AMD släpper tre nya Fusion: E-450, E-300 och C-60

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper tre nya Fusion: E-450, E-300 och C-60

Processortillverkaren AMD inleder den nya veckan genom att introducera tre nya processorer i familjen Brazos, samtliga med två kärnor och integrerad grafik i DX11-klassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sååå småå men ack så roliga och intressanta för HTPC byggen!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Coolt fan. Drar ju praktiskt taget ingenting.

Har någon koll på vad de nya Llano processorerna heter?
Tänkte sätta ihop något med AM3 för andra i hushållet.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

är dessa intressanta för bärbara också, eller kräver de nån slags m-version? 9w tdp för c60 är ju löjligt lågt och skulle nog kunna bidra till väldigt lång batteritid inte för att 18w är mycket, men det är ändå det dubbla

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Coolt fan. Drar ju praktiskt taget ingenting.

Har någon koll på vad de nya Llano processorerna heter?
Tänkte sätta ihop något med AM3 för andra i hushållet.

llano är a-serien (a6 och a8 är de som finns nu), sitter på sockel fm1 så am3 fungerar icke

edit: sry för dubbelpost, på vissa forum slås två poster ihop om man skriver tätt inpå, men inte här tydligen

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

9 watt?! Oj, det var lågt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

9 watt?! Oj, det var lågt!

----------------
Håller med, är nästan så man inte tror det är sant med ett såpass bra grafikkort på den...det är ju perfekt för en freenas eller till ens hemmabyggda router...lär nog bli nåt för mig själv det där faktiskt till freenasen o routern också kanske som jag väntat på att kunna bygga^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

9 W?! Löjligt lågt, men bra! Skulle vilja se benchmarks för uppspelning av Blu-ray/1080-mkv. Skulle vara klockrent för HTPC.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Krävs det ens nån kylning alls till 9 watt är ju mindre än en lågenergi lampa

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

9W är egentligen ganska mycket, men lite i datorvärlden. Troligen kommer en liten fläns behövas, helst även fläktar för att forsla bort värmen.

Jag skulle gärna vilja ha en av dessa till en htpc om avkodningen är nog effektiv.

Permalänk
Medlem

imponerande!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

E-450 låter mycket intressant för en HTPC. E-350 gick bort pga. att den inte klarar 1080p60fps. Hoppas på ett SweC test!
Är Intels Cedar Trail på ingående? Vore intressant att se en match mellan E-450 och motsvarande Intel om släppet är snart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

briljant med C60 för någon typ av service-maskin. 9w för proppen, då bör resterande av systemet klara sig på 25w till. isåfall vore det guld för ett 100% passivt bygge att ha ute i nått skåp där man kan köra solpanel/vindsnurra på hela paketet. 100w solpanel/snurra är inte mycket pengar längre

amd's gröna pil blir mer och mer aktuell. hoppas via kan dra in lite konkurans i form av vettiga prylar med vettigt pris. just priset är där via rammlar ner i papperskorgen direkt när man ska välja med en budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Krävs det ens nån kylning alls till 9 watt är ju mindre än en lågenergi lampa

9W är fortfarande för mycket för att vara fläktlös, tyvärr. Hoppas dom lyckas sänka förbrukningen mer nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

9W är fortfarande för mycket för att vara fläktlös, tyvärr. Hoppas dom lyckas sänka förbrukningen mer nästa år.

Fläktlös är väl inte så konstigt, men flänslös blir den inte.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

beror väl på flänsen... nån släppte ju ett chassi med passiv sandy bridge nyss... '-_-

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Explorer45:

E-450 låter mycket intressant för en HTPC. E-350 gick bort pga. att den inte klarar 1080p60fps. Hoppas på ett SweC test!
Är Intels Cedar Trail på ingående? Vore intressant att se en match mellan E-450 och motsvarande Intel om släppet är snart.

Jag tror inte det finns en chans i helvetet att en E-450 kommer att klara av 1080p i 60fps. Blev nyfiken när jag läste vad du skrivit och testade ett random clip (musikvideo 3min, i vlc) på min E-350. Helt allvarligt så visade den bara den en frame (den första) och sen klarade den inte av ngt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Hårdvaruavkodaren är fortfarande samma. Klarade den inte 1080p60 förr så gör den inte det nu heller.
Skulle vara förvånad om CPUn ens klarade 1080p24.

Permalänk
Skrivet av ajp_anton:

Hårdvaruavkodaren är fortfarande samma. Klarade den inte 1080p60 förr så gör den inte det nu heller.
Skulle vara förvånad om CPUn ens klarade 1080p24.

Det funkar däremot på en e350. Det och youtube 1080p klipp så en e450 borde klara av det. Tror till och med det funkar på en vanlig c50.

Permalänk

Pris? Man vill ju veta vad de kostar innan man vet om det är värt det.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Det stod inget intressant i artikeln för HTPC folket.
Hdmi 1.4?, klarar den av att koda av hd-ljuden dts-hd och truehd?

Kollar man på http://www.amd.com/us/products/notebook/graphics/amd-radeon-6... så verkar ju mobile 6300 serien klara av allt som en htpc användare begär. Frågan är om det gäller Radeon hd 6320?
Det här kommer bli en hit isf för htpc byggare jämfört med Atom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

beror väl på flänsen... nån släppte ju ett chassi med passiv sandy bridge nyss... '-_-

Ganska svårt att få in en stor fläns i en liten netbook.

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Lite enklare i en HTPC.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

sant sant..

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Jag tror inte det finns en chans i helvetet att en E-450 kommer att klara av 1080p i 60fps. Blev nyfiken när jag läste vad du skrivit och testade ett random clip (musikvideo 3min, i vlc) på min E-350. Helt allvarligt så visade den bara den en frame (den första) och sen klarade den inte av ngt mer.

Okej, tack för inputen och testet. Då blir det att vänta på Cedar Trail när den nu kommer..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

När man vet pris på prylarna så blir det bog att bygga någon form av nas på c60 CPUn, grymt impad av hur låg tdp:n är på den :).

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Bra att de introducerade de innan jag köpte en laptop/netbook.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

Mycket bra.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

briljant med C60 för någon typ av service-maskin. 9w för proppen, då bör resterande av systemet klara sig på 25w till. isåfall vore det guld för ett 100% passivt bygge att ha ute i nått skåp där man kan köra solpanel/vindsnurra på hela paketet. 100w solpanel/snurra är inte mycket pengar längre

amd's gröna pil blir mer och mer aktuell. hoppas via kan dra in lite konkurans i form av vettiga prylar med vettigt pris. just priset är där via rammlar ner i papperskorgen direkt när man ska välja med en budget.

Jag vill inte vara ofin, men kör du data i skogen?

Permalänk
Avstängd

E-450 > Netbook

Man har ju hört att marknaden för dessa datorer är på utdöende - till pekplattornas fördel. Jag hoppas inte det. Jag föredrar fysiska tangentbord och har en förkärlek för små datorer. Jag var väldigt nära till att köpa Asus 1215B men väntar och ser om någon tillverkare slänger ihop en netbook à la E-450. Hoppas hoppas.