Permalänk
Medlem

Tjena, jag håller just nu på att handla ihoppa delar till mitt första vattenkylnings project, och har en fråga ang vatten resovaren.

Spelar storleken roll på tanken för kylningens skull, eller är den bara till för att lättare kunna fylla på och avlufta systemet ?

För om storleken inte spelar roll så har jag spanat in " XSPC Acrylic Dual 5.25” Reservoir for Two Laing DDC's "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addonic:

Tjena, jag håller just nu på att handla ihoppa delar till mitt första vattenkylnings project, och har en fråga ang vatten resovaren.

Spelar storleken roll på tanken för kylningens skull, eller är den bara till för att lättare kunna fylla på och avlufta systemet ?

För om storleken inte spelar roll så har jag spanat in " XSPC Acrylic Dual 5.25” Reservoir for Two Laing DDC's "

En större reservoar gör det bara enklare att fylla systemet..

Min är på 2dl. Gått ett halvår och vattennivån har inte sjunkit en millimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addonic:

Jag skulle vilja gå så långt och påstå att en resovar är helt onödig och kan tom vara till en nackdel.
Se detta galleri för en bildförklarning till hur man löser sin loop utan en tank
http://www.sweclockers.com/galleri/7459-cocainerushwithmilkso...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

hur många meter slang går det åt på ett ungefär i ett bygge där man kyler prolle och graffe? med tower?

hur smart är det med vattenkylning om man bor i kiruna utan bil och tänker ta med sig datorn på lan vilket innebär en promenad på ca 1km vintertid?
antar att om det är för kallt kan vattnet frysa då? eller funkar det med glycol i? och uppstår det lätt läckor? tömma datorn innan och efter kan väll funka men verkar jobbigt att göra det hela tiden..

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678631
Är det att föredra om man är nybörjare inom vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindbergg:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=678631
Är det att föredra om man är nybörjare inom vattenkylning?

men jag ska kyla både prolle och graffe, och så småningom även mobo. den där är bara för prolle ju

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Mr.Azum jag skrev inte till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindbergg:

Mr.Azum jag skrev inte till dig!

citera så man vet då

eftertanke, förstod vad du menade.. dumma mig ^^

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

hur många meter slang går det åt på ett ungefär i ett bygge där man kyler prolle och graffe? med tower?

hur smart är det med vattenkylning om man bor i kiruna utan bil och tänker ta med sig datorn på lan vilket innebär en promenad på ca 1km vintertid?
antar att om det är för kallt kan vattnet frysa då? eller funkar det med glycol i? och uppstår det lätt läckor? tömma datorn innan och efter kan väll funka men verkar jobbigt att göra det hela tiden..

Tvivlar på att vattnet hinner frysa så det är nog inget problem. Går dock utmärkt att ha glykol. Vanlig glykol till bilar går bra. Finns två typer nämligen polyglykol och etylenglykol. Etylenglykol är giftigare. Du bör inte hälla ut någon av dom i avloppet men du är lite mindre miljöbov om du väljer polyglykol. Kör själv med 4% etylenglykol. Inbillar mig att det växer mindre alger med etylen. Har för mig att ThermoChill rekomendera att man har lite glykol i vattnet för att skydda radiator. Jag har även 1 droppe Petra Nuke (koppar sulfat tror jag) i systemet. Annars ska en lite bit silver i sytem skydda mot alger mm.

När jag hade aluminium system (Reserator) så hade jag 20% bil glykol för att hindra oxidation.

Min erfarenhet är att pumpen kan starta vid en lägre spänning om man har lite glykol. Fungerar som smörjmedel vid uppstart.

Att tömma datorn på vatten är inte att tänka på. Tar nämligen en stund att få ur luften när du fyller på vatten. Notera att du ska använda destilerat vatten och INTE kranvatten (en massa joner och bakterier i kranvatten).

Nackdelarn med mycket glykol är att det bli klabbigt när man plockar isär systemet. Glykol har även sämre värmeegenskaper jämnfört med vatten men ett par procent är ej märkbart på något sätt. Ger även vattnet lite färg fast det ser jag inte som en nackdel

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Hur läckagetestar ni? Ska man montera in skiten i burken och dra igång pumpen med en extern nätdel och med jämna mellanrum kolla? Man vill ju ogärna orsaka en oönskad fontän under grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Hur läckagetestar ni? Ska man montera in skiten i burken och dra igång pumpen med en extern nätdel och med jämna mellanrum kolla? Man vill ju ogärna orsaka en oönskad fontän under grafikkortet...

Bygg systemet i datorn, ta bort det och sätt det vid sidan. Dra loss kontakterna till mobo och grafikkort, brygga grön+svart på 8-pinskontakten så nätdelen hoppar igång, lufta och kolla så de är tätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Bygg systemet i datorn, ta bort det och sätt det vid sidan. Dra loss kontakterna till mobo och grafikkort, brygga grön+svart på 8-pinskontakten så nätdelen hoppar igång, lufta och kolla så de är tätt!

24-pin kontakten är jag dryg nog att korrigera

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

24-pin kontakten är jag dryg nog att korrigera

/S

Thanks! Pulat med för mkt grafikkort på senaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagom:

Kommer inte vara möjligt att bygga ihop systemet utanför för mig.. men om man sätter ihop det i chassit, fäster papper/servetter runt alla anslutningar och någon antistatpåse över grafikkortet och kör pumpen från en extern nätdel är väl det nästan lika bra?

Lufta innebär att man fyller loopen och slår pumpen av och på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Kommer inte vara möjligt att bygga ihop systemet utanför för mig.. men om man sätter ihop det i chassit, fäster papper/servetter runt alla anslutningar och någon antistatpåse över grafikkortet och kör pumpen från en extern nätdel är väl det nästan lika bra?

Lufta innebär att man fyller loopen och slår pumpen av och på?

Sure, kör på det. Låter väl som det bästa med tanke på situationen..

OM det skulle läcka så är det egentligen ingen fara, sålänge alla komponenter är strömlösa. Bara att låta det torka 100% innan man slår igång det.
Dvs kör igång det med bryggad 24p-kontakt

Fyllt systemet, låt pumpen gå och vänd och skaka på block och radiator. De mesta av luften brukar samlas i radiatorn, så ha den lös om möjligt

Permalänk

Hej, någon här som beställt från Performance-PCs.com?
Dom råkar ha precis de grejorna jag vill ha i mitt system och dessutom till ett sjysst pris.
Mvh

Permalänk
Medlem

Hej, jag är inne i slutskedet med att beställa dom sista delarna till mitt vattensystem och undrar lite ang slang/anslutningar. Är en jungel med alla märken / dimensioner.

Till och börja med , villen slang märke/tjocklek är att föredra för att kunna göra en snygg dragning, samt villka anslutningar anser ni man skall satsa på, vill ha typ snabb kopplingar så man slipper slangklämmor. (snyggare).

/Mvh Addonic

Permalänk
Medlem

kör på Compression Fitting http://indomo.se/10458-EK-PSC-Fitting-10mm-G1-4-Nickel

Finns i olika storlekar och färger.

du skruvar på dom bara, sätter hylsan över slangen trä på slangen, sen skruver du bara fast den.
Hylsan stryper fast den.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addonic:

Hej, jag är inne i slutskedet med att beställa dom sista delarna till mitt vattensystem och undrar lite ang slang/anslutningar. Är en jungel med alla märken / dimensioner.

Till och börja med , villen slang märke/tjocklek är att föredra för att kunna göra en snygg dragning, samt villka anslutningar anser ni man skall satsa på, vill ha typ snabb kopplingar så man slipper slangklämmor. (snyggare).

/Mvh Addonic

är inget proffs själv men jag har fått tips om att 10/16 ska vara en bra dimension då den är lite tjockare och gör det möljligt för snävare kurvor utan att slangen viker sig. handlar du på coolinstuff kan du skicka ett mail till honom som har den sidan. han är väldigt hjälpsam. jag tycker att EK gör snygga saker. kompression är ki att föredra då det är snyggare och säkrare men det kostar också. har du inte budget till det så kör på vanliga klämmor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tjena har blivit lite sugen på vattenkylning, funderar på h50/70 och senare lägga till en radiator o en tank Fungerar det eller är pumpen alldeles för klen; håller inte påmed någon extrem överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Tjena har blivit lite sugen på vattenkylning, funderar på h50/70 och senare lägga till en radiator o en tank Fungerar det eller är pumpen alldeles för klen; håller inte påmed någon extrem överklockning

tyvärr är dessa system slutna, dvs det "går inte" att öppna och koppla vidare.
Går säkert om du skalar upp slangarna och hittar någon lösning att koppla på saker.
Men som sagt, dom är slutna och inte gjorda för mer än bara kyla CPU

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

tyvärr är dessa system slutna, dvs det "går inte" att öppna och koppla vidare.
Går säkert om du skalar upp slangarna och hittar någon lösning att koppla på saker.
Men som sagt, dom är slutna och inte gjorda för mer än bara kyla CPU

Ska bara kyla cpu, men jag kollade lite på google och det verkade vanligt att man gör såhär Sökte på h50 mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Ska bara kyla cpu, men jag kollade lite på google och det verkade vanligt att man gör såhär Sökte på h50 mod

varför ens förstöra den om du ändå bara ska kyla cpun då H5/H70 duger som det är för det.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

varför ens förstöra den om du ändå bara ska kyla cpun då H5/H70 duger som det är för det.

Vill ha "vanlig" slang och en tank, mest för utseendet Har inte pengar till "riktig" vattenkylning :/

Permalänk
Medlem

spara ihop till ett riktigt stället

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toivo83:

spara ihop till ett riktigt stället

Har nog pengar till det men ska uppgradera datorn snart och moppen ska fixas, har bara 500kr i månaden och inget sommarjobb :/

Permalänk
Medlem

lägg dom pengarna i burk och spara ändå.
känns onödigt att börja meka med det.

så ta den tid det tar att spara så blir det fint

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hur får man en 45- eller 90-gradersförlängare att vinkla åt det håll man vill efter att man har skruvat på den? Är det ens möjligt? Antagligen behöver man minska gängningslängden? Snackade med nåra på ett byggvaruhus och det enda de kunde tänka på var gängningstejp (vill jag inte använda)... och dubbla o-ringar kan tydligen läcka.

Nån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Hur får man en 45- eller 90-gradersförlängare att vinkla åt det håll man vill efter att man har skruvat på den? Är det ens möjligt? Snackade med nåra på ett byggvaruhus och det enda de kunde tänka på var gängningstejp, dubbla o-ringar ska tydligen vara no-go eftersom det kan läcka.

Nån?

du kan snurra på dom efter du dragit åt dom. bara och vrida dom åt det håll du skruvar fast dom åt så du inte gör åt motsatta och släpper på dom.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

du kan snurra på dom efter du dragit åt dom. bara och vrida dom åt det håll du skruvar fast dom åt så du inte gör åt motsatta och släpper på dom.

Det går väl inte? Gängan är ju i botten då. På en "rotary" funkar det som du säger men på en vanlig sitter den ju som spiken?!