Hur deffar man terrans "all in" med marine, banshee,tank?

Permalänk
Medlem

Hur deffar man terrans "all in" med marine, banshee,tank?

Hej

Har mest kört 2v2 och 3v3 men känner nu att det är tags att lägga lite tid på 1v1. Rankad top i plat men går fort uppåt.
Det ända jag har verkliga problem med är just denna "all in" rush från t.

Har scoutat det båda gångerna, har lagt tryck med stalkers på hans marines i starten. Eftersom jag ser banshee så blir jag tvungen å köra en 3gate-robo.
Sen skippar han cloak, gjorde ett lamt försök till harass. Sen kommer pushen typ 20 marines, 3 tanks, 2 banshees med påfyllning, bunker byggande... går inte. Ända missen jag gjorde var att tappa obsen, hade väl kunnat få ut nån stalker till :S

Nån med tips?

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Som sagt, replay eller lite mer detaljerad beskrivning, när saker händer osv.
Bra sida för replay upload: http://www.sc2replayed.com/

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Raaaaaaaaaaaaage quit!

Permalänk

ge oss en replay så kan vi säkert hjälpa dig.

du skriver ju inte hur mycket trupper du hade etc. för som jag förstår det hade du 1 stalker när han hade 20 marines 2 tanks och en banshee, och att försvara det med en stalker går helt enkelt inte då du inte kommer inom range för att ta ut tanksen iom att han kan flyga fram lite med sin banshee och under tiden du dödar den så har du 2st tanks skjutande på dig.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Raaaaaaaaaaaaaage! kan man lungt säga, ska fixa en replay hinner inte nu bara.

Hade väl inte samma unit- count som en hade precis lagt ner en exp. Men hade warpat vid varje cd.

problemet är att stalkers är helt värdelösa mot tanks (no blink), zealots utan ben blir kattmat och min imortal blir bara ner fokusad av rines/banshee.... Ska ringa blizzard, det här håller inte...

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Raaaaaaaaaaaaaage! kan man lungt säga, ska fixa en replay hinner inte nu bara.

Hade väl inte samma unit- count som en hade precis lagt ner en exp. Men hade warpat vid varje cd.

problemet är att stalkers är helt värdelösa mot tanks (no blink), zealots utan ben blir kattmat och min imortal blir bara ner fokusad av rines/banshee.... Ska ringa blizzard, det här håller inte...

Jag har själv varit med om det problemet förr. En kille körde det mot mig en gång och då blev jag helt tagen på sängen kan man säga. Visste inte att man kunde ha allt det där på så kort tid. Som tur va så testade en annan kille samma build senare på dagen och då hade jag lärt mig defenda den. Jag har för mig att jag lyckades techa till antingen collosi eller speedzealots men det gäller att man kan scouta den tidigt. Då inga maurauders e med i gröten så borde du köra fram med en probe o scouta ifall bunkern bara skjuter med marines, även ifall det finns en expo. Vad du behöver är massa gatewayunits vad jag vet. Tror inte att det va collosi nu när jag tänker efter.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem

Ganska bra guide på engelska http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=2503... om hur man deffar med tidig expo.

Själv gillar jag att ta deras andra gas om jag scoutar att dom tagit sin första. Sedan försöka smyga in med scout proben igen. Vad jag försöker se är hur fort dom vill ta sin andra gas (hur många marines terran skickar för att ta den kontra hur många dom har vid rampen). Dessa 1 base allins kräver ju mycket gas.

Såvida terran inte har riktigt bra micro brukar man kunna trycka sig förbi 1 marine med sin probe. Det blir värre när man scoutar T sist, jag har då testat proxy stargate/3gate med ganska bra resultat. Det kräver rätt bra micro och blir lite gambling. Men å andra sidan tycker jag det blir det hur som när man inte kan scouta terran i tid.

