Geforce Drivers 280.26 stämplas WHQL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

nVidia sabbade något som gör att det inte längre går att få smooth 24p uppspelning, filmer hackar och har sig. 258.96 är senaste drivern där det fungerade, alltså för över ett halvår sedan. Ganska surt för de som både vill kunna spela och se på film på sin dator (som jag ).

Här är en 5-sidig tråd på nvidias forum som handlar om detta och nu när jag läser i den verkar det ju som om inget har hänt på den här fronten... Särskilt det sista inlägget är bra och illustrerar problemet väldigt bra.

http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=188990&st=80

Jag tänkte testa 258.96 drivisarna du skrev om men hittade bara 258.69 så jag tog dom istället, men det var kanske dom du menade.
Jag får tyvärr samma resultat med dom äldre drivisarna, 23.977 Hz. Undrar om allt beror på drivisar eller om det är nvidias hårdvara som inte klarar av det hela.

Permalänk
Medlem

Har installerat de nyaste, får se hur de fungerar...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Denna drivrutinen är mycket bra.. Hade buggar i BFBC2, men dem är borta nu.. Man tackar

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

samots: 258.96 är en beta driver så man får gå in via bata and archived och sedan välja 400 series också (saknar stöd för 500).

MEN, du verkar inte drabbas av problemet jag pratar om, att du får 23.977fps är helt ok! 24p kallas bara 24p, det korrekta är egentligen 23.976!

Från wikipedias 24p artikel:

Citat:

Remember that although computer editing systems may refer to "24p", usually the precise frame rate is 23.976 frame/s. To add to confusion, the popular editing program Final Cut Pro refers to 23.976 as "23.98" in menus and dialogs, even though it correctly works with the footage at the 23.976 frame rate.

Med drivrutiner >258.96 får jag dock både enstaka frame-tapp här och där samt att det ibland uppstår massiv lagg/hack, då går det inte att titta vidare på filmen utan man får starta om xbmc/wmp/vlc/vilkenspelaresomhelst (det jag försöker säga här är att det här problemet är oberoende av vilken spelare man använder).

Dessa massiva lagg brukar vanligtvis uppstå ca 30 minuter in i uppspelningen och är inget man kan se på en gång.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

samots: 258.96 är en beta driver så man får gå in via bata and archived och sedan välja 400 series också (saknar stöd för 500).

MEN, du verkar inte drabbas av problemet jag pratar om, att du får 23.977fps är helt ok! 24p kallas bara 24p, det korrekta är egentligen 23.976!

Från wikipedias 24p artikel:

Med drivrutiner >258.96 får jag dock både enstaka frame-tapp här och där samt att det ibland uppstår massiv lagg/hack, då går det inte att titta vidare på filmen utan man får starta om xbmc/wmp/vlc/vilkenspelaresomhelst (det jag försöker säga här är att det här problemet är oberoende av vilken spelare man använder).

Dessa massiva lagg brukar vanligtvis uppstå ca 30 minuter in i uppspelningen och är inget man kan se på en gång.

Upplever också detta. Men har inte haft nått problem med mitt GTX460, utan det är HTPC:n med gamle 8400GS som får detta om jag lägger in nya drivrutiner. Så jag sitter precis som du på äldre 258.XX, vilket funkar kalasbra!

EDIT: Med nya drivrutiner verkar DXVA (Win.XP) vara helt trasigt, står i MPCHC att den kör DXVA, men CPU:n ligger på 100% å videon hackar extremt mycket. Med äldre 258 så flyter allt på, även 1080p, CPU ligger på max 30%.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

jag har inte läst länken än men vad för media spelare kör du/ni med?

om inte wmp fungerar testa vlc om inte det fungerar testa wmc eller wmp
om inte ett av dom fungerar brukar ett annat av dom fungera... testa gärna installera nya codecs också... brukar också fungera

Stora problemet är väl 1920/1080 24 i bluray,är väl bara powerDVD och Arcsofts läsare som grejar BD i 3D?
Har köpt arcsofts senaste och provat powerdvd,där tycker jag
Arcsoft funkat bäst,men avatar i 3d funkar inte som det ska, text och menyer är i 3d men i filmen är 3d minimal...
Irreterande!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alucard88:

Denna drivrutinen är mycket bra.. Hade buggar i BFBC2, men dem är borta nu.. Man tackar

Vilken typ av buggar? =O

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vilken typ av buggar? =O

10 snipers som sitter i olika träd å aldrig flyttar på sig? ...eller vänta nu..det är nog en feature

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Är det värt att installera 280.26 drivare nu, eller använda äldre?
Jag har läst att många har problem med meddelanden som: Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered, och det i samband med att surfa med firefox.
Spontana GPU spikar upp till 99%, att man ska stänga av hårdvaruacceleration i firefox, installationsproblem, grafikbuggar i flertalet olika spel och sämre prestanda också. I Nvidia kontroll panel(bildinställningar) ställ in prestanda istället för kvalitet. Att volten på grafikkortet ska höjas lite för att få det stabilt. Dom med SLI har mer problem än dom med bara ett kort. Hellre köra på nyare beta drivare eller backa till ex. 275.33.

Frågan jag då ställer om man har ett gtx 460 kort vilken drivare är mest stabil och har acceptabel prestanda i spel som Crysis2 och BF3?
Win7 64-bit, Z68X-UD4-B3, i7-2600k, OCZ SSD Vertex 2 120GB, 8gb Ripjaws X

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!