Låsa OS partitionen?

Permalänk
Medlem

Låsa OS partitionen?

Hej!

Har installerat om datorn och skulle vilja fixa så att min os partition ( C ), inte går att installera något mer på utan skulle vilja att alla program då installeras på den tomma partitionen med det övriga utrymmet. Hur gör jag detta? Vill gärna ha ett snabbt svar då jag inte tänker installera något alls innan jag vet detta, så jag slipper ha program på C-partitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsen:

Hej!

Har installerat om datorn och skulle vilja fixa så att min os partition ( C ), inte går att installera något mer på utan skulle vilja att alla program då installeras på den tomma partitionen med det övriga utrymmet. Hur gör jag detta? Vill gärna ha ett snabbt svar då jag inte tänker installera något alls innan jag vet detta, så jag slipper ha program på C-partitionen.

Du väljer manuellt var du installerar varje program vid installationen förutom de som kommer med windows som du inte kan flytta på. Att låsa C: är inte möjligt vad jag vet.

Vad gäller drivrutiner och addons till vanliga windowsprogram så kommer de att installeras på C: men det får du leva med.

Flytta även mina dokument, desktop downloads m.fl till den tomma enheten så är du good to go

EDIT:
En följdfråga bara. Är det samma fysiska hårddisk men delad i 2 partitioner? Välj hellre i så fall att låta C: vara stor nog till alla dina program. Du måste ändå installera om programmen när du installerar windows nästa gång. OCh det finns ingen vinst, rent prestandamässigt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Oej cool, så det är helt omöjligt? Jag har 2 hdd's. Ena har jag os installerat på och sen lite extra utrymme på 200 gb. Sen har jag en med drygt 400 gb på. Ville mest ha koll på alla program separat så att mitt os är en "clean" partition.

Hoppa du förstod vad jag menade. Kan man i kontrollpanelen bestämma att alla program ska installeras på den tomma partitionen utan att behöva göra det manuellt varje gång?

Permalänk
Sötast

Det går inte att skrivskydda den om det är det du vill då det sker skrivningar mer eller mindre hela tiden till den partitionen.

Det finns även vissa program som kräver att installera vissa filer systemdisken för att fungera.

Det du kan göra är helt enkelt att välja att installera programmen på den partitionen som önskas när det är dags.

Det går även att ändra i registret så att sökvägen automatiskt ändras till X: vid programinstallation men i och med att man ändå alltid väljer en specifik mapp att installera till ändå så är dett ganska onödigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Som de skriver själva. Man kan ändra var %programfiles% går och oftast följer installationsprogram det. Men de skriver också att det kan gå åt pipan sen.
http://support.microsoft.com/kb/933700
På egen risk alltså...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ja okej så jag tjänar inget på att tänka som jag gör? Trodde mest att det var bra för datorn att ha ett cleant os och sen resten av all skit för sig. Men jag kanske har fel?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ju installera alla dina program och spel på annan partition om du vill det utan problem.

Jag kan nog rekommendera att du lägger iaf programmen på samma partition (i egen mapp) tillsammans med windows och sedan defragmenterar och kör ccleaner så gott det går och kör slutligen en backup på det hela.

Alt kör du sysprep.