Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ska installera ny SSD för första gången, tänkvärda tips?

Permalänk

Ska installera ny SSD för första gången, tänkvärda tips?

Tjena,

Ska för första gången i mitt liv installera en SSD i min dator snart. Har disken bredvid mig nu, men jag har några frågor innan jag börjar.

AHCI ska jag aktivera innan jag installerar... sen då? är det något mer man bör tänka på?

Mvh
Niklas

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att du ställer in bootordningen till vad du nu vill boota med (Skiva? USBminne?) när du ska installera Windows.

När det är klart bör du lägga SSDn överst i bootordningen, så att datorn inte bootar från din gamla hårddisk, om du inte vill formatera om denna. Jag hade dock rekommenderat att du formaterade om den gamla disken, så att du endast har Windows på en disk.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Har du Windows på en annan disk just nu så ta ut den och installera sen Windows med bara SSD-disken i datorn.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur man ställer in sin andra HDD att vara den standars disken där allt ska laddas ner och installeras, så man slipper ändra varje gång man ska installera nåt eller ladda ner.

Behöver man defragmentera SSD diskar?

Visa signatur

NZXT H2|Corsair CX600W|Corsair 8GB XMS3 1600MHZ|IntelCore i5 2500&Corsair HydroSeries™ H50 PnP|MSI 660TI 2GB Power Edition OC|Asus P8P67|OCZ Aglility 3 & INTEL 330|OS WIN 7
Platta: iPad 3+4G 16GB
Mobil: Samsung Galaxy SIII Marble White

Permalänk

Defragmentera inte din SSD-disk vad du än gör!! Du kan lika gärna kasta den direkt i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Defragmentera inte din SSD-disk vad du än gör!! Du kan lika gärna kasta den direkt i papperskorgen.

Det där stämmer ju inte, dvs att man lika gärna kan kasta den i papperskorgen...

Men om trådskaparen gör sig omaket och läser den klistrade tråden om SSD så finner han/hon att defragmenteringen skall inaktiveras på SSD disken.

Men det beror också på vilket OS som skall installeras, är det Win7 så behöver man inte göra något alls, operativet känner av SSD disken och inaktiverar defragmenteringen automatiskt. Men detta gäller bara Win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Defragmentera inte din SSD-disk vad du än gör!! Du kan lika gärna kasta den direkt i papperskorgen.

Det där var lite väl hysteriskt överdrivet...defragmentering sliter en aning på disken utan någon prestandavinst så det är lämpligast att låta bli. Men man ska defragmentera mycket för att det ska bli någon märkbar förkortning av livslängden.

Permalänk

Ok, jag överdrev kanske lite men det finns faktiskt rätt mycket sanning i det jag skrev ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Ok, jag överdrev kanske lite men det finns faktiskt rätt mycket sanning i det jag skrev ändå.

Vilken del av "Defragmentera inte din SSD-disk vad du än gör!! Du kan lika gärna kasta den direkt i papperskorgen." anser du vara sanning? Det enda som är någorlunda vettigt är de första fyra orden, men det är mer ett påstående/rekommendation än en sanning

Permalänk

Jag har nu installerat windows på SSD. Tog ut min "vanliga" mekaniska hårddisk som jag körde windows på förut medans jag installerade nya. Sedan satt jag in den igen som en andra disk. Nu vill jag dock peka om mina dokument, samt där allt jag laddar ner så det hamnar på den stora mekaniska disken. Hur gör jag detta?

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Prudo:

Nu vill jag dock peka om mina dokument, samt där allt jag laddar ner så det hamnar på den stora mekaniska disken. Hur gör jag detta?

Du får ställa in för varje program var filer ska sparas ner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Högerklickar på t.ex mina bilder etc och byter sökväg (Målplats kanske det heter)

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Vilken del av "Defragmentera inte din SSD-disk vad du än gör!! Du kan lika gärna kasta den direkt i papperskorgen." anser du vara sanning? Det enda som är någorlunda vettigt är de första fyra orden, men det är mer ett påstående/rekommendation än en sanning

Den del som innebär att din SSD blir förstörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Den del som innebär att din SSD blir förstörd.

Och vilken del är det? Den blir inte förstörd av en eller ens flera defragmenteringar och den blir inte förstörd av att kastas i papperskorgen heller

Permalänk

När man kastar något i papperskorgen brukar det väl redan vara sönder, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Predator123:

Den del som innebär att din SSD blir förstörd.

Fortfarande inte en sanning, visserligen sliter man lite på disken i onödan, men den förstörs inte av det. Det ett ordentligt överdrivet påstående och inget annat.