På tal om tidig collo med range så håller den vad jag vet vissa varianter av denna allin men dör mot andra. Jag har även sett spelare vinna med blink stalkers men det kräver riktigt bra micro.

Permalänk
Medlem

1gate robo gate exp eller 2gate robo exp ska kunna hålla det :).

Fick det mot mig tidigare idag failade så in i helvete, ändå höll jag det, dock med lite för mycket probe loss :).

Får inte bara warpa in stalkers, måste ha en del zealots annars blir du slaktad.

Permalänk
Discokungen

3gate robo ska inte ha några som helst problem att hålla det, det gäller bara att ha en bra position och kanske 5 zealots, 2 immortals och runt 8 stalkers. Använd immortals för att döda tanksen, stalkers för att få död på banshees och zealots för att skada marines innan de dör. ^^ Force fields kan hjälpa men man behöver gasen till annat, så det är tveksamt om det är värt det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Finns ett svar, scouta ordentligt och ta inte expansion om du ser att detta kommer

Permalänk

Hur snabb är den där pushen egentligen?

20 marines, 3 tanks och 2 banshees, det borde han väl göra på två baser antar jag?
Då borde du själv vara på två baser? Eller? Hur snabbt expade du då? Kan du fastexpa samtidigt som du harassar honom med 2-3 stalkers? Hur snabbt kan man scouta pushen?

Hur mycket tid har du? Hinner du skita i robobay och gå HT? Han verkar forca dig att gå robobay, men man kan kanske strunta i det och köra med HT istället. Iofs rätt kämpigt mot cloakad banshee (om man inte får in en snabb feedback, går defensivt om man har en eller två kanoner (tänk på att detoctor rangen är längre än själva skjutandet och att utan ). Men det är ju mer pengar och långsammare försvar.

Personligen så brukar jag försvara en tung push av terran med just high templar och gateway units(helst då chargalots eftersom de inte kostar gas) för att sedan antingen motpusha (om jag vann stort) eller expa med harass om det var lite närmare. Men hans push är kanske för snabb för att detta skall gå. Särskilt om han kör någon one-base all in.

Permalänk
Medlem

Har själv stött på den strategin ett par gånger, och har också svårt med den, men märker att 2-3 Immortals + guardian shield verkligen gör stor skillnad. Vet att bansheesen blir ett stort problem när man gör immortalsen, men det är det bästa tipset jag har.

Fortfarande inte hittat något direkt counter mot det, så jag är även lite nyfiken på en bra lösning, då jag antingen förlorar mot det eller klarar det med nöd och näppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Hur snabb är den där pushen egentligen?

Det som diskuteras är 1 base allin varianten som träffar runt 9-10 min. Beror lite på vilken variant dom kör.

De flesta innehåller dock en raven, dels som dt försvar och dels för pdd. Tanks + pdd gör stalkers ganska värdelösa. 1 base försvar håller kanske, men det finns väldigt lite som hindrar en terran som scoutar att du kör 1 base att ta sin egen expansion istället för att gå allin.

Skrivet av Fritter:

Har själv stött på den strategin ett par gånger, och har också svårt med den, men märker att 2-3 Immortals + guardian shield verkligen gör stor skillnad. Vet att bansheesen blir ett stort problem när man gör immortalsen, men det är det bästa tipset jag har.

Fortfarande inte hittat något direkt counter mot det, så jag är även lite nyfiken på en bra lösning, då jag antingen förlorar mot det eller klarar det med nöd och näppe.

Jag kör också något liknande, zealot/sentry/immortal med några få stalkers. Tanken är väl lite grovt att knäcka hans tanks och sen warpa in stalkers för att rensa upp resten. Men något direkt counter vet jag inte om det är. Hur svårt eller lätt det är att klara av beror mycket på vilken karta/positioner det är och hur bra micro terran har.

Permalänk

En annan grej jag tänkte på. Om han techar så där fort efter banshee. Kan man inte bygga en snabb gateway armé och trycka så hårt på fronten att han inte kan få upp bansheen med cloak?

