Permalänk
Medlem

Att byta en macbook mot en pc

Jag har en macbook Unibody 13" med 160gb och 2gb ram, men den sista Lion uppdatering. Jag skulle vilja byta den mot en pc med Windows. Jag är trött på Apple (fråga inte varför). Jag orkar inte mer med dem. Problemet är att jag inte vet vilken bärbar dator ska skaffa mig. Jag kan få runt 3000-4000 kr för min mac och vill köpa en dator för den priset. Det är inte svårt att få bättre HD och Ram än min mac om jag köper en ny dator...

Vilken dator ska jag köpa?

Jag vill ha en dator för att:

Internet
Spel (inte så krävande spel, men det skulle bli rolig att kunna köra nyare spel. Speciellt strategi spel och rpg som the witcher 2 mm)
jobba (Word, excel mm)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Håller med ovanstående. Den är inte så snabb, men du får inte mycket bättre för 4000. Den har också, vad jag förstår, matt skärm vilket är ett stort plus.

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Man får 4GB ram med va? inte 2? eller har jag fattat det hela fel?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Man får 4GB ram med va? inte 2? eller har jag fattat det hela fel?

"Levereras med 2 GB extra RAM-minne för totalt 4 GB. Installationen är enkel och görs på några minuter och kräver inga specialkunskaper."

Så ja, du får med ett bulkminne (förmodligen) som du får sätta i själv.

Permalänk
Medlem

Intel GMA 4500MHD är dock det sämsta grafikkortet man hittar i bärbara för spel.

http://www.webhallen.com/hardvara/113172-asus_x5die-sx151v-in...

Den skulle jag ta. Asus gör bra kvalitet. Grafikkortet duger hyfsat till spel och en helt okej processor och tillräckligt med minne.

Permalänk
Medlem

Ja skit i HP. jag har haft så mycket problem med HP laptops.
Kör Asus istället, eller mac

Jag tror det blir svårt att hitta en laptop som spelar tex witcher 2 bra för de priset dock...

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TObbeSkatt:

Tänk dock på att den har en processor som knappt är snabbare än Atom, så även om grafikkortet är rätt bra så är det en långsam dator.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Tänk dock på att den har en processor som knappt är snabbare än Atom, så även om grafikkortet är rätt bra så är det en långsam dator.

Det har du rätt i tänkte inte på det, men processorn spelar inte alltid så stor roll i spel men de e klart denna kanske va lite för klen..

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att du kommer att få en bättre dator än vad din nuvarande mac är. Varför inte bara installera windows via boot camp?

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig så är det ingen ide att köpa en bärbar för ca 4k. Mycket bättre att köpa en stationär för dem pengarna så du kan få en dator som funkar. Ifall du skaffar dig en pc så billigt så brukar nästan alltid något krångla, inte minst batteritiden..... Annars har du en här som ändå är prisvärd för att kosta 4k http://www.proshop.se/Barbar-Dator/Toshiba-Satellite-L650D-14R-15%2c6--2241175.html

Permalänk
Medlem

Jag håller med #8, satsa på en Fusionbaserad laptop för dom pengarna annars vänta lite o spara några tusenlappar till o köp en vassare lap

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så kanske är det bättre att köra windows på min mac? Men det finns ett problem: Jag har bara 160gb och det går inte att ta bort HD från den (skruven är trasig). Kanske om jag uppdaterar den till 4GB Ram och 500GB HD... kan man uppdatera min mac till mer en 500GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dedalo83:

Så kanske är det bättre att köra windows på min mac? Men det finns ett problem: Jag har bara 160gb och det går inte att ta bort HD från den (skruven är trasig). Kanske om jag uppdaterar den till 4GB Ram och 500GB HD... kan man uppdatera min mac till mer en 500GB?

Ja, helt klart. Om du nu inte kan byta hdd hur har du tänkt att sätta in 500gb?

Jag ser inga direkta problem med att klara sig med 160gb för ditt användningsområde. Ta bort så mycket du kan på din mac-partition och sen sätter du windows-partitionen till >100 gb så kommer det nog inte vara ett problem om du köper en extern hdd som du har film/musik/bilder osv. på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Ja, helt klart. Om du nu inte kan byta hdd hur har du tänkt att sätta in 500gb?

Jag ser inga direkta problem med att klara sig med 160gb för ditt användningsområde. Ta bort så mycket du kan på din mac-partition och sen sätter du windows-partitionen till >100 gb så kommer det nog inte vara ett problem om du köper en extern hdd som du har film/musik/bilder osv. på.

Det kanske går att ta bort skruven. Den där jäveln... Extern HD för en bärbar är tråkig.

Permalänk
Medlem

sen brukar väl inte windows fungera alltför bra på mac som jag försått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

sen brukar väl inte windows fungera alltför bra på mac som jag försått det.

Är riktigt bra stöd för windows numera.
Till TS, du kan ju alltid testa dra in windows via bootcamp, är du fortfarande inte nöjd, byt laptop. Du kan stoppa i diskar som är större än 500GB, så länge det är en 2.5" disk och ramminne är väldigt billigt för tillfället (8GB för 500kr)