Grafikkortet hinner inte ladda grafiken?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet hinner inte ladda grafiken?

Hej, har ett ganska mystiskt problem, när jag spelar så kan texturerna helt plötsligt bara ploppa upp.
Svårt att förklara men jag installerade LOTRO igår och testade, sprang runt lite och helt plötsligt ploppade en hel skog upp, sen backade jag ett par steg och så försvann den igen, det är som om att grafikkortet behöver glasögon...

Samma när jag spelar BC2 och zoomar in med sniperna så ser jag massor av träd och sånt som jag inte ser när jag inte zoomar. Ett annat exempel är att skuggorna ser ut som skit på husen men sen när man går närmare så blir de snygga, samma med stenar och annat. Det är som att jag har nån sorts cirkel av schysst grafik runt mig och allt annat är fult. (dåligt förklarat.org)

Somsagt svårt att förklara men det är riktigt störande.

Mitt grafikkort är ett xfx 5770 frabriks OC, aldrig sett det gå över 65 grader när jag spelar, har 11.5 drivrutinerna och grafikkortet får tillräckligt med ström (Corsair 550w)

Håller grafikkortet på att gå sönder eller kan man fixa detta?

Permalänk
Medlem

Är nog faktiskt helt normalt beteende, och beror inte på din hårdvara, skriv o klaga till speltillverkaren istället, låter lite som konsolporting också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är spelets begränsning och naturligtvis även ditt grafikkorts, det kallas ofta för "view distance" och kan i en del fall ställas in i spelet. Hur starkt ditt grafikkort är sätter begränsningen då FPS:en faller rätt markant ju längre "VD" du har.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är helt normalt och brukar kallas Level of Detail. Går oftast att ställa in i spelets grafikinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är helt normalt och brukar kallas Level of Detail. Går oftast att ställa in i spelets grafikinställningar.

Grejen är ju att jag lirar LOTRO med "ultra high" inställningar och min kusin som sitter på en sämre dator har inte dessa problemen

Skrivet av Jalle64:

Detta är spelets begränsning och naturligtvis även ditt grafikkorts, det kallas ofta för "view distance" och kan i en del fall ställas in i spelet. Hur starkt ditt grafikkort är sätter begränsningen då FPS:en faller rätt markant ju längre "VD" du har.

FPSen är ju bra, 50+ och jag har maxade inställningar på LOTRO

Skrivet av ggustavsson:

Är nog faktiskt helt normalt beteende, och beror inte på din hårdvara, skriv o klaga till speltillverkaren istället, låter lite som konsolporting också

LOTRO är väl ingen konsollport? och normalt beteende? så man måste leva med att grafiken ser ut som skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetån:

Grejen är ju att jag lirar LOTRO med "ultra high" inställningar och min kusin som sitter på en sämre dator har inte dessa problemen

Leta efter "View Distance" eller liknande i grafikinställningarna som Jalle64 sa. Ibland räcker det inte bara att klicka i Ultra för att allt ska sättas på det högsta.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

Är helt övertygad om att det är nått som skiljer emellan din och dins kusins dator som gör det där, tex du kanske har mindre minne på grafikortet, din kusin kanske spelar i en lägre upplösning, eller ni har olika grafikkort med olika drivrutiner kanske helt olika GPU, även olika RAM kan inverka, eller bara du som missat nån inställning, som sagt normalt beteende som kallas View Distance eller view of detail, men inte sagt att man kanske inte kan göra nått åt det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tror ni har missuppfattat mitt problem, jag ser långt men när jag går närmare tillexempel ett hus så kan helt plötsligt husets tegelstenar ploppa upp, även när man är ute och rider så kan träd och andra texturer ploppa upp ju närmre man kommer. Jag har view distance på max.

Edit: Jag har dessutom bättre dator än min kusin, han har en q995 processor tror jag den heter i 2.0ghz och ett ganska gammalt grafikkort, (han laggar på WoW lol)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag tycker att vi lämnar Harry Potter och potatisar utanför den här tråden, och återgår till ämnet.

