning.

Permalänk

Varför så många negativa kommentarer? Det är väl ingen som tvingar er att handla på Expert.
Gläds istället åt de som jobbar i butikerna som nu slipper bli arbetslösa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r.olofsson:

Varför så många negativa kommentarer? Det är väl ingen som tvingar er att handla på Expert.
Gläds istället åt de som jobbar i butikerna som nu slipper bli arbetslösa!

Visst det är jättebra att många får behålla sin anställning och att konkurrens bibehålls.
Men jag handlar inte där ändå.

Permalänk
Medlem

Glada nyheter. Kul å se att de fortfarande finns hopp för mänskligheten!

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem

Meh kunde inte typ Inet eller någon riktig butik öppnat butiker istället -.-

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

att det står "Data" på deras hemsida säger väl allt om deras s.k expertis

Permalänk
Skrivet av Fronix:

Meh kunde inte typ Inet eller någon riktig butik öppnat butiker istället -.-

åhhhhh

jag skulle ha ÄLSKAT att ha Inet där jag bor ..
här finns dock reda en pytteliten Expertbutik så jag tror inte det blir Expert hos mig som tar över onoff så jag får vänta en 2 veckor till å se vad det blir

Permalänk
Medlem

expert är ju sämre än onoff.. Alltid överpriser, såg min kamera som jag köpte för 5000kr på komplett för 7000kr på expert samtidigt.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Alla dessa sorters butiker som Siba, Mediamarkt och Expert är för de som inte vågar använda sig av internet samt att de har absolut noll koll om vad som är kvalitet och prisvärt. För ett par år sedan när man inte var insatt i datorvärlden så var dessa butiker de som ansågs bäst, nu för tiden så ryser jag när jag hör att mina kompisars föräldrar eller de själva har vart och handlat en stationär HP dator...

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

Kul för dom som jobbar där!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är säker på att en av butikerna är den i Västervik. Utan OnOff där så skulle staden vara relativt öde när det gäller elektronikbutiker.

Dock så har Expert flyttat ifrån Västervik förut, inte bara en gång men två gånger. Antar att konkurrensen med OnOff var för hård då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

Alla dessa sorters butiker som Siba, Mediamarkt och Expert är för de som inte vågar använda sig av internet samt att de har absolut noll koll om vad som är kvalitet och prisvärt. För ett par år sedan när man inte var insatt i datorvärlden så var dessa butiker de som ansågs bäst, nu för tiden så ryser jag när jag hör att mina kompisars föräldrar eller de själva har vart och handlat en stationär HP dator...

Dessa människor tillhör den mer tröga delen av vårt samhälle. Vi mer utvecklade människor har gått vidare och insett att handla hos t.ex. Fabian Bengtsson kanske inte är det smartaste draget...

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

För att det inte är datorer de tjänar pengar på, det är hushåll och vitvaror och det är inget du köper utan att gå och pilla på det i en butik.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

30 butiker pang boom är väl lite väl mycket kanske? tror aldrig jag ens handlat på Expert men verkar vara mer kunder där än på Onoff iaf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Nu tror ju jag att det jobbar mer än 30 personer i 30 butiker + centrallager

"Onoff har, liksom Expert, väldigt duktig och serviceinriktad personal. Våra värderingar och satsning på service, kompetens och konkurrenskraftiga priser är mycket lik och därför är det med glädje som vi har möjlighet att erbjuda personalen i dom butiker vi tar över en vidare anställning i Expert, säger Magne Solberg."

Hej, Bagdad-Bob!

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)