Permalänk
Medlem

wtf är det här?!

Så jag har bestämt mig att lära hur man bygger en dator skulle montera isär en jätte gammal dator och sätta ihop den igen när jag såg något cp inne i den, vad är det här? Ni ser typ pappers bitar hänga eller vad man ska säga dom gråa långa? Annars ser det ut som en vanlig dator som finns just nu som man bygger ihop eller är den föråldrad så det inte ger något att montera ihop?
Bild: http://imageshack.us/f/26/dsc01716e.jpg/ Bild: http://imageshack.us/f/809/dsc01717x.jpg/ Bild: http://imageshack.us/f/27/dsc01718bf.jpg/ Bild: http://imageshack.us/f/231/dsc01719f.jpg/ Bild: http://imageshack.us/f/196/dsc01720mk.jpg/

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Hedersmedlem

Hahaha

det där är inte pappersbitar, det där är ju gamla hederliga IDE-kablar! Det är de kablarna som man hade (till viss del har fortf) för att ansluta hårddiskar och optiska enheter till moderkortet, som nu blir/har bivit ersatt av SATA.

Kallas också för PATA; http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallell_ATA

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

hehehehe.

Som tur är används dom inte längre.
Måste backa ett par år innan det var standard..

Permalänk
Medlem

Hahaha, dagens garv!

Som Leifson säger så är "pappersbitarna" i detta fall IDE-kablar.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Hahaha dagens kids. Jag hade fram till bara någon vecka sedan såna i min dator till en gammal DVD-brännare. Nu är det SATA all the way dock.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tenkai Star:

Hahaha dagens kids. Jag hade fram till bara någon vecka sedan såna i min dator till en gammal DVD-brännare. Nu är det SATA all the way dock.

Konfigurerade en RAID i skolan i våras, med 6 st diskar, DVDläsare och diskettstation. SAMTLIGA med IDE-kablar! Usch alltså, att ha 8st IDE-kablar i samma chassi var en ny upplevelse för kabeldragningsfreak som jag själv.. x)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Konfigurerade en RAID i skolan i våras, med 6 st diskar, DVDläsare och diskettstation. SAMTLIGA med IDE-kablar! Usch alltså, att ha 8st IDE-kablar i samma chassi var en ny upplevelse för kabeldragningsfreak som jag själv.. x)

Finns ju IDE kablar som är runda och inte platta också. Att det aldrig blev standard är ju helt sinnessjukt. Tunna, breda, platta kablar i ett trångt utrymme som litar på luftkylning. Hur kan det gå fel?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Finns ju IDE kablar som är runda och inte platta också. Att det aldrig blev standard är ju helt sinnessjukt. Smala platta kablar i ett trångt utrymme som litar på luftkylning. Hur kan det gå fel?

För de blir som segel då de är så enormt breda.

Visa signatur

Fractal Define R3 | RadeonHD 6970 | Corsair 850AX | I7-2600k | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB XMS3 | MSI P67A-GD65 REV B3 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tenkai Star:

Finns ju IDE kablar som är runda och inte platta också. Att det aldrig blev standard är ju helt sinnessjukt. Tunna, breda, platta kablar i ett trångt utrymme som litar på luftkylning. Hur kan det gå fel?

De smala platta ser ju mycket häftigare ut..
8st i ett miditower är ingen fröjd för ögat dock, såg inte ens moderkortet..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Konfigurerade en RAID i skolan i våras, med 6 st diskar, DVDläsare och diskettstation. SAMTLIGA med IDE-kablar! Usch alltså, att ha 8st IDE-kablar i samma chassi var en ny upplevelse för kabeldragningsfreak som jag själv.. x)

För 8 enheter behöver man ju bara 4 kablar, man kan ju ha två enheter på varje kabel.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Konfigurerade en RAID i skolan i våras, med 6 st diskar, DVDläsare och diskettstation. SAMTLIGA med IDE-kablar! Usch alltså, att ha 8st IDE-kablar i samma chassi var en ny upplevelse för kabeldragningsfreak som jag själv.. x)

Haha, jo dom där jävla kablarna asså, så fort man hade mer än 2 HDs(ibland 1 beroende på placering) så var det kaos, 8 måste vara en mardröm

Permalänk

HAHAHAHAHAAA!!!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Pappersbitar, haha!

Permalänk
Medlem

oh man dagens garv indeed
nä nu får ni ursäkta måste gå och hämta papper
så jag kan torka upp kaffet jag just sprutade ut över tangentbordet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Hahaha dagens kids. Jag hade fram till bara någon vecka sedan såna i min dator till en gammal DVD-brännare. Nu är det SATA all the way dock.

+1 på den, dock 2 st gamla HDD i mitt fall (tills jag bytte moderkort för några veckor sen)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Haha *pinsamt*
Bör jag inte montera isär denna då? För den är så gammal så även om jag lär mig denna kommer jag inte fatta den nya? Eller bör jag montera isär min hp dator från 2010?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Börja montera ner denna datorn, det är i princip samma sak!

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Ja usch, har svårt att tänka mig att NÅGON på detta forum inte skulle kunna vad detta är, men tydligen är jag motbevisad. Skulle vara intressant och se om TS skulle känna igen en VHS, Laser Disk eller Kassettband.

Permalänk

Det mesta andra borde va lika som på nyare, mekansimen för cpu kylaren skiljer juh från sockel till sockel. annars är det mest kablarna som är olika, dock är de nyare enklare att montera.

Visa signatur

I Packard Bell Easynote / Intel Pentium B899/8Gb DDR3/500 GB SSD/Linux Mint 20. & Win 10.

Permalänk
Medlem

Tack för skrattet!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

När du ändå håller på kan du studera porten med grafikkortet, det ser ut som en AGP port.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Såg först inte "pappers bitarna", tills jag förstod att det var IDE-kablarna som var "pappers bitarna". Kommer aldrig glömma dom, lite av en mardröms känsla över dom. Fick dom aldrig att böja sig som jag ville, och var alltid lika knåpigt att sätta dit en ny hårddisk. Då ska vi inte tala om utrymmet dom tog upp..

Skrivet av ph33r:

När du ändå håller på kan du studera porten med grafikkortet, det ser ut som en AGP port.

Såg också det, det är nog till 99% en AGP port. Tycker jag skådar en parallel printer port också.

Permalänk
Medlem

Haha gammal men ska jag montera isär den ändå? Den kanske inte ger någon kunskap om man jämför med dom nya kanske dom ser helt annorlunda ut eller hur är det?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

Haha gammal men ska jag montera isär den ändå? Den kanske inte ger någon kunskap om man jämför med dom nya kanske dom ser helt annorlunda ut eller hur är det?

Kör på med gamm burken knappt någon skillnad alls från en ny förutom att några kontakter ser lite annorlunda ut, men fortfarande samma princip hur man går tillväga.
Sedan kan du ju alltid plöja några youtube videor och se skillnaden med en ny dator, men det är alltid bra med lite engen erfarenhet istället för att bara kolla på videor.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Om du låssas de tjocka och hemska IDE-kablarna är tunna fina SATA-kablar så är det i princip likadant ^^ Tips kan vara att rita/skriva upp hur kablarna från chassit (power sw, power led osv) är kopplade då det är lite sisådär med info på vissa äldre morderkort och jag antar du inte har manualen kvar för den.

Permalänk

Hur gammal är du? Jag är 14 och skrattade ihjäl mig när jag såg detta

Permalänk
Medlem

Hahahah jag och min kollega höll på o kissa ner oss av garv. Hahah tack för att du gjorde min dag cappe!

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jungklo:

Hahahah jag och min kollega höll på o kissa ner oss av garv. Hahah tack för att du gjorde min dag cappe!

"awkward turtle"

haha, cappe no offence men haha sjukt kul ^^ men nu vet du iaf

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

det var skönt med ett ordentligt skratt här på jobbet

Då blir det inte så segt att svara i telefonen hela dagen