Nu ogillar jag fourgaten personligen, men hur står sig terranarmen mot en snabb koreansk warpgate?
Den borde ju möjla över lagom som bansheen kommer ut. Men din arme dödar hans bas snabbare än hans banshee dödar din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

En annan grej jag tänkte på. Om han techar så där fort efter banshee. Kan man inte bygga en snabb gateway armé och trycka så hårt på fronten att han inte kan få upp bansheen med cloak?

Nu ogillar jag fourgaten personligen, men hur står sig terranarmen mot en snabb koreansk warpgate?
Den borde ju möjla över lagom som bansheen kommer ut. Men din arme dödar hans bas snabbare än hans banshee dödar din.

2 bunkrar med repair och en 4gate är denied, är det en stark 4gate har man 3 bunkrar.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

En bra terran scoutar dig och anpassar sin 1/1/1 efter det han ser. Mycket crono kvar och ingen andra gas gör att det är tid för någon bunker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

En annan grej jag tänkte på. Om han techar så där fort efter banshee. Kan man inte bygga en snabb gateway armé och trycka så hårt på fronten att han inte kan få upp bansheen med cloak?

Nu ogillar jag fourgaten personligen, men hur står sig terranarmen mot en snabb koreansk warpgate?
Den borde ju möjla över lagom som bansheen kommer ut. Men din arme dödar hans bas snabbare än hans banshee dödar din.

Rekommenderar definitivt inte en koreansk eftersom du får så några stalkers. en 11 gate kan fungera dock

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Discokungen

Yeah, har blivit mer och mer utsatt för den här all-inen till den grad att jag blir all-inad med skiten varje gång jag blir protoss och möter en terran. Tacka vet jag TvT där det finns lite balans iaf... Och jag tänker personligen aldrig göra den för att jag vill bli bra, inte vinna massa.

Hoppas att patchen hjälper, lär väl bli expand och robo som gäller mot terran tills all-inen blir opopulär. x)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Yeah, har blivit mer och mer utsatt för den här all-inen till den grad att jag blir all-inad med skiten varje gång jag blir protoss och möter en terran. Tacka vet jag TvT där det finns lite balans iaf... Och jag tänker personligen aldrig göra den för att jag vill bli bra, inte vinna massa.

Hoppas att patchen hjälper, lär väl bli expand och robo som gäller mot terran tills all-inen blir opopulär. x)

Det är faktiskt bästa taktiken, för mig iaf. Jobbar mig stabilt upp genom diamond nu (kört mest 2v2/3v3 innan) inte torskat ett ända game mot T så länge jag kör snabbt expo

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Så lite enheter vid 9-10 min borde absolut inte vara några problem att deffa, bara scouta all-in och kontra med chargelots/stalkers/immos, du borde ligga på lätt iaf 80 pop vid den tiden så det borde inte vara några större problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadeace:

Så lite enheter vid 9-10 min borde absolut inte vara några problem att deffa, bara scouta all-in och kontra med chargelots/stalkers/immos, du borde ligga på lätt iaf 80 pop vid den tiden så det borde inte vara några större problem

Du har helt klart inte fått en väl utförd 1-1-1 mot dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spadeace:

Så lite enheter vid 9-10 min borde absolut inte vara några problem att deffa, bara scouta all-in och kontra med chargelots/stalkers/immos, du borde ligga på lätt iaf 80 pop vid den tiden så det borde inte vara några större problem

Så man ska hinna gå ner 2 techträd samtidigt, både twilight och robo, och få ut både charge och immortals? Kommer ju knappt ha några units isåfall.

Att ha lite units mot mycket units är inte det bästa av counters.

Permalänk
Medlem

Som sagt ingen större 1v1-lirare överhuvudtaget, men när jag lirade, brukade jag köra över samtliga zerg/terrans som var aggressiva och hade främst problem med techlosses mot toss