MSI GE620DX-291NE någon som har testat?

Permalänk

5 dagar senare!

Personliga reflektioner hittills.

Gillar skärmen, tycker den är skarp och ger bra färger. Men då har jag haft en 3000kr Compaq och en EeePC 10.1" de senaste 2 åren. Men nyligen även skaffat en Ipad och den kör IPS skärmen och tycker nog denna är skarp nog och betraktningsvinkeln är bra.

Vikten känns lite stor men så har jag små andra prylar så det är väl inte riktigt rättvist. Men den var några cm bredare än min sambos 15.4" dator. Såg lite stor ut i jämförelse. Inte så mycket man tänker på då jag har denna som "stationär" dator och ska inte bära omkring på den.

Tangentbordet är bra, skönt att skriva på. Om man spelar krävande spel så kan det bli ganska varmt vid just vänstra delen av tangentbordet dock, inte jätte mycket men det känns.

Touchpaden är som många skrivit inget vidare om man är van att kunna scrolla med 2 fingrar, men det funkar, ev. en vane sak. Själv kör jag bara med mus då jag inte är så förtjust i touchpads överhuvudtaget, men föredrar de andra ändå.

Något jag inte gillar är att man måste starta ett program som heter S-bar annars kan man inte öppna dvd brännaren, om man inte vill gå in i utforskaren och högerklicka och välja "mata ut". Ingen av de andra knapparna som finns uppe vid Ström knappen funkar heller, skulle gärna att man själv kunde välja vad som skulle startas med dem. Har inte lagt ner så mycket energi på det än, men kanske finns en lösning.

Ljudet är schysst tycker jag, men har mest kört några spel men inga problem där inte!

Sedan grafikkortet är schysst, kört många nya spel i bra upplösning.

Windows Experience Index ger:
Processor 6.8
Minne 5.9
Skrivbord 4.7 (Intel 3000)
Spel 6.8 (Nvidia GT555m)
Hårddisk 5.9 (7200rpm, låter lite hela tiden)

Men överlag är Jag iaf riktigt nöjd! Och för det här priset också! Så förhoppningsvis klarar man några år innan man ska byta.

Permalänk
Skrivet av bavervagen:

Personliga reflektioner hittills.

Tack för intrycken! Är det i5- eller i7-modellen du har?

Och kan du beskriva lite närmare vad det är som är så dåligt med touchpaden? Är den oprecis, eller vad är det som gör den så otrevlig att använda?

Permalänk
Skrivet av RoadHazard:

Tack för intrycken! Är det i5- eller i7-modellen du har?

Och kan du beskriva lite närmare vad det är som är så dåligt med touchpaden? Är den oprecis, eller vad är det som gör den så otrevlig att använda?

Skaffade själv i5 modellen.

Som flera skrivit så är det med scrollningen, man måste trycka på sidan om touchpaden, uppe eller nere på högersida om den för att scrolla, går inte att dra med fingret alls utan man måste hålla det där. Men det kan kanske funka bra ifall man börjar använda det mera så man blir van, själv kommer jag inte använda touchpaden särskilt ofta. Knapparna är sådär också, lite trögare än de på min Asus EeePC.

Lyckades få in Amerikanskt tangentbords layout på något vis förut, tog ett tag innan jag fattade varför alla tangenter var helt fel. Så tog bort det helt så jag bara har svenskt inlagt så kan jag inte "råka" switcha igen

En liten synpunkt till är dessa klistermärken de ska envisas och sätta dit (varför inte på under sidan isf), drog bort alla mina (7-8 tror jag det var), men satt rejält några av dem, men nu är den schysst!

Permalänk
Medlem

Inga som har lust å slänga upp några bilder? Helst inte med blixt hehe

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Medlem

Yeah, jag vill också se nya bilder. Jag håller på att sälja min macbook för att köpa den datorn. När alla andra köper mer och mer Apple produkter då säljer jag mina
När jag jobbade som Grafisk Formgivare en Mac var en måste. Nu har alla mac, inte för att dem är bra för vad dem gör utan för att det är ett trend. Och sen byggs den Apple-net: har du en iphone, då är det bättre att ha en mac för då fungerar allt bättre, osv.

Ok, det var lite OT. Men som sagt, jag vill se flera bilder. Är det någon som vet om man kan köpa den här dator på Media Mark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bavervagen:

Skaffade själv i5 modellen.

Som flera skrivit så är det med scrollningen, man måste trycka på sidan om touchpaden, uppe eller nere på högersida om den för att scrolla, går inte att dra med fingret alls utan man måste hålla det där. Men det kan kanske funka bra ifall man börjar använda det mera så man blir van, själv kommer jag inte använda touchpaden särskilt ofta. Knapparna är sådär också, lite trögare än de på min Asus EeePC.

Lyckades få in Amerikanskt tangentbords layout på något vis förut, tog ett tag innan jag fattade varför alla tangenter var helt fel. Så tog bort det helt så jag bara har svenskt inlagt så kan jag inte "råka" switcha igen

En liten synpunkt till är dessa klistermärken de ska envisas och sätta dit (varför inte på under sidan isf), drog bort alla mina (7-8 tror jag det var), men satt rejält några av dem, men nu är den schysst!

Jag installerade drivrutinerna till touchpaden och då kan man välja att ha vanlig scrollning genom att dra med fingret på sidan istället för att trycka (eller ha båda två aktiverade). Fortfarande kass men iaf något.

Permalänk
Skrivet av grantopp:

Jag installerade drivrutinerna till touchpaden och då kan man välja att ha vanlig scrollning genom att dra med fingret på sidan istället för att trycka (eller ha båda två aktiverade). Fortfarande kass men iaf något.

Aha, så det går alltså att aktivera? Låter bra. Vad är det som fortfarande är kasst då (förutom knapparna)?

Permalänk
Medlem

Tydligen har alina tagit bort sina pga msi kanske inte kan leverera + att de sagt en ny modell är på väg ut!

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Tydligen har alina tagit bort sina pga msi kanske inte kan leverera + att de sagt en ny modell är på väg ut!

Ny modell som ska ersätta den här, som alldeles nyss har kommit ut...?

Inet har iaf ändrat sitt beräknade datum då datorn kommer finnas inne på deras centrallager till 18 augusti, dvs i övermorgon.

Permalänk
Medlem

Ja vanliga utan dx kom väl ut strax innan dx? Kan hända mycke i databranschen

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Janne1:

Ja vanliga utan dx kom väl ut strax innan dx? Kan hända mycke i databranschen

Jo, absolut. Någon aning om vad den nya skulle kunna vara då? En helt ny modell, eller en annan konfiguration av 620DX (utöver de två vi redan har)?

Permalänk

Jag tror inte det är någon ny på gång. Tror Alina menade I7an som är på väg till dem eftersom de tidigare bara haft I5an. Själv pratat med Alina och de sa typ "Det verkar vara en I7 på gång också" Så vet inte om de har sån koll. Det är vad jag tror iaf

Permalänk
Medlem

Affärena borde anställa folk från forum som har bra koll hehe. Får se vad de säger imorgon.

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av bavervagen:

Personliga reflektioner hittills.

Gillar skärmen, tycker den är skarp och ger bra färger. Men då har jag haft en 3000kr Compaq och en EeePC 10.1" de senaste 2 åren. Men nyligen även skaffat en Ipad och den kör IPS skärmen och tycker nog denna är skarp nog och betraktningsvinkeln är bra.

Vikten känns lite stor men så har jag små andra prylar så det är väl inte riktigt rättvist. Men den var några cm bredare än min sambos 15.4" dator. Såg lite stor ut i jämförelse. Inte så mycket man tänker på då jag har denna som "stationär" dator och ska inte bära omkring på den.

Tangentbordet är bra, skönt att skriva på. Om man spelar krävande spel så kan det bli ganska varmt vid just vänstra delen av tangentbordet dock, inte jätte mycket men det känns.

Touchpaden är som många skrivit inget vidare om man är van att kunna scrolla med 2 fingrar, men det funkar, ev. en vane sak. Själv kör jag bara med mus då jag inte är så förtjust i touchpads överhuvudtaget, men föredrar de andra ändå.

Något jag inte gillar är att man måste starta ett program som heter S-bar annars kan man inte öppna dvd brännaren, om man inte vill gå in i utforskaren och högerklicka och välja "mata ut". Ingen av de andra knapparna som finns uppe vid Ström knappen funkar heller, skulle gärna att man själv kunde välja vad som skulle startas med dem. Har inte lagt ner så mycket energi på det än, men kanske finns en lösning.

Ljudet är schysst tycker jag, men har mest kört några spel men inga problem där inte!

Sedan grafikkortet är schysst, kört många nya spel i bra upplösning.

Windows Experience Index ger:
Processor 6.8
Minne 5.9
Skrivbord 4.7 (Intel 3000)
Spel 6.8 (Nvidia GT555m)
Hårddisk 5.9 (7200rpm, låter lite hela tiden)

Men överlag är Jag iaf riktigt nöjd! Och för det här priset också! Så förhoppningsvis klarar man några år innan man ska byta.

Har några frågor till dig som äger just denna laptop som jag själv tänkte inskaffa så snart som möjligt. Du tala om att man kan inte mata ut dvd/cd läsaren, finns det ej någon knapp, undrar detta fall eftersom vill installera Windows 7 Professional x64 istället för att köra med allt normala man får med. Sedan undrar jag hur fungerar detta med optimus, har problem uppstått? Kan du välja själv vilket som skall vara primär?
Har andra små frågor, men tror inte de kan bli besvarade eftersom, ni kanske använder det man fick med Win7 homepremium64.
Tack i förhand !

Permalänk
Medlem

I bios finns det ingen setting att välja primär grafikkort, den görs automatisk. Enda problemet med det är att man inte kan använda nvidia-kontrolpanel att justera over/underscan när man använder hdmi, men måste använda Intels skitprogram.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är intresserad av i5-modellen, men jag undrar om nån med säkerhet kan säga om den har 1x4Gb eller 2x2Gb i RAM-minne!?

Permalänk
Skrivet av NoClue:

I bios finns det ingen setting att välja primär grafikkort, den görs automatisk. Enda problemet med det är att man inte kan använda nvidia-kontrolpanel att justera over/underscan när man använder hdmi, men måste använda Intels skitprogram.

Så du menar att man kan inte använda sig utav nvidias kontrollpanel för detta? Utan måste välja genom intel?
Alltså finns ingen optimus function, så om jag skulle exempelvis formatera hela disken för att installera fräsh Win7, så är det första den installerar är med intels HD 3000?
Jag, har inget emot att använda det för installerade men de brukar lägga till massa saker och massa processer körs som tynger ner den.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Så du menar att man kan inte använda sig utav nvidias kontrollpanel för detta? Utan måste välja genom intel?
Alltså finns ingen optimus function, så om jag skulle exempelvis formatera hela disken för att installera fräsh Win7, så är det första den installerar är med intels HD 3000?
Jag, har inget emot att använda det för installerade men de brukar lägga till massa saker och massa processer körs som tynger ner den.

Tack i förhand.

Som jag upfattad det funkar optimus automatisk och Intel är primär grafikkort, fick inte nvidia-kontrolpanel att funka när jag provade se på film genom hdmi.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Är den Asus G53SW mycket bättre än den här datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockko:

Hej!
Jag är intresserad av i5-modellen, men jag undrar om nån med säkerhet kan säga om den har 1x4Gb eller 2x2Gb i RAM-minne!?

1x4Gb
(Elixir 4gb 2Rx8 PC-10600s-9-10-F2.1333)

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Fick hem min 620DX idag från Alina, snabb leverans och det är jag nöjd över. En sak jag funderar lite över är att det verkar som att man inte kan byta eller plocka ur hårddisken utan att bryta garantin, är det verkligen så dumt? Då kan man ju inte sätta in en ssd utan att bricka garantin då...Har fått för mig att jag läst att de finns en extra plats för hårddisk med, vet inte om jag dröm eller rört ihop det för hittar ingen direkt info, nån som vet?
Ang touchpaden, ja kanske inte den bästa jag kännt, absolut inte. Dock användbar, lite vanesak att smeka knottrorna och på ett sätt ganska behändigt att knappa ner scrollningen istf att smeka ner. Men är man van vid silkeslen scroll typ macbook så blir man nog besviken. Tycker ändå inte det är nån dealbreaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoClue:

1x4Gb
(Elixir 4gb 2Rx8 PC-10600s-9-10-F2.1333)

Perfekt tackar!

Var det krångligt att komma åt minnet? Funderar på att uppgradera den till 8Gb i RAM på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockko:

Var det krångligt att komma åt minnet? Funderar på att uppgradera den till 8Gb i RAM på en gång.

Väldigt lätt, ta bort batteri -> 3skruvar + 1skruv under waranty void lappen -> rev lös luckan...tada!

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Man måste bryta garantin för å uppgradera minnet??? Låter helsjukt isf

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Skrivet av Dedalo83:

Är den Asus G53SW mycket bättre än den här datorn?

Bättre grafikkort, annars nej.

Skrivet av PippiRull:

En sak jag funderar lite över är att det verkar som att man inte kan byta eller plocka ur hårddisken utan att bryta garantin, är det verkligen så dumt?

Skrivet av Janne1:

Man måste bryta garantin för å uppgradera minnet??? Låter helsjukt isf

Låter onekligen dumt... RAM och HDD är ju det man förväntar sig kunna uppgradera utan problem på en laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoadHazard:

Bättre grafikkort, annars nej.

Låter onekligen dumt... RAM och HDD är ju det man förväntar sig kunna uppgradera utan problem på en laptop.

Verkar som att det är så ja. Helt fullkomligt urbota korkat av Msi att göra så, snacka om dealbreaker. Tror jag kollar upp med Alina idag om retur av den för mår inte bra med vetskapen att jag måste lämna in på service för att uppgradera ram-minnet. En liten varning till er som funderar på den här laptopen, vill ni ha nån som helst kontroll över den, KÖP INTE den här. Mer jailad än apple trodde jag inte gick, men tydligen så gör det. Ska bara undersöka lite mer under dagen, så man inte sitter och sprider lögner, men verkar ju som att det är så här.
Gå in på Msi:s facebook-sida och ställ frågor eller liknande vetja

Permalänk
Medlem

Jag undrar om den här datorn kan klara BT3 (när det kommer) och andra nyare spel... är det någon som har provat?

Permalänk
Skrivet av NoClue:

Som jag upfattad det funkar optimus automatisk och Intel är primär grafikkort, fick inte nvidia-kontrolpanel att funka när jag provade se på film genom hdmi.

Är detta en nackdel eller fördel?
Så du kan ej välja om applikationen skall köra med nvidia GPU:n istället för intel GPU:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirnocirno:

Är detta en nackdel eller fördel?
Så du kan ej välja om applikationen skall köra med nvidia GPU:n istället för intel GPU:n?

Nackdel att använda intels program, over/underscan justering är så fult gjort. Ska prova på min egen TV som klarar att pixelmappa...

Inte manuelt ...kanske sitter det nån referens lista i drivers eller nånstans på vilka program får använda nvidia Grafikkort... men har inte tid att rota just nu.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Skrivet av NoClue:

Nackdel att använda intels program, over/underscan justering är så fult gjort. Ska prova på min egen TV som klarar att pixelmappa...

Inte manuelt ...kanske sitter det nån referens lista i drivers eller nånstans på vilka program får använda nvidia Grafikkort... men har inte tid att rota just nu.

Blir detta något problem om du skall spelar spel eller så?
Finns det någon spel som ej fungerar, känns jätte konstigt om intel kortet är primär och inte nvidia kortet kommer det inte blir slö?

Jag vill gärna köpa denna laptop men har funderingar om exempelvis "source" spel fungerar vid 1920x1080 samt om bad company 2 kommer fungera.
Men som sagt verkligen skumt att intel GPU primärt...