Kopieringsavgift på externa hårddiskar och USB-minnen införs den 1 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

alla kan ju gå med i en facebookgrupp ( med förutsättning att dom har facebook) sen är ju frågan om dom lägger ner det hela bara för att 200 000 går med i "stoppa copyswedes avgift" eller nåt liknande bättre än inget iofs

OM vi skulle komma upp i 200'000 medlemmar tror ja nog de skulle hända grejer. Då skulle folk uppmärksamma detta. OM 1miljon svenskar bojkottar inköp av usb-minnen och hårddiskar som berörs av avgiften skulle det slå hårt!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

OK. Några frågor

1. Hur stor andel kommer att gå till programskrivarna/artister/låtskrivare och hur stor andel får diverse "administrativ personal" av typ advokater, skivbolagsbossar mm ??

2. Är det inte dubbel avgift ? Du har redan betalt för en låt/film/spel. Om du nu vill ha en säkerhets backup så skall du även betala för det ?

3. Tror ni att Copyswede nöjer sig med externa enheter ? Hur länge tror ni det innan de vill ha pengar för all typ av lagrings media ?

4. Är detta är en "frivillig" avgift eller en tvingande lag ? Jag undrar vad som händer om ett eller flera företag bestämmer sig för att inte ta ut avgiften ?

5. Om man i framtiden inför denna typ av avgifter på alla typer av hårdiskar, så hur är det med alla hårdiskar som sitter i servrar på företag (typ volvo, sj, lkab) och alla i offentlig tjänst (stat, landsting, kommun) ? Skall vi inderekt betala till Copyswede via skatter och varor (Typ volvobilar, ikeamöbler) ? Och det från användare som inte har "privat"kopierat på sina hårdiskar !
Om ja, så försämrar detta inte svenska företags konkurranskraft ?

Personligen anser jag att Copyswede moraliskt har godtjänt piratkopiering via en av det mest korkade avgifterna i historien.

Legaliserad stöld är mitt namn på detta !!!

PS Jag brukar skratta åt hur amerikanska företag stämmer varandra var 5:e minut. Idag skrattar världen åt oss ! (Förutom en del advokater och bolags bossar, som fm vill införa detta över hela världen) DS

1) Enligt 2010 års siffror tog de in 220 milj, 205 utbetalades medans resten gick till andra saker (12milj personal kostnad för 17 pers t.ex.) Dvs verkar dom ta ca 10% för sig själva, inte en dålig deal. Nästa gång du köper en HDD kan du tänka att du ger en tia till Copyswede med andra ord, en bulle till fikarummet eller nått.
edit: detta då bara för Copyswedes del, deras utbetalningar går i sen till andra intressegrupper som även de har utgifter såklart. De i betalar sen till andra företag som filmbolag eller skivbolag, som i sin tid betalar till artister. Varje del i ledet tar nog sin del av kakan ska du se.

2) Personligen skulle jag säga ja, dubbel avgift då inköpspriset även betalar för anti-kopierings kampanjer och skydd. Enligt EU är det nog inte dubbelt dock, verkar som denna avgift är en ersättning för att tillåta privatkopiering i Sverige vilket egentligen inte är tillåtet i EU annars(?)

3) De lobbyar nog hårt för de flesta medier och även andra "smarta" planer för att få inkomster

4) Så vitt jag förstått är det en lag, dvs tvång. Inte helt 100 på det då det känns så otroligt omöjligt att det kan vara legaliserat, men så har jag förstått det iaf.

5) Man kan alltid spekulera i framtida scenarion, men det lämnar jag åt andra. Nutiden är illa nog.... men ja, ju mer "skatt" våra inhemska företag måste stå ut med, desto svårare blir det ju att konkurrera med företag i länder med lägre skatt så klart. Ju mer pengar som läggs på utländska företag, desto mer pengar försvinner ut sveriges ekonomi, löner till jobb i andra länder, mindre skatteintäkter från vanligt håll etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

OK. Några frågor

1. Hur stor andel kommer att gå till programskrivarna/artister/låtskrivare och hur stor andel får diverse "administrativ personal" av typ advokater, skivbolagsbossar mm ??

2. Är det inte dubbel avgift ? Du har redan betalt för en låt/film/spel. Om du nu vill ha en säkerhets backup så skall du även betala för det ?

3. Tror ni att Copyswede nöjer sig med externa enheter ? Hur länge tror ni det innan de vill ha pengar för all typ av lagrings media ?

4. Är detta är en "frivillig" avgift eller en tvingande lag ? Jag undrar vad som händer om ett eller flera företag bestämmer sig för att inte ta ut avgiften ?

5. Om man i framtiden inför denna typ av avgifter på alla typer av hårdiskar, så hur är det med alla hårdiskar som sitter i servrar på företag (typ volvo, sj, lkab) och alla i offentlig tjänst (stat, landsting, kommun) ? Skall vi inderekt betala till Copyswede via skatter och varor (Typ volvobilar, ikeamöbler) ? Och det från användare som inte har "privat"kopierat på sina hårdiskar !
Om ja, så försämrar detta inte svenska företags konkurranskraft ?

Personligen anser jag att Copyswede moraliskt har godtjänt piratkopiering via en av det mest korkade avgifterna i historien.

Legaliserad stöld är mitt namn på detta !!!

PS Jag brukar skratta åt hur amerikanska företag stämmer varandra var 5:e minut. Idag skrattar världen åt oss ! (Förutom en del advokater och bolags bossar, som fm vill införa detta över hela världen) DS

Håller helt med. Detta är löjligare än kvinnan som stämde McDonalds på pengar för att kaffet hon spillde över sig var för varmt. Vi får betala massa avgifter för att det finns en gnutta möjlighet att det vi köper kan användas på ett olagligt sätt. Tänk om alla tänkte så? Lägg på 300% skatt på all vinst som vapenföretag gör, nån kan ju bli dödad av dessa vapen!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

"Köp en hdd, 120 spänn billigare om du väntar ett par dagar på frakten då vi skickar från vårt lager i Norge. Annars kan ni betala avgiften till copyswede så går det lite fortare". Jag tror branschen kommer hitta nå kryphål ganska snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Löjligt... handlade ju inte om några direkt stora summor precis.

Den populäraste externa hårddisken på prisjakt kostar runt 500, en ökning med 20% tycker inte jag är så nice...

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa alla sidor text här så kan nån vänlig själ förklara för mig lite snabbt hur fan copyswede äns kan ha rätt till att få igenom något sånt här? Jag trodde det var sveriges regering/riksdag som skrev lagarna i sverige, inte privata aktörer?

Permalänk
Medlem

Köp på ebay.
Stöd inte svenska skatter o moms alls så får dom giriga lära sig den hårda vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av czin:

Jag orkar inte läsa alla sidor text här så kan nån vänlig själ förklara för mig lite snabbt hur fan copyswede äns kan ha rätt till att få igenom något sånt här? Jag trodde det var sveriges regering/riksdag som skrev lagarna i sverige, inte privata aktörer?

Såvitt jag förstått saken så är det svenska lagstiftare som ändrat om i Upphovsrättslagen och uppdaterat den för detta. Dvs våra kära politiker, säkert helt utan lobbyisternas inblandning.
Lagen är då ganska ospecifik i exakt vilka medier som omfattas, så detta ska hanteras med förhandlingar mellan elektronikbranschens branschorganisationer för import/försäljning och Swedcopy är sen de som representerar rättighetsinnehavarna. Om dessa inte kan komma överens så tas saken till domstol och det bestämma då där utav "riktiga" lagstiftarna. Avgiften i sig är enligt lagen, men dessa organisaitoner som representerar div. intressen bestämmer alltså vilka medier det ska gälla för.

Med andra ord: Lagstiftarna har gett företagen rätt att bestämma själva vad som är "rätt" så länge de kommer överens, men rent teoretiskt är det fortfarande lagstiftarna som har makten då det är de som get dessa organisationer rätt att bestämma själva, och de har fortfarande sista ordet om de inte kommer överens och går till domstol. I detta fall så gick det inte till domstol utan de lyckades tydligen övertala elektronikbranschen att det var rimligt att kräva ut denna avgift. Hur de lyckades övertala dom om detta utan att dra in domstolar är helt otroligt då man tycker det borde gå direkt emot deras intressen, utan att de får nått för det, men ja... så vart det iaf. Vem vet, de kanske fick ut nått av det iaf men kanske på en mer personlig nivå så att säga...

edit: Enligt detta så låter det ju som själv-import inte är någon långsiktig lösning direkt heller, gäller det i Holland så gäller det väl i Sverige också, bara en tidsfråga innan de får igenom det.
edit 2: Var väl lite otydligt när jag pratade om "företagens rätt" då jag skrev om Swedcopy. Swedcopy är EJ ett företag, det vore helt omoraliskt och rättsmässigt fel, utan en förening som representerar företag. Enorm skillnad då helt andra regler gäller för föreningars rättigheter, ett trevligt litet kryphål, eller hur?

Permalänk
Medlem

Slå till hårt!

Jag kommer se till att köpa på mig allt jag behöver och lite till, skivor, hårddiskar, usb och sdkort, sen kommer jag BOJKOTTA allt vad svenska butiker heter.
jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen COPYSWEDE kan suga min K*K, om ni alla väljer att bojkotta så kommer det ligga kraft bakom och instanser så som CS inser snart att man inte kan gömma sig bakom "kopieringsrädsla eller anklagelser", jag anser att det är fråga om bedrägeri när man väljer att först erbjuda, tillhandahålla och ta betalt för en produkt som senare kunderna väljer att göra en backupper på för att man inte vill betala för musiken, filmen, spelet flera ggr, och nu med multiformat, så är det meningen att vi skall betala för samma vara, 1,2,3,4,5 ggr

Ta betalt utav producenterna som säljer skiten och låt bli att pungslå oss konsumenter, det räcker nu, staten tar det mesta ifrån oss ändå.

Jag har musik på vinyl, vill jag ha den på cd, ja då får jag betala, vill jag ha det på mp3, ja då får jag betala.
Jag har film på betamax, vill jag ha den på vhs, jag då får jag betala, vill jag ha den på laserdisc, ja då får jag betala, vill jag ha den på dvd eller bluray ?????

Samma musik, samma film fast olika format = Röfvkn*llad och bara får betala

Är det egentligen konstigt att det finns pirater?, dem har funnits sen dag 1 sen det gavs möjlighet att göra kopior i alla möjliga former och format.

Nej Copysweden kan dra dit solen inte skiner, och dem kan ta med sig APB i samma veva.

Det är ärliga kunder som blir straffade, vi köper all vår musik, våra filmer och spel, och vad får vi?

Ja möjligheten att köpa dem igen, regionslås och kopieringsskydd eller onlineaktivering.

FUCK OFF!

/Arg datorägare!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Dem säger att de ska gå till artister och så, men vilka kommer få det? Alla i hela Sverige då eller?

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

detta är ju bra! tvinga inte ej framgångsrika artister etc skaffa ett riktigt jobb, livin the dream .... klart det är piratkopieringens fel att de inte tjänar tillräckligt med pengar, inte faktum att man behöver ett riktigt jobb för att få riktig inkomst

Artister drabbas knappt av piratkopieringen.. Det är musikbolgagen, ta reda på fakta innan du kommer med dumma kommentarer som saknar grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

Dem säger att de ska gå till artister och så, men vilka kommer få det? Alla i hela Sverige då eller?

Pengarna går till intresseorganisationer, som går till produktionsbolag, som går till artister så som jag förstått det. Inte alla artister utan de artister (eller rättare sagt deras produktionsbolag) som skrivit avtal med Swedcopy om att de vill företrädas av dom, vilket verkar vara de allra flesta. Vet inte hur det funkar individuellt, dvs om en mindre indie-musiker utan prod. bolag vill vara med, de får väl skriva med sig själva eller nått kanske. Vore intressant att höra av någon mindre musiker och höra hur mycket om något de får ut av detta, de har ju redan vart igång ett tag nu med mp3 spelare och dvd/cd skriver så det borde ju gå att se redan nu tycker man.

