Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Angående installation av Crucial M4

Permalänk

Angående installation av Crucial M4

Köpte mig en Crucial M4 128gb och undrar om det är något speciellt man ska ställa in innan man börjar installera windows 7? Eller kan jag bara installera som vanligt?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Köpte mig en Crucial M4 128gb och undrar om det är något speciellt man ska ställa in innan man börjar installera windows 7? Eller kan jag bara installera som vanligt?

bara att installera men du måste välja när du bootar upp windows 7 skivan så får du välja vilken partion du vill installera på så se till att ta den som den står 128gb på då, så att du får installationen på sdd disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Köpte mig en Crucial M4 128gb och undrar om det är något speciellt man ska ställa in innan man börjar installera windows 7? Eller kan jag bara installera som vanligt?

Kontrollera i BIOS så att SATA-porten står på AHCI så är det bara att köra som vanligt sen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Jag råkade just i dag pula ihop den här texten om att installera en SSD:

http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Visa signatur
Permalänk

Nu har jag installerat windows 7 på den och hittills har det gått bra

Men, när jag gick upp på Gigabyte för att ladda ner de senaste uppdateringarna till moderkortet hittade jag detta att ladda ner:

Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

1.Skulle jag har installerat den vid installationen av Windows eller? Och hur? Har ingen floppy, det är ingen installationsfil utan bara andra filer.

2.Testet vart väl inte direkt bra

3.Kopplade disken till s-ata III porten med marvell, vet att den inte ska ge lika bra prestanda som intel. Men man ska kunna komma upp i max 5 med den. Är det något som jag kopplat fel? Har aktiverat AHCI i bios, gick in i regedit och kollade och där stod der redan 0 i HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetservices

4.Ändå står det pciide i AS SSD, det ska ju stå masashi, eller?

Skrivet av BengansBlogg:

Jag råkade just i dag pula ihop den här texten om att installera en SSD:

http://bengansblogg.wordpress.com/2011/08/16/installera-och-o...

Tackar!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Nu har jag installerat windows 7 på den och hittills har det gått bra

Men, när jag gick upp på Gigabyte för att ladda ner de senaste uppdateringarna till moderkortet hittade jag detta att ladda ner:

Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

1.Skulle jag har installerat den vid installationen av Windows eller? Och hur? Har ingen floppy, det är ingen installationsfil utan bara andra filer.

2.Testet vart väl inte direkt bra
http://img204.imageshack.us/img204/6433/m4test.jpg

3.Kopplade disken till s-ata III porten med marvell, vet att den inte ska ge lika bra prestanda som intel. Men man ska kunna komma upp i max 5 med den. Är det något som jag kopplat fel? Har aktiverat AHCI i bios, gick in i regedit och kollade och där stod der redan 0 i HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetservices

4.Ändå står det pciide i AS SSD, det ska ju stå masashi, eller?

Fanns en G-sata cntrl mode i bios som man också skulle ändi till ahci.

Detta undrar jag fortfarande över:
Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

Skulle jag har installerat den vid installationen av Windows eller? Och hur? Har ingen floppy, det är ingen installationsfil utan bara andra filer.

Omstarter har gått jättebra, men nyss hängde sig datorn när jag skulle starta den, den hängde sig i "windows startar" bilden? Något som är fel?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Fanns en G-sata cntrl mode i bios som man också skulle ändi till ahci.

http://img801.imageshack.us/img801/175/asssdbenchm4ct128m4ssd...

Detta undrar jag fortfarande över:
Intel SATA Preinstall driver
(For AHCI / RAID Mode)
Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

Skulle jag har installerat den vid installationen av Windows eller? Och hur? Har ingen floppy, det är ingen installationsfil utan bara andra filer.

Omstarter har gått jättebra, men nyss hängde sig datorn när jag skulle starta den, den hängde sig i "windows startar" bilden? Något som är fel?

Du behöver inte installera intels drivrutiner om du kör på marvell-kontrollern. Iofs så behöver man inte installera dom ens om man kör på intel-kontrollern, även om det i vissa fall kan ge aningen bättre prestanda.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Du behöver inte installera intels drivrutiner om du kör på marvell-kontrollern. Iofs så behöver man inte installera dom ens om man kör på intel-kontrollern, även om det i vissa fall kan ge aningen bättre prestanda.

Okej, tack för svart!

Hur tycker du prestandan ser ut annars?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU