Permalänk
Medlem
Skrivet av zwelegacy:

Foundation - Isaak Asimov Har hört talas om boken under lång tid och att den ska vara bra, har undviket den av någon anledning, men ryktena om att den ska vara bra stämmer!

Har själv läst hela serien inklusive "prequlesen" "Preludium till stiftelsen" och "Hari Seldon och stiftelsen", samt även de tre böckerna Foundations Fear, Foundation and Chaos, Foundations triumph (som inte är skrivna av Asimov utan endast försöker spinna vidare lite).

Själva titlarna på böckerna låter ju verkligen hur tråkiga som helst. Jag menar en stiftelse låter ju inte direkt som något spännande...
Det verkar också vara så att antingen gillar man verkligen böckerna eller så hatar man dom. De passar ju kanske inte för folk som vill ha action hela tiden, utan mer för filosofiskt lagda som vill tänka till lite.
Speciellt det viktigaste och intressanta begreppet "psykohistoria" har givit upphov till många diskussioner.
Skulle en sådan vetenskap vara möjlig i någon mån i verkligheten ?

Skrivet av Elgot:

Nejdå, den var faktiskt ofta oväntat fängslande och endast stundom en smula seg.

Det verkar också vara en lite filosofisk bok, fast med en mer politisk baktanke.
Jag har vänner som läst den och förklarat lite och vi har bråkat en del om den politiska baktanken.
Tydligen ska tanken vara boken propagerar för att ett fåtal personer på samhällets topp (i bokens fall en person John Galt) ska vara så himla viktiga att inget skulle fungera utan dem.

För mig låter det som något någon av alla toppchefer i något storföretag skrivit för att motivera sin omotiverade jättebonus. Jag ser dem mer som systemets bladlöss än nödvändiga kugghjul.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Läste senast Skinema av Chris Nieratko. Det är snubbe som skriver porr-recensioner i tidningen Vice.
Det är en samling krönikor kan man väl säga i skön Gonzo-stil. Krönikorna handlar sällan om filmerna i sig utan om han egna
sjuka strapatser.

Innan det så var det Dear Diary av Leslie Arfin. En brud som gick ner i knark-träsket och sin väg tillbaka.
Hon fick oxå ett kneg på vice senare.

Nu läser jag en bok om vice historia och senare blir det alla samlade Do's and Don'ts.

Ja ja, jag är lite hooked på allt som har med vice att göra; men det är ju dock världens kanske bästa tidning.

Spana in vice.tv. Epicly latered är the shit.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

The wise mans fear - Bok 2 i Patrick Rothfuss The Kingkiller Chronicle.

Gillar man fantasy så är dessa ett måste att läsa.

Permalänk
Medlem

Googlekoden
Dussinbok. Temat är känt. Upplägget är känt. Problematiseringen är känd.
Den är bitvis rolig att läsa, rätt bra, men tyvärr ganska gnällig och upprepande. Namedropping och sammanfattade intervjuer för dem som vill få en snabb överblick över företagets kugghjul. Den skulle kunna vara kortare utan att det märktes. Den var dock billig på ICA så varför inte?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Tydligen ska tanken vara boken propagerar för att ett fåtal personer på samhällets topp (i bokens fall en person John Galt) ska vara så himla viktiga att inget skulle fungera utan dem.

För mig låter det som något någon av alla toppchefer i något storföretag skrivit för att motivera sin omotiverade jättebonus. Jag ser dem mer som systemets bladlöss än nödvändiga kugghjul.

Nja, det argumenteras väl snarare för att entreprenörskap och driftighet (och övrigt väl utfört arbete) gynnar samhället mera än avundsjuka och gnäll?

Permalänk
Medlem

Läste Hannibal och Hannibal upptakten. Sista boken var alldeles för kort och dom stora förflytningar i tiden gjorde hela berättelsen lite osammanhängande och utspädd men annars så tyckte jag om berättarstilen vilken påminde ganska mycket om den i Hannibal

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Brave new world. Tyckte den var riktigt bra. Ska försöka mig på Ulysses (Odysseus) som nästa bok tänkte jag.

Visa signatur
Permalänk

Läste ut boken "Interface" av Neal Stephenson för någon dag sedan.
Gillade den lite dålda humorn i boken och den svaga nyansen av sci-fi som inte tog det för långt.
http://www.amazon.com/Interface-Neal-Stephenson/dp/0553383434...

Rekommenderas för personer som undrar vad samhällsgruppen "Ekonomic Roadkill" eller "Post-Confederate Gravy Eater" har för funderingar under det amerikanska presidentvalet.

Permalänk
Medlem

Blodbadet på rwandiska flyktingar i zaire - vittnesmålen från den överlevande

Ingen direkt underhållande bok. Men intressant och givande. Jag vet vem "huvudpersonen" är då han var franskalärare på min förra skola. Då hade jag ingen aning om vad han har gått igenom, men nu har jag det.
För er som är intresserade i lite historia borde läsa den där boken.

http://www.amazon.fr/Blodbadet-Rwandiska-Flyktingar-Vittnesma...
(Franska amazon, lyckades inte hitta någon engelsk länk. Boken finns på franska och svenska)

Och boken innan det var Edge of Destiny http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=94444 mycket bra bok, ett måste för att Guild Wars fans

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Nu läste jag inte utan lyssnade på ljudbok, men det var iallafall "I am legend". Intressant bok och skiljde sig en hel del från filmen, då boken skrevs nån gång på 1950-talet, men grundtemat är i princip detsamma. Kan rekommenderas till er skräck/vampyr/zombieish-nördar

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Dan Brown "Den förlorade symbolen"
Märks tydligt att han försökte göra samma sak som i Da Vinci koden och som han delvis lyckades också med i Änglar och Demoner men slutet och handlingen blir inte lika överaskande och själva storyn är inte alls lika djup som föregångarna. Han borde satsa mer på någonting nytt som han gjorde i "I cirkelns mitt" istället för att försöka återskapa en story som redan finns

EDIT:
Oh glömde att Änglar och demoner samt I cirkelns mitt kom ut före Davinci koden men det ändrar inte på faktum att han det är redan gjort och någonting helt nytt bör göras om han nu skulle vilja skriva en ny bok

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

World War Z

Världens bästa zombiebok, även en kommande film med Brad Pitt i huvudrollen.

It stretched to the horizon: sedans, trucks, buses, RVs, anything that could drive.
I saw tractors, I saw a cement mixer. Seriously, I even saw a flatbed with nothing but a giant
sign on it, a billboard advertising a “Gentlemen’s Club.” People were sitting on top of it.
People were riding on top of everything, on roofs, in between luggage racks. It reminded
me of some old picture of trains in India with people hanging on them like monkeys.

All kinds of crap lined the road—suitcases, boxes, even pieces of expensive furniture. I
saw a grand piano, I’m not kidding, just smashed like it was thrown off the top of a truck.
There were also a lot of abandoned cars. Some had been pushed over, some were
stripped, some looked burned out. I saw a lot of people on foot, walking across the plains
or alongside the road. Some were knocking on windows, holding up all kinds of stuff. A
few women were exposing themselves. They must have been looking to trade, probably
gas. They couldn’t have been looking for rides, they were moving faster than cars. It
wouldn’t make sense, but…[shrugs].

Back down the road, about thirty miles, traffic was moving a little better. You’d think the
mood would be calmer.
It wasn’t. People were flashing their lights, bumping the cars in
front of them, getting out and throwing down. I saw a few people lying by the side of the
road, barely moving or not at all. People were running past them, carrying stuff, carrying
children, or just running, all in the same direction of the traffic. A few miles later, I saw
why. Those creatures were swarming among the cars.
Drivers on the outer lanes tried to veer off the road, sticking in the mud, trapping the inner lanes.
People couldn’t open their doors. The cars were too tightly packed.
I saw those things reach in open windows, pulling people out or pulling themselves in.
A lot of drivers were trapped inside. Their doors were shut and, I’m assuming, locked.
Their windows were rolled up, it was safety tempered glass.
The dead couldn’t get in, but the living couldn’t get out.
I saw a few people panic, try to shoot through their windshields, destroying the only protection they
had. Stupid. They might have bought themselves a few hours in there, maybe even a
chance to escape. Maybe there was no escape, just a quicker end. There was a horse
trailer, hitched to a pickup in the center lane. It was rocking crazily back and forth. The
horses were still inside.

The swarm continued among the cars, literally eating its way up the stalled lines, all
those poor bastards just trying to get away. And that’s what haunts me most about it, they
weren’t headed anywhere. This was the I-80, a strip of highway between Lincoln and
North Platte. Both places were heavily infested, as well as all those little towns in
between. What did they think they were doing? Who organized this exodus? Did anyone?
Did people see a line of cars and join them without asking? I tried to imagine what it
must have been like, stuck bumper to bumper, crying kids, barking dog, knowing what
was coming just a few miles back, and hoping, praying that someone up ahead knows
where he’s going.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Konne-:

The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Seriöst den bästa fantasyboken jag läst tillsamans med wheel of time.

En förtjusande bok som på ett uppfriskande sätt inte tar sig själv på riktigt lika stort allvar som "vanliga" fantasy-historier (till exempel har den mera formen av skröna än historisk skildring). Någon beskrev den som Harry Potter, fast för vuxna, vilket fångar lite av känslan. Svår att lägga ned när man väl börjar läsa...

Skrivet av Elgot:

Och när man ändå konsumerar rymdopera:
Peter F. Hamilton: Pandora's star/Judas unchained

Och när man är klar med dem finns en uppföljartrilogi: The dreaming void/The temporal void/The evolutionary void. Handlingen utspelar sig 1200 år senare och innehåller den här gången även fantasy-element.

Permalänk
Entusiast

Jag läste nyligen The Night Angel Trilogy av Bret Weeks.
Den börjar lite smått och accelererar rejält sen. En underhållande bokserie som är läsvärd om man gillar fantasy. Jag ser fram emot att läsa mer av Weeks. Tycker han ska skynda sig att skriva klart The Lightbringer så han kan börja med fortsättningen på Night Angel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nja, det argumenteras väl snarare för att entreprenörskap och driftighet (och övrigt väl utfört arbete) gynnar samhället mera än avundsjuka och gnäll?

Möjligt, jag har inte läst boken själv.
Det var antagligen bara de som försökte redogöra lite för ide'n bakom som fick mig att tro att den handlade om något helt annat...
Jag fick höra hur viktigt det var att inte killen på toppen försvann, i boken kallad John Galt, för då skulle alla andra bli handlingsförlamade.
Det var den tanken som lät fullständigt absurd.

Visa signatur

Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag fick höra hur viktigt det var att inte killen på toppen försvann, i boken kallad John Galt, för då skulle alla andra bli handlingsförlamade.
Det var den tanken som lät fullständigt absurd.

Det han menar med "toppen" är nog inte nödvändigtvis företagsledningen (i större företag, det vill säga; i boken förekommer även mindre företag drivna av grundaren och motsvarande). Se det mera som att pr-/ekonomi-/juridik-avdelningarna (eller politiker som gillar att göra av med pengar) blir handlingsförlamade om ingenjörerna (eller skatteintäkterna) försvinner.

Permalänk
Medlem

World War Z

Ljudbok dock

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Michael Connelly - The Concrete Blonde (engelsk version) 3/5

Nästa:
Michael Connelly - The Last Coyote (engelsk version), början känns bra...får se.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk

Graceling av Kristin Cashore, 3/5

Visa signatur

i5-12400F - 32 GB DDR4 - RX550!

Permalänk
Medlem

Läser just nu Fool's Errand av Robin Hobb. Första boken i "The Tawny Man Trilogy" som är en fortsättning på "The Farseer Trilogy".

Måste tipsa om dessa böckerna till alla som gillar fantasy, bästa böckerna jag läst..kanske t.om i alla kategorier. Väldigt välskrivna och inte överdrivna, inga "fireballs" och liknande. Inte en enda rad känns töntig eller malplacerad. Väldigt mörka med en del droger, våldtäkter, tortyr och liknande som inte är så vanligt i fantasy, man känner verkligen med karaktärerna och böckerna är väldigt sorgliga på sina ställen.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Tänker låna Frankenstein men undrar vilken utgåva är bäst att läsa, man vill ju ha det så nära originalet som möjligt och helst en översätting av original utgåva eftersom vid varje ordbyte osv så ändrar man ju lite av historien. Kanske inte så att budskapen blir annorlunda men man kan ju säga samma saker på olika sätt som bidrar till hur boken känns?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det han menar med "toppen" är nog inte nödvändigtvis företagsledningen (i större företag, det vill säga; i boken förekommer även mindre företag drivna av grundaren och motsvarande). Se det mera som att pr-/ekonomi-/juridik-avdelningarna (eller politiker som gillar att göra av med pengar) blir handlingsförlamade om ingenjörerna (eller skatteintäkterna) försvinner.

Det låter som ett mer tilltalande budskap för min del.
Kanske skulle försöka mig på att läsa den. Dock lär den väl inte finnas på svenska ?
Inte för att jag inte kan engelska, men det känns alltid lite mer ansträngande och lite då och då kan det dyka upp ord man inte helt förstår.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Dock lär den väl inte finnas på svenska ?

Jodå.

Permalänk
Medlem

Läste precis klart första boken ur Song of Fire and Ice, game of thrones alltså. Nu bär det iväg till bokhandeln för att skaffa bok numero två. Så spännande

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Läste för kanske en vecka sedan ut femte delen ur "A Song of Fire and Ice" - A Dance With Dragons.
Tyvärr var denna inte riktigt lika bra som de föregående böckerna, då den kändes framjäktad även om det varit 5 år mellan böckerna. Och inte nog med det, mer än halva boken skulle ju varit tillsammans med fjärde, så han har skrivit 400 sidor på 5 år.

Nu ska jag börja läsa Gardens Of the Moon, är första delen ur en fantasyserie på tio böcker jag inte kan uttala!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Läste sista delen av Hungerspelen för någon dag sedan.
Mycket bra serie men blev lite besviken på slutet dock.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoClue:

Michael Connelly - The Concrete Blonde (engelsk version) 3/5

Nästa:
Michael Connelly - The Last Coyote (engelsk version), början känns bra...får se.

Ger 3½/5 till The Last Coyote
Michael Connelly - The Fifth Witness (engelsk version) 3½/5
Har inte tyckt så mycket om Haller böckerna utom The Lincoln Lawyer, men den här var bra.

David Baldacci - The Camel Club (engelsk version) 3/5
Nästa:
David Baldacci - Samlarna (svensk version) andra boken av camel club, börjar hellt ok...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

"Talismanen" av Stephen King och Peter Straub

Tror att början var inte typisk för Stephen Kings böcker eller den kändes inte sån ialf men när man kommer längre in i boken så börjar man känna igen känslan i hans böcker samtidigt som berättelsen är rätt så bra och bok är en blandning av surrealistisk värld och den som man känner igen från Sterphen Kings andra böcker.

Visa signatur

Permalänk

Bok och bok, den senaste jag läste var "The Heroin Diaries" av Nikki Sixx, och innan den "The Dirt" av Mötley Crüe. De bästa jag läst tror jag.