Tanken verkar väl vara att du som rättighetsinnehavare kontaktar dom och säger att du vill företrädas av dom och därför få ut din del av kakan. Tänk... i extremt grova termer, andra "föreningar" elller vad man ska kalla dom, Hyresrättsföreningen eller facken, stora föreningar som för talan för de som är med.
Copyswede verkar funka på ungefär samma sätt, fast att de då tagit de rättigheter som en förening får, som arbetare kämpat och dött för, och sen utnyttjat den som ett kryphål för företag att utnyttja sina kunder... det är den delen som stör mig i det här saken. Skiter fullständigt i hundralappen extra man betalar, har köpt 2st externa HDDs i mitt liv så det är inga enorma summor direkt. När de skydd våra förfäder kämpat, blött och dött för, utnyttjas för nån här skit... och ingen bryr sig då de bara tar dessa rättigheter som självklarheter ändå, då blir jag lite ledsen.

Permalänk
Avstängd

Nu har jag inte läst igenom hela tråden (Klockan är 02:00 och jag har precis kommit hem ifrån jobbet så jag har inte hunnit.) men jag har en liten fråga.

Finns det någon juridisk kunnig här som kan svara på frågan om vi som konsumenter på något sätt kan överklaga detta på något sätt. Jag tycker detta är för jävligt och skulle kunna tänka mig att lägga så väl pengar och tid på att på stopp på dessa fasoner men vilken instans är det då man ska vända sig till?

Permalänk
Medlem

Måste bara tillåta mig lite att skratta.. Tror ni seriöst att dom svenska butikerna kommer att gå med mindre vinst pga. detta? Ni verkar ju tro att ni är dom enda i hela Sverige som köper hårddiskar och usb-minnen. Skulle kunna sätta min högra lilltå på att gemene svensson inte kommer att bry sig ett skit om detta och fortsätta att köpa hårddiskar och usb minnen från svenska återförsäljare som inget har hänt.

Men visst, jag tycker också att lagen är lite konstig eftersom jag själv tar backuper på mina egna filmer och bilder vid jämna mellanrum.
Men vet ni vad, jag bryr mig faktiskt inte. Jag har värre problem att bry mig om, än att en extern hårddisk kostar mig 100 kr mer.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Nu kanske de lever lite längre. Jag vill se domslutet!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

Ja trodde det skulle gälla alla hårddiskar. Har dem bestämt att externa hårddiskar används som lagring för inladdade dvdskivor eller? Eller är det jag som gör fel som letar efter logik?

Jag har inte riktigt bestämt mig, men jag lutar åt att det är moraliskt fel att köpa externa hårddiskar och usbminnen i Sverige. Å andra sidan vill jag ju stödja svenskt näringsliv framför utländskt. Svårt att göra rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasse.L:

Måste bara tillåta mig lite att skratta.. Tror ni seriöst att dom svenska butikerna kommer att gå med mindre vinst pga. detta? Ni verkar ju tro att ni är dom enda i hela Sverige som köper hårddiskar och usb-minnen. Skulle kunna sätta min högra lilltå på att gemene svensson inte kommer att bry sig ett skit om detta och fortsätta att köpa hårddiskar och usb minnen från svenska återförsäljare som inget har hänt.

Men visst, jag tycker också att lagen är lite konstig eftersom jag själv tar backuper på mina egna filmer och bilder vid jämna mellanrum.
Men vet ni vad, jag bryr mig faktiskt inte. Jag har värre problem att bry mig om, än att en extern hårddisk kostar mig 100 kr mer.

Om det får en enda kund att köpa från en utländsk butik istället för en svenks har det ju drabbat dem. Jag tror inte att någon menar att försäljningen av externa hårddiskar i Sverige kommer att dö.

