Permalänk
Medlem

Budgetbygget som gick lite överstyr

FORSÄTTNING : http://www.sweclockers.com/galleri/8031-vattenbygge-i-650d

Hej där.

Tänkte visa mitt senaste bygge. Efter att ha byggt lite olika datorer och fjortismoddat en del chassin för 5-6 år sedan så har mitt intresse för datorbyggande vaknat till liv igen. Mycket tack vare SweClockers många fina gallerier.

Sa till mig själv när jag i våras började uppgraderingen från s775 att jag skulle lägga mig i "mellansegmentet" och köpa det som var mest prisvärt. Det gick sådär. Vet att datorn absolut inte är någon värstingmaskin men den kan knappast räknas som prisvärd, vilket var tanken från början.

Specs:

Corsair 650D
ASUS P67 Sabertooth (utan Thermal Armor)
Intel Core i7 2600k (4.6 GHz)
ASUS GTX 580 Matrix Platinum (Direct CU II med vattenblock väntar på att få hoppa in i burken)
Corsair Force Series 120gb SSD
Samsung 500gb lagringsdisk
Corsair Vengence 1600mhz 8gb
Corsair AX750w

Vattenkylning:

EK Supreme HF Acetal Easy Mount
Phobya DC12-260
Phobya Balancer 150
Phobya G-changer 240
EK-CoolStream XTC 140
Slang: Masterkleer 10/16

Allt från Coolingstuff.se, Tack Artur för det vänliga bemötandet!

Budgetbygget som gick lite överstyr

Permalänk
Medlem

Brutalt snyggt. Mobot blev ju så himla mkt bättre utan dess "armor".

Visa signatur

- Silverstone Raven RV02B-W| Win10 x64 | Intel Core i5 4670k 3,4ghz | Asus Maximus VI Formula z87 | Corsair Vengence 16gb Red | ASUS GeForce 770 GTX | 128gb SSD/2TB HDD | Corsair HX1000W Modular | Corsair h100 cooler | 100/100 Comhem Fiber -

Permalänk
Medlem

Varför tog du bort "Armor'n" Den är ju as snygg ju. Gör ju att moderkortet smälter in i ett sånt snyggt svart chassi.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för fläktar i chassit? Går det att byta ut originalfläkten framtill till 2st 120mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iokE:

Brutalt snyggt. Mobot blev ju så himla mkt bättre utan dess "armor".

Tackar! Det tycker jag också.

Skrivet av Ant3:

Varför tog du bort "Armor'n" Den är ju as snygg ju. Gör ju att moderkortet smälter in i ett sånt snyggt svart chassi.

Därför att jag har fel sorts CPU kylare för det och vill inte montera en lite skitfläkt bara för det. Sen tycker jag att det är snyggar utan, men det är ju en smaksak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Vad kör du med för fläktar i chassit? Går det att byta ut originalfläkten framtill till 2st 120mm?

2x GT 1150 rpm i toppen. Kör just nu med en Fractal Design 140mm i fronten. Det finns inga monteringshål i fronten för något annat än 200. Har fäst nuvarande fläkten i perforeringen, Kanske skulle gå att få dit 2x 120 om man bonnemeckar lite, men nån direkt bra lösning finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Tackar! Det tycker jag också.

Därför att jag har fel sorts CPU kylare för det och vill inte montera en lite skitfläkt bara för det. Sen tycker jag att det är snyggar utan, men det är ju en smaksak!

Vad för material är Armor'n gjord av?

Jag tycker att de verkar konstigt om Armor'n skulle va i vägen för att montera en kylare.

Sen undrar jag om du är intresserad av att sälja Fractal chassit.

Du kan ju PM'a mig om de är intressant.

Jag Bor i Bohus ( Andra sidan Jordfallsbron från kungälv sett ) Om du har lust så kanske vi kan träffas nån gång? Inte varje dag man hittar Sweclockers medlemmar som man bor så nära.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Jag tycker att de verkar konstigt om Armor'n skulle va i vägen för att montera en kylare.
.

Om jag inte minns helt fel så hjälper armor till på det sättet att en CPU kylare som har en fläkt monterat mot moderkortet (typ stock) trycker ner luft under armor'n och därmed kyler delarna bättre så

TS: Köpt ett 560 till bara? Blir nog lagom kraft i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Vad för material är Armor'n gjord av?

Jag tycker att de verkar konstigt om Armor'n skulle va i vägen för att montera en kylare.

Sen undrar jag om du är intresserad av att sälja Fractal chassit.

Du kan ju PM'a mig om de är intressant.

Jag Bor i Bohus ( Andra sidan Jordfallsbron från kungälv sett ) Om du har lust så kanske vi kan träffas nån gång? Inte varje dag man hittar Sweclockers medlemmar som man bor så nära.

Den är gjord i plast. Den är inte i vägen på något sett, men tanken med den är att nedåtblåsande cpu-kylare ska blåsa ner luft under plasthöljet och göra så att det blir bra luftflöde runt moderbordets komponenter. Nu har jag ingen sådan cpu-kylare och då är det snarare så att höljet stänger i värmen, när flödet under det blir dåligt.

Det hade jag gärna sålt till dig om det inte va för att jag redan lovat ut den till far min som jag ska bygga en dator till av blandade delar som blivit över från diverse byggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Den är gjord i plast. Den är inte i vägen på något sett, men tanken med den är att nedåtblåsande cpu-kylare ska blåsa ner luft under plasthöljet och göra så att det blir bra luftflöde runt moderbordets komponenter. Nu har jag ingen sådan cpu-kylare och då är det snarare så att höljet stänger i värmen, när flödet under det blir dåligt.

Det hade jag gärna sålt till dig om det inte va för att jag redan lovat ut den till far min som jag ska bygga en dator till av blandade delar som blivit över från diverse byggen

Okej men då varmluft stiger så skulle jag tro att de istället blir ett drag bakom Armor'n så de sugs in kall luft längst ner.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

lycka till och sleeva agget, jag hade av varannan kabel i stiften så fick plocka fram lödkolven ser bra ut annars Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av og900turbo:

lycka till och sleeva agget, jag hade av varannan kabel i stiften så fick plocka fram lödkolven ser bra ut annars Mvh!

Sleevade PCI-express igår. Inga som helst problem även om stiften satt hårt i kontakterna. Skruvade fast kontakten i ett skruvstäd sen var saken biff

Permalänk
Medlem

blev ganska nice med ''modden'' på H70 då får vi bara vänta på att pumpen går isönder ju;)

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobe-x:

blev ganska nice med ''modden'' på H70 då får vi bara vänta på att pumpen går isönder ju;)

Precis, Blir nog 240 rad för att påskynda processen något då har jag nästan ett komplett system utom pump och block till cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epizk:

Precis, Blir nog 240 rad för att påskynda processen något då har jag nästan ett komplett system utom pump och block till cpun.

haha:p
vad ligger tempsen på?
(du kanske har skrivit det bara att jag missat det)

Visa signatur

||Intel core i5-760 @4,2ghz || Asus p7p55d le || 2x2 gb 1333mhz || 1x1tb 1x500gb || Gtx 570 || Haf 912+ || CM silent pro 700w||
Kylning EK Supreme HF Acetal Ek 240mm radiator+120mm EK dcp 2,2 combo. EK Gtx 580 Acetal-Nickel.
http://www.sweclockers.com/galleri/7238-h2o-my-white-love

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobe-x:

haha:p
vad ligger tempsen på?
(du kanske har skrivit det bara att jag missat det)

Kör 4.6ghz atm med ~1.33 volt. Ligger just nu ca 65-68 med peakar på runt 70 på varmaste kärnan. Kallaste ligger runt 60. Kör med OCCT standardinställningar. Körde den på 4.8 med 1.40 volt men då stack de iväg upp mot 75+ och de tyckte jag var lite väl. Nöjd med 4.6 som ändå håller sig under 70 för det mesta. Hade som sagt några grader högre average med h70 i originalutförande men skillnaden är inte speciellt stor. Kanske får jag ner den ytterligare några grader med större radiator

Inser nu att 5ghz kommer va svårt att nå då jag knappt kan få den stabil i 4.9 och tempsen sticker iväg direkt när man börjar närma sig 1.4v. Mitt exemplar verkar vilja ha en del juice också :/

Permalänk

hur stor radd får det plats i toppen av ett arc? Det finns ju 3st 120/140mm fläktplatser där men på bilden ser det ganska fullt ut med en 240 sitter den sista fläkten ovanför 5,25 buren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

hur stor radd får det plats i toppen av ett arc? Det finns ju 3st 120/140mm fläktplatser där men på bilden ser det ganska fullt ut med en 240 sitter den sista fläkten ovanför 5,25 buren?

Det beror på radiatorn litegrann. Både jag och min polare har en Phobya 240 rad som tar upp ganska mycket plats utöver de 240mm som fläktarna sitter på :P. 360 rad är inte att tänka på om du har någon sorts kylfläns på moderkortet eller lite högre minnen.

Vi försökte få dit en 140mm över 5.25 buren men då tog radiatorn i. Kanske att en 120 går.

Permalänk
Medlem

Brukar bli detsamma när jag ska köpa dator med. Går in med inställningen: nån form av gammal dual-core + gammalt nvidia 8800gt.

I slutändan satt jag med Rampage ii extreme, i7-920, 5870 crossfire, ssd osv

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Sitter man här, öppnar sidopanelen.... Tänker *VAFAN!? Varför ser inte min dator ut så!?*

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt gjort !

Visa signatur

Nzxt H2 | intel core i5 2500k | Radeon HD 6970 2gb | CM slientpro 700w | msi p67-c45 | Corsair xms3 8gb 1600 | Ocz agility sata 3 60gb | Caviar green 2tb 7200rpm | Benq 24" Full HD

Permalänk
Medlem

580 Matrix klubben

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Var GT-fläktarna lätta att plocka lös ? har beställt nya fläktar och funderar på lacka dem.. Blev även sugen på vattenkylning då ja ser att de verkar funka i FD Arc riktigt härlig dragning av slangarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar för alla trevliga kommentarer!

Skrivet av ygd3n:

Var GT-fläktarna lätta att plocka lös ? har beställt nya fläktar och funderar på lacka dem.. Blev även sugen på vattenkylning då ja ser att de verkar funka i FD Arc riktigt härlig dragning av slangarna

Det är inte så svårt, bara lite pilligt

Ta bort klistermärket försiktigt. Det finns en liten metallbit som ligger runt axeln på fläkten och agerar som sprint. Denna måste man pilla loss men exempelvis två mycket små skruvmejslar eller liknande. Jag använde en liten sax med vassa blad. Man får passa sig så att den inte flyger iväg, för då hittar man den knappast igen Ta loss bladen och torka av damm och fett. Jag målade tre tunna lager med vanlig sprayfärg från biltema. Kan vara lite pilligt att få tilbaka sprinten runt axeln igen men man lär sig efter man plockat isär ett par stycken

Permalänk

Fyfan vad fint, delar sällan ut dem, men du får +5
Gillar färgschemat starkt och du har lyckats välja mina favorit chassin och är kär i grafkortet.

Kan du svara på hur det presterar jämtemot ett vanligt 580?
Sitter lite i valet av kvalet när det kmr till nytt grafkort om jag ska köra på detta 590 eller 6990.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

Fyfan vad fint, delar sällan ut dem, men du får +5
Gillar färgschemat starkt och du har lyckats välja mina favorit chassin och är kär i grafkortet.

Kan du svara på hur det presterar jämtemot ett vanligt 580?
Sitter lite i valet av kvalet när det kmr till nytt grafkort om jag ska köra på detta 590 eller 6990.

Tackar!

Har egentligen inte testat något annat 580 än detta så kan inte ge dig några intryck där. Har bara mitt gamla 560 att jämföra med.

Kortet klockar extremt bra. Kör mitt på 900mhz och de till en ljudnivå som är hälften av mitt oklockade 560.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

snyggt byggt vart fick du gallret från ?

Permalänk
Skrivet av og900turbo:

snyggt byggt vart fick du gallret från ?

underbart bygge +5 här med

btw: trevlig guide om hur man lackar sina fläktar

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Lite för budget för min smak