Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

http://www.aquatuning.se

Grym sida med ett stort utbud och bra priser.

beställde pumpen därifrån
trots att grejorna beställs från tyskland så kom den efter 3 dagar.

men lite fusk är det
det är ingen svensk butik
sidan är översatt på svenska inget annat

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

beställde pumpen därifrån
trots att grejorna beställs från tyskland så kom den efter 3 dagar.

men lite fusk är det
det är ingen svensk butik
sidan är översatt på svenska inget annat

Ah jo nån äkta svensk butik är de ju inte, men med billig frakt, snabb leverans och bra service så spelar de ju ingen större roll vart man beställer i från

Kan förresten passa på att tipsa om att CoolIT ska släppa två nya kompletta system för processorer

http://www.coolitsystems.com/index.php/en/products/cpu-cooler...
http://www.coolitsystems.com/index.php/en/products/cpu-cooler...

Den största modellen kommer ha en radiator på 240mm, vilket inte är fy skam

CoolIT har dessutom ingått ett samarbete med Corsair, och deras första gemensamma produkt blir Corsair H60, vilket även den ser rätt intressant ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Utmärkt guide. Tackar!

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Ska beställa ett vattenblock till mitt 6950 http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p10945_EK-Wate...
Och undrar, följer det med pluggar som man ska sätta i dom hålen man inte använder? Det finns ju två hål på varje sida om blocket men man använder ju bara en per sida.

Edit: Det ingår tydligen

Permalänk
Medlem

Har blivit riktigt törstig och funderar på att investera i lite vattenpryttlar

Förslagsvis ungefär sisåhär...

Inpackat i en Corsair Obsidian 650D om kylaren med push/pull får plats alternativt Corsair Obsidian 800D (då med Phobya G-Changer 360) men den känns lite begränsad i luftgenomströmningen??!

Bu eller ???

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Har blivit riktigt törstig och funderar på att investera i lite vattenpryttlar

Förslagsvis ungefär sisåhär...

Inpackat i en Corsair Obsidian 650D om kylaren med push/pull får plats alternativt Corsair Obsidian 800D (då med Phobya G-Changer 360) men den känns lite begränsad i luftgenomströmningen??!

Bu eller ???

jag skulle valt kompressionsnipplar så slipper du slangklämmor, kostar någon kr mer men enligt mig värt det.
sedan så köp till någon nippel med 45 eller 90 graders böj, om du inte är absolut säker på att du inte behöver det.

Resovaren har du i princip bara för att underlätta vid fyllning av system, du kan med fördel välja en mindre model.

Permalänk
Medlem

Då tar jag dessa i stället och eventuellt några vinklar också.

Ang. reservoaren så tänkte jag att mer vätska = svalare vatten men det finns ju denna som är hälften så
stor men det ser ju lite kul ut med en stor simbassäng med rött vatten skvalpandes i fronten på datorlådan...

Tackar för tipsen...

Visa signatur
Permalänk

Jag har en liten fråga som någon trevlig människa kanske kan hjälpa mig med, jag är i princip helt värdelös på dethär med nipplar och slangar osv..

Har ett vattenkylningspaket ihop plockat av lite äldre random delar, jag är jätte nöjd med systemet och skulle vilja utöka och även kyla min GPU.
Jag har ett robust stort block som passar perfekt på mitt 4870 men jag behöver nipplar och då kommer vi till mitt problem,

Blocket har 16mm hål för nipplar och slangen är av modell 3/8", 13mm yttre diameter och 10mm inre diameter, vad ska jag ha för nipplar? Finns det ens nipplar av den diametern?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Jag har en liten fråga som någon trevlig människa kanske kan hjälpa mig med, jag är i princip helt värdelös på dethär med nipplar och slangar osv..

Har ett vattenkylningspaket ihop plockat av lite äldre random delar, jag är jätte nöjd med systemet och skulle vilja utöka och även kyla min GPU.
Jag har ett robust stort block som passar perfekt på mitt 4870 men jag behöver nipplar och då kommer vi till mitt problem,

Blocket har 16mm hål för nipplar och slangen är av modell 3/8", 13mm yttre diameter och 10mm inre diameter, vad ska jag ha för nipplar? Finns det ens nipplar av den diametern?

Förstår inte riktigt frågan men ja, det finns 10/13 nipplar och det är väldigt vanligt http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/50 här finns alla storlekar som funnits och som är vanliga nu, bara kolla runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Om blocket har G1/4 anslutningar ska du ha såna här: http://coolingstuff.se/p/327/slangsockel-g1-4-nk10-fatboy eller om du vill ha kompressionsnipplar: http://coolingstuff.se/p/192/black-water-rak-sm10-13-g1-4---b...

Om blocket inte har G1/4 anslutning så finns det såna här adaptrar: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2419_Doppelni...

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Förstår inte riktigt frågan men ja, det finns 10/13 nipplar och det är väldigt vanligt http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/50 här finns alla storlekar som funnits och som är vanliga nu, bara kolla runt.

Frågan var nog lite luddig har bara kört vatten en gång innan och då var det ett färdigt zalman paket så har ingen större koll :/

Skrivet av voro12:

Om blocket har G1/4 anslutningar ska du ha såna här: http://coolingstuff.se/p/327/slangsockel-g1-4-nk10-fatboy eller om du vill ha kompressionsnipplar: http://coolingstuff.se/p/192/black-water-rak-sm10-13-g1-4---b...

Om blocket inte har G1/4 anslutning så finns det såna här adaptrar: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p2419_Doppelni...

Precis det jag letade efter tack för hjälpen

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om de kompletta EK paketen som Indomo har att sälja är något att ha som ett första vattenkylnigs kit?

Har tittat lite på denna EK Supreme LT 120mm. Är det ett bra paket tillsammans med två stycken Scythe GT 1850rpm fläktar för att kyla min 2600k?

Har länge sneglat lite på vattenkylning då min Noctua inte riktigt kyler så bra som jag vill i mitt ganska så slutna Lian Li chassi och när jag hittade det kit som var ganska mycket billigare än lösa delar vart jag sugen som tusan, enda minus jag ser är att det är LT blocket och inte HF som jag helst skulle vilja ha och att det är 2.2 pumpen, en 4.0 pump kan man ju strypa och så slipper man byta pump om jag köper till extra saker senare. :/

Så tycker ni jag ska satsa på det kitet? Och nej vill inte ha en H70, kostar några hundra mindre ja, men då kan jag inte byta ut eller köpa till komponenter och så ska jag köra radiatorn i fronten.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Tänkte bara höra om de kompletta EK paketen som Indomo har att sälja är något att ha som ett första vattenkylnigs kit?

Har tittat lite på denna EK Supreme LT 120mm. Är det ett bra paket tillsammans med två stycken Scythe GT 1850rpm fläktar för att kyla min 2600k?

Har länge sneglat lite på vattenkylning då min Noctua inte riktigt kyler så bra som jag vill i mitt ganska så slutna Lian Li chassi och när jag hittade det kit som var ganska mycket billigare än lösa delar vart jag sugen som tusan, enda minus jag ser är att det är LT blocket och inte HF som jag helst skulle vilja ha och att det är 2.2 pumpen, en 4.0 pump kan man ju strypa och så slipper man byta pump om jag köper till extra saker senare. :/

Så tycker ni jag ska satsa på det kitet? Och nej vill inte ha en H70, kostar några hundra mindre ja, men då kan jag inte byta ut eller köpa till komponenter och så ska jag köra radiatorn i fronten.

Nu har jag inte det kitet, men jag har liknande.

Som jag ser så är det ett bra kit, pumpen räcker gott och väl

Det enda jag kan klaga på är det som du redan nämnt, LT och inte HF, men jag tycker det är ett väldigt bra och värt kit

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Nu har jag inte det kitet, men jag har liknande.

Som jag ser så är det ett bra kit, pumpen räcker gott och väl

Det enda jag kan klaga på är det som du redan nämnt, LT och inte HF, men jag tycker det är ett väldigt bra och värt kit

Bra, då får det blir ett sådant kit! Jag köper nog ett HF block senare om jag tycker att LT inte räcker till längre.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Bra, då får det blir ett sådant kit! Jag köper nog ett HF block senare om jag tycker att LT inte räcker till längre.

Skulle du vara intresserad av ett HF (nya varianten) med Acetal Koppar så hojta till

Visa signatur

Permalänk

Hur funkar ovannämnda kit om man lägger till ett GPU-block? Jag har ett ASUS EAH6950, som i princip är det enda som låter i min dator idag, men det låter en hel del! Skulle det funka att köpa det där kittet, lite extra kopplingar och slangar, och bara stoppa in ett GPU-block typ EK FC6970 (som ska passa både 6970 och 6950) i slingan? Behöver man större radiator? Räcker pumpen? Det kanske blir billigare att plocka ihop lösa delar, men jag är lat :).

Om någon har en annan lösning att föreslå så får ni gärna göra det också. Jag vill alltså kyla ovanstående grafikkort samt en AMD Phenom II 3,5GHz på enklaste och billigaste sätt, gärna med en enda 120mm-radiator om det går, då passar nämligen hela klabbet inuti lådan :). Jag är inte ute efter överklockning, bara en ljuv tystnad i mitt arbetshörn!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Hur funkar ovannämnda kit om man lägger till ett GPU-block? Jag har ett ASUS EAH6950, som i princip är det enda som låter i min dator idag, men det låter en hel del! Skulle det funka att köpa det där kittet, lite extra kopplingar och slangar, och bara stoppa in ett GPU-block typ EK FC6970 (som ska passa både 6970 och 6950) i slingan? Behöver man större radiator? Räcker pumpen? Det kanske blir billigare att plocka ihop lösa delar, men jag är lat :).

Om någon har en annan lösning att föreslå så får ni gärna göra det också. Jag vill alltså kyla ovanstående grafikkort samt en AMD Phenom II 3,5GHz på enklaste och billigaste sätt, gärna med en enda 120mm-radiator om det går, då passar nämligen hela klabbet inuti lådan :). Jag är inte ute efter överklockning, bara en ljuv tystnad i mitt arbetshörn!

Det kommer bli väldigt tight om du bara har en 120mm rad, jag skulle minst lägga till en till 120mm kanske en 240mm rad.

Visa signatur

Permalänk

Hmm, passar inte så bra i lådan bara. Om jag kör push-pull på en 120mm? Har inte så stor koll på hur mycket bättre det kyler...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag skulle säga att det räcker. En 240 räcker garanterat.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Hmm, nu blir jag osäker. FÅr kanske plocka fram dremeln och göra lite större hål :).

Eller: Jag kanske kan passa in två 120mm-radiatorer på olika ställen. Funkar det att koppla dem i serie, eller tappar man en massa kyleffekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Hmm, nu blir jag osäker. FÅr kanske plocka fram dremeln och göra lite större hål :).

Eller: Jag kanske kan passa in två 120mm-radiatorer på olika ställen. Funkar det att koppla dem i serie, eller tappar man en massa kyleffekt?

Vad menar du med Serie? 2 direkt typ på varandra? Eller på 2 olika ställen, om det är på varandra vet jag inte, men om du har dem på olika stället förlorar du inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kopplat in min pump (EK DCP 2.2) till min fläktkontroller för att minska ljudet, och undrar, kommer det funka i längden? Har den här kontrollern: http://www.inet.se/artikel/6308525/zalman-zm-mfc1-plus-flaktk...

Tänkte om kontrollern kanske kan gå sönder om den får för mycket ström eller liknande.

Permalänk
Skrivet av pAcKiE:

Vad menar du med Serie? 2 direkt typ på varandra? Eller på 2 olika ställen, om det är på varandra vet jag inte, men om du har dem på olika stället förlorar du inget.

Nej, jag menade i två olika 120mm-hål i chassit, med slang emellan. Borde iofs gå att sätta dem "på" varandra också, men det blir nog inte lika effektivt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickenbacker:

Nej, jag menade i två olika 120mm-hål i chassit, med slang emellan. Borde iofs gå att sätta dem "på" varandra också, men det blir nog inte lika effektivt...

Du förlorar ingenting på att ha dem i 2 olika hål, det är så man ska ha

Så det skulle bli perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så satte jag ihop ett eget paket istället för det färdiga, har ingen lust att hålla på att byta ut delar efterhand, villa ha allt rätt på en gång.

Har en fråga dock, i princip samma fråga som voro12, jag valde EK DCP4.0 pumpen för att kunna uppgradera när jag får fatt i ett lite större chassi. Min fråga är om jag kan koppla in den till fläktkontroller och strypa den.

Men fläktkontrollen säger: "Fan Channels: 4 (max. 1 Ampere / max. 12 W)

På pumpen så står det:
Power Consumption: 18W
Load current: 1.8A

Detta gör väl att jag inte kan köra pumpen på fläktkontrollen? Är inte så jätte kunnig med detta om ellära. Men jag undrar om jag inte kan koppla in pumpen på två kanaler på fläktkontrollen? kanske inte alls funkar men skadar inte att fråga.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så satte jag ihop ett eget paket istället för det färdiga, har ingen lust att hålla på att byta ut delar efterhand, villa ha allt rätt på en gång.

Har en fråga dock, i princip samma fråga som voro12, jag valde EK DCP4.0 pumpen för att kunna uppgradera när jag får fatt i ett lite större chassi. Min fråga är om jag kan koppla in den till fläktkontroller och strypa den.

Men fläktkontrollen säger: "Fan Channels: 4 (max. 1 Ampere / max. 12 W)

På pumpen så står det:
Power Consumption: 18W
Load current: 1.8A

Detta gör väl att jag inte kan köra pumpen på fläktkontrollen? Är inte så jätte kunnig med detta om ellära. Men jag undrar om jag inte kan koppla in pumpen på två kanaler på fläktkontrollen? kanske inte alls funkar men skadar inte att fråga.

Jag kör min pump i min fläktkontroller nu och det funkar bra Tänkte att eftersom det är fläktkontrollern som ger ut ström till pumpen så är det värsta som kan hända att den inte går i maxfart om inte strömmen räcker till (gissar bara). Men det funkar iaf. bra för mig, kör den i lägsta hastighet när Jag surfar osv. och ökar bara lite när jag spelar. Tror inte att den behöver gå i max någon gång. Rejäl skillnad på ljudnivån blev det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag kör min pump i min fläktkontroller nu och det funkar bra Tänkte att eftersom det är fläktkontrollern som ger ut ström till pumpen så är det värsta som kan hända att den inte går i maxfart om inte strömmen räcker till (gissar bara). Men det funkar iaf. bra för mig, kör den i lägsta hastighet när Jag surfar osv. och ökar bara lite när jag spelar. Tror inte att den behöver gå i max någon gång. Rejäl skillnad på ljudnivån blev det iaf.

Okej, ska testa och se vad som händer sen när jag får pumpen. Det är precis det jag tänker, vill inte att den ska gå i max fart hela tiden och låta förjäkligt vilket jag antar att den kommer göra. Speciellt eftersom att jag valde EK's kraftigaste pump och ska ha en singel 120mm rad enbart just nu.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite för en fråga.

har plockat ihop ett System från EK, skulle gärna ta emot några kommentarer på det jag valt då det kommer bli mitt första bygge med vatten:

http://img20.imageshack.us/i/ekwater1.png/

Rätt grejer?Bra grejer?Ngt som saknas?

Bättre att beställa direkt från EK? sett att Aquatuning har deras grejer men med lite extra påslag.

aja, alla tankar är välkomna då jag inte vill göra bort mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Lånar tråden lite för en fråga.

har plockat ihop ett System från EK, skulle gärna ta emot några kommentarer på det jag valt då det kommer bli mitt första bygge med vatten:

http://img20.imageshack.us/i/ekwater1.png/

Rätt grejer?Bra grejer?Ngt som saknas?

Bättre att beställa direkt från EK? sett att Aquatuning har deras grejer men med lite extra påslag.

aja, alla tankar är välkomna då jag inte vill göra bort mig.

Ser bra ut och borde räcka. Skulle dock rekommendera www.coolingstuff.se, bra priser, schysst service.
Samt att man brukar få rabbat om man pratar lite med honom innan

Ska du köra färdigblandat kylmedel eller kör du destillerat vatten+kalk borttagning?

Du skulle kanske köpa en lite mindre reservoar, då en 250 är väldigt stor, 250mm svår att få in snyggt i de flesta chassin, bytte min till en 150mm, mycket bättre

Glöm bara inte att skölja ur radiatorn med destillerat vatten innan du använder den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Ser bra ut och borde räcka. Skulle dock rekommendera www.coolingstuff.se, bra priser, schysst service.
Samt att man brukar få rabbat om man pratar lite med honom innan

Ska du köra färdigblandat kylmedel eller kör du destillerat vatten+kalk borttagning?

Du skulle kanske köpa en lite mindre reservoar, då en 250 är väldigt stor, 250mm svår att få in snyggt i de flesta chassin, bytte min till en 150mm, mycket bättre

Glöm bara inte att skölja ur radiatorn med destillerat vatten innan du använder den.

Ska köpa ett 800D, så borde få plats med en 250 eller?

angående kylmedel vs Dest vatten så har jag inte läst tillräckligt mycket för att säga ngt, vilket är vanligast/bäst ?