Permalänk
Medlem

Ofta när jag läser om nyheter som dessa så undrar jag: Var f*n har hänt med pressen egentligen?
Det var inte länge sedan journalister slogs om såna här saker där de kunde få ett "scoop" genom att gå lite djupare, ställa de svåra frågorna och allt det där. Visst är det en liten småsak i det stora hela, men det är väl ändå tecken på ett djupare problem i dagens samhälle där företag och intressegrupper reglerar sig själva mer och mer.
Skulle inte ta lång stund att skriva ihop en story om detta, gå lite djupare, skriva en till story om vart pengarna går, hur "övertalas" politikerna, vad säger experterna/juristerna/artisterna, etc. Poof, då har dom en hel serie artiklar som både upplyser läsarna om varför deras ny externa HDD inkluderade priset för fikan hos Copyswede, men även belyste ett växande problem och satte press på politikerna. Vore hur lätt som helst att förvandla såna här småsaker till betydligt större saker, lite snabb läsning, några telefonsamtal, en intervju eller två, några dramatiska bilder/filmer på en nykläckt journalist som jagar efter nån med en mikrofon och voila, ett scoop!

Men.... otroligt nog så hände det ju så mycket viktigare saker denna dag: en kvinna blev gravid och nån sparkade en boll i ett mål, då får man ju lämna ut förstasidorna åt sånt såklart.

Tackar till sidor som SweClockers som nämner det lite iaf, även om ingen stoppar er från att gå lite djupare ni med

Permalänk

Surt men någon större avgift var det ju inte. Får skynda mig och köpa det 32gb USB minne jag hade tänkt köpa

BTW så fort jag läser något om såna här avgifter tycker jag man borde få välja vem pengarna går till =P När man köper hårddisken skriver du då troligen inte "Britney Spears" som mottagare av pengarna utan kanske någon artist du faktiskt lyssnar på, eller polares band
Men ja drömma kan man ju.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Nu har jag inte läst igenom hela tråden (Klockan är 02:00 och jag har precis kommit hem ifrån jobbet så jag har inte hunnit.) men jag har en liten fråga.

Finns det någon juridisk kunnig här som kan svara på frågan om vi som konsumenter på något sätt kan överklaga detta på något sätt. Jag tycker detta är för jävligt och skulle kunna tänka mig att lägga så väl pengar och tid på att på stopp på dessa fasoner men vilken instans är det då man ska vända sig till?

Är också intresserad av att veta detta.
Själva summorna de tar ut är givetvis inte enorma (även om de är klart kännbara). Problemet är att det är ett demokratiproblem.
En privat intresseorganisation som har rätt att ta ut skatt helt godtyckligt ska helt inte få finnas.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Lite siffror...

Detta kanske inte har så mycket med diskussionen huruvida det är rätt eller inte att ta ut avgift på USB-minnen/externa HD att göra, men det är intressanta siffror iaf:

Antal hushåll enligt SCB: 3829973
Avgifter totalt: Avgift/hushåll
Kabel TV: 39 581 319,00 kr 10,33 kr
Övrig vidaresändning: 84 394 847,00 kr 22,04 kr
Privatkopieringsersättning: 89 879 315,00 kr 23,47 kr
Övrig exemplarframställning: 10 737 014,00 kr 2,80 kr
Summa: 58,64 kr

Konsultkostnader: 2 432 728,00 kr (ej redovisat vad detta består av)

Sjukfrånvaro Copyswede: 2,20%
Sjukfrånvara Sverigesnitt: 2,10%
Arbetstid: 37,50 kr timmar/vecka

Lön till samtliga anställda: 7 840 081,00 kr
Social kostnader: 4 131 895,00 kr
Summa: 11 971 976,00 kr
Antal anställda: 17
Lönekostnad snitt per anställd: 704 234,00 kr per år
Lönekostnad snitt per anställd: 58 686,00 kr per månad
Bruttolön (CopySwede): 44 549,00 kr per månad
Nettolön (CopySwede): 29 636,00 kr per månad

Bruttolön uppräknad till 40 timmar: 47 519,00 kr
Medianlön Sverige (2009): 24 900,00 kr

Snittlön på Copyswede jämfört med medianlön i Sverige i %: 190,84%

(med reservation för avrundningsfel)
Undrar om de har några lediga jobb? ...

/Andreas

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6 Gb Patriot Viper DDR3 12800/1600 Mhz, BFG GTX 295 1792 Mb, Western Digital Velociraptor 150 Gb, Western Digital Velociraptor 300 Gb, 5 * Seagate Barracuda 7200.11 1,5 Tb (RAID 5), Noctua NH-U12P, Zalman ZM-MFC2

Permalänk

Tekniskt sätt skulle ju detta bara stödja de som skapar det vi lagrar på våra hårddiskar. Det är säkert meningen med hela införandet av denna avgift. Men pengarna verkar ju inte riktigt göra bara det. För att om pengarna gick till artister skulle jag vara fine med att betala, bara det att dessa avgifter kunde införts mycket mer smooth, och inte på samma sätt. Om det möts med så här mycket motstånd från Sveriges största datorforum så är det nånting som står fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Observera att jag på inget sätt stödjer Copyswede men tänk gärna till lite innan ni kommenterar

Skrivet av Kingrags:

Sant, men jag som varken privakopierar eller piratkopierar med mina USB-minnen känner mig lite lurad. Jag har ingen lust att betala för andra personer

Eftersom människan av naturen är en otroligt självisk skapelse så är det ju en väldig tur att vi inte själva får bestämma vilka avgifter, skatter och lagar vi vill betala/följa

Skrivet av macwarrior:

Copyswede kommer säkert försöka sig på mer fulheter i framtiden. "Grafikkorten kan spela upp piratkopierad film, en avgift vore på sin plats!" "Hörrödudu! är det ett ljudkort i den där datorn? Då måste du betala en månadsavgift!"

Snälla, skilj på privat och pirat...

Skrivet av Nico.v:

är relativt säker på att pengarna går inte till upphovspersonerna som gjort sakerna, absolut inte!
så om jag köper ett USB minne som jag tänkt fylla på med olaglig musik från TPB, och nu väljer jag alla Metallicas album, tror du metallica får ett enda jävla öre? eller kanske kopiera min CoD till alla närmaste, tror du Activision får pengar för de? Nooo!!

Relativt säker? Källa?
Återigen, skilj på pirat och privat...

Skrivet av Arginj:

Äntligen en vettig människa.

Denna avgift anser jag inte vara befogad. Man ska alltså betala extra för något som är fullt lagligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Såvitt jag kan förstå är det lagligt med privatkopiering just för att vi tvingas betala denna extra avgift.

Personligen stör jag mig extremt på detta då jag varken kopierar "privat eller pirat".

Att använda Copyswede(hur usla de än är) som ursäkt för att pirata är dessutom den sämsta av ursäkter. Det drabbar knappast Copyswede eller andra intresseorganisationer utan det drabbar enbart musikern, filmskaparen ochspelskaparen. Om något så stärks dessa lobbyorganisationer av allt piratande...

Visa signatur

i7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | HAF X | Corsair HX 1000W
ASRock P67 Extreme 4 | 4*4GB Corsair 1600MHz XMS3
2*120GB Corsair SSD Force Series | Seagate SSHD 2TB
MSI R9 390 Gaming 8GB | 3*BenQ G2222HDL

Permalänk
Inaktiv

Så vad säger ni? Ska vi samla ihop en lista med frågor och maila copyswede för att se om vi kan få några vettiga svar? Många intressanta frågor i denna tråd och vore "kul" att se hur Copyswede bemöter detta. Kanske även kan skicka till Konsumentombudsmannen eller någon annan? Detta ska givetvis skötas snyggt och utan rage (även om jag känner hur ilskan mot denna påtvingade orättvisa straffskatt växer!).

edit: jag kan göra detta alltså.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte läsa genom hela tråden men jag ställer samma fråga som jag alltid ställer i dessa trådarna men aldrig får svar på:

Hur kan Copyswede över huvud taget ha något att säga till om? Det är ju bara en intresseorganisation? Skulle jag kunna starta en intresseorganisation för elektronikbranschen och kräva Copyswede på en avgift för varje uttagen avgift på externa hårddiskar för att kunna behålla ursprungspriserna? Det är ju utan tvekan av stort intresse för elektronikbranschen!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Så vad säger ni? Ska vi samla ihop en lista med frågor och maila copyswede för att se om vi kan få några vettiga svar? Många intressanta frågor i denna tråd och vore "kul" att se hur Copyswede bemöter detta. Kanske även kan skicka till Konsumentombudsmannen eller någon annan? Detta ska givetvis skötas snyggt och utan rage (även om jag känner hur ilskan mot denna påtvingade orättvisa straffskatt växer!).

edit: jag kan göra detta alltså.

Jag är på.
Copyswede själva lär väl dock bara vifta bort allt och säga att de har laglig rätt till det.
Det krävs att man uppvaktar de som gett dem laglig rätt till det och kan upphäva denna rätt, samt kanske även konsumentombudsmannen, uppdrag granskning osv.

Givetvis bör det vara välformulerade brev utan rage.
Det går enkelt att punkt för punkt peka ut de galenskaper de sysslar med. Verkligheten talar för sig själv.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Grattis Copyswede, nu kommer de vanliga svenska butikerna att förlora massor av intäkter!

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Bara de tar bort alla kopieringsskydd på deras skivor, filmer mm så man faktiskt kan privatkopiera dem så är jag helt med på detta tåg. Men tydligen så tycker de att det är ok att ha kopieringsskydd på samma gång som de tar betalt för att man ska kunna kopiera deras digitala filer. Idiotiskt haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grizzok:

Såvitt jag förstått saken så är det svenska lagstiftare som ändrat om i Upphovsrättslagen och uppdaterat den för detta. Dvs våra kära politiker, säkert helt utan lobbyisternas inblandning.
Lagen är då ganska ospecifik i exakt vilka medier som omfattas, så detta ska hanteras med förhandlingar mellan elektronikbranschens branschorganisationer för import/försäljning och Swedcopy är sen de som representerar rättighetsinnehavarna. Om dessa inte kan komma överens så tas saken till domstol och det bestämma då där utav "riktiga" lagstiftarna. Avgiften i sig är enligt lagen, men dessa organisaitoner som representerar div. intressen bestämmer alltså vilka medier det ska gälla för.

Med andra ord: Lagstiftarna har gett företagen rätt att bestämma själva vad som är "rätt" så länge de kommer överens, men rent teoretiskt är det fortfarande lagstiftarna som har makten då det är de som get dessa organisationer rätt att bestämma själva, och de har fortfarande sista ordet om de inte kommer överens och går till domstol. I detta fall så gick det inte till domstol utan de lyckades tydligen övertala elektronikbranschen att det var rimligt att kräva ut denna avgift. Hur de lyckades övertala dom om detta utan att dra in domstolar är helt otroligt då man tycker det borde gå direkt emot deras intressen, utan att de får nått för det, men ja... så vart det iaf. Vem vet, de kanske fick ut nått av det iaf men kanske på en mer personlig nivå så att säga...

edit: Enligt detta så låter det ju som själv-import inte är någon långsiktig lösning direkt heller, gäller det i Holland så gäller det väl i Sverige också, bara en tidsfråga innan de får igenom det.
edit 2: Var väl lite otydligt när jag pratade om "företagens rätt" då jag skrev om Swedcopy. Swedcopy är EJ ett företag, det vore helt omoraliskt och rättsmässigt fel, utan en förening som representerar företag. Enorm skillnad då helt andra regler gäller för föreningars rättigheter, ett trevligt litet kryphål, eller hur?

Nej, du har faktiskt ganska mycket fel. Så här är det (i stora drag och med reservation för att någon nyans är fel):

Den svenska upphovsrättslagstiftningen tillåter, i likhet med många andra länders, PRIVATkopiering i begränsad utsträckning. Detta är tillåtet även för upphovsrättsligt skyddat material. EU, jag repeterar EU (inte Reinfeldt, inte Göran Persson, inte riksdagen) har bestämt att de länder som tillåter privatkopiering måste se till att upphovsrättsinnehavarne komenseras. Och då måste vi lyda. I Sverige har man löst detta genom att "leja ut" denna uppgift till Copyswede som med stöd i denna lag valt att tolka det som att skivor, USB-minnen och externa hårddiskar är "särskilt ägnade att" lagra upphovsrättsligt material. Förhandlingarna med handeln var bara ett sätt att undvika process i domstol om vem som hade rätt i vilka delar.

OBS att jag inte försvarar något av detta, men tycker man ska skälla på rätt saker och personer och inte hitta på alldelses egna syndabockar.

EDIT: Jättefel har du ju inte, var dumt formulerat, men du missade några ganska viktiga nyanser.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag orkar inte läsa genom hela tråden men jag ställer samma fråga som jag alltid ställer i dessa trådarna men aldrig får svar på:

Hur kan Copyswede över huvud taget ha något att säga till om? Det är ju bara en intresseorganisation? Skulle jag kunna starta en intresseorganisation för elektronikbranschen och kräva Copyswede på en avgift för varje uttagen avgift på externa hårddiskar för att kunna behålla ursprungspriserna? Det är ju utan tvekan av stort intresse för elektronikbranschen!

Se min post ovan och

"Det är praktiskt att kunna kopiera ett album man just köpt och ge bort till en vän eller familjemedlem. Att spela in, kopiera och därmed mångfaldiga musik, film och tv som skyddas av upphovsrätten har i takt med den tekniska utvecklingen blivit allt enklare för en kulturintresserad allmänhet. Idag kopieras det inte bara till band, CD och DVD, utan också till nyare lagringsmedier som digitalboxar med inbyggt minne, externa hårddiskar och musikmobiler. Det har blivit vardag att kopiera för privat bruk i familjen och bland de närmaste vännerna.

Skådespelare, musiker, regissörer och andra kulturskapare lever av sin skapande verksamhet. Precis som alla andra är de beroende av utfallet av sitt arbete för att kunna försörja sig. Upphovsrättslagen ger därför en upphovsman ensamrätt att förfoga över sina verk genom att besluta om att mångfaldiga det – kopiera – och göra det tillgängligt för allmänheten på olika sätt. En inskränkning i upphovsmannens ensamrätt till mångfaldigande är att var och en för sitt privata bruk får framställa ett eller några få exemplar från en laglig förlaga utan upphovsmannens tillstånd.

Den privata kopieringen innebär ett inkomstbortfall för upphovsmännen eftersom deras arbete används utan att de får betalt för det. I förlängningen påverkar det nyskapandet negativt, eftersom kultur och nöje liksom allt annat har en produktionskostnad. Mot denna bakgrund finns i den svenska upphovsrättslagen regler om att upphovsmännen ska kompenseras för den privata kopieringen som sker.

Kompensationen betalas genom privatkopieringsersättning av företag som importerar eller tillverkar lagringsmedier som kan användas till privatkopiering, det vill säga de företag som tjänar pengar på allmänhetens rätt till privatkopiering. På så vis får kulturskapare ändå en viss kompensation när deras verk inom till exempel musik, film och tv kopieras för privat bruk.

Den nuvarande svenska lagen baseras på ett EU-direktiv som slår fast att om privatkopiering är tillåtet i ett medlemsland, måste också kompensation utgå till upphovsmännen. EU-direktivet ger därefter medlemsländerna vida ramar för att utforma sina regler för hur kompensationen ska vara utformad. Det är därför det finns olika system för privatkopieringsersättning i Europa.

I Sverige är det Copyswede som administrerar systemet för privatkopieringsersättning. Enkelt uttryckt tar Copyswede in ersättningen och fördelar den till de kulturskapare och andra rättighetshavare som kopieras, till exempel sångare, musiker och skådespelare. Ersättningsnivåerna finns angivna i lagen, men de ersättningsskyldiga företagen har rätt att förhandla om nedsättning på grund av i lagen angivna nedsättningsgrunder, som till exempel att produkten också används till annat än privatkopiering eller ersättningens storlek i relation till produktpriset mot konsument.

Ordningen med förhandling mellan parterna ger en flexibilitet och teknikneutralitet i systemet, eftersom nya produkter enkelt kan föras in i systemet och avgiftsbestämmas genom förhandling i samma takt som de når marknaden. Lagstiftaren förutsätter därför att parterna gemensamt tar ansvar för ordningen så att systemet får fungera som det är tänkt."

Detta från Copswedes hemsida så det är givetvis inte speciellt neutralt skrivet. Däremot ger det en bild över hur regelverket ser ut och vems "fel" detta är.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario