Copyswede svarar Komplett, Inet och PCB

Permalänk
Medlem

Eftersom hela detta påhitt är till för att kompensera för piratkopieringen, så är det i mina ögon snarare nu så att nedladdning från piratbay etc kan anses helt okej nu istället. För att få "kompiskopiera" har ju varit okej redan tidigare (därför infördes avgifter på media för något/några år sedan). Så att nu ytterligare en avgift läggs till kan väl bara tolkas som att kompensationen nu går ytterligare ett steg längre i kedjan...

Skulle man åtalas för piratkopiering nu är det bara att säga att artisterna redan har fått kompensatiion för detta.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Eftersom hela detta påhitt är till för att kompensera för piratkopieringen, så är det i mina ögon snarare nu så att nedladdning från piratbay etc kan anses helt okej nu istället. För att få "kompiskopiera" har ju varit okej redan tidigare (därför infördes avgifter på media för något/några år sedan). Så att nu ytterligare en avgift läggs till kan väl bara tolkas som att kompensationen nu går ytterligare ett steg längre i kedjan...

Jag tror också att det i själva verket är så, men de kan ju inte gärna snacka om det öppet, för hur skulle det se ut med en PIRATkopieringsavgift. Skulle man snacka om det öppet så skulle alla ta det som att det är ok att fildela i 120 knyck.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hahaha. Det är inte rätt väg att gå. Verkligen inte. Men roligt är det.

Installera tillägget wot i forefox och se vad folk har sagt om sidan. Haha. Riktigt dålig rating. Tillägget varnar för dålig reliability och trustworthynes på deras hemsida. Nästan lka fel, men också nästan lika roligt ;).

Nu har de lite sämre rating :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Eftersom hela detta påhitt är till för att kompensera för piratkopieringen, så är det i mina ögon snarare nu så att nedladdning från piratbay etc kan anses helt okej nu istället. För att få "kompiskopiera" har ju varit okej redan tidigare (därför infördes avgifter på media för något/några år sedan). Så att nu ytterligare en avgift läggs till kan väl bara tolkas som att kompensationen nu går ytterligare ett steg längre i kedjan...

Skulle man åtalas för piratkopiering nu är det bara att säga att artisterna redan har fått kompensatiion för detta.

Privatkopieringsavgiften har funnits tidigare men aldrig på Hårddiskar elller liknande, och det är det som är nytt. Piratkopiering har ingenting med det att göra även om det är väldigt lätt att göra den kopplingen då det känns som att pengarna hamnar i plånboken på de som skriker att piratkopiering är lika med ekonomisk brottslighet.

Vid åtal för piratkopiering kan man inte hävda att man redan betalt avgiften, det skulle dock aldrig hålla i en domstol om inte kopieringen är rent privat. Gränsen mellan privat och pirat är dock ännu lite luddig, lösenordsskyddad ftp verkar ok men definitivt inte publik torrenttracker. Själv kör jag både VPN och integritetsmärkt ISP för det som kan anses vara i gråzonen.

Permalänk
Medlem

Lagkrav! Inga kopieringsskydd, CDkeys eller dylikt otyg så att jag får privatkopiera ifred! Samt bort med alla FBI varningar och annat skräp de finner kul att störa min filmkväll med! Om de nu ska få sitt skall vi även få vårat!

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk
Medlem

Föråldrad avgift.

Avgiften borde slopas helt, den är föråldrad. Den borde göras om till en inkomstskatt vilket även tv licensen borde göras!

Visa signatur

^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Runt 100 kr extra för en hårddisk på ett par TeraByte... är det något att gnälla över?

Kom igen... ni ÄR verkligen patetiska.

Det är inte summan som är problemet. Det är tanken/idén bakom det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av jooelhoglund:

VA !!? vadå uppkäftig ?

Jag personligen vill ha varje disk i varsit externt kabinett, visst går det med såna om man vill

varför just vill du ha varje disk i kabiett??
tar ju massor med plats en hel hög med olika adaptrar (ström)

dockningsstation
en usbsladd, en adapter

är inte det kollektivbestraffning dom håller på med???

detta är ju precis som att lägga extra avgift på tangentbord/mus för dom kan ju anv till hacking m.m (alla hackar ju inte, alla PRIVATkopierar inte)

Skrivet av copy...:

Berörda produkter

De produkter som berörs av privatkopieringsersättning är enligt lagen produkter som kan ta upp ljud och rörlig bild och som anses särskilt ägnade åt privatkopiering. Det finns en teknikneutralitet i systemet som möjliggör att nya produkter kan föras in i ersättningsordningen i den takt som de når marknaden och används för privatkopiering.

Privatkopieringsersättning betalas idag för följande produkter:

1. C-kassetter över 15 minuter
2. E-kassetter (VHS) från 15 minuter och uppåt
3. Minidisc
4. CD-R/-RW audio
5. CD-R/-RW andra än CD-R/-RW audio
6. DVD-R/-RW, DVD+R/+RW, DVD-RAM, DVD-R/+R Double Layer
7. MP3-spelare, videospelare som till exempel DVD-spelare med inbyggd hårddisk, set- top boxar och liknande anordningar med inbyggt minne

source:S**T COMPANY

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Undrar precis samma sak. Sen är det väldigt dåligt av SVT att inte få någon kommentar från UMA utan enbart intervjuat Copyswede. Å andra sidan är kanske SVT inte helt opartiska i denna fråga då de faktiskt får ersättning från Copyswede.

Min åsikt är att lagen borde ändras, kopiering för EGET bruk, dvs rippa CD till sin egen dator, lägga på MP3-spelaren eller ajfånen. Då har du en backup på din musik. Dina kompisar får själv köpa sin musik, inte kopiera din CD. Och så skrota Copyswede så in i h-e fort som det bara går.

Stäm SVT för vinklad television. I och med licens från Radiotjänst så måste dom sända korrekta inslag, dvs i detta fall utsago från bägge parter.

Skrivet av Lithos:

Avgiften borde slopas helt, den är föråldrad. Den borde göras om till en inkomstskatt vilket även tv licensen borde göras!

Både och. Att avgift skulle ha varit på skattesedeln skippar massa administration, men å sätta det via inkomst motiverar fler rika att flytta sin likviditet utanför landet vilket staten aldrig skulle gå med på. Samt att svensk lag är skriven för jämställdhet.

Privatkopiering för all media som sänds via radio/tv å annan likvärdig media köper jag.
Men Privatkopiering mellan gemene man i dags läge är skitsnack.

Dom har redan sagt att denna ska gälla redan från 1 Sept oavsett. Så tills domslut har kommit så är risken överhängande att vi får betala denna avgift, å hur vida en återbetalning ska ske i efterhand blir nog svårt.

[size="3"]Inet Komplett Dustin m.fl. Det vore snällt om ni tilldela information ifall ni blir "tvingad" på denna avgift innan domslut är släppt![/size]

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloopy:

Stäm SVT för vinklad television. I och med licens från Radiotjänst så måste dom sända korrekta inslag, dvs i detta fall utsago från bägge parter

Japp, sant. Men det gör dom aldrig. Dom "glömmer" SD i undersökningar i Rapport också, fast det är lag på att dom SKA vara opartiskt och opolitiskt.

Åt helvete med SVT är allt man kan säga..

Permalänk
Medlem

Oroväckande att det inte dykt upp en debattartikel om Copyswedes bravader på SVT Debatt ännu. Trodde att bla Piratpartiet skulle passa på medan elden var varm.
http://svtdebatt.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Oroväckande att det inte dykt upp en debattartikel om Copyswedes bravader på SVT Debatt ännu. Trodde att bla Piratpartiet skulle passa på medan elden var varm.
http://svtdebatt.se/

Skulle inte förvåna mig om någon redan försökt och SVT varit ute och "censurerat" i vanlig god ordning. Partier som SD eller Piratpartiet ska varken omnämnas eller ges uppmärksamhet enligt SVT, såvida det inte är för att smutskasta dem offentligt.
"Ovinklad" my ass, mer färgad kanal kan man inte hitta!

Permalänk
Medlem

Hal som f*n den där sällen. Man lägger fram orimliga krav och sen skyller man på UMA att de drar sig ut ur förhandlingarna när det i själva verket inte var förhandlingar alls, utan en kravlista från CopySwede.

Vansinnigt, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag ska betala Copyswede för att jag ska lagra mina semesterbilder...

Visa signatur

"If they're so smart, how come they're so dead?"

Permalänk
Medlem

Tur att utlands shopping är så enkelt nu för tiden då

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Inaktiv

Tur att man inte behöver någon hårddisk just nu. 4TB räcker ett tag i alla fall.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit möjligt att införa skatter och tvångsavgifter av privata företag som tycks behöva det.
Det som skrämmer mig mest är att sveriges lagstiftning uppenbarligen legitimerar et sådant beteende. Nu är det väl fritt fram för alla företag att ta ut avgifter på vad som helst.
Vad kommer nästa? Bilutlåneskatt för att man lånar sin köpt Volvo till grabben för det hade kunnat bli ett köp till av grabben istället?
Illegaliseras kollektivtrafiken då därefter? för dom som organiserar kollektivtrafiken är ju inte mina släktingar eller nära vänner iaf.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Hur tänker folket på Copyswede egentligen?! Tänk om ICA skulle låta dörren vara öppen varje dag när personalen går hem, och sen tar de betalt av alla i landet för att någon har varit där och snott..

Jag tycker istället att de som tillverkar de upphovsrättade materialen få lära sig skydda det och inte försöka sig på någon kollektiv bestraffning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmiillee:

Jag tycker istället att de som tillverkar de upphovsrättade materialen få lära sig skydda det och inte försöka sig på någon kollektiv bestraffning!

Precis, det känns som att de tänker att OJ, min skiva sålde visst inge bra, hur ska jag få igen de pengar jag hade hoppats på att tjäna? Jag vet, vi ser till att copyswede påstår att privatkopiering är jättestort i Sverige och sen tvingar vi alla att betala en straffavgift för det, så får jag igen mina pengar.

Eller som att Ica säljer jävligt dåligt med färdigmat, frysta rätter osv. Då skyller dom det på att folk lärt sig "privatkopiera" deras maträtter och lagar sina maträtter från grunden hemma istället. Det måste vi genast straffa folk för genom att ta ut en privatkopieringsavgift på mjölk, mjöl, sallad, gurka, tomat, köttfärs, korv, potatis m.m, ja i stort sätt allt möjligt, så får dom igen pengarna som dom förlorar på att folk inte längre köper färdigmat. Visst låter det rimligt? NEJ!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Runt 100 kr extra för en hårddisk på ett par TeraByte... är det något att gnälla över?

Kom igen... ni ÄR verkligen patetiska.

Gött, en som vill betala.....jag tar bara 98 spänn om du betalar till mig istället....och då kan du till och med få ett tackmail.
Som hittat.
Om du vill kan du få betala ytterligare 50kr för att få använda USB-minnen över huvud taget (medan du ändå har plånboken uppe).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag förutsätter att copyswede även jobbar hårt för att ta bort kopieringsskydd på CD, DVD osv, eftersom vi betalar för att kunna privatkopiera dem? Jaså inte, hur hade de då tänkt att vi skulle privatkopiera? Kan kopieringsskydden, tillsammans med onlinetjänster som Spotify möjligtvis ha något med minskningen av försäljningen av tomma DVD/CD?

Att ta ut avgift för MP3-spelare och DVD-spelare med inbyggd hårddisk var lite långsökt för en kassettavgift, men jag kan förstå det. Ett av hyvudsyftet med apparaterna är ju att lagra inspelat material. Men USB-stickor och externa hårddiskar. Kom igen nu, det är ju ett minoritetsarbetsområde, de medierna används till 99% till annat än att lagra privatkopierad musik och film på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Eller som att Ica säljer jävligt dåligt med färdigmat, frysta rätter osv. Då skyller dom det på att folk lärt sig "privatkopiera" deras maträtter och lagar sina maträtter från grunden hemma istället. Det måste vi genast straffa folk för genom att ta ut en privatkopieringsavgift på mjölk, mjöl, sallad, gurka, tomat, köttfärs, korv, potatis m.m, ja i stort sätt allt möjligt, så får dom igen pengarna som dom förlorar på att folk inte längre köper färdigmat. Visst låter det rimligt? NEJ!

HAHA den var bra Följer deras tanksätt å med rätt beskrivning.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Sverige - Latmaskarnas paradis?

I sverige exploderar antalet organisationer och annat löst folk, som försöker sko sig på hederligt arbetande människors bekostnad. Organisationer av typ "Copyswede" borde ägna sig åt att lära sina medlemmar att sälja sina alster istället för att konfiskera andras pengar. De flesta av de som nu tvingas betala till denna suspekta sammanslutning, har ju inget intresse alls av de s.k. kulturyttringar som de konfiskerade pengarna skall bekosta. Dessutom försvinner enorma summor ner i de giriga föreningsbyråkraternas redan stinna plånböcker. Det kommunistiska inslaget i denna ordning är slåeende.

Nej, lägg ner, dvs förbjud, den här typen av organisationer. Det enda syftet med verksamheten är att göda ett antal byråkrater som inte klarar av att utföra ett hederligt arbete och motivera sin existens genom att motivera andra att köpa det de producerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kompiiis:

Nej givetvis är det så. Men så är det med skatter, alla får vara med och betala fast kanske inte du eller jag egentligen skulle det.

Detta är INGEN skatt. Detta är en avgift som en privat aktör fastställer på grunder som i detta fall inte överensstämmer med lagen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag hatar detta

Varför gör de så här, kvittar hur många som inte vill ha det i Sverige, de gör det ändå bara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizor:

Så går det när kostymnissarna får bestämma. Välkommen till Sverige där inget tillåts vara bra längre.

Du menar "Welcome to the new state of U.S.A. - Sweden" för det luktar amerkanska lobyister långväg och Copyswede är deras tama hundvalp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Skulle inte förvåna mig om någon redan försökt och SVT varit ute och "censurerat" i vanlig god ordning. Partier som SD eller Piratpartiet ska varken omnämnas eller ges uppmärksamhet enligt SVT, såvida det inte är för att smutskasta dem offentligt.
"Ovinklad" my ass, mer färgad kanal kan man inte hitta!

Mm och när vi endå är inne på orättvisa straffavgifter.. TV avgiften är ju lika sjuk den.. Jag måste betala TV avgift fö ratt stötta en kanal som ska vara "ovinklad" och kunna medela mig om kriser osv.. Jag tittar aldrig på TV, någonsin, jag har dock TV för att kunna lira PS3 på.. Eftersom jag inte hittar någon monitor på 42"...

Så jävla idiotiskt att man ska behöva betala för skit man inte använder. Jag kopierar ingen musik eller film heller, med dagens streamtjänster, varför skulle man? SUCK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Mm och när vi endå är inne på orättvisa straffavgifter.. TV avgiften är ju lika sjuk den.. Jag måste betala TV avgift fö ratt stötta en kanal som ska vara "ovinklad" och kunna medela mig om kriser osv.. Jag tittar aldrig på TV, någonsin, jag har dock TV för att kunna lira PS3 på.. Eftersom jag inte hittar någon monitor på 42"...

Så jävla idiotiskt att man ska behöva betala för skit man inte använder. Jag kopierar ingen musik eller film heller, med dagens streamtjänster, varför skulle man? SUCK!

Ja TV-avgiften är väl en av de sjukaste påtvingade avgifterna som finns. Varför ska jag som inte vill kolla på tv överhuvudtaget betala tv-licens för att jag, precis som du Jestrix, måste ha en TV eftersom det inte går att hitta en skärm utan tv-mottagare på typ 42" eller större?

Hade jag kunnat köpa en Full HD skärm på 47" så hade jag gjort det istället för att köpa en TV, men så enkelt ska det inte vara och bara för att det inte går att hitta så ska jag straffas genom att betala radiotjänst och deras jävla pejlare som ringer och stör och står utanför dörren med irriterande stöddig attityd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Ak:

Haha klockren!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Man blir ju så förbannad på copyswede..
Varför i hela hel**te ska en artist få ersättning av mig för att jag kopierar en skiva som jag köpt?? Man vill ju inte ha orginalet i bilen tex där reprisken är stor. Men ohh dom går ju miste om inkomsten dom skulle fått ifall jag köpt en ny skiva efter min första gick sönder. Så jä*la synd om dom!
Sen är tv & radio-licensen nog på delad förstaplats på avgifter jag stör mig på, ca 2000:- per år för att se på svt vilket man gör några gånger per år om det inte råkar vara OS. Den avgiften är så patetisk så tom (rika) moderatpolitiker inte betalar den vilket kom fram 2006 då den blivande kulturministern fick avgå för att hon struntat i den..