Permalänk

Senast jag läste var Just for fun - Linus Thorvalds

Hans berättelse om hur han skapade Linux... 5/5 toasters. Riktigt bra och inspererande!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem

Precis avklarat Liven längs linjen av Erik Niva. Mycket bra bok, rekommenderas verkligen!

Permalänk

Läser just nu "Got Fight" av UFC fightern Forrest Griffin.Undertiteln är "The 50 zen principles of hand-to-face combat".
Det får mig att skratta rätt så mycke.
Forrest beskriver vad en man är(enligt honom),hans tankar om fighting,lite råd inför match samt en hel del roligt ur hans liv.Galen.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Äntligen börjat på "Wheel of time"-serien av Robert Jordan. Läst ut första och precis börjat på andra, "The great hunt". Lovande änsålänge, har hört mycket skit om dom dock så får hoppas jag inte tappar lusten att läsa klart.

Andra jag läst sedan förra inlägget är:

Markus Lutteman - El Choco
Max Brooks - The Zombie Survival Guide
Lee Child - Dollar
Marcel Proust - Swann's Way

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

'Pride, prejudice and zombies' var lite speciell, onekligen delvis tack vare Jane Austens 1800talsengelska. Jag tror nästan den nyare författaren, förutom att lägga in zombies som inte är ett hot om man inte sätter fram en lem för dom att tugga på, har gjort huvudkaraktären lite mindre cynisk. De orientaliska referenserna känns lite malplacerade, men bara lite. Allt som allt klart läsvärd.

Läste 'Höstoffer' av Mons Kallentoft också. Har läst 'Midvinteroffer' eller vad den hette tidigare..i den blåser det hela tiden, i den här regnar det ständigt. Man vill verkligen inte flytta till Linköping.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elite:

Äntligen börjat på "Wheel of time"-serien av Robert Jordan. Läst ut första och precis börjat på andra, "The great hunt". Lovande änsålänge, har hört mycket skit om dom dock så får hoppas jag inte tappar lusten att läsa klart.

Nu var det förvisso länge sedan man läste de flesta, men jag vill minnas att det främst var Crossroads of twilight och Knife of dreams som höll lite lägre standard. Man har alltså gott om tid att bli biten innan man hinner dit, och The gathering storm var värd uppoffringen.

Permalänk
Medlem

Jag läste George R. R. Martin's "A Game of Thrones" och "A Clash of Kings" under min semester. Väldigt bra böcker som ingår i serien A Song of Ice and Fire. Har börjat läsa tredje delen "A Storm of Swords" och jag kan inget annat än att starkt rekommendera dessa böcker.

TV bolaget HBO håller just nu på med inspelningen av en 10 avsnitt lång serie av första boken som ska börja sändas i USA vinter 2011.

Permalänk
Medlem

Läser Crossroads of Twilight just nu. Del tio i WoT. Vet inte hur många gånger jag läst dessa böcker under åren, åtminstone de första 3-5 böckerna. Jag är otroligt såld dock och den tilltalar mig på precis alla plan så jag tror inte jag skulle märka om det så började handla om glittrande vampyrer. För er som är sugna men inte orkar läsa kan jag rekommendera ljudböckerna på engelska, jag tycker de är riktigt bra.

I övrigt har jag försökt komma in i det där med graphic novels. Mycket Batman har det blivit, senast Alan Moore's The Killing Joke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu var det förvisso länge sedan man läste de flesta, men jag vill minnas att det främst var Crossroads of twilight och Knife of dreams som höll lite lägre standard. Man har alltså gott om tid att bli biten innan man hinner dit, och The gathering storm var värd uppoffringen.

Låter bra, börjar bli riktigt hooked faktiskt

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Har precis läst ut 3st Discworld böcker, en som jag haft hemma, en på jobbet och en på buss mellan hem och jobb!

1. Making money. Eftersom jag älskade Going postal var detta ett självklart val. Von Lipwig får i uppdrag att ta över stadens bank.

2. Jingo. Tyvärr var denna inte något speciellt bra, tycker den saknade lite humor och var bara politiskt dravel.

3. The fifth Elephant. Lite snurrig tyckte jag, men ändå hyfsat bra.

Nu skall man börja läsa tre stycken nya discworld böcker, eller gå och inhandla något annat på SF bokhandeln. Är dessutom sugen på att läsa den gudomliga komedin av Dante, men kommer förmodlgen bli missnöjd!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elite:

Låter bra, börjar bli riktigt hooked faktiskt

Hepp, nu kan man beställa Towers of Midnight från adlibris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Är kanske 1-2 böcker som är lite sega men sett över hela serien så är det lätt värt att läsa vidare då det i min mening är en av de bästa fantasy serier som skrivits och jag har läst mycket fantasy i mina dagar.

Permalänk
Medlem

Läst just klart 'Fågeln som vrider upp världen' av H.Murakami. Tämligen bra.

'Ad libris' förresten stör mig lite. Är det grammatiskt korrekt? 'Ad' = till, mot : en preposition som följs av ackusativ. Och 'bok i plural, ackusitiv är 'libros'. Nu kan man tänka att dylikt fel borde ha diskuterats redan, om det existerade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Senast lästa böcker:
World Without End
Ken Follet har skrivit en sjukt bra bok om 1300-talets England! 9/10
Ploten kan läsas i länken. boken är drygt 1000s lång så den tog sin lilla tid att ta sig igenom men man blev ändå lite ledsen då den tog slut! Man lär känna karaktärerna riktigt bra.

Jackdaws
Även denna av Ken Follet, handlar om Brittiska MI6 under andra världskriget. också den riktigt bra! 8/10

Dexter is Delicious
Femte boken i serien om Dexter, läsvärd men inte lika bra som första boken. 6/10

Håller just nu på att läsa Ken Follets senaste bok
Fall of Giants
Även denna en tung bok om livet i Europa, Ryssland och USA under början av 1900-talet (stor vikt på första världskriget) Grymt bra än så länge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Towers of Midnight - Bok 13 i Wheel of Time. Grym bok

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lekman:

Towers of Midnight - Bok 13 i Wheel of Time. Grym bok

Men nu börjar det nästan kännas som att allting går lite väl fort...

Permalänk

Jag tycker att Towers of midnight håller lägre standard än The gathering storm. En del saker kändes löjliga och passr verkligen inte in i en fantasy bok.
Men överlag så var den okej, helt klart läsvärd om man är en WoT nörd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furste_filip:

Jag tycker att Towers of midnight håller lägre standard än The gathering storm. En del saker kändes löjliga och passr verkligen inte in i en fantasy bok.
Men överlag så var den okej, helt klart läsvärd om man är en WoT nörd.

Dessutom var det nästan löjligt många stavfel och konstiga meningsbyggnader emellanåt.

Permalänk

Jag väljer livet
Sabine Dardenne

När Sabine Dardenne är 12 år och på väg till skolan den 28 maj 1996 tidigt på morgonen så händer det otänkbara. Hon blir kidnappad av Marc Dutroux som utsätter henne för extrem terror. Dutroux skrämmer, våldtar Sabine, hon har inget att säga till om, hon är rädd. Dutroux lurar henne och säger att hon är kidnappad. För att hennes föräldrar ska se henne igen måste de betala en lösensumma, men den kan de inte betala.

Det är väldigt starkt av henne att hon har orkat skriva den här boken. Att hon klarar av att få tillbaka sitt gamla liv är väldigt ballt. Att hon inte bara klappade ihop och gav upp allt. Sabine är en tuff tjej med pondus. Marc Dutroux är en medelålders man. Han är pedofil, psykopat och seriemördare, och allt äckligt man kan tänka sig. Han är även grisig av sig och har noll koll på hygien.

Sabine blev inlåst i en källarlokal, där hon fick sitta i 80 dagar. Det enda sällskapet hon har är ett gammalt tv-spel och sina skolböcker. Källaren var väldigt liten. Det hon livnärde sig på under 80 dagar var kex och färdig mikromat.

Boken utspelar sig mellan 28 maj 1996 och sommaren 2004. Man får hänga med Sabines försvinnande, det onda som hände och rättegången. Allt tar väldigt lång tid. Sabine får knappt vara med i förundersökningen på grund av att hon inte är myndig, så rättegångsprocessen är ganska kortfattad i boken.

Det här är en ”självbiografi” om man nu kan kalla boken för det. Den är bra skriven och ganska lätt att förstå. Hon skriver sin story om hur hon hade det under den här tiden. Det jag tycker hon missade lite var att skriva hur det var för hennes föräldrar och syskon, men som sagt det är en självbiografi. Det som fick mig att läsa vidare i den här boken var att jag ville veta vad psykopaten skulle göra mot Sabine och jag vill ju som läsare att elakingen ska få det straff han förtjänar.

Den här boken kan jag rekommendera till stora och små! Den är väldigt tragisk och sjuk emellanåt, och kan till och bli lite tung att läsa faktiskt. Marc Dutroux skadade Sabine så pass att det var underligt att hon behöll förståndet. Ingen förtjänar en sådan behandling som hon fick hos Dutroux, möjligtvis han själv. Det är helt sinnessjukt tycker jag. Jag kan inte förstå att man kan vara så ond mot en annan person bara för sina egna behov.

Men tillbaka till själva boken. Jag tycker som jag redan har påpekat att det är sjukt duktigt att hon orkar skiva boken, och framför allt göra det bra. Alla får på det viset reda på hur hon hade det. Det enda negativa med boken var att den kunde bli seg emellanåt, men det är inget större problem. Denna bok ska man läsa!

3/5

Permalänk
Medlem

Senaste boken jag läste var implementing cisco ip routing (route), en fantasybok fylld med abstrakta koncept. Jag ger den 9 caps lock-tangenter av 10 möjliga.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Jag läser ytterst sällan böcker, men den senaste jag läst igenom är " The Zombie Survival Guide " av Max Brooks.

Det är faktiskt en riktigt bra bok, Den är skriven på ett väldigt seriöst sätt och är fullproppad med "information och tips" Rekommenderas satarkt 5/5

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Foundation - Isaak Asimov Har hört talas om boken under lång tid och att den ska vara bra, har undviket den av någon anledning, men ryktena om att den ska vara bra stämmer!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zwelegacy:

Foundation - Isaak Asimov Har hört talas om boken under lång tid och att den ska vara bra, har undviket den av någon anledning, men ryktena om att den ska vara bra stämmer!

Och när man ändå konsumerar rymdopera:
Peter F. Hamilton: Pandora's star/Judas unchained

Bra skit; alla måste titta!

Permalänk
Medlem

Guns, Germs and Steel
Varför utvecklades vissa civilisationer bättre och snabbare än andra? Väldigt detaljinriktad bok som berättar om hur vissa samhällen växte på grund av att de lyckades tämja naturen och leva på jordbruk medan andra samhälle stagnerade då det var tvungna att förlita sig på jakt och kunde således inte växa i samma takt.

Kräver en hel del intresse för att läsas, överlag väldigt insnöad, jag orkade drygt halva sen var mitt intresse på området mättat för ett tag. Kanske tar upp den igen senare.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0393317552

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Blev rekommenderad denna av än vän. Kort och gott en väldigt lättläst (med betoning på lättläst) bok som har ett par intressanta utvecklingar men i överlag så tycker jag språket är på för låg nivå och det känns mer som en barnbok och något jag gärna läst för 10 år sen.

Vill man ha något lätt att läsa på planet utan att tänka överhuvudtaget kan den fungera.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918636927X

Permalänk
Medlem

Kristian Lundberg: Yarden

Denna självbiografiska bok handlar om hans barndom och hur han tvingas hanka sig fram på massor av helt okvalificerade jobb.

Boken är bra och läsvärd, dock lite för repetitiv i berättartekniken för min smak.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

The Wise Man's Fear (The Kingkiller Chronicle: Day Two)
Andra boken i serien, är riktigt bra! håller samma standard som WoT och A song of ice and fire, rekommenderar verkligen dessa böcker.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Och när man ändå konsumerar rymdopera:
Peter F. Hamilton: Pandora's star/Judas unchained

Bra skit; alla måste titta!

Ska kollas upp! tack för tipset

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Vägen till din första miljon av Tobias Schildfat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tror jag ska läsa nåt av Ayn Rand snart, Atlas Shrugged kanske. Min förutfattade mening är att den kommer vara vansinnigt tråkig.

Nejdå, den var faktiskt ofta oväntat fängslande och endast stundom en smula seg.

Permalänk
Medlem

Aha.

Läste Peter Watts "Blindsight", en rätt speciell sf-bok. Speciell på det sättet att alla karaktärer uttrycker sig i talspråk, med moderna amerikanska slanguttryck, hela tiden, även när de föreläser om ganska avancerad biologi/astronomi/fysik. Jag fann det både osannolikt och drygt.

Däremot är utomjordingskonceptet väldigt välgjort och genomtänkt. Också hans korta beskrivningar från maskiners synvinkel är klockrena.

Visa signatur