Acetån: Kan du ta lite screenshots på ditt problem? Då blir det lättare för oss att avgöra om det är normalt eller inte. Jag har också LotRO, så jag kan i så fall hoppa in och jämföra hur det ser ut för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

*Tråd rensad*

Jag tycker att vi lämnar Harry Potter och potatisar utanför den här tråden, och återgår till ämnet.

Acetån: Kan du ta lite screenshots på ditt problem? Då blir det lättare för oss att avgöra om det är normalt eller inte. Jag har också LotRO, så jag kan i så fall hoppa in och jämföra hur det ser ut för mig!

Yes, ska förmodligen lira lite sen, om jag får ordning på det kan jag filma lite å lägga det på youtube

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Acetån:

Yes, ska förmodligen lira lite sen, om jag får ordning på det kan jag filma lite å lägga det på youtube

Film går också bra, men då måste den vara högupplöst för att man ska kunna se detaljer! Jag tror att screenshots blir enklast.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Film går också bra, men då måste den vara högupplöst för att man ska kunna se detaljer! Jag tror att screenshots blir enklast.

Videon funkade inte att ladda upp, hoppas du ser på bilderna, kan ladda upp fler om du vill

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma företeelse som du beskriver i BC2 och jag kör med alla inställningar på högsta utom AA som jag satt på x8. Att ett spel har olika detaljrikedom på olika avstånd är inte ovanligt då det är ett effektivt sätt att spara på mängden polygoner. Att skogar "ploppar" upp framför dig, eller att grässtrån växer som en våg framför dig är ett resultat av detta. Som flera nämnt tidigare finns det något som heter View distance som begränsar detta fenomen, men det kommer att kosta dig en hel del fps.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag har exakt samma företeelse som du beskriver i BC2 och jag kör med alla inställningar på högsta utom AA som jag satt på x8. Att ett spel har olika detaljrikedom på olika avstånd är inte ovanligt då det är ett effektivt sätt att spara på mängden polygoner. Att skogar "ploppar" upp framför dig, eller att grässtrån växer som en våg framför dig är ett resultat av detta. Som flera nämnt tidigare finns det något som heter View distance som begränsar detta fenomen, men det kommer att kosta dig en hel del fps.

Jag har max view distance, asså jag ser långt men inga grejer, sen när jag går närmre så laddas dom lixom.
Spelade in ett klipp från LOTRO där jag går och helt plötsligt blir ett skitstort berg tydligt, blev nästan rädd

Permalänk
Medlem

på WoW så har dom inställning för Mark detaljer, kanske finns något sånt på Lotro?(inte spelat Lotro så vet ej) för bilderna du har laddat upp, ser helt normalt ut, enligt mig

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

Testa att ladda hem nyare drivrutiner, om inte det fungerar får du helt enkelt leva med det.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowling:

på WoW så har dom inställning för Mark detaljer, kanske finns något sånt på Lotro?(inte spelat Lotro så vet ej) för bilderna du har laddat upp, ser helt normalt ut, enligt mig

Har det igång, har detta problemet på alla spela jag spelar förutom HoN =/

Skrivet av Haibane:

Testa att ladda hem nyare drivrutiner, om inte det fungerar får du helt enkelt leva med det.

Ska testa det, men ska köpa nytt grafikkort när 7000-serien kommer, tror du jag kommer ha samma problem då?

Permalänk
Medlem

Det låter precis som mitt 5750 i bfbc2 med LOW inställningar. Inte sett detta fenomen nu med nya datorn.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Inställningar

Gå in under Options - ´"Advanced Graphics" och se till att:

Object Draw Distance - Ultra High

Landscape Draw Distance - Very High

Frill Distance - Ultra High

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acetån:

Ska testa det, men ska köpa nytt grafikkort när 7000-serien kommer, tror du jag kommer ha samma problem då?

Högst sandsynlig då det är kodning av spelet som ligger bakom detta fenomen.
Cull Distance volumes är ett sätt att optimera baserad på avståndet mellan dig och ett objekt, det är ingen anledning att ladda högsta texturen när du är så långt undan att objektet bara är någon pixel stor, när du sedan kommer närmre laddas texturen och det ser ut som den "poppar" fram, kan vara störande i mellanåt men inget du kan fixa med bättre hårdvara.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds