Klocka -> Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Permalänk
Medlem

Klocka -> Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

Hej!
Hur gör man för att klocka ett -> Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
och kommer jag tjäna på att klocka det i överhuvudtaget?
vill nämligen kunna köra 1920*1080 med max på allt till BFBC 2
nu när jag kör det så ligger Fpsen på 40 - 60.
eller ska man köpa ett nytt värsting kort i 5k klassen?

Datorn i övrigt:

Asus p6t Se
Intel i7 950
6gb Corsair 1600mhz
gigabyte gtx460 1gb

//Markus

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Hedersmedlem

Visst tjänar du en del på ÖK, men då mest med GPU:n och inte minnet i samma utsträckning. 40 - 60 är jättebra siffror, kommer du under 30 så är det ju lite sämre. MSI-AfterBurner klingar det i dina ögon/öron?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Visst tjänar du en del på ÖK, men då mest med GPU:n och inte minnet i samma utsträckning. 40 - 60 är jättebra siffror, kommer du under 30 så är det ju lite sämre. MSI-AfterBurner klingar det i dina ögon/öron?

Jag är helt novice på detta, så är lite skraj att jag ska göra fel

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

Använd MSI afterburner. Du kommer att kunna justera core clock och memory klock. Börja med att ta reda på din maxklock på coren, dvs lämna memory klocken som den är. Höj core klocken med 10-15mhz och kör ett stabilitetstest, t.ex kombustor eller OCCT's grafikkortstest. Fortsätt höja hastigheten på coren tills du ser gula/vita prickar eller sträck på skärmen då har du nått din cores maxklock. Sänk då klocken med ca 10 mhz och testa igen. Då lyckass komma genom en sesådär 30 minuter utan artifakter så kan du börja testa med spel etc. Upprepa samma procedur med memory klocken. Håll koll på temperaturen medan du klockar och justera fläkthastigheten så att temperaturen inte överstiger ca 80 grader.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Nice, låter pilligt
men blir avsevärd skillnad?

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem

460 kort klockar oftast väldigt bra. Kolla lite reviews på Guru3d t.ex. En extra 10 fps i bc2 är inte omöjligt.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Visst tjänar du lite på det, fick en en del extra prestanda på min relativt medelmåttiga OC på mitt 460.

675 är basklocken på 460-kortens GPU, min OC slutade på 865Mhz med en bra stabilitetsmarginal.
Minnesfrekvensen är 1800Mhz som standard, min OC på minnet slutade på blygsamma 2075Mhz.
Shaderfrekvensen är 1350Mhz som standard tror jag, jag nöjde mig vid 1750Mhz.

Fick en prestandaökning på cirka 25% mot basklocken i vissa titlar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roxkz:

Visst tjänar du lite på det, fick en en del extra prestanda på min relativt medelmåttiga OC på mitt 460.

675 är basklocken på 460-kortens GPU, min OC slutade på 865Mhz med en bra stabilitetsmarginal.
Minnesfrekvensen är 1800Mhz som standard, min OC på minnet slutade på blygsamma 2075Mhz.
Shaderfrekvensen är 1350Mhz som standard tror jag, jag nöjde mig vid 1750Mhz.

Fick en prestandaökning på cirka 25% mot basklocken i vissa titlar.

Eftersom shaderklocken är låst till GPU:n/Coren så blir den alltid det dubbla av just den sistnämnda och som sagts så är det mest intresse/effekt att klocka just coren och inte så mycket minnet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom shaderklocken är låst till GPU:n/Coren så blir den alltid det dubbla av just den sistnämnda och som sagts så är det mest intresse/effekt att klocka just coren och inte så mycket minnet.

Låter bra.
men behöver man vara rädd för att man ska klocka sönder kortet?

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mock:

Låter bra.
men behöver man vara rädd för att man ska klocka sönder kortet?

När det gäller ÖK så finns det alltid en risk för saker att gå sönder, men inom de ramar man har i AB så bör det inte gå sönder, bara ge artefakter, som ju försvinner om du sänker klock/spänning igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ska man bara låta MSI Afterburner ligga i bakgrunden sen när man ställt in allt?

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Ska man bara låta MSI Afterburner ligga i bakgrunden sen när man ställt in allt?

behöver du inte ha, klicka bara i apply overclocking at system startup så skall det gå hur bra som helst

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

Klocka upp det en bra bit igår. men det blev ingen skillnad på resultatet i 3dMark basic...

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Klocka upp det en bra bit igår. men det blev ingen skillnad på resultatet i 3dMark basic...

Jasså, resultat? Testat i bc2? More info!!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av mock:

Hej!
Hur gör man för att klocka ett -> Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
och kommer jag tjäna på att klocka det i överhuvudtaget?
vill nämligen kunna köra 1920*1080 med max på allt till BFBC 2
nu när jag kör det så ligger Fpsen på 40 - 60.
eller ska man köpa ett nytt värsting kort i 5k klassen?

Datorn i övrigt:

Asus p6t Se
Intel i7 950
6gb Corsair 1600mhz
gigabyte gtx460 1gb

//Markus

Har en I5 istället men i övrigt väldigt lik uppsättning. Min ligger aldrig under 55fps i 1080p men allt på max. Kolla om allt är rätt inställt på din dator, du bör ej hamna ner på 40 och definitivt aldrig under!

mwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfred:

Har en I5 istället men i övrigt väldigt lik uppsättning. Min ligger aldrig under 55fps i 1080p men allt på max. Kolla om allt är rätt inställt på din dator, du bör ej hamna ner på 40 och definitivt aldrig under!

mwh

Har du några tips på vad jag bör ändra och kolla i datorn?

//Markus

Visa signatur

|-NZXT Beta|-|Intel I7-950 @ 3,07Ghz-|-|6-Gb-|-|Asus GTX 580-|

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Visst tjänar du lite på det, fick en en del extra prestanda på min relativt medelmåttiga OC på mitt 460.

675 är basklocken på 460-kortens GPU, min OC slutade på 865Mhz med en bra stabilitetsmarginal.
Minnesfrekvensen är 1800Mhz som standard, min OC på minnet slutade på blygsamma 2075Mhz.
Shaderfrekvensen är 1350Mhz som standard tror jag, jag nöjde mig vid 1750Mhz.

Fick en prestandaökning på cirka 25% mot basklocken i vissa titlar.

Vet inte vad du har för 460 men mina är i alla fall orginal och enl GPU-Z så är dom inställd på:
GPU Clock: 715 MHZ
Minne: 1800 MHZ
Shader: 1430
Jag har Gigabyte GTX 460 OC 1gb i sli och har inte OC dom,tycker det räcker som det är.
Och TS kan om inte gjort redan prova att OC prollen. I7 950 borde gå att komma upp i 3.8-4.0 med orginal kylare ?

Permalänk

Sitter på ett likadant kort och funderar också på att klocka det. Vad fick du upp det till?

Permalänk
Medlem

GTX 460 1GB är som gjort för att klockas. Uppdatera till senaste gigabyte bios "f3". Och lek runt med klock och spänningen.
Runt 850MHz så presterar den som GTX 470. Och runt 900MHz presterar den som GTX 560 Ti.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

klarade den 900MHz? o.o

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

klarade den 900MHz? o.o

Mina gör. Men kräver en relativt hög ökning på spänningen. 112mV ökning måste de ha =). Tror dom flesta GTX 460 1GB når 900MHz med tillräcklig spänning och kylning.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Finns det någon guide eller något för en som inte är allt för van vid klockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Finns det någon guide eller något för en som inte är allt för van vid klockning?

Finns det säkert, bara att googla lite. Men det är så lätt att det inte riktigt behövs en. Ladda ner MSI afterburner och börja med att höja core klock 20MHz i taget och test köra ett testprogram så som furmark eller OCCT GPU test. Sedan när du ser grafikfel, krasch eller liknande sänker du till föregående sabila klock på core. Eller alternativt om din temperatur är bra höjer spänningen som du också gör i MSI afterburner. Allt är slides så det är bara att dra med musen hur mycket du vill åt.

När allt är klart och du är nöjd med klock och spänning så börjar du samma process fast med minnet. Dock ger inte klocken på minnet inte lika mycket prestanda samt att ökning av spänning inte ger mer minnesklock så det går relativt fort att hitta en stabil och bra minnesklock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Finns det säkert, bara att googla lite. Men det är så lätt att det inte riktigt behövs en. Ladda ner MSI afterburner och börja med att höja core klock 20MHz i taget och test köra ett testprogram så som furmark eller OCCT GPU test. Sedan när du ser grafikfel, krasch eller liknande sänker du till föregående sabila klock på core. Eller alternativt om din temperatur är bra höjer spänningen som du också gör i MSI afterburner. Allt är slides så det är bara att dra med musen hur mycket du vill åt.

När allt är klart och du är nöjd med klock och spänning så börjar du samma process fast med minnet. Dock ger inte klocken på minnet inte lika mycket prestanda samt att ökning av spänning inte ger mer minnesklock så det går relativt fort att hitta en stabil och bra minnesklock.

Hur vet jag hur mycket jag ska höja spänningen? Det är nog mitt stora problem just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Hur vet jag hur mycket jag ska höja spänningen? Det är nog mitt stora problem just nu

När du märker att det blir ostabilt i test programmen. T.ex. stängs det ner eller ger grafikfel. Allt som är utöver det normala.

Och om inte ökad spänning hjälper så vet du alltså att det är kortets maxklock.
Det är lätt. Kortets spänning ökas i 12mV i MSI Afterburner.
Exempel: original spänningen är på 1025mV nästa steg är 1037mV även om jag sätter slidern på 1030 så kommer den antingen hoppa ner till 1025 eller upp till 1037 men det ser du direkt själv. Vilket den hoppar till beror på vilket den är närmast. Denna info är dock överflödig tänkte mer nämna det bara så du vet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Finns det någon guide eller något för en som inte är allt för van vid klockning?

http://www.techradar.com/news/computing-components/graphics-cards/how-to-overclock-the-geforce-gtx-460-708578

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

När du märker att det blir ostabilt i test programmen. T.ex. stängs det ner eller ger grafikfel. Allt som är utöver det normala.

Och om inte ökad spänning hjälper så vet du alltså att det är kortets maxklock.
Det är lätt. Kortets spänning ökas i 12mV i MSI Afterburner.
Exempel: original spänningen är på 1025mV nästa steg är 1037mV även om jag sätter slidern på 1030 så kommer den antingen hoppa ner till 1025 eller upp till 1037 men det ser du direkt själv. Vilket den hoppar till beror på vilket den är närmast. Denna info är dock överflödig tänkte mer nämna det bara så du vet.

Tack för hjälpen. En eller kanske två frågor till. Hur varmt kan kortet vara utan att ta någon skada. Och hur länge ska jag låta t.ex. msi kombustor stå på för att se att det är stabilt och inte blir för varmt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Tack för hjälpen. En eller kanske två frågor till. Hur varmt kan kortet vara utan att ta någon skada. Och hur länge ska jag låta t.ex. msi kombustor stå på för att se att det är stabilt och inte blir för varmt?

Jag hade personligen använt OOCT gpu test då den har inbyggd feldetektor men men.

104C har GTX 460 som spärr innan det stängs ner. Men olika kort beter sig på olika sätt när de blir varma. Mina gigabyte kort klockas ner och skärmen går i viloläge när vrm delen blir för varm även om gpun är runt 80C vilket är okej och inte ska påverka någon säkerhetsåtergärd.

Men eftersom tempen på gpun är det enda man kan se på gtx 460 korten så säger jag nog att låt inte kortet bli mycket varmare än 80c.
Självklart är det lugnt i teorin om den nu är 85C, det kommer inte gå sönder men håll det runt max 80C.

I början när du små klockar kan du köra små test på 5 min bara. Det räcker oftast då alla kort åtminstone kan klocka till 800MHz. Sedan när du närmar dig 760-800MHz låt det stå 10min bara för att se om du får grafikfel eller ger andra instabila resultat.

Jag personligen höjer direkt till en klock jag vill ha och anpassar allt efter det men för nybörjare rekommenderar jag inte denna metod.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Jag hade personligen använt OOCT gpu test då den har inbyggd feldetektor men men.

104C har GTX 460 som spärr innan det stängs ner. Men olika kort beter sig på olika sätt när de blir varma. Mina gigabyte kort klockas ner och skärmen går i viloläge när vrm delen blir för varm även om gpun är runt 80C vilket är okej och inte ska påverka någon säkerhetsåtergärd.

Men eftersom tempen på gpun är det enda man kan se på gtx 460 korten så säger jag nog att låt inte kortet bli mycket varmare än 80c.
Självklart är det lugnt i teorin om den nu är 85C, det kommer inte gå sönder men håll det runt max 80C.

I början när du små klockar kan du köra små test på 5 min bara. Det räcker oftast då alla kort åtminstone kan klocka till 800MHz. Sedan när du närmar dig 760-800MHz låt det stå 10min bara för att se om du får grafikfel eller ger andra instabila resultat.

Jag personligen höjer direkt till en klock jag vill ha och anpassar allt efter det men för nybörjare rekommenderar jag inte denna metod.

Tackar ännu en gång för hjälpen. Jag testade att använda OOCT men det ser lite mer avancerat ut än vad msi kombustor gör. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att testa kortet i det.

Jag körde GPU: OOCT test med den upplösning jag använder, error check och fullscreen och fick än del errors. Kan man se vad det är för errors och vad det är man ska ändra för att få bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bruna Baronen:

Tackar ännu en gång för hjälpen. Jag testade att använda OOCT men det ser lite mer avancerat ut än vad msi kombustor gör. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att testa kortet i det.

Jag körde GPU: OOCT test med den upplösning jag använder, error check och fullscreen och fick än del errors. Kan man se vad det är för errors och vad det är man ska ändra för att få bort dem.

Du kan inte se vad det är för errors. Det kvittar dock gör du överklockat och får errors = för hög klock/för lite spänning eller att det blir för varmt.
Vad har du för temp?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|