Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Enkelt sätt att få egen mailadress?

Permalänk
Medlem

Enkelt sätt att få egen mailadress?

Hej!

Jag har införskaffat 2 servrar som jag ska labba med ett tag nu. Tänkte börja med att skaffa egen mail med min domän.

Nu till problemet, jag vill börja i rätt ände och inte hoppa direkt på att ha en helt egen mail då man måste hålla på med SQL som jag är nästan helt grön på.
Vart börjar jag? Vilka program rekommenderar ni? Börjar helst med något enkelt och "restricted" så att säga och sedan jobba mig uppåt med mer avancerade inställningar och mer frihet när jag är kunnig nog.

MVH

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

Google Apps.
Bara att lägga in MX-poster i domänen och registrera ett Google Apps-konto.
Det finns en bra kom igång-guide när du ska sätta upp kontot som går igenom allt.
http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Google Apps.
Bara att lägga in MX-poster i domänen och registrera ett Google Apps-konto.
Finns guider där också.

Har kollat på det men då har jag ju inget alls på min egna server?

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Har kollat på det men då har jag ju inget alls på min egna server?

Nä, men det är enkelt och du behöver inte hålla på SQL.

Permalänk
Medlem

Vem har lurat i dig att du måste hålla på med SQL? Det är bara att installera valfri linux dist eller någon av de BSD varianter som finns, in med sendmail eller postfix exempelvis, installera en imap daemon av något slag och bingo dingo du har en mailserver. Skaffa en domän, skapa ett CNAME (ex: mail.yourdomain.tld) som pekar mot ditt IP som du har på servern (WAN inte LAN), skapa en MX pekare för mail.yourdomain.tld. done.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deegan:

Vem har lurat i dig att du måste hålla på med SQL? Det är bara att installera valfri linux dist eller någon av de BSD varianter som finns, in med sendmail eller postfix exempelvis, installera en imap daemon av något slag och bingo dingo du har en mailserver. Skaffa en domän, skapa ett CNAME (ex: mail.yourdomain.tld) som pekar mot ditt IP som du har på servern (WAN inte LAN), skapa en MX pekare för mail.yourdomain.tld. done.

Eller Exim. Glöm Sendmail, det vill man generellt sett inte använda.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om din server går ner, så får du inga mail. Om det är en seriös mailadress så kan du därför vilja köra den på gapps istället.

Installera en webserver på din server och peka domänet dit. Dra på lite python, php, mysql. Mpd om du vill ha en musikserver. screen+irssi är kul också.

Permalänk
Medlem

VMware Zimbra, dra in nästan valfri linux dist och next next finish så har du det du behöver.